Van handschakeling naar D

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
Misschien een rare vraag.
Maar, kan ik tijdens het rijden van Manueel naar D schakelen?
Het is op korte ritten wel leuk om met de hand te schakelen maar gedurende de rit neemt het gemak van een automaat wel de overhand.
In een van mijn vorige auto's, SAAB 9.3, kon dit wel. Die had ook de eigenschap om terug te schakelen terwijl de versnellingsbak op hand stond. Met name in bochten was dit handig.
Nu is de versnellingsbak in de Lexus een cvt met software matige versnellingen, maar is dit mogelijk?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
956
498
63
Je kunt tijdens het rijden gewoon de pook tussen S, D en N bewegen.
Wanneer je in D geflipperd hebt, dan gaat de bak na verloop van tijd vanzelf weer naar D (ipv D1, D2 etc).
Je kunt dit ook forceren door de pook naar S en terug naar D te doen, of de rechterflipper een paar seconden ingedrukt te houden.
 

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
Dank je voor je reactie.
Ik zal het ( eerst voorzichtig) proberen.
Maar goed om te weten dat het kan.
 

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
Arbitrator. Wat bedoel je met "flipperen" in D?
Als ik het goed begrijp, zorgt de rechter flipper een aantal seconden ingedrukt te houd ervoor, dat de bak van S naar D gaat?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.722
464
83
Arbitrator. Wat bedoel je met "flipperen" in D?
Als ik het goed begrijp, zorgt de rechter flipper een aantal seconden ingedrukt te houd ervoor, dat de bak van S naar D gaat?

Je kan flipperen terwijl de pook op "D" staat. Je krijg in je display dan "D1", "D2", enz.
Hij bedoeld dat je terug van "D<nummer>" naar "D" kan door de flipper vast te houden. Of door simpelweg te wachten tot ie vanzelf terug springt.
 

Henk O

Nieuw hier
10 nov 2020
24
5
3
Wat jullie allemaal al wisten, weet ik nu ook.
Tijdens het rijden, kun je ongestraft van D naar S (manual) wisselen en terug.