Werkt iets niet? Heb je een bug ontdekt? Meld het hier!

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Bedankt voor de melding. De foto zou zich nu wel aan de schermgrootte moeten aanpassen.
 

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Kun je na een tijdje je berichten niet meer bewerken? Ik kan namelijk mijn eerste bericht van mijn voorstel topic niet meer aanpassen, maar redelijk recente berichten kan ik wel nog bewerken.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik zie het een tijdje bij berichten, en ik weet eerlijk gezegd niet of het in het verleden gemeld is, maar zijn er meer leden die vreemde tekens zien op de plaatsen waar je een letter met een leesteken verwacht? Denk aan het getal 1 voluit schrijven met accent er boven, zo dus: ??n. Dat ziet er na het plaatsen vreemd uit.

-Edit-

Jep, soms zie ik nog gekkere dingen, je moet een beetje gokken wat de poster daar neergezet heeft. Als je wat tikt, en dan op de "Preview" knop klikt, dan ziet het er uit zoals je het getypt hebt. Maar na "Post reply" of zo dan krijg je vraagtekens te zien waar er geen "normaal" getal of karakter gebruikt is.

Dit soort tekens gaat blijkbaar wel goed: @#$%^&*?
Maar iets als ?, ?, ?, ? niet. ?

Mijn eerste gedachte is een mismatch in characterset danwel codepage tussen wat de forumsoftware (vBulletin?) gebruikt en waar de database gebruik van maakt.
 
Laatst bewerkt:

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Het was mij ook opgevallen. Als eerste verschillende charactersets geprobeerd, helaas zonder resultaat.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Heb je de afgelopen maanden updates of upgrades uitgevoerd? Zoals van PHP5.x naar 7.x?

volgens mij was er ooit wel iets met de default collation van MySQL/MariaDB die niet standaard op UTF-8 staat. Als dat wel zo is en de config van PHP en vBulletin staat ook op UTF-8, dan weet ik niet zeker of je nog een conversie moet doen. Ik ben er al een tijdje uit, met deze materie :giggle:
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
We zijn van PHP7.0 naar 7.2 gegaan, maar ook een MySQL update (weet niet de precieze versies). Verwacht dat het probleem in die laatstgenoemde zit.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
No problem :rulez: Soms hoor ik wel een klok, maar weet ik niet waar de klepel hangt :grin:
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Net een berichtje geplaatst bij (CT wasstraat) ik wilde er nog iets aan toevoegen, druk op bewerken maar tekst werd niet geplaatst dus opnieuw beantwoord.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Net een berichtje geplaatst bij (CT wasstraat) ik wilde er nog iets aan toevoegen, druk op bewerken maar tekst werd niet geplaatst dus opnieuw beantwoord.

Kan je nog steeds niet bewerken of was het een eenmalig iets? Bij mij werkt het bewerken prima.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Opgelost dus.
Ging om de characterset gebruikt voor de connectie naar de database, niet de DB zelf :(

In ieder geval bedankt voor het meedenken D43m0n

Euh...? Ik zie berichten die gisteren geplaatst zijn, maar met vreemde karakters op plaatsen waar ik accent grave en aigu (of zoiets) verwacht, gezien de context van het bericht.

Hey kijk nou wat ik zie op het vBulletin forum :p. Een bekende naam met een andere avatar :p

-- EDIT --
ik zie in die post dat 't forum van Ubuntu naar Windows is gegaan. Ik kon het niet laten om wat te zoeken (sorry daarvoor) en kwam iets tegen over MySQLi. Ik ben vanzelfsprekend niet bekend met de technische details, maar daar zeggen ze wel iets over advanced settings in Core config.php:

The Core config.php contains two advanced settings that you may need when MySQLi is in use. These settings are to be ignored as long as you are not having issues of the following type:

Code:
MySQL Error: Illegal mix of collations (latin1_swedish_ci,COERCIBLE) and (utf8_general_ci,IMPLICIT) for operation

Generally, this error only happens when your database's character set has been changed from the default of latin1. To begin to resolve this problem, you must first determine what character set is being used for your database.

Met name die een-na-laatste zin is iets wat ik me voor kan stellen in de loop der tijd van upgrade na verhuizing na upgrade enz.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Sinds MySQL 8.0.1 is de standaard server character set gewijzigd naar utf8mb4. Deze heb ik nu gewijzigd naar utf8, hop?n dat h?t help. (euro teken voor de zekerheid: ?)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Zo te zien helpt het niet (wanneer ik naar je laatste post kijk). Een brainfart uit een andere hoek: kan het, op een vreemde manier liggen aan de region settings van Windows zelf? Ik had laatst een ding met Office dat voor talen en zo keek naar de instellingen van het OS, zoals welke taal had je ingesteld en zo en welke lokale settings voor valuta en getalnotatie. Ik ben even kwijt hoe dat precies heet in Windows. Misschien kijkt PHP of MySQL op Windows nu wel naar die instelling?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Dan ligt denk ik aan jou. Zo ziet mijn laatste post eruit bij mij (dit is exact wat ik heb getypt):
e52de50e-0a72-4bc3-91c1-c9fc1e11674a.jpg
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Ik heb straks geprobeerd foto's bij een bericht te plaatsen. De eerste ging goed, maar de volgende worden op kop of 90 graden gedraaid weergegeven. En jawel, de originelen staan in de goede kijkrichting.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Dan ligt denk ik aan jou. Zo ziet mijn laatste post eruit bij mij (dit is exact wat ik heb getypt):

:eek:o_O

euh, ik werk alleen met Fruit (da?s gezond). Maar gezond of niet, ik vind het wel gek het op een cli?nt anders uit ziet. Emoji?s zijn ook UTF-8 characters. Dit zijn er een paar van een fruitig toetsenbord:
ik zie na het drukken op de Post Reply knop pas hoe dit er uit ziet. Zou jij een screenshot kunnen plaatsen als je daar geen emoji?s ziet?

?EDIT?
Ik zie zelf geen emoji?s. Het is als of er niets achter die dubbele punt staat. Euh....