RoelVB's TapTurn alternatief

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Het topic TapTurn Groupbuy? heeft mij aan het denken gezet.
De enige feature die ik graag wil is het 3x knipperen na ??n keer aanraken, maar om daar nou meer dan 50 euro voor neer te leggen. Ik kon niet zo goed een andere plug 'n play oplossing hiervoor vinden. Mocht er toch een kan en klare oplossing voor zijn hoor ik het graag.

Dus ik ben begonnen met wat research. Ik denk namelijk een beter product te kunnen maken voor minder dan 30 euro aan materiaalkosten. En dan via bluetooth in te stellen ipv gekke combinaties ((in eerste instantie) geen ondersteuning voor iOS vanwege de gebrekkige bluetooth implementatie van Apple).

Mijn eerste zorg is de beperkte ruimte waarin de electronica moet komen. Ik heb alle afmetingen kunnen vinden van de behuizing, deze zou 27,5mm hoog, 40mm breed en 30mm diep zijn.
Het grootste component zou de bluetooth module zijn met zijn 17x36x5mm, dus blijft er nog wel wat ruimte over.

Hierover heb ik een aantal vragen aan jullie.
1. Weet iemand waar ik een dergelijke relais goedkoop kan krijgen? (gaat me om de behuizing)
2. Wat is het verschil tussen de relais voor LED en voor gloeilampjes? Als ik moet gokken zou ik zeggen dat LED iets langer spanning moet krijgen omdat deze niet in en uit fade als een gloeilamp.
3. Waar zit deze relais precies in de IS250 (achter/onder de start knop las ik)?
4. Ik heb de pinout gevonden van de relais. Ik zou zeggen: 12v=powersupply, I=Ignition, R=Right, L=Lift, T.S=Turn Signal, H.S=Hazard Signal. Kan iemand dit met zekerheid zeggen of kan ik beter gaan meten voor 100% zekerheid? image_4522.png


Doel van dit topic is research voor een mogelijk hobby projectje. Als er een degelijk en betrouwbaar product uit komt en er vraag naar is wil ik er wel een paar extra maken voor LF leden.
Maar verheug je er niet meteen op, ik heb veel van dit soort hobby projectjes lopen en weinig tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Mijn eerste zorg is de beperkte ruimte waarin de electronica moet komen. Ik heb alle afmetingen kunnen vinden van de behuizing, deze zou 27,5mm hoog, 40mm breed en 30mm diep zijn.
Het grootste component zou de bluetooth module zijn met zijn 17x36x5mm, dus blijft er nog wel wat ruimte over.
Ik kan helaas niet over de IS spreken maar ik ga er van uit dat het ongeveer dezelfde is, de relais zit niet in een kastje o.i.d. deze is gewoon bloot. Mocht jouw module een stuk groter zijn zou het een niet al te groot probleem zijn. Dan zou het eventueel met een ribbon cable in een apparte behuizing kunnen.

Hierover heb ik een aantal vragen aan jullie.
1. Weet iemand waar ik een dergelijke relais goedkoop kan krijgen? (gaat me om de behuizing)
2. Wat is het verschil tussen de relais voor LED en voor gloeilampjes? Als ik moet gokken zou ik zeggen dat LED iets langer spanning moet krijgen omdat deze niet in en uit fade als een gloeilamp.
3. Waar zit deze relais precies in de IS250 (achter/onder de start knop las ik)?
1. De relais kun je goedkoop op ebay e.d. vinden. Er zijn 2 varianten voor led. De een is afgestemd op led, de andere ook maar er zit nog een potmeter erop om bepaalde weerstanden variabel aan te passen, waar precies dit voor is, is voor mij een raadsel. Ik heb namelijk nooit ernaar gekeken.
Kan zijn, de knippersnelheid zelf aanpassen.
2. De originele relais gaat snel knipperen indien er een lampje kapot is. Dat snelle knipperen (hyperflashing) gebeurt bij led meestal ook omdat ze een te lage weerstand bieden waardoor de relais/boordcomputer denkt dat er een lampje kapot is. Wat er precies de verschillen zijn, geen idee.
3. Zoals hierboven, ik kan moeilijk over een IS spreken, maar zet je gevarenlichten aan en ga met je armen vanaf je voetenruimte naar boven en even voelen wat er klikt.

Ik zal eens kijken of ik een paar foto's voor je hebt
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
@Roel: Al heb ik nu zelf al een TT erin zitten, toch vind ik dit een heel leuk initiatief. De complete flasher (dus niet alleen behuizing) zoals op de afbeeldingen hierboven heb je voor nog geen ?8 in huis vanuit DealExtreme (Ohjee, ik hoor alweer kreten als Chinese-zooi-in-een-Premium voorbijkomen). En ze hebben eveneens legio BT-modules voor hetzelfde bedrag, of zelfs nog minder.

Qua beschikbare ruimte (in een IS250) hoef je je geen zorgen te maken. Het relais hangt in een ophangrubber aan een beugeltje. De kabelboom wordt ingeprikt. Aan drie zijkanten en aan de bovenkant (afgezien van de potmeter, die er standaard niet op zit) van de behuizing heb je altijd voldoende uitbreidingsruimte.

Ik heb geen idee hoe je de boel via BT instelbaar wilt maken, dus ben erg benieuwd naar de ontwikkeling hiervan. :D

De pinout moet ik thuis voor je nakijken. Daar heb ik de hele bende (ook wiring diagram van de IS) nog liggen.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Ben ik niet helemaal eens wat betreft chinese zooi, dat doen de kopers zelf.
Altijd maar lullen dat China rotzooi verkoopt. Je hebt zelf een rotzooi prijs betaald en vervolgens ga je EU normen eisen. Klopt niet.
Je krijgt waarvoor je hebt betaald.

Zoals boven te zien, de originele Denso/Toyota relais, bestaan ook maar uit vrij weinig componenten. Ik heb ze op eBay 2e hands voorbij zien komen voor richting ?50

Dan is het qua ruimte in vergelijking met de IS en CT hetzelfde. Zee?n van ruimte daaro 😝
 
  • Leuk
Waarderingen: GPS-10

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Bedankt voor jullie input. Ik heb een dergelijke module ook al gevonden in China voor ?6. Maakt niks uit dat het Chinese troep is, inhoud gaat er toch uit, gaat me om te behuizing/stekker.

BT-modules heb ik liggen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Euhm...even vijf jaar stof van dit topic poetsen ... <kuch> ...

RoelVB Hoe staat het hiermee? Heeft dit projectje nog een vervolg gekregen, of heeft het 2016 nooit gehaald?
Ben benieuwd, want heb nog steeds trek in een exemplaar (voor de IS, sinds de TT van daaruit is verhuisd naar de GS).:D
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Is een hele goeie. Ik zat er toevallig laatst nog aan te denken.
Maarja... gebrek aan tijd h?.

Eigenlijk wil ik dit nog wel een keer oppakken. Ondertussen zijn mijn vaardigheden benodigd voor dit project aanzienlijk verbeterd :p
Als er interesse in is motiveert me dat wel om hier toch weer wat tijd in te gaan stoppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27 en Xenon

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Op zich heb ik wel interesse in de tap turn.
maar dan alleen de comfort schakeling.
1 x links ( of rechts ) en dat dan het knipperlicht 5 of 6 keer gaat. De rest van de opties is me een te hoog kermis gehalte.
maar ik vermoed dat die wellicht al leverbaar zijn. weet iemand dat ?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Toch maar weer even een motivatieshot uitdelen :p:

Zijn @ LexusUser en ik werkelijk de enige geinteresseerden in RoelVB's TapTurn? Eenmaal eraan gewend wil je nooit meer zonder. Eigenlijk onbegrijpelijk dat Lexus (in ieder geval bij de 2IS/3GS) zo'n TT niet standaard an boord heeft geprikt. Zelfs onze camper (integraal obv Fiat Ducato) is af fabriek van een TT voorzien...

Roel, zie je er brood in om ermee te beginnen? Of heb je meer 'aanmeldingen' nodig om een start te maken? Misschien kan je een prijsindicatie geven? Dat zou misschien nog een aantal ge?nteresseerden kunnen opleveren. :D

Ikzelf ben wel voorstander van wat instelbare opties, want in de praktijk volstaat voor mij 3x knippersignaal tegenover de genoemde 5 ? 6x van LexusUser.

Ben benieuwd...!:grin:
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Toch maar weer even een motivatieshot uitdelen :p:

Zijn @ LexusUser en ik werkelijk de enige geinteresseerden in RoelVB's TapTurn? Eenmaal eraan gewend wil je nooit meer zonder. Eigenlijk onbegrijpelijk dat Lexus (in ieder geval bij de 2IS/3GS) zo'n TT niet standaard an boord heeft geprikt. Zelfs onze camper (integraal obv Fiat Ducato) is af fabriek van een TT voorzien...

Roel, zie je er brood in om ermee te beginnen? Of heb je meer 'aanmeldingen' nodig om een start te maken? Misschien kan je een prijsindicatie geven? Dat zou misschien nog een aantal ge?nteresseerden kunnen opleveren. :D

Ikzelf ben wel voorstander van wat instelbare opties, want in de praktijk volstaat voor mij 3x knippersignaal tegenover de genoemde 5 ? 6x van LexusUser.

Ben benieuwd...!:grin:

Als er een "kant en klaar" plug & play TT element beschikbaar komt, waarbij de investering in verhouding staat tot de toename van bedien gemak, dan ben ik zeker ge?nteresseerd!

Ik mis het TT ook wel. Met name op de snelweg
(Overigens is 3x voor mij ook prima)
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Toch maar weer even een motivatieshot uitdelen :p:

Zijn @ LexusUser en ik werkelijk de enige geinteresseerden in RoelVB's TapTurn? Eenmaal eraan gewend wil je nooit meer zonder. Eigenlijk onbegrijpelijk dat Lexus (in ieder geval bij de 2IS/3GS) zo'n TT niet standaard an boord heeft geprikt. Zelfs onze camper (integraal obv Fiat Ducato) is af fabriek van een TT voorzien...

Roel, zie je er brood in om ermee te beginnen? Of heb je meer 'aanmeldingen' nodig om een start te maken? Misschien kan je een prijsindicatie geven? Dat zou misschien nog een aantal ge?nteresseerden kunnen opleveren. :D

Ikzelf ben wel voorstander van wat instelbare opties, want in de praktijk volstaat voor mij 3x knippersignaal tegenover de genoemde 5 ? 6x van LexusUser.

Ben benieuwd...!:grin:

Ik zie er geen brood in, maar daar is een hobby ook niet perse voor.
Zoals ik er nu over denk:
  • Richtprijs max. 50 euro
  • Instelbaar dmv Bluetooth (via Android app. Geen iOS om 2 hoofdredenen; ik heb geen iOS apparaat om te testen en de kosten om een iOS-app te publiceren)
  • Verschillende effecten in te stellen
Als iemand toevallig zo kan vertellen waar ik de relais vind in de SC430 en 3GS (er vanuit gaande dat deze hetzelfde zijn), dan kan ik als ik tijd heb in ieder geval snel beginnen met wat onderzoek/tests. Ze zitten vast ergens bij de zekeringen, maar ik heb er nog nooit naar gezocht.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Roel, count me in! Leuk!

Geen idee waar het ding bij een SC zit, maar bij de 2IS en 3GS zit het relais onder de dashunit, rechts tegen de stuurkolom aan, geprikt in een rubber ophang-ding-iets. Zo'n beetje ter hoogte boven je rechterknie. Ik kwam erbij door de onderste afdekplaat te lossen en met je arm naar boven op zoek te gaan naar het voelbaar tikkende kastje (alarmknipperlichten ingeschakeld).. Maar toegegeven: Een tweede elleboog in je arm zou welkom zijn :p.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik zie er geen brood in, maar daar is een hobby ook niet perse voor.
Zoals ik er nu over denk:
  • Richtprijs max. 50 euro
  • Instelbaar dmv Bluetooth (via Android app. Geen iOS om 2 hoofdredenen; ik heb geen iOS apparaat om te testen en de kosten om een iOS-app te publiceren)
  • Verschillende effecten in te stellen
Als iemand toevallig zo kan vertellen waar ik de relais vind in de SC430 en 3GS (er vanuit gaande dat deze hetzelfde zijn), dan kan ik als ik tijd heb in ieder geval snel beginnen met wat onderzoek/tests. Ze zitten vast ergens bij de zekeringen, maar ik heb er nog nooit naar gezocht.

Dan heb ik ook wel interesse.

met bluetooth? is dat kwestie van een app downloaden en je ingeplugde element instellen ? (ik heb daar weinig kaas van gegeten)
maar als dat ingewikkeld is kunnen jullie me daar vast wel mee helpen.

Hou ons op de hoogte :D
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Ik heb er vandaag nog over na zitten denken, maar misschien moet ik voor WiFi gaan ipv Bluetooth. Dit biedt een aantal voordelen:
  • Er hoeft geen app te worden gemaakt
  • Kan worden geconfigureerd via ieder apparaat met WiFi en een webbrowser
  • Ik heb een hoop code dit ik kan hergebruiken
  • Ik hoef geen volledig nieuwe printplaat te ontwerpen (kan een eerder ontwerp gedeeltelijk hergebruiken)
Nadeel is een hoger verbruik, maar dat lijkt me geen probleem. Ik zie dan 2 statussen:
  • Contact aan: 0,6 Watt (WiFi actief. In theorie kan X tijd na het opstarten WiFi weer worden uitgeschakeld als er niet is verbonden)
  • Contact uit: 0,05 Watt (WiFi inactief)
Mijn initi?le idee zou met Bluetooth actief zelfs rond de 0,05 Watt uitkomen.
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Bij bediening vanuit WiFi en browser lijkt het mij onafhankelijk van het operating sijsteem.
( oftewel werkt ook op iPhone )
de instelbaarheid is voor mij geen probleem als het er allemaal op zit.
Denk alleen persoonlijk dat als het een keer ingesteld is ik er niet meer vaak aan zal komen.
maar wellicht is 3-4 keer ook wel genoeg.
maar bij een bedrag tot 50,- ben ik zeker ge?nteresseerd.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Roel, zet je er ook een soort Coming Home stand op, zoals de TT ook kent? Dan blijven de richtingaanwijzers een instelbaar aantal seconden branden na het openen of sluiten van de portieren en kan je makkelijk(er) zien of je de auto ook daadwerkelijk hebt afgesloten (bijv in een zonnige en rumoerige omgeving).

Welke funny patronen heb je verder in gedachten? Wig-wag? Strobe?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
"Coming Home stand" lijkt me een goede, maar dan wel na het uitschakelen van het contact. Detecteren of deuren open/dicht of op slot zijn kan in theorie wel, maar moet via de CAN-bus, dat maakt de module een stuk complexer :)

Features kunnen ook later nog worden toegevoegd door firmware updates.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Vooropgesteld dat v.w.b. deze materie jij veel eerder weet waar je 't over hebt dan ik, wil ik toch even ter overweging het volgende roepen:
Bij onze twee Lexi worden de richtingaanwijzers kort aangestuurd bij het openen en afsluiten (per definitie staat het contact dan sowieso al uit). Ik heb nooit anders gezien, dus gok dat alle Lexi zich zo gedragen?
Dan kan dat kort aansturen van de RAW toch de trigger vormen om ze in die situatie een x-aantal seconden (bij mij 30s) aan te houden als Coming Home? Tenminste...Zo doet de 'originele' TT dat ook en kan dat zonder connectie met de CANbus. Alarmknipperlichten is een andere ingang op het relais, dus die alarmknippers worden dan niet vastgehouden (zou ook niet goed zijn).

Nogmaals, ik kom nog uit de tijd van de zwaar antieke TTL74xx-reeks, de CMOS40xx-reeks en alleen NASA wist wat 'firmware' inhield :), Dus ik houd er vast zwaar achterhaalde gedachten op na en ben echt benieuwd waar je straks mee op de proppen komt. Hartstikke leuk dat je dit wilt oppakken :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27 en RoelVB

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Vooropgesteld dat v.w.b. deze materie jij veel eerder weet waar je 't over hebt dan ik, wil ik toch even ter overweging het volgende roepen:
Bij onze twee Lexi worden de richtingaanwijzers kort aangestuurd bij het openen en afsluiten (per definitie staat het contact dan sowieso al uit). Ik heb nooit anders gezien, dus gok dat alle Lexi zich zo gedragen?
Dan kan dat kort aansturen van de RAW toch de trigger vormen om ze in die situatie een x-aantal seconden (bij mij 30s) aan te houden als Coming Home? Tenminste...Zo doet de 'originele' TT dat ook en kan dat zonder connectie met de CANbus. Alarmknipperlichten is een andere ingang op het relais, dus die alarmknippers worden dan niet vastgehouden (zou ook niet goed zijn).

Stom dat ik daar nog niet aan had gedacht. Valt vast wel iets voor te bedenken ja.