op zoek naar een stille wagen...

automaat

Nieuw hier
24 okt 2017
2
0
1
Hey,
Ben nieuw hier en wist niet goed of ik dit best bij "even voorstellen" plaatste of hier :)

Ik heb zo'n 6 jaar geleden tinnitus en hyperacusis (oorsuizen en overgevoeligheid voor geluid) opgelopen.
Ondertussen wordt dat steeds wat erger en kan ik nu zelf niet meer met onze "gewone" wagens rijden zonder "hoofdtelefoon met ruisonderdrukking".

Ik ben dus op zoek naar een erg stille wagen... vooral het rolgeluid van de banden, op onze heel slechte (Belgische) wegen, is voor mij onuitstaanbaar. Met name de "resonantie" die het ruwe wegdek maakt en via de wielen, ophanging en zetels tot in mijn oren terecht komt. Dit zijn dus geluidstrillingen via botgeleiding en is nog erger dan geluidsgolven via luchtgeleiding, mede omdat je je hiertegen niet kunt beschermen via oorbescherming.

Vandaar dat ik dus al verwezen werd naar het Lexus gamma, vooral dan de LS400...

Nu is het wel zo dat ik niet zulk groot budget heb en zowel de jaarlijkse verkeersbelasting (Belgi?) alsook de aankoopprijs zouden binnen ons "beperkt" gezinsbudget moeten blijven.
Doch als het niet anders kan, dan zal ik op een of andere manier dit toch "moeten" proberen te bekostigen.

Om nu te testen of een LS 400, of een andere stille wagen uit het Lexus gamma, echt wel "geschikt" is voor mij, waarbij ik zonder gehoorbescherming kan rijden, zou ik graag jullie hulp willen vragen.

Ik woon in het uiterste zuiden van Limburg (B) en er is vlakbij zelfs een snelweg, E40, die ik tussen Tienen en Li?ge niet meer kan nemen. Zelfs niet met gehoorbescherming, terwijl dat op 99% van de wegen wel nog n?t lukt (met gehoorbescherming).
Daarbij wonen we ook nog vlakbij (op 5km van) een oprit van deze snelweg en doordat ik deze niet meer kan nemen, moet ik dus zo'n 35km binnenwegen nemen, vooraleer ik in Tienen de E40 op kan. Dit kost heel wat extra tijd vooral op de spitsuren (tot wel 4 keer zo lang onderweg op dit stuk)
Waarom leg ik dit uit: wel omdat ik graag de mogelijkheid zou hebben om een testrit te doen op dit stuk autosnelweg. Als het daar lukt, lukt het overal, en als het daar met een stille Lexus niet lukt, dan weet ik dat ik dit stuk niet meer kan nemen (tot ze ooit die weg heraanleggen).

Eigenlijk had ik liefst een "station" versie gehad (kwestie van binnenruimte), en was dan op zoek gegaan binnen het Lexus-gamma en kwam uit bij een IS200 SportCross, die best in automaat zou zijn gezien ik ook sukkel met mijn linker knie. Al werd me al gemeld dat stationwagens net luider zijn, en de IS waarschijnlijk niet zo stil is als de LS?

Zijn er mensen die een LS400 (liefst 1ste generatie) of "IS200 SportCross" hebben en die met mij een "testrit" zouden willen doen zodat ik kan ervaren of dit voor mij een mogelijkheid zou zijn?
Andere voorstellen van "betaalbare" stille lexusmodellen zijn ook welkom. Evenals de voorstellen om testritten te maken hiermee.

Groetjes en alvast bedankt voor jullie reacties, Kim
 
Laatst bewerkt:

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
De verkeersbelastingen zijn hier inderdaad niet mals.
De is200 sportcross is enkel verkrijgbaar in manueel,
De Ls400 is vrij onvindbaar en enkel betaalbaar als oldtimer en die zijn nog zeldzamer. De 95 zal je vrij makkelijk vinden maar biv en belastingen zijn overdreven duur.
De is200 sedan is wel verkrijgbaar in automaat en zal veel budget vriendelijker zijn. Voor Lexus is er in ons apenland weinig opties voor de normale burger,heb net mijn is300 sportcross verkocht omdat het als 4e auto teveel was van het goede.

Ik zou voor een is200 sedan automaat gaan. De gs450h gen3 is vrij betaalbaar maar dan gaat het budget wel vrij groot moeten zijn

usedlexus.nl

Anton heeft vrij veel stock en is zeer behulpzaam
 
12 mrt 2016
109
8
18
Ik kan beamen dat een IS200 automaat heel stil is. Nog meer als je met 16" wielen en stille banden rijdt, hoewel er sowieso al weinig bandengeruis in de cabine doordringt.

Ik heb 'm helaas ook niet meer
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Welkom!

Een bijzondere casus die je niet vaak tegenkomt, dat voorop gesteld. Ik ben zelf onlangs overgestapt van een IS200 Sedan (1st gen) naar een GS300 (3rd gen). Dat is wel even een flink verschil qua rust en geluid aan boord. De IS200 is stiller dan menig ander merk van vergelijkbaar model, maar in verhouding tot de GS300, is deze gewoon luid. Vooral banden en wind isolatie maakt het verschil. Daarnaast is de 2 liter 6 in lijn een motor op toeren gebouwd. Met 6 traps manueel rijd je al 3500 tpm met 120 op de klok, de 4 traps automaat heeft dus nog langere verzetten wat mijn inziens de motor alleen nog maar verder de toeren in laat schieten.

Ik ben niet heel erg bekend met het Belgische systeem, welke auto's qua vaste kosten nog interessant voor je zijn. Je gaf aan dat een LS400 buiten budget valt zonder een budget te noemen In Nederland zijn de IS200 Sportcross dan wel IS300 Sportcross zo schaars dat zijn nog voor flinke prijzen over de toonbank gaan. Nogmaals, ik weet niet wat je budget is, maar wellicht ligt een GS300 van 2e of 3e generatie dichterbij dan vooraf gedacht. Deze wagens zijn sowieso meer op comfort afgeveerd en schat ik de resonantie vanuit de banden en onderstel stukken lager in dan de IS200.

Succes met zoeken!

Groet,

Rick
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Welkom!

Een best wel ingrijpende aandoening, poeh...
Stomtoevallig heb ik zojuist mijn IS250 op dit forum te koop gezet. Of een IS250 een stille auto is, illustreert misschien wel de vraag van met mij meerijdende collega's: "is dit een hybride, ofzo?" is dan een vraag die mij regelmatig wordt gesteld. Gedurende de eerste kilometers die ikzelf na aanschaf van de IS250 maakte, checkte ik -wachtend voor roodlicht- voortdurend mijn dashboard, om mijzelf te overtuigen dat het blok nog steeds liep... Kortom, ik zou een IS250 zeker naast de al eerder genoemde alternatieven durven noemen. Succes met je zoektocht.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Ik sluit me bij bovenstaande aan, ik heb voor mijn IS350 een IS200 gehad en ondanks dat 'ie stiller is dan andere auto's uit die tijd, maakt 'ie toch nog best wat geluid en zeker op de snelweg zit je al gauw aan de 4000 toeren, wat toch wel voor wat geluid zorgt. In een IS van de 2e generatie merk je dat het echt allemaal wat beter is afgewerkt en daardoor toch echt veel stiller is. (nu is mijn voorbeeld met een IS350 met open luchtfilter niet helemaal representatief, maar een gewone IS250 is toch echt gewoon een stille auto)
 

automaat

Nieuw hier
24 okt 2017
2
0
1
Bedankt voor jullie reacties.

Mijn aankoopbudget is ongeveer ?10.000 (met kleine marge)
de bedoeling is ziezo op LPG te rijden, want ik rij zo'n 30.000km per jaar.
Een LPG-instalatie is in Belgi? voor max 10 jaar gekeurd (daarna dient de tank een drukproef te krijgen en en vuldarm te worden vervangen).
Dus zou graag een wagen vinden waar ik 10 jaar mee verder kan.
Gezien het oorsuizen en "overgevoeligheid voor geluid" meestal nog wat erger worden naarmate men ouder wordt, zou ik dus al best een auto nemen die nu al stil genoeg is voor binnen 10 jaar.

Ik heb eens even nagekeken wat de jaarlijkse belastingen (VerkeersBelasting + Aanvullende VerkeersBelasting LPG) in B zouden kosten (via: https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top):
- LS400 t.e.m. 1992: 208,2
- LS400 vanaf 1993: 3823,54 *slik*
- IS200: 593,71
- IS300: 1248,72
- RX300 (3.0 V6): 1360,26
- IS250: 773,29
- GS300 (2.5): 1067,67

Waar zoals de "omslagpunten" liggen:
- eens boven de 2.500cc worden de belastingen fiks duurder!
- en heel gek: een wagen met een kleinere CC en lagere kW maar met meer CO2 is toch goedkoper qua belastingen dan omgekeerd? Men kijkt dus nog steeds meer naar de "inhoud" en het "vermogen" dan hoeveel die "vervuilt"?

Met mijn huidige wagen (1.8cc 125PK, 2004) rij ik reeds 7 jaar op LPG en daar betaal ik ?355 belastingen per jaar voor.
De bedoeling was echter om net wat "goedkoper" te gaan rijden... dat gaat blijkbaar niet lukken als ik een stille wagen nodig heb...

De RX300 staat tussen het lijstje aangezien het voor mijn knie "gezonder" zou zijn (zeker op langere termijn gezien) als ik een hogere instap heb.
Deze valt echter al af wegens de hoge jaarlijkse belastingen. Een optie daarin zou zijn om een 2.2 of 2.4 daarin te vinden... maar die zijn blijkbaar nooit in Europa geleverd.
En dan weet ik nog niet of die wel vrij stil zou zijn?

Als ik even het verschil maak tussen de 2 "goedkoopste" opties dan heb ik de LPG-installate van een LS400 (t.e.m. 1992) terugbetaald, gerekend op 10 jaar belastingen die ik voor een IS200 zou betalen.
Dan vraag ik me ook af of de LS400 (1ste gen) niet stiller is dan de IS200?
En bij een LS400: is daarbij eentje met luchtvering nog stiller dan eentje zonder?

Een proefrit maken met een wagen die niet bij de deur te koop staat is niet echt "representatief" aangezien de wegen in onze buurt wel erg slecht zijn en vooral de E40 belangrijk is in het "omslagpunt" om eventueel voor nog een stillere wagen te kiezen. Bvb als ik met die LS400 op de E40 wel zou kunnen rijden en met een IS200 niet... dan neigt de weegschaal al eerder naar de LS400 aangezien dat veel bepaald in mijn "mobiliteit".
Als er dus mensen zouden zijn die dat samen met mij zouden willen testen, mag je dat altijd (eventueel via pb) laten weten.
Ik hoef in principe zelf niet te rijden, aangezien het voornamelijk over het geluid gaat. Al zou dat wel fijn zijn om te voelen hoe zo'n type wagen aanvoelt om mee te rijden :)

Groetjes, en bedankt om mee te denken,
Kim
 

Bas Timmermans

Hoort erbij
24 nov 2013
78
0
0
Zelf rijd ik een IS300h en die is echt stil, maar buiten je budget.
Wellicht vloeken in de Lexus kerk hier maar mijn vorige wagen was een MB E klasse uit 2001. Ook deze wagens zijn ultiem stil zeker als je de juiste velgmaat en bandenmaat hebt.
Ff voor de puristen, dit advies is puur gericht op de vraag niet om Lexus te negeren. Een fijne LS zal mogelijk stiller zijn dan de MB.
 

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Hoewel een LS, en Lexus in het algemeen hele stille auto's bouwt, zijn andere nieuwere auto's vaak ook heel stil. Vooral als je ze met kleine, dunne en hoge banden kunt rijden. Qua motorgeluid die de cabine binnen dringt is Lexus wel aan de top. Maar bij hybrides neemt het gewicht toe en rolgeluid dus ook. Ik zou eens in een Saab 9-5 of Volvo S60 gaan proefrijden. Bmw e39 en mercedes w210 en w211 zijn ook heel stil.
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Tsja, ik heb ook last van Tinnitus, gelukkig kan ik het negeren. Na een val waarbij ik precies met de rand van mijn schedel op de betonnen rand van een bevroren spekgladde aflopende trap terecht ben gekomen is het begonnen en het gaat nooit meer weg, net zomin als de hoofdpijn elke dag die er ook bij mee is gekomen .
Ik heb er echter nooit last van bij het autorijden.

Toen ik viel had ik nog een Toyota Prius, nu heb ik een IS 300h, dus misschien ligt het aan de auto's dat ik er weinig last van heb.
Wat ik echter nog wel weet uit mijn autoverleden is dat de GS430 die ik had voordat ik de Prius kocht, bij bescheiden snelheden nog stiller was dan beide andere auto's.

Het voordeel van de Hybride IS300 is echter dat je regelmatig hele stukken weg ineens volledig elektrisch aan het rijden bent en dan hoor je echt bijna niets meer dan alleen bandengeruis, en dat is zalig!!!.
Nu heeft mijn auto er heel erg (volkomen nonsens) brede sportieve banden onder liggen, maar met de standaardmaat en een getest stille band rondom zal het vast nog veel stiller en zuiniger zijn.

Een GS430 op gas, met stille banden zou dus volgens mij nog weleens de ultieme auto voor u kunnen zijn, er zijn er niet veel te vinden, maar aan een exemplaar hebt u vast wel genoeg.