Uitstoot vraag

SvenSmit

Nieuw hier
15 nov 2018
2
0
0
Beste leden van het forum,

Ik heb een lexus is200 uit 2002 gekocht en ben van plan hier een supercharger op te zetten (zelf samengesteld)
Alleen had ik een vraag want er werd mij aangeraden vanuit verschillende bronnen om de katalysator bij het uitlaatspruitstuk te verwijderen, zelf zet ik het liefst een straight pipe eronder, maar aangezien hij wel door de apk moet komen vroeg ik mij af hoe het zit met de emissie normen?
Kom ik er nog doorheen als ik de katalysators uit het uitlaatspruitstuk haal? (als dit nodig is)

Met vriendelijke groet,

Sven Smit
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
In mijn studententijdperk / net na mijn studenten tijdperk had ik een MX-5 type NA. Die had geen katalysator, goed afgesteld en met regelmatig gebruik kwam de MX-5 met een warme motor net door de APK. Na wat minder de auto te hebben gebruikt kwam die er niet doorheen. Wat je zou kunnen overwegen is een katalysator er alleen bij de APK inzetten en na de APK weer een pijp. Het klinkt in ieder geval als een interessant project. Als je een super charger op je auto kan zetten dan lijkt mij een grote katalysator wissel truuk geen probleem. Achteraf gezien waarom voor de paar PK minder zou je een katalysator achterwege laten, je merkt het amper maar wat uitstoot merk je het verschil veel meer. Dit is overigens pot verwijst de ketel..... Vroeger deed ik wel meer zaken die milieu technisch niet optimaal waren, maar ik kreeg wel meer PK's.

In het kort, het zou kunnen dat je er doorheen komt. Echter als de motor net niet lekker loopt dan wordt het zeuren. Ook denk ik dat de emissie eisen van een auto uit 2002 een stuk strenger zijn dan uit 1991. Eerlijk gezegd denk ik dat de katalysator laten zitten je uiteindelijk een hoop werk/gezeur scheelt.
 

SvenSmit

Nieuw hier
15 nov 2018
2
0
0
Beste hondaFan,

Harstikke bedankt voor de reactie!
Het lijkt me inderdaad een leuk project zeker als eerste auto.
Ik laat de katalysator eerst zitten en kijk hoe hij loopt, zo niet dan kijk ik verder.


???
????