Luxe of wat minder luxe

Davpa

Nieuw hier
22 mei 2019
3
0
0
Beste,

Het moment komt eraan dat ik een nieuwe lease auto mag uitzoeken.
Mijn keuze is gevallen op Lexus en Mercedes.
Ik heb geen ervaring met het merk Lexus, wel met Mercedes.

Mijn woonwerk verkeer is niet bijzonder groot. Gemiddeld een 100km per dag in totaal grotendeels snelweg. Soms een keer wat verder.
Wat ik bijzonder prettig vind is dat ik comfortabel zit. Ik houd van een lekker muziekje in de auto.

Nu heb ik mijzelf de volgende 2 opties gegeven voor Lexus :

1: Een CT200h. luxury line met de duurdere audio installatie, schuifdakje. en nog wat spielerij aangevinkt. Kortom een auto van een 41.000
2 : een IS300 h : standaard. Of te wel. Kaal. misschien alleen een ander kleurtje, maar verder niks. 41.600

Bij beide auto's zit ik aan de max van het lease budget.
Verbruik is niet van belang, baas betaalt.

De IS300H vind ik veel mooier om te zien. Echter zit ik de meeste tijd in de auto, dus zie de buitenkant toch niet.
De CT200H is dik aangekleed. Ben daar stiekem ook wel van. Knopje hier en daar. Electrische stoelen met geheugen.

Wil sowieso met de 2 auto's gaan rijden. Misschien kan ik iets regelen 1 dag een CT200h en 1 dag een is300h. En dan wel een kale IS300h.



Voor de ge?nteresseerde, bij Mercedes zou ik een A klasse lmousine leasen kleine dingetjes toegevoegd. Verder vrij kaal. Komt ook uit op 41.000
Of ook wederom een hele kale C klasse.


Ga ik voor wat groter met weinig luxe of ga ik voor kleiner met heel veel luxe aanbraad.

Ben benieuwd hoe jullie erin staan. En vooral naar mensen die van een ct200h naar een is300 zijn gegaan.


Alvast dank.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Hoi! Welkom op LF!

Leuk dilemma, waarvan ik denk dat niemand anders dan jijzelf een goed antwoord op kan geven.

Want een "leuk muziekje"... wat is dat? Voor de een is dat Andr? Rieu op normaal volume (wat is normaal? Volume waar nog een gesprek overheen mogelijk is?), voor de ander is dat Hardstyle en moeten de conussen net niet loskomen van de spoelen eronder?
De een vindt ML (=Mark Levinson) helemaal het einde, de ander is het nog niet gek genoeg en hangt er nog een eindversterker met 50 kilo aan subwoofer achter?

Kijk, ik ben ook gek op knopjes, toeters en bellen en heb bijvoorbeeld de door jou genoemde electrisch verstelbare stoelen met geheugen. Tegelijk zeg ik erbij dat die knopjes de laatste anderhalf jaar niet meer heb aangeraakt en ik geen flauw idee meer heb of ik wel wat onder "2" en "3" geprogrammeerd heb staan. Maar de ruimte en stilte om mij heen waardeer ik elke rit weer opnieuw.

Een IS is niet enkel een ander model dan de CT, het is ook een klasse hoger dan de CT (fact only, no offence!). Dat merk je, behalve aan het prijskaartje, ook aan elke meter die je ermee aflegt.


Kortom: zie dat je beide auto's eens 'n dagje meekrijgt en beslis aan de hand van de ervaring die je dan hebt opgedaan.
Het enige advies dat wij je zouden kunnen geven, is dat je voor Lexus moet kiezen boven MB. Da's niet zo moeilijk :).

:rulez:
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

mahansz

Hoort erbij
29 okt 2016
29
3
3
ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik ze beiden heb staan, rijd er dagelijks in (weliswaar de is300h vaker, de ct200h is voor enkel priv?).
Ondanks dat ik zelf ook wel enige luxe waardeer, zou ik toch voor de is300h gaan. Wegligging, stuurgedrag, vermogen en achterwielaandrijving zijn de voornaamste punten. Daarnaast merk je de stap in bouwkwaliteit wel, ook in de kleine dingen: afwerkingsdetails, geluid van deur dichtslaan, gasveer bij motorkap, zitpositie achterbank etcetcetc. Stuk voor stuk zijn al deze dingen afzonderlijk van elkaar te verwaarlozen, maar als je deze bij elkaar optelt, dan is het wel echt m??r auto, een klasse hoger.

Mag je de dealer zelf uitkiezen? Zou ik zeker aanraden, om vervolgens bij de dealer een showroommodel is300h in business line, welke nog niet op kenteken staat, te onderhandelen om deze te verkrijgen voor de prijs van het instapmodel. Zeer grote kans van slagen, Lexus heeft vorig jaar zelfs zo'n aanbieding gehad voor diverse modellen (gratis upgrade naar bovenliggend model).
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Hier ook zowel een CT als een IS (wel voorgaande model) op de oprit staan, maar als ik die keuze moest maken dan werd het meteen de IS. En een kale IS is nog steeds behoorlijk uitgerust. Het is geen Audi waar je zelfs het lampje in het dashboardkastje kunt aanvinken als optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
In deze prijsklasse is de nieuwe Toyota Camry ook nog het overwegen waard.
Zit alles op wat je nodig hebt, echter waarschijnlijk niet zo stil en comfortabel als een Lexus.
 

Davpa

Nieuw hier
22 mei 2019
3
0
0
Dank jullie wel voor de reacties. Dan neig ik toch stiekem ook meer voor de IS. Probeer ze sowieso nog een keer te testen.
Wat ik bedoel met een lekker stukje muziek in de auto is dat er goed geluid uit komt. Heb zelf een bose in de Ampera. En dat klinkt erg lekker.
Voorheen in m'n Mercedes zat het standaard pruttel werk, en dat is gewoon erg matig. Maar goed dat gaan we horen als we een relatief kale IS300h gaan test rijden.

Zelf neig ik meer naar Lexus als Mercedes. Heb met de Duitser toch veel bij de garage gestaan. Turbo's kapot, lampjes op het dashboard. Kortom ben daar wel klaar mee. Het zal vast een maandag morgen auto zijn geweest. Met de huidige Opel kom ik alleen bij de garage voor een beurt.
Ik lees heel veel goede dingen over Lexus en kwaliteit. Heb al wat filmpjes op youtube gezien. Dus zie dat avontuur wel zitten.
Zelf zie ik ze niet zo heel veel op de weg dat vind ik toch ook wel wat hebben. Tis geen massa auto zoals de iPhone. Kortom vind het mooie wagens. ook de ct200h trouwens, alleen de IS300h is nog mooier.

Toyota Camry nog niet echt naar gekeken.
 

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
de nieuwe camry lijkt mij ook een mooie auto, zeg ik als ex lexus rijder en huidig mercedes rijder:eyes:
maar als baas de benzine/wb betaald word de keuze stuk makkelijker
ik rij alleen maar snelweg, hoogstens 20km binnendoor per week en 260 km puur snelweg
daarom is de IS300H geen optie voor me kwa kosten in verbruik en gewicht t.o.v mercedes E class:relieved:
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik schrok al: "... 260km puur snelweg... "
Ik las in beginsel namelijk: "... 260 km per uur snelweg... " :p:eyes:
 
Laatst bewerkt:

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Ik schrok al: "... 260km puur snelweg... "
Ik las in beginsel namelijk: "... 260 km per uur snelweg... " :p:eyes:

Dan is het "20 km per uur binnendoor"?
"260 km per uur op de snelweg" lijkt me dan een eerlijke compensatie.
 

Davpa

Nieuw hier
22 mei 2019
3
0
0
de nieuwe camry lijkt mij ook een mooie auto, zeg ik als ex lexus rijder en huidig mercedes rijder:eyes:
maar als baas de benzine/wb betaald word de keuze stuk makkelijker
ik rij alleen maar snelweg, hoogstens 20km binnendoor per week en 260 km puur snelweg
daarom is de IS300H geen optie voor me kwa kosten in verbruik en gewicht t.o.v mercedes E class:relieved:

Ik rijd dan maar kleine stukjes. In principe een 100 km per dag.
Dus zeg een 25.000 km woon/werk. Dus in totaal zal ik aan de 40k komen per jaar.
Die E benz zit ver boven mijn lease budget.

Met 40.000 km op jaar basis via leaseplan:

E 200d : E55.000
Benz lease kost 955,23 per maand : 11463 per jaar
Diesel voor 40k (1/19 a E1,45): 3053 per jaar
Totaal per jaar : 14516

22% netto bijtelling : 393,- bijtelling per maand (als ik het goed uitgerekend heb).


Lexus is300h E41.000
IS 300h lease kost 758,23 per maand : 9099 per jaar
Benzine (1/18 A E1,80) : 4000,- per jaar
Totaal per jaar : 13099,-

22% netto bijtelling : 293,- bijtelling per maand (als ik het goed uitgerekend heb).

Ik heb van het weekend een IS300h van dichtbij gezien.
Het is toch wel een hele mooie wagen. Heb nog 2 dochters van 6 & 4 en die kunnen prima zitten achterin.
Dus denk dat de kogel al een heel eind door de kerk is.

De mercedes oogt dan toch wat gedateerd in mijn ogen. En ze zijn allemaal hetzelfde. Als er een voorbij komt dan zie ik het verschil niet met een C en E klasse soms is zelfs een S klasse niet te onderscheiden. Niet dat dat slecht is, zeker niet.
De Lexus IS300h zie ik zelden op mijn ritjes naar kantoor s'morgens. Heeft toch ook wel wat iets unieks.

Nogmaals luxe problemen. :)
 

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
ok maar daar heb je het punt ,voor jou maakt gewicht niet uit voor mij wel ivm geen lease maar prive (bekostigen)
dus mijn omslag punt ligt totaal anders lease met alleen bijtelling of aanschaf,vaste lasten ,afschrijving zelf ophoesten:cry: