Shift stand van de transmissie

13 jun 2019
177
53
28
Ik heb dit in de algemene Lexus vraagbak gegooid omdat het waarschijnlijk voor veel meer types aan de orde is dan alleen de IS300h. Hier komt de vraag.
Ik kan de transmissie in de S stand zetten (ik denk de S van shift en niet van Sport want dat doe je al met de draaiknop). Wat is hiervan de meerwaarde? Want ik kan de schakelflippers ook gebruiken zonder S stand (wat ik alleen doe om helling af te remmen op de motor).

De S stand werkt overigens zowel in de sportmode als de D mode (en ik neem aan ook in de Eco mode).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/rijgewoonten.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
In mn GS merk ik dat je makkelijker op hoge toeren kan blijven.
daarnaast als je gaat flipperen in D, dan gaat hij na verloop van tijd weer in D ipv dat hij in D6 blijft bijvoorbeeld. Dat heb je niet in S.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
In de GS shiftstand kun je echt "schakelen", dwz je kunt naar believen D1 tm D6 kiezen en binnen het gekozen bereik blijven. Via de "flippers" werkt het iets anders: bij een gegeven rijsnelheid in D kun je omlaag (D5, 4, 3 etc) en vandaar eventueel ook weer omhoog - met dit verschil dat wanneer de rijsnelheid in een bepaalde "versnelling" te hoog wordt, je automatisch weer zonder iets te doen in D terecht komt. Het lijkt dus wel erg op elkaar, maar in de S stand kun je bijvoorbeeld met een zware aanhanger in D2 de berg af, terwijl bij gebruik van de flippers onder die omstandigheden waarschijnlijk zal worden opgeschakeld.

Schakelen in de D-stand is dus vooral geschikt voor het handhaven van een stabiele situatie. De flippers zijn daarentegen erg handig om tijdelijk een of meer versnellingen terug te schakelen, bijvoorbeeld bij het nemen van een rotonde - door de andere overbrenging kun je wat beter "via het gaspedaal" sturen. Zodra je vervolgens accelereert en even de rechter flipper wat langer ingedrukt houdt, ga je terug naar "D", waarbij de versnellingsbak zelf de meest geschikte overbrenging kiest.

In dit (vrij lange) filmpje ( https://www.youtube.com/watch?v=s-YvMqL44nk ) kun je zien hoe dat flipperen functioneert bij iemand die met hoge snelheid over een duitse autoweg rijdt. Hij lijkt het vooral te gebruiken om "op de motor" te remmen, zeer snel invoegen gebeurt gewoon in "D", als hij bij het afremmen voor een voorligger terugschakelt van D naar D5 en vervolgens D4 blijkt bij het daarna accelereren de auto uit zichzelf naar D3 te gaan en vandaar naar D - bij snelheden waar je de gemiddelde chauffeur ook beter niet lastig valt met de versnellingskeuze....
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik wil nog even verduidelijken dat de versnellingen in de GS in Drive D1 t/m D8 heten en in S-stand S1 t/m S8
Daarnaast is het in alle Lexussen met flippers mogelijk om, wanneer je aan het schakelen bent in D, de rechter flipper 'ingedrukt' te houden waarna na enkele seconden de transmissie van bijvoorbeeld D6 naar D gaat. (wanneer je dit in S-stand doet, dan gaat de transmissie naar S8)
Dit vind ik erg handig om te doen, omdat je dan niet te lang in hogere toeren dan nodig blijft rijden.

Stel ik rijd op een rood verkeerslicht af, dan ga ik met de linker flipper terugschakelen. Mocht het verkeerslicht voordat ik stil sta weer op groen gaan, dan houd ik de rechter flipper ingedrukt zodat de transmissie weer volledig automatisch is. Ik ga dus niet van D1 opschakelen naar D8.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik wil nog even verduidelijken dat de versnellingen in de GS in Drive D1 t/m D8 heten en in S-stand S1 t/m S8

Het aantal versnellingen verschilt afhankelijk van het bouwjaar en type. Bij mijn GS450h uit 2013 zijn het er 6, waarbij in feite een deel van het CVT bereik "apart wordt gezet". Ik weet niet welke uitvoeringen er precies wanneer in Nederland zijn geleverd, maar internationaal kom je ook GS uitvoeringen tegen met een conventionele automatische versnellingsbak met in de laatste uitvoering 8 versnellingen en in de GS F een sequentieel schakelende handbak met dubbele ingangskoppeling ("DCT). De bediening van de flippers en de D-pook is ongeveer overal hetzelfde, maar de techniek die je daarmee bedient verschilt aanmerkelijk.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Het aantal versnellingen verschilt afhankelijk van het bouwjaar en type. Bij mijn GS450h uit 2013 zijn het er 6,

Hmmm dat is apart! Aangezien ik de facelift versie van jouw GS heb. Zou je eens kunnen checken of je zeker weten niet toch 8 versnellingen hebt als je hem in S-stand zet en dan 'op flippert'?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Hmmm dat is apart! Aangezien ik de facelift versie van jouw GS heb. Zou je eens kunnen checken of je zeker weten niet toch 8 versnellingen hebt als je hem in S-stand zet en dan 'op flippert'?

Ik heb het gecontroleerd. Hij kent echt maar D1 tm D5+D en S1 tm S6. Dat zou betekenen dat de facelift niet alleen betrekking heeft op uiterlijkheden, maar dat er ook onderhuids een en ander is veranderd. Wereldwijd lijken er aanzienlijk meer uitvoeringen te zijn dan alleen de in Nederland geleverde. Bij mijn weten kennen we hier ook geen AWD ("vierwielaandrijving") die bijvoorbeeld in de USA wel wordt geleverd, net als bijvoorbeeld een GS 250 (alleen te gebruiken bij wind mee :). Ook in Europa kan het van land tot land verschillen.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik heb het gecontroleerd. Hij kent echt maar D1 tm D5+D en S1 tm S6. Dat zou betekenen dat de facelift niet alleen betrekking heeft op uiterlijkheden, maar dat er ook onderhuids een en ander is veranderd. Wereldwijd lijken er aanzienlijk meer uitvoeringen te zijn dan alleen de in Nederland geleverde. Bij mijn weten kennen we hier ook geen AWD ("vierwielaandrijving") die bijvoorbeeld in de USA wel wordt geleverd, net als bijvoorbeeld een GS 250 (alleen te gebruiken bij wind mee :). Ook in Europa kan het van land tot land verschillen.

Wat apart dat de face lift modellen zo verschillen dan.

de andere modellen hierbij betrekken heeft weinig zin aangezien de niet-hybrides totaal anders zijn. Wij kennen hier sowieso de niet-hybrides van Lexus niet (op enkele V8 varianten na)

Bij mijn weten zijn de hybrides in 2 smaken 300h en 450h maar zijn er geen ingrijpende verschillen zoals AWD varianten of zo.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Wat apart dat de face lift modellen zo verschillen dan.

Dat is inderdaad vreemd. Wat voor een versnellingsbak zit er dan in jouw auto, een "i-CVT" zoals bij mij (maar dan opgedeeld in 8 stappen) of is het een conventionele automaat met 8 versnellingen? Ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat alle hybrides een "i-CVT" hadden.

Na wat zoeken vond ik op het web een handleiding van de GS 2017: https://instructieboekjes.lexus.nl/lexus_manuals/GS-Handleiding.pdf

Op blz 262 daarvan is te zien dat in de 300h de keuze kan worden gemaakt uit 6 versnellingen en bij de GS450 uit 8. Het aantal keuzemogelijkheden is dus kennelijk in de laatste editie toegenomen - hetgeen overigens niet hoeft te betekenen dat de versnellingsbak anders is, in principe zou andere software dat alleen al mogelijk moeten maken als het dezelfde versnellingsbak is. In ieder geval wordt de olieinhoud bij de 450h uit 2013 en 2017 bij beide opgegeven als 5.69 liter. De olieinhoud van de GS300h en 450h uit 2017 verschilt wel: 3,8 en 5.69 liter.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
In mijn auto zit dezelfde hybride aandrijflijn als de jouwe, dat kan eigenlijk ook niet anders. De versnellingen zijn inderdaad geen echte versnellingen maar meer een soort van ?toerental-trappen? kennelijk zijn er bij de facelift 2 bij geprogrammeerd.

Overigens dat de 450h meer olieinhoud heeft dan de 300h is logisch aangezien de 450h een 3,5L V6 is en de 300h een 2,5L 4 inlijn.
 

Joep90

Nieuw hier
11 dec 2019
1
0
0
Is het inmiddels helder wat de meerwaarde van het zetten van de S stand is? Ik vraag me dit ook al tijden af en kan geen duidelijk antwoord vinden
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Dat lijkt me vrij duidelijk: als je wilt dat de transmissie in een bepaald toerenbereik blijft en deze vasthoudt dan zet je hem in S, mocht je geen flippers hebben, dan is S de enige manier om ?manueel? te schakelen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Is het inmiddels helder wat de meerwaarde van het zetten van de S stand is? Ik vraag me dit ook al tijden af en kan geen duidelijk antwoord vinden

Op het eerste gezicht lijkt het ook nog al ingewikkeld en verwarrend. En in de handleiding wordt wel uitgelegd wat de verschillende mogelijkheden zijn, maar niet waarom je de alternatieven zou willen gebruiken in plaats van "geheel automatisch" de auto zelf te laten "denken".

De stand D is waarschijnlijkst het gemakkelijkst - de auto doet het "vanzelf goed" (in combinatie met de keuze voor "ECO", normaal "S(+)") en mogelijk zelfs beter dan de gemiddelde chauffeur zelf zou bedenken. Er zijn echter situaties denkbaar waarbij het zelf kiezen van een schakeltijdstip zinvol (of gewoon leuk) kan zijn.

Denk bijvoorbeeld aan het ronden van een bocht op een rotonde. Standaard kiest de auto volautomatisch de juiste overbrenging. Wanneer je echter via de flippers net voor de rotonde 1 of 2 "versnellingen" terugschakelt, kun je de auto scherper door de bocht sturen door iets gas te geven en als je de bocht uitkomt weer snel accelereren naar de snelheid die je vervolgens wilt aanhouden. Op het moment dat je uit de bocht accelereert kun je weer naar de stand D flipperen door even wat langer aan de rechterflipper te trekken en dan weer automatisch verder gaan. Door het tijdelijk verder terugschakelen dan de auto zelf uit oogpunt van brandstofbesparing zou doen, heb je tijdelijk meer trekkracht beschikbaar die je kunt benutten om soepeler door de bocht te gaan. Het D1-D5 bereik kun je benutten in omstandigheden dat de auto het niet optimaal doet. Uiteraard biedt "terugflipperen" zoals beschreven in de handleiding ook wat meer "remmen op de motor" op, maar of dat zinvol is, is maar de vraag. Op het moment dat de rijaccu helemaal vol geladen is, wordt de door het remmen vernietigde energie niet meer omgezet in electriciteit. Het enige effect dat dan overblijft is meer herrie....

Desgewenst kun je via de S stand ook volledig handmatig schakelen (S1 - S6). Meestal is dat gewoon onhandig omdat je de automatiek "volledig buiten werking stelt". Het geeft je echter wel de meeste controle over de auto en als je die behoefte hebt is daar niks mis mee. Het kan onder bijzondere omstandigheden ook nuttig zijn. Bijvoorbeeld bij langdurig bergop rijden op steile hellingen, het afdalen van steile hellingen of bij het wegrijden op een zeer glad wegdek - door bijvoorbeeld weg te rijden in S2 of S3. Uiteraard is de auto voorzien van "traction control" en van een "sneeuwstand", maar er zijn situaties denkbaar dat dat niet toereikend is. Dan kan het "verpesten" van de beschikbare trekkracht worden ondersteund door het kiezen van een hogere "versnelling" dan onder normale omstandigheden zou worden gekozen.

Je zou kunnen zeggen dat beide extra mogelijkheden er zijn om onvolkomenheden in het besturigsalgoritme dat de auto meegekregen heeft zelf te kunnen compenseren. Dat is geen schande: het laten samenwerken van een verbrandingsmotor, een electromotor en een CVT is zodanig ingewikkeld dat het niet zonder dure extra voorzieningen verder kan worden geperfectioneerd. Bij "normale" automaten met alleen een verbrandingsmotor zie je wel extra voorzieningen: de meeste zijn tegenwoordig "adaptief" - ze passen zich aan aan de rijstijl van de gebruiker. Ik heb er twee gehad die aanvankelijk "lui" schakelden in overeenstemming met het rijgedrag van de vorige eigenaar. Na een snelle rit naar Frankrijk en wat rijden over bergwegen, bleken de schakeltijdstippen daarna aardig aangepast - en permanent meer afgestemd op mijn wensen. Bij vrachtwagens gebruikt men inmiddels ook GPS om de versnellingsbak te instrueren: op basis van de lokatie wordt tijdig teruggeschakeld om bergop rijdend niet te veel snelheid te verliezen en zodra je de pas over bent kan het gebeuren dat de verbinding tussen motor en versnellingsbak tijdelijk wordt onderbroken om vrij rollend op snelheid te komen waarbij zodra je de verantwoorde daalsnelheid of de legaal toegestane snelheid hebt bereikt automatisch de juiste versnelling en retarder wordt ingeschakeld om de truck op een veilige daalsnelheid te houden. GPS bepaalt daarbij op basis van het hoogteverloop en de te verwachten bochten de optimale overbrenging.
 
13 jun 2019
177
53
28
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Onder de streep gebruik ik de flippers om bij afdalingen af te remmen op de motor waarbij het mooie is dat je de mate waarin nog kunt kiezen. Bij mij Prius was er maar 1 (B) stand en die remde ook nog eens niet zo heel sterk.

Stond wel tegenover dat de (A)CC van de Prius de auto helling af heel goed op snelheid hield. Bij de IS300h heb ik gemerkt dat bij lange afdalingen (bijvoorbeeld wanneer je Dover nadert vanuit Londen) de ACC onvoldoende is en je dus echt de flippers erbij moet gebruiken.
 

Pedro20

Nieuw hier
24 dec 2019
1
0
0
Ik kende de basis wel,maar deze uitleg geeft net even wat meer context! dank daarvoor zeer bruikbaar!