Geen nieuwe IS ?

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Na de teleurstelling dat er geen GS meer gemaakt wordt lees ik nu dat de nieuwe IS niet naar Europa komt?
Dat Lexus de ES voorstelt als vervanger van de GS is al tot daar aan toe. Prachtig model , maar had de combi V6 hybride daar dan ook graag gezien.
Maar geen nieuwe IS ? Komt er een soms een vervanger van de CT die daar dicht tegen aan zit?
Ik zie ook geen broedermoord bij Toyota ,wat met UX - C-HR en NX - RAV meer het geval is.
Ik vind het in ieder geval jammer.
 

jvhemmen

Nieuw hier
4 jun 2020
5
0
0
Jammer dat er eerst geen nieuwe IS komt.
Denk dat dit mede komt door de EU regels en doordat we in europa liever crossovers rijden.
De zakelijke sedan is denk ik aan het uitsterven in nederland.
Bij audi en mercedes worden voor namelijk de stations gekozen.
Ook bij de ford mondeo worden voornamelijk stations gekozen.
Er was zelf een moment dat ford geen mondeo meer wilde verkopen in europa.
Denk dat dit hetzelfde geld voor de IS
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Als fabrikant probeer je te leveren wat de klant wil kopen - en helaas zijn dat tegenwoordig vaak geen gewone sedans meer. De klant kiest voor "life style vehicles", auto's waarvan hij/zij denkt dat die het best zijn "uniekheid" te onderstrepen....Dat dat SUV's zijn met enig overgewicht, een wegligging die onderdoet voor een gemiddelde sedan en een stroomlijn die een baksteen niet zou misstaan doet er kennelijk niet toe. En ja, je zit er zo heerlijk hoog in en de instap is zo gemakkelijk - wat door de gebruiker wordt verward met veiligheid. Ik heb de keuze voor een SUV of een "hatchback" nooit begrepen, Als je extra ruimte nodig hebt koop je beter een gewone stationcar van het meer vierkante soort als bijvoorbeeld een oudere Volvo of een Peugeot 505 of een oude Passat Variant - hoe vertikaler aan de achterkant, hoe meer ruimte. En als die niet groot genoeg zijn gewoon een bestelbus. Alles is beter dan een "life style SUV" :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Als fabrikant probeer je te leveren wat de klant wil kopen - en helaas zijn dat tegenwoordig vaak geen gewone sedans meer. De klant kiest voor "life style vehicles", auto's waarvan hij/zij denkt dat die het best zijn "uniekheid" te onderstrepen....Dat dat SUV's zijn met enig overgewicht, een wegligging die onderdoet voor een gemiddelde sedan en een stroomlijn die een baksteen niet zou misstaan doet er kennelijk niet toe. En ja, je zit er zo heerlijk hoog in en de instap is zo gemakkelijk - wat door de gebruiker wordt verward met veiligheid. Ik heb de keuze voor een SUV of een "hatchback" nooit begrepen, Als je extra ruimte nodig hebt koop je beter een gewone stationcar van het meer vierkante soort als bijvoorbeeld een oudere Volvo of een Peugeot 505 of een oude Passat Variant - hoe vertikaler aan de achterkant, hoe meer ruimte. En als die niet groot genoeg zijn gewoon een bestelbus. Alles is beter dan een "life style SUV" :)

Romke is wijs
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik begrijp het ook niet, temeer omdat je ziet dat Mercedes, Audi en nu ook BMW met de CLA, A3 Limousine en 2-serie Grand Coupe nadrukkelijk kiezen voor een mooie sedan. Nu is een IS een maatje groter dan deze C-segment auto’s maar zoals wel met meer Japanse auto’s is de keuze in aandrijflijn beperkt. Helemaal bij een IS of ES... Ze doen het echt zelf hoor, bij Lexus...

Dus ja, de keuze was al niet reuze in aandrijflijnen bij menig Japanner maar met het modellenaanbod wordt dat ook al minder. Vaak was de aandrijflijn al een keuze van “matig, maar ‘t is het allemaal net niet” tot “keuze voor 1 aandrijflijn die ruim voldoende is maar daarmee ook aan de prijs”.

En dan komt er een keer een volledig elektrische auto (UX) en die heeft een stekker aansluiting die niet gebruikelijk is in Europa en beperkter is in snelladen en actieradius dan concurrenten.

Heel leuk hoor, zo’n LC, LS, RX, RC maar d’r zijn weinig particulieren die dat nieuw kunnen betalen, als ze al daarvoor kiezen met de huidige line-up van aandrijflijnen.

Een ES vind ik niet mooi, dan verkies ik de Camry. Een UX vind ik wel mooi, maar een C-HR is goedkoper.

Too little too late...
 

Mr Bullet

Hoort erbij
1 sep 2014
76
16
0
Ik had de stille hoop dat ze de volgende IS volledig EV gingen maken... Helaas!
Want ik bedoel die nieuwe EV van Lexus heeft gewoon te weinig opbergruimte dus das alleen weggelegd voor mensen die met z'n tweeen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Erg jammer... helemaal omdat Lexus nog een paar V8's op de plank heeft liggen.... die ze van plan zijn in de nieuwe IS te lepelen !
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
RoelVB stond op AutoWeek en ik heb via social media aan Lexus dat zelf gevraagd en ze bevestigen dat... On-be-grijpelijk... Klanten kopen alleen nog SUV’s... Als je een sedan wilt, kun je de ES kopen... Ik doe een gok: menig Lexusrijder op dit forum kan een nieuwe niet betalen, maar met veel plezier rijdt menig Lexusrijder van dit forum in een occasion, en laat die best vaak onderhouden door een dealer.

De UX is te klein voor me, de NX vind ik geen betere deal voor me dan de IS en hoewel de RX dat op zich zou kunnen zijn, is ie wel erg groot en duur vergeleken met een laatste generatie IS of GS...
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB en Arbitrator

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Een ES is natuurlijk ook geen echte vervanger voor een IS of GS. Het is uiteraard een degelijke en comfortable auto maar ik vond hem maar sloom aanvoelen en met een veel te grote draaicirkel. Over draaicirkel gesproken, Lexus zelf blijft ook lekker in een kringetje ronddraaien op deze manier: er worden geen modellen specifiek voor de Europese markt ontwikkeld omdat er hier niet genoeg verkocht wordt, en er wordt hier niet genoeg verkocht omdat er niet voldoende modellen zijn die de Europese markt goed bedienen...

Ik dacht trouwens dat lexus van het saaie imago af wou? Daar gaat de verSUVfing en verschraling van het aanbod echt niet bij helpen.

Jarno
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Een ES is natuurlijk ook geen echte vervanger voor een IS of GS. Het is uiteraard een degelijke en comfortable auto maar ik vond hem maar sloom aanvoelen en met een veel te grote draaicirkel. Over draaicirkel gesproken, Lexus zelf blijft ook lekker in een kringetje ronddraaien op deze manier: er worden geen modellen specifiek voor de Europese markt ontwikkeld omdat er hier niet genoeg verkocht wordt, en er wordt hier niet genoeg verkocht omdat er niet voldoende modellen zijn die de Europese markt goed bedienen...

Ik dacht trouwens dat lexus van het saaie imago af wou? Daar gaat de verSUVfing en verschraling van het aanbod echt niet bij helpen.

Jarno

Luxury EXport US
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Arbitrator Nope. Even googelen en je vindt plenty informatie hierover:

How Did Lexus Get Its Name?
New York-based brand consultancy Lippincott & Margulies was commissioned by Team One, Toyota?s advertising unit for its new luxury brand, was commissioned in 1986 to come up with a fitting name.

You might be surprised to learn that ?Lexus? wasn?t the first name the group developed. In fact, Lippincott & Margulies presented Toyota with a list of 219 prospective names?and ?Lexus? wasn?t even on the list! At that time, the front-runner was ?Alexis,? which eventually was reduced to ?Lexis? and finally ?Lexus.? That title beat out entrants like Verone, Chaparel, Vectre, and Calibre.
Two main theories still persist concerning the meaning of the Lexus name: it?s an acronym for ?luxury exports to the US? and it?s a combination of ?luxury? and ?elegance.? However, according to Team One, the name never had a specific meaning.

Still, Lexus? website claims it?s a combination of root words. ?Among these are the Latin ?luxus? and the French ?luxe? for elegance and sumptuousness, as well as the Greek ?lexicon? for language and words.? The website explains that the result is a fresh, distinct word that conveys luxury in any language.


Ontopic: Lexus kijkt puur naar de aantallen om te beslissen voor welkte markt er ontwikkeld wordt maar blijkbaar wordt er voorbij gegaan aan het feit dat de kosten voor de baten uitgaan. Als je niet hebt wat de mensen willen zul je ook nooit marktaandeel winnen. Het lijkt er dus op dat Lexus groei in Europa als onbelangrijk of zelfs min of meer als een verloren zaak beschouwt.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik kan er nog steeds niet bij en baal d'r wel van. Wat ik ook jammer vind is dat Lexus NL niet verder in gesprek gaat. Het merk geniet van een grote merkentrouw, meer dan gemiddeld. En dat zit echt niet alleen bij nieuwverkopen, ook occasionrijders die geen nieuwe kunnen betalen worden merktrouw bij Lexus. Die binding, daar merk ik nu weinig van. Ik vraag me af wat er met de dealers gebeurt als occasionrijders minder keuze hebben? Lexus is het "hybridemerk" van Nederland geworden. Veel modellen zijn "hybrid only". En zegt Lexus NL nu feitelijk dat ze "SUV-merk" willen worden? Met veel modellen als "SUV only"? Hoe kan dit voor meer klanten zorgen, als je je aanbod juist nog verder verkleind? Ik zie menig Europees merk hun aanbod juist vergroten, meer keus in aandrijflijnen, carrosserievormen. Wat doet ons geliefde merk? Juist minder van dit alles... Is dit het begin van de terugtrekking van de Nederlandse of zelfs Europese markt?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Arbitrator Nope. Even googelen en je vindt plenty informatie hierover:

How Did Lexus Get Its Name?
New York-based brand consultancy Lippincott & Margulies was commissioned by Team One, Toyota?s advertising unit for its new luxury brand, was commissioned in 1986 to come up with a fitting name.

You might be surprised to learn that ?Lexus? wasn?t the first name the group developed. In fact, Lippincott & Margulies presented Toyota with a list of 219 prospective names?and ?Lexus? wasn?t even on the list! At that time, the front-runner was ?Alexis,? which eventually was reduced to ?Lexis? and finally ?Lexus.? That title beat out entrants like Verone, Chaparel, Vectre, and Calibre.
Two main theories still persist concerning the meaning of the Lexus name: it?s an acronym for ?luxury exports to the US? and it?s a combination of ?luxury? and ?elegance.? However, according to Team One, the name never had a specific meaning.

Still, Lexus? website claims it?s a combination of root words. ?Among these are the Latin ?luxus? and the French ?luxe? for elegance and sumptuousness, as well as the Greek ?lexicon? for language and words.? The website explains that the result is a fresh, distinct word that conveys luxury in any language.


Ontopic: Lexus kijkt puur naar de aantallen om te beslissen voor welkte markt er ontwikkeld wordt maar blijkbaar wordt er voorbij gegaan aan het feit dat de kosten voor de baten uitgaan. Als je niet hebt wat de mensen willen zul je ook nooit marktaandeel winnen. Het lijkt er dus op dat Lexus groei in Europa als onbelangrijk of zelfs min of meer als een verloren zaak beschouwt.

Jarno

Haha HAP!
Ik maakt het oude lame naamgrapje omdat Europa gewoon totaal genegeerd lijkt te worden door Lexus.
Alleen de hybridemodellen verkopen ze waarvan niet eens alle modellen en in Amerika kun je gewoon alles kopen met alle mogelijke motoriseringen. Je kunt van een bijvoorbeeld de IS de 200t t/m de 350 kopen.

Ik ben het eens met D43m0n en het zint me totaal niet. Lexus verkleint zichzelf totaal uit de (Nederlandse) markt net als Subaru en Honda.
Als Lexusfan van het eerste uur vind ik dit gewoon super jammer. Ik zou echt serieus niet weten wat ik zou moeten doen als mijn huidige GS vroegtijdig aan z'n einde komt. Een andere occasion zoeken? Er is gewoon niks anders wat gelijkwaardig is in het huidige assortiment.
Pffff straks wil ik over zoveel jaar een nieuwe bak en dat moet ik in Amerika opzoek naar een IS350 of zo, geen idee.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Kijk maar uit, ik hap en ik bijt door! "I' don't know what my spirit animal is but I'm pretty sure it has rabies." :p

Tenzij Lexus met een verrassing uit de hoge hoed komt denk ik dat de GS (voorlopig) mijn laatste Lexus zal zijn. Een ES wil ik niet en een LS is te duur voor mij. Misschien dat ik tegen die tijd een Volvo V90 of een Polestar maar eens aandachtig moet gaan bekijken, anders zou ik het verder ook niet weten.

Jarno
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
791
113
Met zo weinig verkochte auto's in de EU kan Lexus de CO2 norm niet halen als ze er te veel met dikke motoren verkopen, dus blijft het hier bij hybrid's.
In de US geldt dit niet dus daar kun je gewoon een dikke slurper kopen.
Misschien moet Lexus ook maar een deal met Tesla sluiten zoals Fiat Chrysler automobiles?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik ben benieuwd hoeveel nieuw publiek Lexus gaan aanspreken. Ze raken er in ieder geval ook wat kwijt.

Ik kan me nog een gesprek herinneren met de toemalige service manager van Louwman in Raamsdonkveer waarbij we spraken over de aanstaande introductie van de Lexus LS in Nederland inclusief Red Carpet treatment. De man vertelde enthousiast dat ze in de US een grote hap uit de markt hadden genomen ten koste van Mercedes, BMW en Cadillac met uitstekende klantenservice en een auto waar nooit iets aan stuk ging. Tegelijkertijd uitte hij zijn twijfel of dat ook in Europa zou kunnen lukken. Terugblikkend kun je zeggen dat dat in Europa op veel bescheidener schaal is gelukt en dat het in Audi/BMW/Mercedesland helemaal niet is gelukt. De "status" van een LS was in de ogen van de klant toch wat bescheidener en dat bleek toch een reden om van de koop af te zien. Een bescheiden aantal dwarsdenkers kocht er wel een en bleef ook zeker tevreden, maar echt is het nergens gelukt in Europa. Datzelfde geldt voor de IS en de GS. Het resultaat: bescheiden en je kunt je afvragen of je als Lexusdealer (zonder verkoop en onderhoud van Toyota's) kunt bestaan. Technisch is het allemaal waargemaakt en de styling kan er inmiddels ook mee door - alleen het imago schiet te kort. Op de een of andere manier klopt de marketing niet helemaal, en het lijkt me moeilijk op te lossen. Overigens kennen meer fabrikanten vergelijkbare problemen - BMW is groot geworden door af te geven op dikbuikige, sigaren rokende, oudere heren met een ster op de motorkap van hun vehikel, maar BMW leidt erg onder het iets agressievere Audi imago. Die positie heeft Audi niet altijd gehad: op het moment dat ze in handen van VW vielen had VW net de eerste Golf uitgebracht - met een motor die was ontworpen door de technici die ze uit de failliete NSU-boedel hadden overgenomen. Dat leverde vervolgens de eerste VW Passat op en een Audi-"replica" met "kont" onder de naam "80". Vanaf dat moment ging de verkoop van beide merken sterk vooruit en werd na de eerste siamese tweeling een duidelijke splitsing aangebracht: VW voor de gewone man, Audi voor de ambitieuze streber die daarvoor BMW reed...Kortom, een merk kan zomaar verdwijnen als je niet oppast. Het Scion avontuur van Toyota in de VS is daar ook een voorbeeld van.

De wereld vraagt nu vooral om "crossovers" en "SUV"'s, niet meer om "oubollige" sedans. Ook Porsche verkoopt aanzienlijk meer Panamera's en Taycans dan tweedeursmodellen.

Als we over 30 jaar allemaal in een "deelauto voor aan het stopcontact" rijden, lijkt die waarschijnlijk op een Ford Transit....

En toch, waarom geen Lexus uitvoering van de nieuwe Mirai? Die waterstoftankgelegenheid gaat zeker groeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623