Onderhoudshistorie ge?mporteerde auto (Duitsland)

TCD

Hoort erbij
3 mei 2011
41
0
0
Amice,

Ik ben sinds december 2019 de trotse eigenaar van een Lexus LS 430 President (ZD-313-D). De auto heb ik gekocht bij een 'autodealer' in De Heurne (handelaar). Deze handelaar heeft de auto op zijn beurt gekocht viaToyota Lexus Oostendorp Scholten in Nijmegen. Dit bedrijf heeft de auto ingekocht van een particulier. De particulier in kwestie heeft de auto in april 2019 ge?mporteerd vanuit Duitsland.

En daar zit gelijk het probleem.........ondanks het feit dat ik beschik over een onderhoudsboekje met talloze stempels van Lexus Lackas in Wesel kom ik niet achter de feitelijke onderhoudshistorie. Wat is wanneer vervangen? Mijn grootste zorg is de distributieriem. De auto heeft nu 226.xxx op de teller. Onderhoud schrijft voor om de 150.000 km of 10 jaar vervanging van de D-riem.

Ik ben drie maanden bezig geweest om dit te achterhalen:

* De handelaar in De Heurne kent de historie niet
* Lexus Toyotca Oostendorp Scholten kent de historie niet
* De particulier is onbekend ivm de wet op de AVG
* Lexus Lackas Wesel weigert elke medewerking, omdat zij geen historie prijsgeven aan een nieuwe eigenaar. Zij verwezen - nadat ik 3x had gemaild - mij naar Lexus in Nijmegen, maar die kan (of wil?) mij niet helpen.

Is dit nou typisch een gevalletje van "domme pech"? Is dit het risico, wat je loopt als particulier in deze situatie?

Of zijn er nog andere wegen te bewandelen?
 
Laatst bewerkt:

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
956
498
63
Amice,

Ik ben sinds december 2019 de trotse eigenaar van een Lexus LS 430 President (ZD-313-D). De auto heb ik gekocht bij een 'autodealer' in De Heurne (handelaar). Deze handelaar heeft de auto op zijn beurt gekocht viaToyota Lexus Oostendorp Scholten in Nijmegen. Dit bedrijf heeft de auto ingekocht van een particulier. De particulier in kwestie heeft de auto in april 2019 ge?mporteerd vanuit Duitsland.

En daar zit gelijk het probleem.........ondanks het feit dat ik beschik over een onderhoudsboekje met talloze stempels van Lexus Lackas in Wesel kom ik niet achter de feitelijke onderhoudshistorie. Wat is wanneer vervangen? Mijn grootste zorg is de distributieriem. De auto heeft nu 226.xxx op te deller. Onderhoud schrijft voor om de 150.000 km of 10 jaar vervanging van de D-riem.

Ik ben drie maanden bezig geweest om dit te achterhalen:

* De handelaar in De Heurne kent de historie niet
* Lexus Toyotca Oostendorp Scholten kent de historie niet
* De particulier is onbekend ivm de wet op de AVG
* Lexus Lackas Wesel weigert elke medewerking, omdat zij geen historie prijsgeven aan een nieuwe eigenaar. Zij verwezen - nadat ik 3x had gemaild - mij naar Lexus in Nijmegen, maar die kan (of wil?) mij niet helpen.

Is dit nou typisch een gevalletje van "domme pech"? Is dit het risico, wat je loopt als particulier in deze situatie?

Of zijn er nog andere wegen te bewandelen?

Inherent risico van een importauto kopen. Dit soort ?huiswerk? dien je dan ook te doen alvorens over te gaan tot aanschaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Waarom dan niet de riem preventief vervangen? Zijn dat zo'n hoge kosten? Als dat je enige twijfel is, wist ik het wel.
In principe is er, als alles werkt, niets kapot en een grote beurt laten uitvoeren zou ik dan sowieso doen.
Je hebt de auto tenslotte toch al gekocht. Het is net als wat Arbitrator zegt; je had dit beter van tevoren kunnen onderzoeken.
?
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
688
613
93
Is dit nou typisch een gevalletje van "domme pech"? Is dit het risico, wat je loopt als particulier in deze situatie?

Of zijn er nog andere wegen te bewandelen?

Ik heb min of meer enige tijd geleden een vergelijkbare vraag gehad. Ik heb een uit Frankrijk geimporteerde GS als occasion bij een nederlandse Lexus dealer gekocht, de auto is sindsdien bij een andere, dichterbij gevestigde, dealer in onderhoud. Zoekend door een terugroeplijst van de RDW bleek me dat de auto mogelijk deel had moeten nemen aan een terugroepactie. Om na te gaan of dat ook werkelijk was uitgevoerd heb ik contact opgenomen met het dealerbedrijf waar de auto inmiddels in onderhoud was. De vraag uitgelegd aan een vriendelijke meneer, vervolgens het VIN opgegeven en voila, na enkele minuten het bericht dat de auto op basis van het VIN niet binnen de terugroepactie viel en op mijn vervolgvraag over de onderhoudshistorie: hij heeft alle reguliere onderhoud gehad en als bijzonderheid zijn ooit de achterschokbrekers vervangen. Kortom - voor zover de auto het onderhoud heeft gehad bij een reguliere Lexus dealer is het kennelijk voor een andere dealer mogelijk om de volledige onderhoudshistorie te achterhalen op basis van het VIN.
 

TCD

Hoort erbij
3 mei 2011
41
0
0
Dat is grappig....... Zoiets vertelde de Lexus dealer in Nijmegen mij niet...... Ik ga ze nog eens bellen.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
Bellen kun je altijd met Oostendorp. Waar ik zelf een prima ervaring mee heb, is contact met de Nederlandse importeur via Twitter... Ik twijfelde over het modeljaar van mijn auto. De eerste toelating is Nederlands dus de Nederlandse importeur zou mij kunnen helpen. Maar misschien kunnen zij jou ook helpen? Zo wist ik via hen te achterhalen in welke week mijn auto is geproduceerd, hoelang deze op transport heeft gestaan op de boot vanuit Japan en dat ie een lange tijd op voorraad stond bij eerst de importeur en later nog bij een dealer. Let wel, ik heb een Nederlandse auto dus die historie is voor Nederlandse dealers makkelijk te achterhalen. Maar bij Mazda’s wordt sinds jaren een Europees systeem gebruikt voor het bijhouden van onderhoud. Als een Mazda nieuw geleverd is in Duitsland bijvoorbeeld en bij een dealer of erkend servicepunt z’n onderhoud heeft gehad, kan elke dealer of elk servicepunt in Europa je dat vertellen.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
TCD, ik ben benieuwd of je de Duitse historie hebt kunnen achterhalen. Ik vind het vreemd dat de originele dealer dit niet prijs wil geven: welk onderhoud de auto heeft gehad zijn geen persoonsgegevens. Misschien kun je extra duidelijk maken dat je de persoonsgegevens niet behoeft maar dat het je gaat om welk onderhoud gedaan is?

Bij mijn zoektocht naar een Lexus GS wilde ik de historie van een importauto natrekken. Wat ik heb geleerd van Lexus Louwman Rotterdam:
- Lexus Louwman Rotterdam kon mij over de telefoon duidelijkheid geven over het onderhoud bij Lexus dealers in Nederland. Van Louwman dealers konden ze precies zien wat er was gedaan ook.
- De werkplaats chef wist dat er geen Europees breed systeem is: elk land voor zichzelf. Jammer, want Mazda doet dat bijvoorbeeld wel. Hij verwachtte wel dat andere landen een soortgelijk systeem hebben als Nederland 'want de Japanners standaardiseren alles', maar kon dat niet met zekerheid zeggen. Het zou betekenen dat elke Duitse dealer de onderhoudshistorie van een auto bij elke andere Duitse Lexus dealer zou kunnen inzien. Ik heb dat nog niet geprobeerd, maar wellicht kun jij een andere Duitse dealer bellen en vragen naar de onderhoudshistorie op basis van het VIN?
 

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
- De werkplaats chef wist dat er geen Europees breed systeem is: elk land voor zichzelf. Jammer, want Mazda doet dat bijvoorbeeld wel. Hij verwachtte wel dat andere landen een soortgelijk systeem hebben als Nederland 'want de Japanners standaardiseren alles', maar kon dat niet met zekerheid zeggen. Het zou betekenen dat elke Duitse dealer de onderhoudshistorie van een auto bij elke andere Duitse Lexus dealer zou kunnen inzien. Ik heb dat nog niet geprobeerd, maar wellicht kun jij een andere Duitse dealer bellen en vragen naar de onderhoudshistorie op basis van het VIN?

Toen mijn pa met zijn IS-C naar Lexus Arnhem ging voor zijn airbag terugroepactie (die na importeren vanuit DL hier van het RDW de terugroepactie op kenteken had gekregen) vertelde ze hem dat dit in Duitsland al is gebeurt en ze de melding weg halen. Wel apart dat een deel van de informatie (onze terugroepactie) dan wel over komt, en een deel (jouw onderhoudshistorie) niet. Of kost het gewoon te veel moeite, wanneer het geld gaat kosten kunnen ze hier wel achter komen?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
699
140
43
- De werkplaats chef wist dat er geen Europees breed systeem is: elk land voor zichzelf.

Jammer dat ze ons daar bij Louwman Eindhoven over voorgelogen hebben bij de aankoop van de CT van mijn (inmiddels) ex. Die zeiden dat alles digitaal werd geregistreerd en dat er daarom geen onderhoudsboekje beschikbaar was. Na?ef als we waren geloofden we dat op dat moment. Bij Lexus Sittard waar de auto nu in onderhoud is gaven ze aan dat dat onzin was...
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Toen mijn pa met zijn IS-C naar Lexus Arnhem ging voor zijn airbag terugroepactie (die na importeren vanuit DL hier van het RDW de terugroepactie op kenteken had gekregen) vertelde ze hem dat dit in Duitsland al is gebeurt en ze de melding weg halen. Wel apart dat een deel van de informatie (onze terugroepactie) dan wel over komt, en een deel (jouw onderhoudshistorie) niet. Of kost het gewoon te veel moeite, wanneer het geld gaat kosten kunnen ze hier wel achter komen?
Het is soms onbegrijpelijk wat er wel en niet wordt geregistreerd. Ik weet van Alfa Romeo dat er geen digitale onderhoud registratie is maar ze kunnen wel zien 'wanneer de auto aan een Fiat/Alfa diagnose computer heeft gehangen'. Misschien dat Lexus wel centraal registreert welke auto's een terugroepactie hebben gehad maar niet of ze onderhoud hebben gehad en welk onderhoud.

Metalfreak zei:
Jammer dat ze ons daar bij Louwman Eindhoven over voorgelogen hebben bij de aankoop van de CT van mijn (inmiddels) ex. Die zeiden dat alles digitaal werd geregistreerd en dat er daarom geen onderhoudsboekje beschikbaar was.
Ligt er een beetje aan wat ze precies hebben gezegd. Want binnen Louwman houden ze alle onderhoud details dus wel digitaal bij, binnen Lexus Nederland houden ze de basisgegevens van onderhoud bij want elke Lexus dealer kan zien wanneer er onderhoud is gepleegd (maar volgens mij niet precies wat er aan onderhoud is gedaan), maar weer niet op Europees niveau. Maar het kan zijn dat Duitsland dat voor zichzelf doet en dat Lexus Eindhoven heeft gebeld met een dealer in Duitsland. Of met een Duitse dealerketen zoals Louwman ;-)