Remvloeistof vervangen: Welke remontluchter?

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 3623
  • Startdatum
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Afgelopen keren heb ik een remvloeistof-ontluchtingsset geleend met verschillende adapters voor de remnippels.
Hoewel deze netjes over de remnippel heen schuiven, wordt er toch nog veel valse lucht getrokken van buiten.
Hierdoor duurt het verversen van de vloeistof erg lang. Het maakt dan vaak niet uit welke adapter van de set je gebruikt. Dit heb ik al bij een Suzuki Swift en een Toyota Yaris meegemaakt.

Tot nu toe heb ik altijd hulp gevraagd aan iemand die het rempedaal wil bedienen.
Ik wil het alleen ook zonder hulp kunnen doen, gewoon met bijvoorbeeld een set. Voor ik zelf tot aanschaf over ga, wil ik natuurlijk voorkomen dat bovenstaande weer gebeurt.

Zijn er mensen die goede ervaring hebben met passend gereedschap, om de vloeistof in je eentje te kunnen verversen?
Voor nu maar even de vrouw strikken om het pedaal in te drukken....... ;)
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Als het puur gaat om verversen ben ik nooit van geweest van die vaccuum potjes. Maar aangezien nippels over het algemeen wel het zelfde zijn, gewoon een slang op de nippel drukken in plaats van dat gekke rubbere dopje wat bij zo'n vacuum set zit. Werkt volgens mij een stuk beter. En als je dan eerst het reservoir leeg zuigt en vult met nieuw, heb je minder werk met de leidingen.

Ik heb zelf een aparaat die je op het reservoir zet en doorpompt, maar dat kost vergeleken met zo'n vacuum potje flink knaken
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Goed idee van dat slangetje, daar had ik nog niet aan gedacht. Wel hebben de nippels soms verschillende maten. Zo zijn bij een Swift bijvoorbeeld bij de klauwen grotere nippels gebruikt dan bij de trommels.
Ik ga eens kijken voor (brandstof)slangetjes. Thx!!
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
381
118
43
Het schil wat ik tot nu toe heb gezien is minimaal, de 6-kant voor de sleutel varieert wel flink
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Volgens mij heb je daar gelijk in. Doe het ook niet echt elke dag zeg maar..
Thx voor de tip in elk geval!!

Heb nu een goedkoop amateur-vacu?m-setje gekocht en ga daar morgen jouw slang-tip op loslaten. 'k zal hier updaten hoe dat dan ging.
 

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
De remvloeistof vervangen doe ik ook altijd alleen Maak het slangetje wat hoger vast bijvoorbeeld aan de spiraalveer. (de luchtbellen gaan naar boven toe) In het pot oude remvloeistof, zoveel dat het slangetje onder gedompeld is dan trap ik verschillende keren op de rem met de nippel open. Op het moment dat er geen luchtbellen meer te zien zijn sluit ik de nippel af. Klaar, volgende rem. Het kost wat extra tijd doordat je regelmatig moet controleren als je alleen bent.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Thx voor je reactie Farah. Voor ontluchten kan dat idd goed, maar mijn doel is om de vloeistof helemaal te verversen. Volgens mij ben je dan echt super lang bezig. Omdat je de nippel niet dicht draait, wordt de vloeistof deels weer teruggezogen de remnippel in wanneer je het pedaal omhoog laat komen.

Onderstaand setje getest.

Capture.PNG


Daarover kan ik zeggen: "Sounds good, doesn't work".
De vacu?mpomp bouwt veel te weinig vacu?m op waardoor dit gewoon niet werkt.

Afgelopen week op de "ouderwetse" manier mijn IS 200 van nieuw rem- en koppelingssap voorzien.
Iemand die de rem bedient en ik zelf de nippels open/dicht draaien. Werkte tot nu toe toch (weer) het beste.


Leuk detail: Het lijkt er op dat de koppelingsvloeistof nog origineel was (zowat zwart wat er uit kwam). Na vervangen lijk ik soepeler te schakelen. Maar dat kan misschien ook wel tussen de oren zitten....