Hoge prijs dealer voor het starten van de Lexus...

mennoza

Nieuw hier
17 okt 2020
5
1
0
Ik zit met een probleem, en wil jullie advies. Ik heb een Lexus dealer onderhouden Lexus Hybrid particulier gekocht. Na een lege accu en verkeerd opstarten (accukabels verkeerd om aansluiten) waarna startproblemen en foutcodes de dealer gebeld, gevraagd naar de werkplaats en de monteur zei gelijk al dat de hoofdzekering er waarschijnlijk uit ligt, en omdat die vastgeschroefd zit het bij de dealer vervangen moet worden. Het was namelijk zo dat tijdens het schoonmaken van de auto met de radio ea aan, de accu niet meer genoeg was om hem te starten. Ze hebben al een kleine accu las ik al op de forum. Dus ik sloot hem aan met accukabels aan een andere auto. De accu van de Lexus ligt in de bagageruimte, ik sloot hem gewoon op de plus en min kant, maar er kwam een vonk waarna ik zag dat dit niet pluis was. In de boeken gekeken en daar stond dat hij moet opgestart worden via de motorruimte via een pool in de zekeringkast. Dus eigenlijk mijn fout. Het transportbedrijf die hem kwam ophalen keek nog en zij dat inderdaad de hoofdzekering (120 amp?re) stuk is, dat konden we duidelijk zien. Nog samen geprobeerd om de zekering en kast los te halen maar lukte niet. De zekering zat dus aan de onderkant met 2 schroeven vast. Daarom moest hij wel naar de dealer.

Rond 15u belde de dealer dat de zekering bestelt wordt (?12,50). Donderdag rond 16u belde de monteur/chef weer dat ze tussendoor naar mijn auto gaan kijken maar dat het nog niet binnen is en uit de magazijn in Belgi? moet komen, vrijdag rond 8-9u zou het binnen zijn. Toen ik vrijdag rond 14u niet gebeld werd en ik mijn ?nieuwe? auto al 2 dagen heb gemist belde ik en hij zei dat het lunchpauze was en mij zou bellen. Ik kreeg rond 16u een belletje dat de zekering binnen is maar de zekeringkast niet los kwam omdat de koplamp in de weg stond en daardoor ook de bumper los moet, wat mij totaal rond ?500 zou kosten. Ik schrok hier best wel van omdat ik zoveel niet had verwacht. Hij zei dat de diagnose kosten nu al rond ?200 zijn. Ik zei dat ik dat ook best veel vond omdat de diagnose eigenlijk al bekend was en zij ook zeiden dat de zekering vervangen moest worden. Ik weet natuurlijk dat hij verder uitgelezen moet worden en er vast meer mee is gedaan maar ik vind het veel. Ik zei dat de totale kosten ?500 voor een zekering vervangen en het weer kunnen starten ik wel duur vond en hierover wilde nadenken en het mogelijk ergens anders wil laten doen. Hij zei dat dat kan maar de auto verder nog afgebouwd moet worden waar ze ook minimaal 45 minuten voor nodig zouden hebben en dat de uurloon ?140 is en dan kan ik hem dus voor rond ?300 ophalen. Maandag als ze weer open gaan kon ik het ze doorgeven wat het wordt.

Ik kan hem laten ophalen en ergens anders veel goedkoper laten vervangen maar zit met de zorgen dat de vele foutcodes die er nu opzitten door de verkeerde start niet weggaan en ik toch weer terug naar de dealer moet en ik toch uiteindelijk rond ?500 kom te zitten.

Na dit gesprek wilde ik dit toch kwijt omdat ik dit duur vind en wilde de manager spreken. Omdat hij eigenlijk bij de lexus dealer in een andere stad was onderhouden en nu bij een andere lexus dealer is gebracht omdat dat veel dichterbij was, belde ik de eigen dealer weer op om advies, maar omdat zij niet opnamen kreeg ik lexus Nederland klantenservice aan de lijn. Die zeiden dat ze dit zouden bespreken met de vestiging en manager om een oplossing te zoeken. Ik had voor ik lexus belde de manager van de dealer waar hij staat al gemaild. Even later werd ik gebeld door de manager en hij legde mij uit dat dit standaard procedures zijn en de kosten eigenlijk normaal zijn, maar hij zei dat hij het maandag met de monteur/afdeling gaat bespreken. Ik vermoed wel dat hij gaat zeggen dat er niks anders gedaan kan worden, en ik hem daar kan laten maken en rond ?500 moet betalen.

Ik zit er toch nog mee en denk erover na om eigenlijk de auto op te laten halen en niet door hun voor zo een hoge bedrag laat maken. Wat denken jullie, kan ik nog iets bereiken door bijvoorbeeld een ?klacht? te sturen of met de importeur (Louwman Toyota Lexus Mercedes ea) contact op te nemen en aangeven dat ?500 voor een zekering vervangen en te starten en de auto daardoor al bijna een week bij de dealer blijft. Ik denk dat als ik hem laat ophalen en laat maken door een universele of service monteur ik rond ?250 kan besparen, maar het gaat mij meer om het principe en vind het gewoon een te hoge bedrag. Of bereik ik hier niets mee? Kan ik nog verder iets doen? Graag jullie advies, alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ik snap het niet helemaal, je wilt een klacht in dienen omdat je de prijsopgave van de dealer te hoog vindt? Je geeft zelf al aan dat een universele garage het voor minder kan doen. Bij de dealer betaal je nou eenmaal altijd de hoofdprijs, maar als je dat niet wilt, dan ga je toch niet naar de dealer?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik zie ook het probleem niet. Yup, het is veel geld, maar volgens mij is de dealer daar steeds transparant over geweest.
Wel jammer dat het zo lang moet duren allemaal!
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
Ik maak een rekensom en denk dat je geen goedkopere plek nu meer kunt vinden? Ik lees dat delen van je auto gedemonteerd zijn en dat als je hem gemonteerd op wilt halen dat die montage het bedrag tot dusver tot €300,- laten oplopen? En dan denk je €250,- op die €500,- te besparen door het elders te laten doen? Als je dit elders laat doen ben je in het gunstige geval €550,- kwijt? Of lees ik het nou niet goed?
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27 en Arbitrator

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb je verhaal 3x gelezen, maar als ik het goed begrijp ging je er vanuit dat je voor 12,50 en een beetje arbeidsloon weer een goed functionerende auto zou hebben.

Persoonlijk zou ik ook wel erg balen als dat dan opeens 500 euro gaat kosten.

Maar zoals ik het lees heb je niet vooraf gevraagd wat het ongeveer zou kosten, en heeft de werkplaats wat tegenslag, en daardoor wat langer werk. Dat loopt financieel door hun uurtarief lekker op..
maar daar tegenover staat wel dat je weet dat je auto in goede handen is bij een erkende dealer.

Je moet nog maar afwachten of je voor 250 korting bij een lokale garage alle storingen er uit krijgt (goedkoop = duurkoop)

Ik zou in dit geval de garage waar de auto nu staat vragen of ze je voor die 500 euro gegarandeerd weer een storingsvrije auto meegeven, of dat het mogelijk is dat het n?g verder oploopt. En als het het voor 500 kunnen fixen dan accepteer je gewoon dat leergeld. Je weet nu hoe het niet moet.

En volgende keer gewoon vooraf een prijsopgave vrsgen., En laten bellen als er iets tegenzit.


Maar in dit geval zie ik het als een beetje domme pech.
Succes ermee!
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Als ik het goed begrijp gaat het om een ongelukkige samenloop van omstandigheden - beginnend met het verkeerd aansluiten van de extra startaccu. Dat kan problemen geven, in het instructieboek van mijn Lexus staat heel nauwkeurig aangegeven hoe je dat zou moeten doen en wat er verkeerd kan gaan als je dat fout doet: kapotte zekering om erger te voorkomen alsmede allerlei electronica dat van slag af raakt......

Vervolgens blijkt de montage van een nieuwe zekering van 120 ampere nog al wat werk met zich mee te brengen - omdat die op een plaats is gemonteerd waar hij tegen oververhitting wordt beschermd door hem in de rijwind ergens voor in de auto onder te brengen. Immers, 120A.12V levert toch ongeveer net zo veel warmte op als een strijkijzer....

Dat brengt uiteindelijk dan forse kosten met zich mee. Uiteraard kan een ander bedrijf met een lager uurtarief dat mogelijk goedkoper, maar sneller zal het daar waarschijnlijk niet gaan omdat ze eerst moeten zien uit te vinden wat gedemonteerd moet worden en hoe je dat netjes terugzet. Mogelijk dat een ander bedrijf ook de foutcodes kan uitlezen en resetten, maar in totaal zal dat waarschijnlijk niet een forse besparing opleveren.

Het beste is waarschijnlijk maar eens flink te slikken en de reparatie gewoon bij een dealer te laten uitvoeren. Die zul je in de toekomst nog wel eens vaker nodig hebben.

Ik heb geen idee of het genoemde uurloon bij iedere dealer zo hoog is, tot nu toe heb ik alleen maar te maken gehad met regulier onderhoud en dat is tot nu toe goedkoper dan bij mijn vorige auto's.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Wat wel tot de vraag leidt......welke waren dat dan, die vorige auto's? Maserati? :p
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik zit met een probleem, en wil jullie advies. Ik heb afgelopen woensdag een Lexus dealer onderhouden Lexus Hybrid uit 2014 particulier gekocht. Na een lege accu en verkeerd opstarten (accukabels verkeerd om aansluiten) waarna startproblemen en foutcodes de dealer gebeld, gevraagd naar de werkplaats en de monteur zei gelijk al dat de hoofdzekering er waarschijnlijk uit ligt, en omdat die vastgeschroefd zit het bij de dealer vervangen moet worden. Het was namelijk zo dat tijdens het schoonmaken van de auto met de radio ea aan, de accu niet meer genoeg was om hem te starten. Ze hebben al een kleine accu las ik al op de forum. Dus ik sloot hem aan met accukabels aan een andere auto. De accu van de Lexus ligt in de bagageruimte, ik sloot hem gewoon op de plus en min kant, maar er kwam een vonk waarna ik zag dat dit niet pluis was. In de boeken gekeken en daar stond dat hij moet opgestart worden via de motorruimte via een pool in de zekeringkast. Dus eigenlijk mijn fout. Het transportbedrijf die hem kwam ophalen keek nog en zij dat inderdaad de hoofdzekering (120 amp?re) stuk is, dat konden we duidelijk zien. Nog samen geprobeerd om de zekering en kast los te halen maar lukte niet. De zekering zat dus aan de onderkant met 2 schroeven vast. Daarom moest hij wel naar de dealer.

Rond 15u belde de dealer dat de zekering bestelt wordt (?12,50). Donderdag rond 16u belde de monteur/chef weer dat ze tussendoor naar mijn auto gaan kijken maar dat het nog niet binnen is en uit de magazijn in Belgi? moet komen, vrijdag rond 8-9u zou het binnen zijn. Toen ik vrijdag rond 14u niet gebeld werd en ik mijn ?nieuwe? auto al 2 dagen heb gemist belde ik en hij zei dat het lunchpauze was en mij zou bellen. Ik kreeg rond 16u een belletje dat de zekering binnen is maar de zekeringkast niet los kwam omdat de koplamp in de weg stond en daardoor ook de bumper los moet, wat mij totaal rond ?500 zou kosten. Ik schrok hier best wel van omdat ik zoveel niet had verwacht. Hij zei dat de diagnose kosten nu al rond ?200 zijn. Ik zei dat ik dat ook best veel vond omdat de diagnose eigenlijk al bekend was en zij ook zeiden dat de zekering vervangen moest worden. Ik weet natuurlijk dat hij verder uitgelezen moet worden en er vast meer mee is gedaan maar ik vind het veel. Ik zei dat de totale kosten ?500 voor een zekering vervangen en het weer kunnen starten ik wel duur vond en hierover wilde nadenken en het mogelijk ergens anders wil laten doen. Hij zei dat dat kan maar de auto verder nog afgebouwd moet worden waar ze ook minimaal 45 minuten voor nodig zouden hebben en dat de uurloon ?140 is en dan kan ik hem dus voor rond ?300 ophalen. Maandag als ze weer open gaan kon ik het ze doorgeven wat het wordt.

Ik kan hem laten ophalen en ergens anders veel goedkoper laten vervangen maar zit met de zorgen dat de vele foutcodes die er nu opzitten door de verkeerde start niet weggaan en ik toch weer terug naar de dealer moet en ik toch uiteindelijk rond ?500 kom te zitten.

Na dit gesprek wilde ik dit toch kwijt omdat ik dit duur vind en wilde de manager spreken. Omdat hij eigenlijk bij de lexus dealer in een andere stad was onderhouden en nu bij een andere lexus dealer is gebracht omdat dat veel dichterbij was, belde ik de eigen dealer weer op om advies, maar omdat zij niet opnamen kreeg ik lexus Nederland klantenservice aan de lijn. Die zeiden dat ze dit zouden bespreken met de vestiging en manager om een oplossing te zoeken. Ik had voor ik lexus belde de manager van de dealer waar hij staat al gemaild. Even later werd ik gebeld door de manager en hij legde mij uit dat dit standaard procedures zijn en de kosten eigenlijk normaal zijn, maar hij zei dat hij het maandag met de monteur/afdeling gaat bespreken. Ik vermoed wel dat hij gaat zeggen dat er niks anders gedaan kan worden, en ik hem daar kan laten maken en rond ?500 moet betalen.

Ik zit er toch nog mee en denk erover na om eigenlijk de auto op te laten halen en niet door hun voor zo een hoge bedrag laat maken. Wat denken jullie, kan ik nog iets bereiken door bijvoorbeeld een ?klacht? te sturen of met de importeur (Louwman Toyota Lexus Mercedes ea) contact op te nemen en aangeven dat ?500 voor een zekering vervangen en te starten en de auto daardoor al bijna een week bij de dealer blijft. Ik denk dat als ik hem laat ophalen en laat maken door een universele of service monteur ik rond ?250 kan besparen, maar het gaat mij meer om het principe en vind het gewoon een te hoge bedrag. Of bereik ik hier niets mee? Kan ik nog verder iets doen? Graag jullie advies, alvast bedankt!

En? Hoe is het afgelopen?
 

mennoza

Nieuw hier
17 okt 2020
5
1
0
Update. Dealer belde en vroeg wat ik wilde doen. Ik zei dat ik de manager had gesproken en dat hij het zou bespreken en mij zou terugbellen. Hij zei dat de manager er niet was en wel heeft doorgegeven dat ik gebeld moest worden voor een oplossing. Hij zei dat de diagnosekosten vooraf met mij besproken moest worden en dat daar een communicatie fout was, en dat daarom er van de ?200 ?100 af kon, de totale prijs eigenlijk ~?560 is, maar dat ze totaal voor ?350 de zekering willen vervangen. De foutcodes kwamen niet meer terug, en er waren verder geen storingen /problemen gevonden zeiden ze toen ze me weer belden dat hij opgehaald kon worden. Na 7 dagen heb ik weer mijn auto terug. Maar hij rijdt nu weer goed gelukkig.. bedankt voor jullie reacties en adviezen
 
Laatst bewerkt:

mennoza

Nieuw hier
17 okt 2020
5
1
0
Pheww... dan is het allemaal nog met een redelijke sisser afgelopen.
Voor een volgende keer zou ik zeggen: RTFM. Mocht je geen idee hebben waar deze letters voor staan, dan helpt Google je vast wel op weg...;)


:) inderdaad voortaan eerst de boeken lezen! Maar we hebben nu een andere auto kunnen kopen die ik lang zocht, dus deze is300h mag daarom de deur uit. Ik zie ze staan voor vanaf 16500?.

Wel vreemd dat de start accu zo snel leeg ging toen ik bezig was hem schoon te maken, hebben deze autos kleinere accus ofzo?
 
Laatst bewerkt:

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
:) inderdaad voortaan eerst de boeken lezen! Maar we hebben nu een andere auto kunnen kopen die ik lang zocht, dus deze is300h 2014 mag daarom de deur uit. Ik zie ze staan voor vanaf 16500?, maar onze heeft rond 239dkm gelopen en we willen er daarom 13k voor. Hij staat al op mp.

Wel vreemd dat de start accu zo snel leeg ging toen ik bezig was hem schoon te maken, hebben deze autos kleinere accus ofzo?

Dus je hebt net een paar weken een IS300h en nu verkoop je hem alweer voor een andere auto?
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
:) inderdaad voortaan eerst de boeken lezen! Maar we hebben nu een andere auto kunnen kopen die ik lang zocht, dus deze is300h 2014 mag daarom de deur uit. Ik zie ze staan voor vanaf 16500?, maar onze heeft rond 239dkm gelopen en we willen er daarom 13k voor. Hij staat al op mp.

Wel vreemd dat de start accu zo snel leeg ging toen ik bezig was hem schoon te maken, hebben deze autos kleinere accus ofzo?

was het brandstofverbruik nog ''bijgetrokken'' na de reset?
En wat ga je nu voor auto halen dan?

Als je een Lexus na 10 dagen alweer te koop zet, moet dat toch wel een h??l speciale zijn! (bijvoorbeeld een IS 250)! :p
 

mennoza

Nieuw hier
17 okt 2020
5
1
0
Verbruik was gelukkig weer normaal. Maar hij is verkocht. We willen toch weer verder met een ct200h
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

mennoza

Nieuw hier
17 okt 2020
5
1
0
Zo! Dat is vlot!

Ik had voorheen een Mercedes C klasse 2011 verkocht en ik moet zeggen dat dat veel vlotter ging ! De eerste dag al tientallen serieuze ge?nteresseerden en er wilden meerderen direct afspreken. Hij was dan ook de eerste dag verkocht. Wat mij dus opvalt is dat ik de scherp geprijsde lexus ?pas? na drie dagen heb kunnen verkopen voor 12.5k, terwijl de goedkoopste die te koop staat 16750 is. Duurde langer dan ik had verwacht. Ook onze vorige ct200h hadden we met moeite na enkele maanden pas kunnen verkopen voor 8k. Terwijl beide zeer goede autos waren. Maar natuurlijk was de km stand van de IS hoog, kan ook daardoor komen.

Het zijn leuke autos maar verkopen lijkt moeilijker te gaan. De autohandel blijkt
gewoon nog goed te lopen volgens handelaars dus het ligt niet alleen aan de corona periode. Toch gaan wij weer verder met een ct200h en lexus is gewoon een topwagen waar we blij mee zijn. Ik mag niet klagen. Ben ook blij dat ik deze heb kunnen verkopen met 240dkm. Ook erg blij dat ik hier op de forum geholpen wordt, bedankt allemaal!
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Wat mij dus opvalt is dat ik de lexus na drie dagen heb kunnen verkopen voor 12.5k, terwijl de goedkoopste die te koop staat 16750 is. Duurde langer dan ik had verwacht.

Het zijn leuke autos maar verkopen lijkt moeilijker te gaan.

Dat verbaast me eigenlijk niet zo. Het zijn inderdaad "leuke auto's" maar er zijn niet zo veel mensen die dergelijke bedragen voor een auto willen neertellen die nu eenmaal niet het "succesimago" heeft van sommige duitse automerken. Dat geldt niet alleen voor gebruikte, maar evenzeer voor nieuwe. Niet iedereen durft thuis te komen met een nieuwe Lexus, bang voor wat de buren zullen denken....Het er in rijden blijft een tamelijk exclusieve aangelegenheid, er een aanschaffen vergt een zekere mate van individualiteit die niet iedereen kan opbrengen. En als het zo iets merkwaardigs is als een "self charging hybrid" wordt het nog moeilijker - probeer maar eens aan een leek uit te leggen wat het bijzondere is van een auto met twee inspuitsystemen die afwisselend als Otto of als Atkinson motor draait, soms geheel electrisch en vaak met een scheutje elektriek als hulpmotor en dat op een of andere wonderbaarlijke wijze weet te koppelen aan het gebruik van een CVT en daardoor een opzienbarend laag brandstofverbruik kan realiseren met iemand met enig gevoel voor die techniek achter het stuur. Dat is gewoon van het goede te veel :)

Het interesseert de meeste kopers natuurlijk ook volstrekt niet, die missen alleen sterren, nieren of in elkaar gehaakte ringen aan de voorkant van de auto die totaal geen functie hebben maar naar het idee van de bestuurder wel in hoge mate bijdragen aan zijn of haar imago. Daar kan geen enkele betrouwbaarheidsstatistiek tegen op.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Het interesseert de meeste kopers natuurlijk ook volstrekt niet, die missen alleen sterren, nieren of in elkaar gehaakte ringen aan de voorkant van de auto die totaal geen functie hebben maar naar het idee van de bestuurder wel in hoge mate bijdragen aan zijn of haar imago. Daar kan geen enkele betrouwbaarheidsstatistiek tegen op.
Da's precies waarom ik g??n dikke Duitser wil, heel de straat staat er mee vol. Laat mij maar de enige in de wijk zijn met een dikke Jap. En aandacht genoeg, iedereen in de straat vroeg mij alweer bijna twaalf jaar geleden van wat is dat? Ze hadden wel eens van dat merk gehoord maar nog nooit van dichtbij bekeken.