Onderhoud aan je Lexus: dealer/universele garage/beunhaas/zelf?

Onderhoud aan je Lexus: dealer/universele garage/beunhaas/zelf?

  • Altijd naar de dealer (Lexus)

    Stemmen: 18 46,2%
  • Altijd naar een specialistisch bedrijf (zoals een Toyota dealer of VETOS)

    Stemmen: 5 12,8%
  • Eerst naar de dealer tot een bepaalde leeftijd of km-stand en dan wat anders

    Stemmen: 4 10,3%
  • Altijd naar een universeel garagebedrijf

    Stemmen: 4 10,3%
  • Beun de Haas

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ik doe alles zelf

    Stemmen: 8 20,5%

  • Totaal aantal stemmers
    39

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik ben benieuwd wat de gemiddelde Lexus-rijder met het onderhoud doet bij zijn/haar Lexus.

De mijne is nu zo’n 12 jaar oud. M’n zwager heeft het onderhoud gedaan, tot hij van baan veranderde en het niet meer te doen was door hem (geen gereedschap/brug). Sinds een jaar breng ik de auto weer naar de dealer (de dichtstbijzijnde, waar ik de auto ook gekocht heb).

Ik denk, dat ik wellicht (iets) teveel betaal in uurloon en Red Carpet Treatment bij een dealer, maar dat zich dit terugbetaald in het specialisme en de ruime productkennis, wat een kortere tijd in de werkplaats oplevert.

Hoe denken mijn mede Lexus-rijders daar over?

Niet alleen een poll, maar voel je vrij om lekker inhoudelijk te discussi?ren! :p:rulez:
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik ga altijd maar de dealer, maar ik heb niet de illusie dat ze betere kwaliteit leveren dan een universele garage met trots in zn werk (ervaringen kunnen vari?ren).

Mijn reden voor de dealer is de service en garantie op werkzaamheden. En daarnaast de mobiliteitsgarantie zowel de red carpet treatment als de ?gratis? EU-pechhulp.
Ik heb mijn auto nodig voor mn werk, dus het is voor mij erg belangrijk dat als het tegenzit dat ik altijd een auto tot mijn beschikking heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

principaal

Hoort erbij
21 jan 2020
47
17
8
Auto altijd naar de dealer. De meerprijs welke je betaalt, hoop ik weer wat van terug te zien bij verkoop. Auto is dan immers dealer onderhouden. Pechhulp is zeker een meerwaarde. Alleen hoef je hier bijna nooit gebruik van te maken. Je mag verwachten dat product kennis bij een dealer hoog is. Evenals de service. Echter heb ik met beide slechte ervaringen. Je betaalt de hoofdprijs. Ik moest het hoog spelen om een fout van hun medewerker hersteld te krijgen. Ronduit schandalig. Dit zal bij elke dealer anders zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en D43m0n

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik ben niet al te tevreden over de Lexus-dealer. Voor het standaardwerk als groot onderhoud gaat het wel, maar als ik een speciaal probleem wil laten oplossen dan zit de balie er altijd tussen en dat werkt gewoon niet. Daarnaast vind ik de monteurs, als ik die al eens te spreken krijg, niet altijd bijster klantgericht, uitzonderingen daargelaten. (Onlangs bij het vervangen van schokdempers gelukkig een positieve uitzondering ervaren.)

Lastige klussen laat ik bij een vakgarage hier in Steenwijk doen. De vakgarage hier is gespecialiseerd in premium wheels en heeft niet de 'Lexus-is-geweldig-en-u-zit-te-zeuren-want-wij-weten-het-beter' mentaliteit. Onderling overleg is goed en ik merk dat er goed wordt geluisterd.

Klein onderhoud en APK laat ik bij de Renaultgarage doen hier. Goede ervaringen mee, professioneel bedrijf en beetje een down-to-earth mentaliteit. Ze vinden het leuk aan de Lexus te sleutelen maar soms is de specifieke Lexus-techniek verrassend merk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Tot nu toe altijd naar de dealer, hetgeen neerkwam op de aangeraden jaarlijkse onderhoudsbeurt en wisselen van zomer naar winterwielen. Ik heb ook helemaal geen plannen om het zelf te gaan doen, ondanks dat ik daartoe de opleiding en kennis heb, maar geen zin om onder de auto te gaan liggen. Vroeger deed ik dat wel, maar met de jaren neemt het verstand toe en de lenigheid af, trouwens, waar moet je tegenwoordig heen met afgetapte olie? Het is allemaal nog al een gedoe, tenzij je toegang hebt tot een deugdelijke brug.

Ik denk dat de kwaliteit van onderhoud en reparaties staat of valt met de kennis van de monteur. Die mag je verwachten bij een merkdealer, maar ook bij andere bedrijven kun je verstandige monteurs tegen komen die eerst eens na denken alvorens iets uit elkaar te schroeven of te vervangen. Ze missen echter meestal wel de ervaring van het werken met Lexus auto's en dat kan betekenen dat ze soms wat langer bezig zijn met bepaalde handelingen. Niettemin kunnen ze, door een lager uurtarief, wellicht wel goedkoper bepaalde werkzaamheden uitvoeren.

De Red Carpet service etc is natuurlijk best wel handig, net als eventueel noodzakelijke pechhulp onderweg. Maar het is meer een "gemaksvoorziening" dan een noodzaak. Tussentijdse reparaties of onvoorzien stilvallen komt zo weinig voor dat je daar eventueel wel zonder kunt.

Als je dicht in de buurt een niet-merkgebonden garagebedrijf met een goede reputatie hebt of wanneer je al langere tijd tevreden klant bent van een dergelijk bedrijf zie ik geen reden om dat na aanschaf van een Lexus te veranderen. Uiteindelijk is ook alle servicedocumentatie voor dat type bedrijven toegankelijk en beschikken ze over diagnoseapparatuur waar veel mee gedaan kan worden. Bij zeer specifieke klachten kun je dan desgewenst altijd nog naar een Lexus dealer. Het belangrijkst is dat je met een onderhoudsbedrijf een goede relatie opbouwd - dat zal de bereidheid om je ook in onvoorziene noodsituaties snel te helpen ten goede komen. Vergelijk het met de aankoop van een CV-ketel - je kunt het hele land afstruinen om de goedkoopste te vinden. Maar als je dat ding gewoon bestelt in je eigen dorp is de kans een stuk groter dat na midden in de winter uitvallen de monteur binnen enkele uren ter plaatse is....
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Ik breng de Lexus naar de Toyota-dealer waar ik al jaren kom, en niet in Almere - zoals voor de hand zou liggen - maar in Woerden. Ooit eens een Aygo gekocht daar en zulke prettige ervaringen met dat bedrijf dat ik er ben blijven hangen. Wat Frank zegt; down to earth, dat bevalt me, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. Lexus Amersfoort is dichterbij maar ik gun de T-dealer in Woerden mijn centen. En qua techniek denk ik dat ze het wel aankunnen, zal wel niet heel veel anders zijn dan van de Toyota-hybrides....
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Ik doe alles maar zelf, zit veel tever vandaan van een dealer en weet dat ik de hoofdprijs betaal (ook al is dat hier maar 20 Euro per uur). Als ik ergens geen zin in heb breng ik hem naar een Toyota boer, 5 Euro per uur arbeidsloon. Als je gewoon normaal rijdt met je Lexus, de intervallen aanhoudt dan gaan die dingen toch niet stuk dus de dealer?? Nee!
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ik kan nog niet uit ervaring spreken, maar wanneer ik (eindelijk) een goede Lexus GS heb gevonden dan zou ik 'm vooral naar de Lexus dealer brengen voor regulier onderhoud. De standaard prijzen lijken me redelijk zeker als je meeneemt dat je dan geen losse Europese pechhulp verzekering hoeft aan te schaffen.

Daarnaast vind ik het stiekem altijd wel leuk om even bij zo'n mooie dealer langs te gaan. Even de nieuwe modellen bekijken, die heerlijke geur van vers leer ruiken en even met ??n van de verkopers kletsen over auto's. De haal- en brengservice is briljant, maar ik zou 'm misschien niet eens zo snel gebruiken.

Voor grote klussen (zoals het vervangen van de distributieriem) zou ik 'm ook prima langs UsedLexus.nl of een andere specialist brengen. Een specialist vertrouw ik net zo en met een grote klus tikt een ander uurtarief toch wel aan.

Ik doe alles maar zelf, zit veel tever vandaan van een dealer en weet dat ik de hoofdprijs betaal (ook al is dat hier maar 20 Euro per uur). Als ik ergens geen zin in heb breng ik hem naar een Toyota boer, 5 Euro per uur arbeidsloon. Als je gewoon normaal rijdt met je Lexus, de intervallen aanhoudt dan gaan die dingen toch niet stuk dus de dealer?? Nee!
5 euro per uur arbeidsloon? Hoe dan? Een zelfs maar 20 euro bij de Lexus dealer? Misschien moet ik daar op vakantie gaan en tegelijkertijd de Lexus daar op een beurtje trakteren? ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Lekker zelf doen. Mijn Lexus is 21 jaar oud en niet alle geschiedenis is bekend.
Dus voor de stempeltjes hoef ik het al niet meer te doen. Daarnaast kan ik zelf best wat doen en vind ik dat leuk, dus hoewel dat knaken scheelt, is het ook nog eens een leuke hobby. Afhankelijk van de werkzaamheden doe ik het op mijn oprit, of huur ik een brug in een sleutelgarage (? 10 e/u). Ik kan daar dan ook het gereedschap gebruiken wat ik zelf niet heb.

Voor de echte grotere en lastigere klussen waar ik zelf bijv. geen kennis heb, klop ik aan bij de Lexus specialist(en).

Als ik een jongere Lexus had (b.v. jonger dan 6 jaar) zou ik me denk ik aansluiten bij Frank2b totdat die ook weer "oud" wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pauloosterlaak en D43m0n

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Voor de echte grotere en lastigere klussen waar ik zelf bijv. geen kennis heb, klop ik aan bij de Lexus specialist(en).
Welke onafhankelijke Lexus specialisten zijn er nog meer behalve UsedLexus?

Edit: ik moet de openingspost beter lezen. Vetos dus! Nooit geweten dat dat bestaat, ook nooit bij andere merken gezien zo'n 'netwerk van specialisten'. Tof!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
13 jun 2019
177
53
28
Loop al sinds 2006 bij Toyota Tolman in drachten. Voor de Priussen en nu dus ook voor de IS300h. Ik gun die lui hun omzet. Zijn altijd bereid en proberen de kosten voor bijv onze Civic zo laag mogelijk te houden. Ik heb met ze afgesproken dat ook zij de garantie op de aandrijvingsaccu geven (tegen het gebruikelijke tarief) Het zijn niet echt autofanaten vind ik wel. Als ik een specifieke vraag heb (zoals laatst bij de keuze voor een andere set velgen) kon ik toch beter terecht bij Lexus Groningen. Dus die is niet helemaal uit beeld (al ben ik er nog nooit echt geweest). Vond overigens de laatste grote beurt bij 145.000km met ?650 (excl, wielenwissel) wel aan de hoge kant. Heb daar niet over gezeurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
:):):)
Toe, laat ons nog eens lachen: is dat inclusief of exclusief de BTW?

Arme Toyota boer...

Inclusief :) Airco was helemaal leeg, af laten vullen duurde een half uurtje, prijs inclusief BTW 20Euro.
Ik ben woonachtig in het zwaar onderschatte Bulgarije, nee er zijn hier geen criminelen en het is hier niet gevaarlijk, die lieden zijn allemaal verhuist naar Nederland
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Inclusief :) Airco was helemaal leeg, af laten vullen duurde een half uurtje, prijs inclusief BTW 20Euro.
Ik ben woonachtig in het zwaar onderschatte Bulgarije,
En de eerstvolgende vakantie met (de nog te kopen*) GS gaat naar... Bulgarije! ;-)
*zo kan ik er wel eentje kopen waar nog ?lles aan moet gebeuren

nee er zijn hier geen criminelen en het is hier niet gevaarlijk, die lieden zijn allemaal verhuist naar Nederland
Hahaha! :D
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Inclusief :) Airco was helemaal leeg, af laten vullen duurde een half uurtje, prijs inclusief BTW 20Euro.
Ik ben woonachtig in het zwaar onderschatte Bulgarije
:):):)
Das een klein, maar alles verklarend, detail.
Maar als in Bulgarije dezelfde wiskundige regeltjes gevolgd worden
is ?20,-/half uur <=> ?40,- per uur.
;)
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
:):):)
Das een klein, maar alles verklarend, detail.
Maar als in Bulgarije dezelfde wiskundige regeltjes gevolgd worden
is ?20,-/half uur <=> ?40,- per uur.
;)

Die 20 was inclusief het koude middel, de 35 minuten aan de vul machine en de 10 minuten prutsen of iets langer om de slangen goed aangesloten te krijgen/kappen te demonteren etc. Maar als je gelijk wilt hebben dan ook prima hoor ............ hier komt ie "ja hoor je hebt gelijk"
 
  • Leuk
Waarderingen: petrus en Henri27