Bandenspanning

Keffin

Hoort erbij
23 okt 2016
30
3
0
Hi allen,

Ik kan in mijn auto (tankdop, deuren, etc) geen indiactie vinden van de juiste bandenspanning voor mijn IS300h. Al kon ik dat wel, ben ik nog steeds benieuwd naar de juiste spanning: ik heb namelijk sportbanden, dunnertjes. Wie kan me helpen? :)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Hi allen,

Ik kan in mijn auto (tankdop, deuren, etc) geen indiactie vinden van de juiste bandenspanning voor mijn IS300h. Al kon ik dat wel, ben ik nog steeds benieuwd naar de juiste spanning: ik heb namelijk sportbanden, dunnertjes. Wie kan me helpen? :)

Dat boekwerk in je dashboardkastje ook niet? ;)

Tip: check per band je profieldiepte aan beide zijkanten ?n in het midden van je loopvlak en noteer deze.
Na pakweg 5000km check je per band de profieldiepte opnieuw en vergelijk je met de eerder genoteerde waarden
:
* slijt het midden van het loopvlak m??r dan aan beide zijden -> bandenspanning te hoog.
* slijt het midden van het loopvlak minder dan aan beide zijden -> bandenspanning te laag
* slijt een zijde m??r dan de andere zijde van het loopvlak -> uitlijning niet in orde (of een gevolg van verlaagde wielophanging / gewijzigd camber als op ??n as beide binnenzijden m??r slijten).

Mijn persoonlijke ervaring is dat de door de fabrikant geadviseerde bandenspanning vrijwel altijd aan de (comfortabele) te lage kant is.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Vergeet vooral ook niet de bandenspanning te controleren met twee (of beter nog drie) verschillende meters. Vaak zijn de meters op pompen niet gecalibreerd maar als 2 van de 3 het redelijk met elkaar eens zijn kun je die waarschijnlijk wel vertrouwen. Zo waren mijn banden volgens de compressor op spanning en zelfs 0,1 bar erboven maar ging toch iedere keer het lampje voor de bandenspanning branden. Twee andere meters waren het erover eens dat de spanning in werkelijkheid n?t aan was dus heb ik er nog 0,2 bar bij gedaan. In elk geval weet ik nu dat de TPWS sensoren kloppen.

Jarno