Verzekeren en volgen

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Ik rij al 10 jaar Honda maar mis wat pk's. Ik wil een RX450H aanschaffen uit 2017. Maar ik zit met de verzekering in mijn maag. Mijn huidige verzekering eist een GPS volgsysteem met een duur abonnement a 20 Euro in de maand. Graag wilde ik weten of iemand goed advies heeft mbt verzekeren en of GPS volg abonnementen. Ik hoor van de eigenaren drie incidenten waarbij de auto op afstand is stilgezet. Persoonlijk wil ik dat niet. Ik ben niet bang voor diefstal ook.
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Andere verzekeraar kiezen?

Ik dacht bij ABN terecht te kunnen. Daar staat het namelijk op de website niet expliciet vermeld. Aan de telefoon gaf men aan dat het wel degelijk een eis was, maar niet op de website/ algemene voorwaarden staat. Wat volgde was een discussie of ze de eis na afsluiten wel kunnen stellen. Uiteindelijk stelde ze dat men dan simpelweg mij niet accepteert.
 

johanm

Heel actief
13 apr 2011
609
29
28
Dag, Verzekeren van een auto als de RX geeft bij, denk ik, alle verzekeraars een verplichting tot een klasse antidiefstal waar GPS een onderdeel van is.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Zoals Johan zegt. Denk niet dat je er omheen kan. De RX450h is helaas redelijk populair onder dieven.
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Ik geloof nu ook dat het echt overal een verplichting is om een VVS te hebben. Ik ben aardig wat verzekeringen af gegaan. Ander abonnement voor de meldkamer van het VVS gaat ook niet. De meldkamer moet om kunnen gaan met het systeem dat in de auto zit. De fabrikanten hebben allemaal eigen meldkamers voor hun product met bijbehorende abonnement. I

Dit model was dacht ik op basis van mijn zeer wetenschappelijke Google onderzoek niet zo populair. Hij is ook niet de snelste en niet zo populair als Audi en Volkswagen. Mbt keyless entry en start geef ik het Dievengilde niet veel kans het signaal op te kunnen pikken. De sleutels bewaren wij op een plek buiten bereik. Tot nu toe in 18 jaar heb ik drie inbraken of pogingen gehad, allemaal in mijn eerste autootje.

Maar ja lijkt erop dat we het wel gaan doen. Zaterdag nog een keer bij de dealer langs om een stukje te rijden. Bij goedkeuring vrouw, ga ik vreemd met een Lexus. Hopelijk gaat het niet tegenvallen. Honda heeft mij nooit laten staan. We hebben de Jazz, CR-V, Insight en HR-V gehad. Ergste wat stukgegaan was een kapotte airco, die werd gratis gerepareerd buiten de garantie van drie jaar, omdat het niet hoort volgens de dealer. Verder enkel onderhoud.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Die populariteit uit je Google-onderzoek betreft vooral kopers in Nederland. Fiscaal hebben die dingen geen voordeel voor leaserijders. Dan heeft Lexus nog steeds een beetje dat het onbekende zorgt voor het onbeminde. En dan heb je ook nog dat het Lexus-design voer voor discussie is op verjaardagen en Internet. Volgens mij somt dat zo?n beetje het gebrek aan populariteit op in Nederland. Daardoor zijn Lexus-auto?s schaars, zeker de mooie uitvoeringen. Dat zorgt dat de occasionprijzen toch hoog liggen vanwege een beperkt aanbod. Liefhebbers van Lexus weten zo?n auto te waarderen en blijven na kennismaking het merk vaak trouw.

Onder het grote publiek, is zo?n RX450h niet populair, dat heeft je Google-onderzoek uitgewezen. Onder Lexus-intimi, is het een zeer gewaardeerd model, zoals elk Lexus-model zijn schare fans kent. In het buitenland kijkt men anders aan tegen het merk en haar modellen. Daar kennen ze ook aantrekkelijke subsidies bij aanschaf, niet alleen bij nieuwe hybrides, maar ook bij gebruikte. Die financi?le prikkel zorgt er voor dat dubieuze lieden er handel in drijven. Een collega van me heeft vorige week zijn nieuwe C-HR opgehaald. Hem is met klem geadviseerd om aanvullende maatregelen te nemen tegen diefstal.

En denk niet dat dieven je keyless entry proberen uit te lezen als jij ?s nachts op bed ligt enze met een zender/ontvanger het signaal van je sleutel proberen te versterken. Ze doen het ook op klaarlichte dag als jij ergens je auto parkeert. Eentje loopt achter je aan, de ander blijft bij je auto staan als jij uit beeld bent. Degene die je volgt, die gaat met z?n onschuldig ogende tas vlak naast je staan en stuurt het signaal van je sleutel via z?n handlanger naar je auto. Je auto communiceert via hun versterker met je sleutel en ze rijden op klaarlichte dag, 5min nadat je geparkeerd hebt met je auto er vandoor.

En dan kun je denken dat je dan geen grote, (dure) hybride koopt om geen abonnement voor een VVS af te hoeven sluiten, maar er komen steeds meer (grote, hoge) hybrides op de markt, die daardoor ook interessant zijn voor die buitenlandse subsidies. De verzekeraars willen af van keyless systemen, maar de autofabrikanten kunnen dat niet zo snel als de verzekeraars willen. Dan zou je kunnen verwachten dat het aantal verplichtingen voor een VVS toeneemt, wat mogelijk tot een lager abonnement kan leiden als meer partijen die dienst aan gaan bieden en gaan concurreren met elkaar. Zo ver is het nog niet denk ik.

Als ik je vorige Honda?s zie die je noemt, dan gaat die RX450h je zeker niet tegenvallen. Hij is groter, zwaarder, maar als dat geen bezwaar is, dan vrees ik dat je verknocht raakt aan dat ding :grin: Zo?n VVS neem je dan voor lief :p
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik heb mij er zelf nooit echt verdiept in vereiste alarmsystemen voor auto's, maar inderdaad schijnbaar voor wagens met eens een cataloguswaarde van >75000 euro is doorgaans klasse 4 verplicht? Zit iedereen met zo'n wagen dan met aftermarktspul of zijn er ook zaken affabriek/dealer mogelijk aangezien iedereen toch dit probleem heeft met een dure auto?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
After market helaas. De eerste pogingen van autofabrikanten om die truc met een zender/ontvanger bij de voordeur en de auto te gaan staan als je op bed ligt dacht men te ondervangen door een bewegingssensor in de sleutel in te bouwen. Het idee daarachter is dat je sleutel pas gaat zenden als ie beweging detecteert. Dus als ie bij de voordeur ligt, zonder beweging, heeft die truc geen zin. Maar ja, da?s natuurlijk nutteloos als iemand je volgt en ongemerkt even zijn onschuldig ogende tas bij je in de buurt houdt...

zo?n bewegingssensor in een sleutel is achteraf, na ontwikkeling en marktintroductie natuurlijk eenvoudiger toe te passen. Ik vind het een oplossing van niks, ze lopen je wel achterna, gewoon overdag. Ze raken je waarschijnlijk niet eens aan. Een extra oplossing af fabriek lijkt me tijdelijk om diefstal te voorkomen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan keyless entry, maar daarnaast nog een extra handeling om de auto daadwerkelijk te starten. Als zoiets af fabriek mogelijk is, dan is het een kwestie van tijd voordat ?de achterdeur? achterhaald is. Want mensen blijven sleutels kwijtraken, sleutels blijven ook techniek wat stuk kan gaan. Dan wil je toch wel nog gebruik kunnen maken van je auto, al heb je daarbij de dealer nodig. En daar zit een kans op het uitlekken van informatie of techniek hoe je die beveiliging omzeilt.

Op het moment lijkt een after market oplossing zoals VVS, maar ook een extra startonderbreker van een willekeurig goedgekeurd merk een oplossing. Denk aan een klein sleutelhangertje met NFC-techniek. Daarbij moet je bijna fysiek contact maken.

Het verbaast me niet dat op termijn je ook kunt kiezen om met je smartphone met NFC-chip i.c.m. je vingerafdruk of zo kunt gebruiken als sleutel. Denk bijvoorbeeld aan de techniek achter Apple Pay: in je telefoon zit een unieke NFC-chip, die wordt pas actief op het moment dat jij je vingerafdruk op je telefoon aantoont. Daarbij moet je je telefoon dan ergens op de auto leggen. Dan pas gaat ie open. Dit lijkt me zonder een Internetverbinding (hacken op afstand) mogelijk. Voor het starten zou je dat idee door kunnen trekken: leg je zojuist unlockte smartphone in de draadloze lader en daarmee kun je de auto starten. Zo moeilijk lijkt me dat niet. Maar autofabrikanten hebben dit niet 1-2-3 even toegepast. Maar misschien...? Wie weet is er al een dergelijke after market oplossing voorhanden. Maar vergeet niet: is dat voldoende voor verzekeraars om af te zien van een VVS-verplichting? Ik denk het niet. Als verzekeraar zou ik zo?n nieuw systeem af fabriek willen zien, of als enige mogelijkheid met goedgekeurd certificaat door een after market leverancier.
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Jammer dat men niet als extra beveiliging simpelweg een pincode kan intoetsen, zoals bij Tesla. Ik wil liever geen extra zenders, NFC chips etc, noem mij maar ouderwets hahaha :).

Het klopt idd dat bij catalogus waarde 75.000> er vervlicht een klasse 4 alarm in moet zitten. Als ik dat toch aftermarket moet hebben dan liefste door Lexus ge?nstalleerd bij een nieuwe auto. De auto is vrij nieuw nog waardoor ik bang zou zijn dat er meer schade ontstaat bij een installateur die niet bekend is met de auto. Vaak gaat het om plastic clipjes en dergelijken die afbreken en dat men het gewoon wat dicht rommelt en hoopt dat het niet opvalt. In de auto die ik op het oog heb is het alarmsysteem ge?nstalleerd door Lexus.

Ik ben echt heel nieuwsgierig wat mijn vrouw ervan vind aanstaande zaterdag, we zijn nogal wispelturig. De laatste auto werd een HR-V ipv CR-V doordat ze niet lekker zat in de CR-V. Op de een of andere manier zat ze met haar knie?n tegen het stuur, ondanks spelen met de stoel instellingen met hulp van de verkoper. Vele jaren geleden gingen we voor een kleine auto erbij (Aygo) en kochten uiteindelijk een Rav4 met gratis Daihatsu Sirion erbij. Wel moest ik mijn hobby auto inleveren....

Zelf heb ik hoge verwachtingen, we zullen het zien :oops:. De auto is groter/zwaarder inderdaad, maar ook stiller ondanks het hoge vermogen.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik wens je in elk geval veel plezier a.s. zaterdag :rulez::rulez:
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Vandaag in de RX450H proefgereden. Hij voelde wat timide aan (wat prima is), totdat mijn vrouw de draaiknop ECO-Sport-Sport+ ontdekte. Ooit in een grijs verleden demonstreerde mijn zus haar sport stand in de Subaru Justy, wat werkelijk lachwekkend was..... De Lexus doet het een stukje beter zacht gezegd, we konden helaas niet lang van de acceleratie genieten want hij zit best wel snel op/over de Vmax. Waarschijnlijk zijn wij een stel mutsen, want we houden ons aan de Vmax. Op de weg kreeg ik het gevoel dat we meer dan normaal werden ingehaald of wij reden langzamer dan normaal. Ik zal eens met de Tomtom de snelheid van de GPS vergelijken met die van de auto. Anderzijds kunnen het ook mensen zijn die nieuwsgierig zijn.

De HUD vind ik echt prettig en een stuk scherper dan bij de Toyota Prius Wagon die we een tijd geleden hadden proefgereden. Verder hoorde ik klachten over de muis om door de menu's heen te bewegen. Maar gek genoeg na een paar minuten vloog ik lichtvoetig door de menu's heen en stelde ik de navigatie in.

Verder is de auto heel erg stil en rustig, totaal niet zenuwachtig. Wat voor ons echt een plus punt is.

Wel een nadeeltje is dat als ik plaatsneem achter het stuur na mijn vrouw dat het voelt alsof ik geplet wordt. De stoel en stuur geven je extra ruimte bij het uit/instappen, zodra je op de start knop drukt gaat hij terug naar de laatste stoel positie. Mijn vrouw is kleiner dan ik dus dat is wel even lastig. Kwestie denk ik van de gebruiksaanwijzing lezen om het probleem op te lossen.

Mijn vrouw heeft haar goedkeur gegeven, dus we stappen over naar Lexus.....

Na 10 jaar Honda wordt het spannend voor ons. Elke auto die we kopen is weer meer complexer dan de vorige en de RX450H slaat wel erg ver door. Er zit veel op dat stuk kan gaan en waarschijnlijk duur om te repareren. Zoals eerder gesteld hebben wij de afgelopen 10 jaar geen defecten gehad met kosten(op de airco na buiten de garantie periode, gratis reparatie op kosten Honda dealer). Tevens heeft de Honda dealer ook een keer bij vandalisme geholpen met het herstel, waarbij zij de arbeidskosten op zich hadden genomen. Al met al heeft het merk Honda en de dealer bij ons heel veel krediet opgebouwd door de jaren heen.

Van de Honda dealer nemen we aankomende week afscheid met het inleveren van onze auto (die ze graag terug willen kopen). Geloof het of niet, maar ik heb er moeite mee om weg te gaan bij deze dealer en bij het merk. Vandaag ben ik er ook met gezin naartoe gereden om ze het "slechte" nieuws te melden. De klasse RX450H heeft Honda niet in het assortiment helaas.
De Lexus dealer is overigens denk ik ook geen slechte, maar we zullen het zien of ik na een paar jaar huilend bij de garagedeur van de Honda dealer sta :p. Of wellicht met een jaar of twee ruil ik de RX450H in voor een RX450HL en rij ik de komende decennia Lexus.

Resume het is echte een top auto en ik kijk er naar uit om achter het stuur te mogen zitten.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
:rulez::rulez:

zo?n jonge RX450h kan niet tegenvallen. Met zo?n auto ga je voor de bijl :p

Wat je ervaring met de stoel betreft: je kunt drie posities opslaan. Daarbij wordt ook de instelling van het stuur en je buitenspiegels onthouden. Die geheugenpositie kan je weer koppelen aan een sleutel. Als je met een sleutel de deur open maakt, zal de boel volgens die gekoppelde geheugenpositie ingesteld worden.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Wat betreft de snelheid: mijn ervaring met Toyota/Lexus is dat de snelheid die de auto aangeeft zo'n 10% verschilt met de GPS-snelheid.

Wat betreft dingen die kapot kunnen gaan: je hebt gelijk dat veel zaken kapot kunnen gaan, maar ik zou daar niet wakker van liggen.
Ik heb zelf een GS van 12 jaar oud en op een defecte accu na heb ik qua elektronica nooit ergens last van.
Sowieso is mijn ervaring dat Japanse elektronica echt wel een stuk degelijker is dan Duitse en met name Amerikaanse elektronica.

Tot slot, ik zou nog de tip willen geven om je goed in te lezen in de beschikbare opties.
Op de president zou praktisch alles zitten, maar er kunnen toch nog dingen ontbreken als een verwarmd stuurwiel of open dak (om maar iets te noemen)
Het verbaast mij iedere keer weer als ik een GS te koop zie staan van >92k waar alles opzit BEHALVE stuurwielverwarming of blindspot monitoring >_<

bovendien, volgens mij heb je 5 jaar fabrieksgarantie op een Toyota/Lexus, dus ik zou me sowieso voorlopig nergens druk overmaken.
 
Laatst bewerkt:

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Komende maandag wordt het verzekering regelen en het VVS contract. Hierbij overleg ik nog even of ik het bestaande contract overneem of niet. Voor mij maakt het wat prijs per maand betreft niet uit. De vorige eigenaar kan dan een paar honderd euro besparen want zijn nieuwe jaar contract was net ingegaan.

Wat opties betreft zit de HUD erop, panorama dak en trekhaak als extra opties. Het gaat om een luxury line, maar alle opties die ik belangrijk vind zitten er wel op.

Wat electronica betreft ben ik ook groot voorstander van Japans boven Europees/Amerikaans. Ik rij veel huur auto's voor werk en heb vaak meegemaakt met Renault Citro?n dat er electronica problemen zijn. Van ramen, achterklep tot volume knop op het stuur(volume harder liet navigatie vastlopen) en meer. Als ik een Renault SUV ging kopen dan sliep ik nu echt niet meer hahaha
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Nog ter aanvulling men kan eventueel zonder VVS door de verzekerde waarde lager te maken. Echter dit heeft wel het gevolg dat bij diefstal je ook een groter gat hebt voor de aanschaf van een nieuwe auto en de uitgekeerde verzekering. Het is 16-22 euro in de maand voor een VVS naast de jaarlijkse certificering na drie jaar. Als ik de statistieken van STAVC.nl erbij pak dan schat ik kans op diefstal tussen 1 : 200 en 1:1000 waarbij ik denk dat de kans misschien hoger ligt richting 1:200 vanwege de locatie relatief dicht bij de Duitse grens waar ik woon. Als ik het risico vs baten van VVS naast elkaar leg dan vind ik het systeem waarschijnlijk waardevol. Daarnaast is het hebben van VVS op grote schaal bij de RX450H gunstig om de auto minder populair bij het dieven gilde te maken. De meeste auto'sutochmet VVS worden snel terug gevonden kunnen worden + hogere pakkans van bendes/dieven. De
????Toyota CHR is populair roofgoed net als de RAV hybride. Deze auto'/s hebben vrijwel nooit VVS. Mijn vrees is ook dat VVS een vlucht nog gaat nemen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Wat mijn dan weer verbaast is dat je de grootste moeite moet doen om een Lexus-occasion met ACC te vinden. Je moet ze echt met een vergrootglas zoeken.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Wat mijn dan weer verbaast is dat je de grootste moeite moet doen om een Lexus-occasion met ACC te vinden. Je moet ze echt met een vergrootglas zoeken.

Inderdaad, je zou verwachten als iemand een president line koopt van meer dan 80k (afhankelijk van het model), dat de extra Safety Pack optie van een paar duizend wel aangevinkt had kunnen worden...
Nu zijn wij, de arme occasionkopers, daar de dupe van!
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Grappig (om niet te zeggen: diep triest) dat verzekeringsmaatschappijen en VVS-leveranciers in alle talen zwijgen over het feit dat die kostbare, vereiste VVS-systemen feitelijk waardeloos zijn. Een beetje pro activeert namelijk direct een mobiele frequentie jammer, waardoor het zendsignaal van je VVS niet verder reikt dan je achterbumper...