Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

Eerste ervaring met Lexus dealer

Ineenstorting
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Eerste ervaring met Lexus dealer

    Gisteren bij Louwman Breda langs geweest. Ik wilde even een "persoonlijke instelling" laten wijzigen. Mijn stuur wordt automatisch teruggetrokken als ik auto uitzet en komt weer tevoorschijn bij starten. Dit leidt alleen maar tot onnodige slijtage en ik vind het een beetje teveel show bovendien. Ik had op internet gelezen dat dit alleen bij de dealer is te wijzigen, simpel via OBD.

    De man van de werkplaats bij Lexus wist duidelijk niet dat deze instelling gewijzigd kon worden en geloofde mij ook niet dat dit via OBD gewijzigd moest worden. Vandaar dat hij meeliep naar mijn auto en in het menu van de auto ging zoeken. Daarna zei hij dat dit wel een half uurtje zou gaan duren en er een werkorder opgesteld moest worden. Dit zou wel een paar tientjes gaan kosten, zo zei hij. Ik vond het absurd om daarvoor te gaan betalen, omdat het voor iemand met verstand van zaken binnen vijf minuten gepiept zou moeten zijn lijkt mij. Ben dus maar weer weg gereden ....

  • #2
    Het is mij nooit eerder opgevallen dat dit in te stellen is (via ODB), maar ook nooit specifiek naar gezocht.
    Breda staat bekend als één van de beste dealers van het land, dus jammer dat je daar slechte ervaring op hebt gedaan. Ik zou inderdaad aannemen dat ze zulke kleine wijzigingen kosteloos doen. Persoonlijk zou ik ze vragen om dit bij een onderhoudsbeurt mee te nemen.

    Slijtage zou ik me zelf weinig zorgen over maken.

    Commentaar


    • #3
      (Iemand) Met een IT2 kan je het terugtrekken van het stuurwiel inderdaad uitschakelen. Maar als 't je om slijtage te doen is, maak je dan geen zorgen. De constructie is inmiddels zodanig uitgerijpt en robuust... dat gaat niet stuk. En het stuur kan stiekem toch wel eens in de weg zitten bij in- of uitstappen als het zich niet terugtrekt (natuurlijk ook afhankelijk van hoe ver het stuurwiel het interieur in reikt). Maar inderdaad tegenvallend dat een merkdealer niet bekend is met de instelmogelijkheden...
      GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
      IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

      Commentaar


      • #4
        Dat instellingengebeuren bij de dealer is natuurlijk een leuke melkkoe en nou niet bepaald klantvriendelijk.
        De IT2 die Xenon noemt; hoe zit dat?

        Commentaar


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Redguy Bekijk bericht
          Dat instellingengebeuren bij de dealer is natuurlijk een leuke melkkoe en nou niet bepaald klantvriendelijk.
          De IT2 die Xenon noemt; hoe zit dat?
          Wat een aannames weer.
          Toen ik bij Lexus Amsterdam vroeg of ze een aantal instellingen wilde aanpassen deden ze dit gratis en zonder enkel probleem.

          Ik kan me best voorstellen dat een monteur niet per se 1 2 3 direct weet welke instelling ze moeten hebben.
          Mijn ervaring is is dat het toch een flinke waslijst aan instellingen is, in het Engels.
          Wellicht dat een mailtje of belletje vooraf helpt, dan hebben ze in ieder geval even de tijd om het intern even uit te zoeken.


          GS450h, Executive, 2006

          Commentaar


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Arbitrator Bekijk bericht

            Wat een aannames weer.
            Toen ik bij Lexus Amsterdam vroeg of ze een aantal instellingen wilde aanpassen deden ze dit gratis en zonder enkel probleem.

            Ik kan me best voorstellen dat een monteur niet per se 1 2 3 direct weet welke instelling ze moeten hebben.
            Mijn ervaring is is dat het toch een flinke waslijst aan instellingen is, in het Engels.
            Wellicht dat een mailtje of belletje vooraf helpt, dan hebben ze in ieder geval even de tijd om het intern even uit te zoeken.
            Het is inderdaad een hele waslijst aan opties (je hebt het zelf gezien). En je kan er ook niet even snel doorheen lopen, want de communicatie over de OBD-poort is traag.

            Commentaar


            • #7
              Een monteur die bij lexus werkt moet dit gewoon kunnen,zoniet dan is ie niet capabel genoeg. Ook omdat de klant wat extra's verwacht van een premium merk als Lexus. Bovendien zit de Lexus tjokvol met elektronica en sensoren en gaat alles bijna via diagnose apparatuur om iets te veranderen of uit te lezen. Kun je dit niet , dan lekker gaan werken in een garage vol met Franse meuk.....!!
              Mooiste lexus competitie 2014- 1e prijs. GS430 executive.bj; 2000
              2013- 2e prijs. GS430 executive.bj; 2000
              2017- 2e prijs. GS300 president.bj; 2006

              Commentaar


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door gs430 almelo Bekijk bericht
                Een monteur die bij lexus werkt moet dit gewoon kunnen,zoniet dan is ie niet capabel genoeg. Ook omdat de klant wat extra's verwacht van een premium merk als Lexus. Bovendien zit de Lexus tjokvol met elektronica en sensoren en gaat alles bijna via diagnose apparatuur om iets te veranderen of uit te lezen. Kun je dit niet , dan lekker gaan werken in een garage vol met Franse meuk.....!!
                Het gaat er toch niet om dat de monteur het niet kan!?
                De monteur wist niet dat die optie er is (ik vind het niet vreemd dat een monteur niet alle mogelijke instellingen van alle modellen weet. Daarnaast is de genoemde optie iets waar (bijna) niemand om zal vragen om uit te schakelen.
                Zoals hierboven al aangegeven zijn er veel opties en is de software traag. In het ergste geval duurt het inderdaad een half uur.

                Commentaar


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door gs430 almelo Bekijk bericht
                  Een monteur die bij lexus werkt moet dit gewoon kunnen,zoniet dan is ie niet capabel genoeg. Ook omdat de klant wat extra's verwacht van een premium merk als Lexus. Bovendien zit de Lexus tjokvol met elektronica en sensoren en gaat alles bijna via diagnose apparatuur om iets te veranderen of uit te lezen. Kun je dit niet , dan lekker gaan werken in een garage vol met Franse meuk.....!!
                  Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Mensen eisen tegenwoordig vaak ook veel teveel. Heb je nu liever dat een monteur zegt alles wel te kunnen en dat het uiteindelijk niet lukt of heb je liever dat een monteur liever eerlijk zegt dat hij het niet weet? Het zijn ook maar mensen en niets menselijks dan iets niet weten. Ik wist ook niet dat het überhaupt kon en ik kan me niet voorstellen dat ze deze vraag dagelijks krijgen. Sterker nog: ik vraag me af of ze deze vraag al eens gehad hebben. Is het dan heel vreemd dat zo'n monteur het even niet weet? Daarbij moet hij natuurlijk ook uren kunnen verantwoorden aan zijn baas en zit hij niet in de positie om zomaar alles voor iedereen te gaan doen, zeker als iemand daar voor het eerst komt. Auto daar niet gekocht en meteen alles gaan eisen, dat vind ik eerlijk gezegd zelf ook niet netjes.

                  Commentaar


                  • #10
                    Het kan ook anders: pakweg 'n jaar of twee, drie terug sloop heel langzaam een 'kanariegeluidje' in m'n IS... Dan komt zo'n moment dat je de audio uit gaat zetten en je oren gaat focussen op die specifieke kanarie, die dan ineens bang lijkt om door je te worden ontdekt… Herkenbare situatie?
                    Welnu, ik heb de dealer (Enschede) daarvoor benaderd, die me uitnodigde om met de auto langs te komen om te luisteren. Zo gezegd, zo gedaan. De chefmonteur twijfelde (net als ik) tussen waterpomp, dynamo, spanrol en spanner. De IS werd naar binnen gereden en de kappen werden afgenomen. Lokaliseren met een stethoscoop leverde geen eenduidige oorzaak op. Daarop werd de multiriem gelift en kregen de genoemde onderdelen stuk voor stuk aandacht. Uiteindelijk (40 minuten later) werd de IS weer naar buiten gereden en kreeg ik te horen dat hoogstwaarschijnlijk de waterpomp besloten had om zangles te nemen. Maar met zekerheid durfde men dat nog niet te zeggen. Ik werd nog gerust gesteld dat ik in elk geval geen risico liep om hiermee met de IS te stranden. Het kanariekoor zou alleen wel nog verder gaan toenemen, tot op het onprettige af. Geen verrassende conclusie...
                    Ik vroeg uit fatsoen wat de kosten voor dit onderzoek waren (tenslotte had ik hun hulp ingeroepen hiervoor). "Als het zover is, dan meldt u zich maar" en kreeg met gesloten knip, naast m'n autosleutel, ook meteen een prijsopgave voor het vernieuwen van de waterpomp mee.

                    Kijk, zo kan het ook.
                    En dat staat dan toch best wel in schril contrast tot de ervaring van TS in Breda, die naar "de specialist" gaat, die vervolgens niet blijkt te weten wat met de auto mogelijk is...

                    GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
                    IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

                    Commentaar


                    • #11
                      Het verhaal van Xenon kan ik me helemaal in vinden,sterker nog,ik heb een soortgelijke ervaring gehad,toendertijd ook opgelost in Enschede door dienstdoende chef-monteur[Rene Hadderingh]
                      Deze klasse monteur is niet voor niks chef-werkplaats nu bij Lexus Tiemens in Arhnem. Als ik iets had kon ik altijd bij hem terecht en loste het probleem altijd zelfstandig op. Bij diagnoses heel vaak niet te betalen,ik bedoel maar.......Blijf erbij dat een monteur goed moet meegaan met techniek en evt. scholing van facetten betreft parameters van diagnoseapparatuur. alles weten is onmogelijk dat snap ik ook wel....,Ik heb in Zwolle mijn vaste monteur al jaren bij Lexus dealer en bevalt mij uitstekend en verstaat zijn vak ook goed. Altijd goed geholpen en prettige service. Dus het kan wel dus......
                      Mooiste lexus competitie 2014- 1e prijs. GS430 executive.bj; 2000
                      2013- 2e prijs. GS430 executive.bj; 2000
                      2017- 2e prijs. GS300 president.bj; 2006

                      Commentaar

                      Werken ...
                      X