Eerste ervaring met Lexus dealer

Laagvlieger

Nieuw hier
6 mrt 2019
15
3
0
Gisteren bij Louwman Breda langs geweest. Ik wilde even een "persoonlijke instelling" laten wijzigen. Mijn stuur wordt automatisch teruggetrokken als ik auto uitzet en komt weer tevoorschijn bij starten. Dit leidt alleen maar tot onnodige slijtage en ik vind het een beetje teveel show bovendien. Ik had op internet gelezen dat dit alleen bij de dealer is te wijzigen, simpel via OBD.

De man van de werkplaats bij Lexus wist duidelijk niet dat deze instelling gewijzigd kon worden en geloofde mij ook niet dat dit via OBD gewijzigd moest worden. Vandaar dat hij meeliep naar mijn auto en in het menu van de auto ging zoeken. Daarna zei hij dat dit wel een half uurtje zou gaan duren en er een werkorder opgesteld moest worden. Dit zou wel een paar tientjes gaan kosten, zo zei hij. Ik vond het absurd om daarvoor te gaan betalen, omdat het voor iemand met verstand van zaken binnen vijf minuten gepiept zou moeten zijn lijkt mij. Ben dus maar weer weg gereden ...:thumbsdown:.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Het is mij nooit eerder opgevallen dat dit in te stellen is (via ODB), maar ook nooit specifiek naar gezocht.
Breda staat bekend als ??n van de beste dealers van het land, dus jammer dat je daar slechte ervaring op hebt gedaan. Ik zou inderdaad aannemen dat ze zulke kleine wijzigingen kosteloos doen. Persoonlijk zou ik ze vragen om dit bij een onderhoudsbeurt mee te nemen.

Slijtage zou ik me zelf weinig zorgen over maken.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
(Iemand) Met een IT2 kan je het terugtrekken van het stuurwiel inderdaad uitschakelen. Maar als 't je om slijtage te doen is, maak je dan geen zorgen. De constructie is inmiddels zodanig uitgerijpt en robuust... dat gaat niet stuk. En het stuur kan stiekem toch wel eens in de weg zitten bij in- of uitstappen als het zich niet terugtrekt (natuurlijk ook afhankelijk van hoe ver het stuurwiel het interieur in reikt). Maar inderdaad tegenvallend dat een merkdealer niet bekend is met de instelmogelijkheden...
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Dat instellingengebeuren bij de dealer is natuurlijk een leuke melkkoe en nou niet bepaald klantvriendelijk.
De IT2 die Xenon noemt; hoe zit dat?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Dat instellingengebeuren bij de dealer is natuurlijk een leuke melkkoe en nou niet bepaald klantvriendelijk.
De IT2 die Xenon noemt; hoe zit dat?

Wat een aannames weer.
Toen ik bij Lexus Amsterdam vroeg of ze een aantal instellingen wilde aanpassen deden ze dit gratis en zonder enkel probleem.

Ik kan me best voorstellen dat een monteur niet per se 1 2 3 direct weet welke instelling ze moeten hebben.
Mijn ervaring is is dat het toch een flinke waslijst aan instellingen is, in het Engels.
Wellicht dat een mailtje of belletje vooraf helpt, dan hebben ze in ieder geval even de tijd om het intern even uit te zoeken.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Wat een aannames weer.
Toen ik bij Lexus Amsterdam vroeg of ze een aantal instellingen wilde aanpassen deden ze dit gratis en zonder enkel probleem.

Ik kan me best voorstellen dat een monteur niet per se 1 2 3 direct weet welke instelling ze moeten hebben.
Mijn ervaring is is dat het toch een flinke waslijst aan instellingen is, in het Engels.
Wellicht dat een mailtje of belletje vooraf helpt, dan hebben ze in ieder geval even de tijd om het intern even uit te zoeken.

Het is inderdaad een hele waslijst aan opties (je hebt het zelf gezien). En je kan er ook niet even snel doorheen lopen, want de communicatie over de OBD-poort is traag.
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Een monteur die bij lexus werkt moet dit gewoon kunnen,zoniet dan is ie niet capabel genoeg. Ook omdat de klant wat extra's verwacht van een premium merk als Lexus. Bovendien zit de Lexus tjokvol met elektronica en sensoren en gaat alles bijna via diagnose apparatuur om iets te veranderen of uit te lezen. Kun je dit niet , dan lekker gaan werken in een garage vol met Franse meuk.....!!
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Een monteur die bij lexus werkt moet dit gewoon kunnen,zoniet dan is ie niet capabel genoeg. Ook omdat de klant wat extra's verwacht van een premium merk als Lexus. Bovendien zit de Lexus tjokvol met elektronica en sensoren en gaat alles bijna via diagnose apparatuur om iets te veranderen of uit te lezen. Kun je dit niet , dan lekker gaan werken in een garage vol met Franse meuk.....!!

Het gaat er toch niet om dat de monteur het niet kan!?
De monteur wist niet dat die optie er is (ik vind het niet vreemd dat een monteur niet alle mogelijke instellingen van alle modellen weet. Daarnaast is de genoemde optie iets waar (bijna) niemand om zal vragen om uit te schakelen.
Zoals hierboven al aangegeven zijn er veel opties en is de software traag. In het ergste geval duurt het inderdaad een half uur.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Een monteur die bij lexus werkt moet dit gewoon kunnen,zoniet dan is ie niet capabel genoeg. Ook omdat de klant wat extra's verwacht van een premium merk als Lexus. Bovendien zit de Lexus tjokvol met elektronica en sensoren en gaat alles bijna via diagnose apparatuur om iets te veranderen of uit te lezen. Kun je dit niet , dan lekker gaan werken in een garage vol met Franse meuk.....!!

Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Mensen eisen tegenwoordig vaak ook veel teveel. Heb je nu liever dat een monteur zegt alles wel te kunnen en dat het uiteindelijk niet lukt of heb je liever dat een monteur liever eerlijk zegt dat hij het niet weet? Het zijn ook maar mensen en niets menselijks dan iets niet weten. Ik wist ook niet dat het ?berhaupt kon en ik kan me niet voorstellen dat ze deze vraag dagelijks krijgen. Sterker nog: ik vraag me af of ze deze vraag al eens gehad hebben. Is het dan heel vreemd dat zo'n monteur het even niet weet? Daarbij moet hij natuurlijk ook uren kunnen verantwoorden aan zijn baas en zit hij niet in de positie om zomaar alles voor iedereen te gaan doen, zeker als iemand daar voor het eerst komt. Auto daar niet gekocht en meteen alles gaan eisen, dat vind ik eerlijk gezegd zelf ook niet netjes.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Het kan ook anders: pakweg 'n jaar of twee, drie terug sloop heel langzaam een 'kanariegeluidje' in m'n IS... Dan komt zo'n moment dat je de audio uit gaat zetten en je oren gaat focussen op die specifieke kanarie, die dan ineens bang lijkt om door je te worden ontdekt? Herkenbare situatie?
Welnu, ik heb de dealer (Enschede) daarvoor benaderd, die me uitnodigde om met de auto langs te komen om te luisteren. Zo gezegd, zo gedaan. De chefmonteur twijfelde (net als ik) tussen waterpomp, dynamo, spanrol en spanner. De IS werd naar binnen gereden en de kappen werden afgenomen. Lokaliseren met een stethoscoop leverde geen eenduidige oorzaak op. Daarop werd de multiriem gelift en kregen de genoemde onderdelen stuk voor stuk aandacht. Uiteindelijk (40 minuten later) werd de IS weer naar buiten gereden en kreeg ik te horen dat hoogstwaarschijnlijk de waterpomp besloten had om zangles te nemen. Maar met zekerheid durfde men dat nog niet te zeggen. Ik werd nog gerust gesteld dat ik in elk geval geen risico liep om hiermee met de IS te stranden. Het kanariekoor zou alleen wel nog verder gaan toenemen, tot op het onprettige af. Geen verrassende conclusie...
Ik vroeg uit fatsoen wat de kosten voor dit onderzoek waren (tenslotte had ik hun hulp ingeroepen hiervoor). "Als het zover is, dan meldt u zich maar" en kreeg met gesloten knip, naast m'n autosleutel, ook meteen een prijsopgave voor het vernieuwen van de waterpomp mee.:rulez:

Kijk, zo kan het ook.;)
En dat staat dan toch best wel in schril contrast tot de ervaring van TS in Breda, die naar "de specialist" gaat, die vervolgens niet blijkt te weten wat met de auto mogelijk is...
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Het verhaal van Xenon kan ik me helemaal in vinden,sterker nog,ik heb een soortgelijke ervaring gehad,toendertijd ook opgelost in Enschede door dienstdoende chef-monteur[Rene Hadderingh]
Deze klasse monteur is niet voor niks chef-werkplaats nu bij Lexus Tiemens in Arhnem. Als ik iets had kon ik altijd bij hem terecht en loste het probleem altijd zelfstandig op. Bij diagnoses heel vaak niet te betalen,ik bedoel maar.......Blijf erbij dat een monteur goed moet meegaan met techniek en evt. scholing van facetten betreft parameters van diagnoseapparatuur. alles weten is onmogelijk dat snap ik ook wel....,Ik heb in Zwolle mijn vaste monteur al jaren bij Lexus dealer en bevalt mij uitstekend en verstaat zijn vak ook goed. Altijd goed geholpen en prettige service. Dus het kan wel dus......
 

Laagvlieger

Nieuw hier
6 mrt 2019
15
3
0
Vandaag alsnog mijn zin gekregen :oops:. Heb bij AliExpress een OBD kabeltje gekocht voor minder dan 10 euro, en dan zit de driver en de Techstream software er gewoon bij op een DVDtje. Ongelooflijk toch? Heb het spul geinstalleerd op een netbook (moet simpele 32-bits versie van Windows bevatten) en had binnen een half uur in de auto de boel aan de gang.

Je kunt heel veel persoonlijke instellingen wijzigen: https://www.lexus.com/pdf/service/IS250_LPS.pdf
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Vandaag alsnog mijn zin gekregen :oops:. Heb bij AliExpress een OBD kabeltje gekocht voor minder dan 10 euro, en dan zit de driver en de Techstream software er gewoon bij op een DVDtje. Ongelooflijk toch? Heb het spul geinstalleerd op een netbook (moet simpele 32-bits versie van Windows bevatten) en had binnen een half uur in de auto de boel aan de gang.

Je kunt heel veel persoonlijke instellingen wijzigen: https://www.lexus.com/pdf/service/IS250_LPS.pdf

Dat klinkt goed!
Zou je de directe link van het product willen posten/sturen alsjeblieft?
 

Laagvlieger

Nieuw hier
6 mrt 2019
15
3
0
Nee hoor, en storingen zijn ook niet direct te verwachten als je iets op je OBD-poort aansluit.
 

Luc6

Nieuw hier
19 aug 2019
8
0
1
In de beschrijving bij Ome Ali, staat dat het geschikt is voor Windows XP en dat het een scan tool is , geen programmeer tool. Nu kan ik me niet herinneren wanneer ik van XP ben afgestapt maar op een laptop kan ik me niet voorstellen dat ik het nog ge?nstalleerd krijg. Kan iemand daar opheldering over geven?
 

Luc6

Nieuw hier
19 aug 2019
8
0
1
Frank dat lijkt me een uitstekende optie. Ik heb net de Carly bekeken en en die kost buiten de 55 euro aan hardware, 35 euro per jaar. Dan is de Techstream met plausibele Ftdi chips een goedkopere optie en veiliger als je de drivers ook goed regelt in de VM. Lang geleden dat ik er mee bezig ben geweest. Heeft iemand toevallig zo'n VM gemaakt? dan kun je die wellicht uploaden op Dropbox ofzo en de link delen met ons. . Dat scheelt veel keren opnieuw het wiel uitvinden. :thumbsup:
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb een Windows 10 VM die ik gebruik als sandbox .. geen XP. Daarnaast issie wat groot voor dropbox ... :p Maar als iemand een XP VM met Techstream wil delen dan houdt ook ik me aanbevolen. :rulez: