SC400nl's modificaties

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Goed bezig ! Jij blijft de Lex verwennen :) leuk om te zien. Welke Toyo's heb je gekocht ? 1 band vervangen had ik inderdaad ook niet gedaan !
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Goed bezig ! Jij blijft de Lex verwennen :) leuk om te zien. Welke Toyo's heb je gekocht ? 1 band vervangen had ik inderdaad ook niet gedaan !

Toyo PRX.T1 SPORT XL zijn het geworden , 275 breed is weer huge en met 30 serie bijzonder laag
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Vandaag mijn stuurbkrachtigings pomp revisie afgerond
zo een anderhalf jaar geleden is mijn dynamo in rook opgegaan omdat hij was aangevreten door de ATF van de stuurbekrachtingspomp die er boven draait , had toen de pomp voor onze vakantie naar schotland willen reviseren maar de levering van het revisie setje liep uit en heb toen een nood voorziening gemaakt die tot vandaag nog steeds stand houd en nog wel jaren denk ik
door van blik een schilt over de dynamo te maken zodat de lekkende olie langs de dynamo wordt afgevoerd , deze lekkage is echter minimaal , maar toch ...een olie vlek op de motor schutplaat is geen gezicht natuurlijk , we praten hier over een halve liter ATF per jaar hoog uit

via een mede rijder werd ik er op attent gemaakt dat er een SC400/Soarer pomp te koop was en die heb ik besteld zodat ik deze kan reviseren , deze pompen lekken allemaal na verloop van tijd en om nu mijn eigen pomp uit de auto te slopen is een beetje veel werk en omdat het mijn daily is ook erg onhandig
De pomp wil ik vervangen als ik de distributie ga doen later dit jaar omdat dan alle delen die voor de motor hangen eraf moeten om bij de riem en waterpomp te kunnen komen



IMG_1519s.jpg

na grondig schoongemaakt te hebben heb ik de hoge druk plunje gedemonteerd en daarna de poelie as met het lager wat niet in het revisie setje zat maar toch besloten om deze te vervangen
de olie keer-ring onder het lager is de boos doener want als die lekt word de olie er via een klein gaatje afgevoerd om schade aan pomp te voorkomen

IMG_1526s.jpg

de pomp is nu geheel gedemonteerd en alle delen worden nogmaals goed gereinigd en weer ingevet met ATF (autotransmissiefluid)
alle O ringen worden vervangen alsmede de keer ring van de as


IMG_1529s.jpg

hier de pomp zelf , door centrifugaal krachten worden de losse plaatjes naar buiten geslingerd en omdat er over druk die naar het stuurhuis gaan
deze vertoonde geen sporen van slijtage en deze schoongemaakt alle plaatjes gecontroleerd en ingevet met ATF

IMG_1534s.jpg

achterkant van de pomp aan het monteren , nieuwe O ring op de "deksel" en 2 O ringen op de rotorhuis alles natuurlijk goed vet van de AFT
IMG_1548s.jpg

pomp geassembleerd en met alle torque specs vastgedraaid , de beugel van de resorvoir slang zwart gespoten en de poulie een fris laagje zwart gegeven , dopjes in de in en uitgang gedaan
en de pomp gevuld met ATF en even met de boormachine proefgedraaid , tip , draai de boormachine niet te snel want de olie spuit er met hoge druk uit daar kwam ik iets te laat achter en weet niet of het nog uit mijn jas gaat :p

al met al een leuk klusje voor de winter en erg goed te doen , vooral als de pomp zo slecht verkrijgbaar is als de onze
maar ja dat is het leuke van een zeldzaam model als de onze
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
De pomp inmiddels geplaatst en van alle lekkage af , pomp 25 euro , revisie setje 59 euro , lager 4,50 euro en een middagje sleutelen
Deze kan weer jaren mee
 

Bijlagen

  • photo6686.jpg
    photo6686.jpg
    134,6 KB · Weergaven: 35

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
(offtopic :oops:)

de SC heeft voor zijn tijd erg veel elektronica ABS, tractioncontrole electrische ramen en stoelen ECU die alles regelt enzovoort , geweldig natuurlijk maar ik ben echt toe aan een iets ouds en analoog , nep houten stuur en dashboard , echt oldskool JDM
daarom heb ik deze gekocht ......



roestig.jpg

de kenners hebben hem natuurlijk al herkent , een Toyota Celica ST TA22 uit 1975
beetje schuren en wat laswerk , heerlijk om aan te werken
een 1.6 hemi:oops: met een dubbele tweetraps carburateur
onderdelen zijn wat lastig maar dat is de uitdaging , zelf fabriceren kan in sommige gevallen
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Klaar !

IMG_2035s.jpg


eerste rit was 20 km , tweede rit 220 km naar assen , een hele ervaring om weer eens in een analoge bak te rijden
de Celica heeft zich goed gehouden is

Ik probeer de Celica zoveel mogelijk periodiek correct te houden , wat tot nu toe goed gelukt is , contactpunten ,gloeilampjes en heupgordels zijn van die dingen

IMG_2040s.jpg


style details zijn erg Amerikaans alleen dat alles 2x zo klein , de 1.6 Hemi met dubbele tweetraps carburateurs kan redelijk meekomen in het verkeer en is een enorm verschil met mijn
daily 4 liter V8
 

Bijlagen

  • IMG_2048s.jpg
    IMG_2048s.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 35
  • Leuk
Waarderingen: Redguy

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Dennis, wow! Wat een gave bak is het geworden. Is hij nou helemaal af? En waar blijven de andere foto's?
Mijn complimenten, er zijn toch nog echte hobbyisten met doorzettingsvermogen. Zou mij nooit lukken.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Deze auto in het echt mogen bewonderen. Echt heel netjes geworden Dennis. Heel gaaf.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Dennis, wow! Wat een gave bak is het geworden. Is hij nou helemaal af? En waar blijven de andere foto's?
Mijn complimenten, er zijn toch nog echte hobbyisten met doorzettingsvermogen. Zou mij nooit lukken.

ik barst van de foto's , maar best een gedoe om te posten sinds ik photobucket niet meer kan gebruiken , maar tof die reacties en het is een enorme klus geweest maar wel waard
en nooit klaar maar dat was ook de bedoeling , lekker aan rommelen
ben nu een uitlaat op maat aan het maken zodat ik weer een tussendemper heb
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
...maar best een gedoe om te posten sinds ik photobucket niet meer kan gebruiken...
Gebruikte je photobucker vanwege het limiet van het forum? Dat is er ondertussen af. Enkel het aantal foto's per post is beperk, maar de grootte van foto's niet meer.
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Diepe buiging ! al is het alleen om het feit dat 1 persoon 2 van deze fantastische automobielen in ere houdt !

Petje af !
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Gebruikte je photobucker vanwege het limiet van het forum? Dat is er ondertussen af. Enkel het aantal foto's per post is beperk, maar de grootte van foto's niet meer.

dat is heel goed nieuws ! dat wist ik niet , ik zal het forum wel ff vol plempen met plaatjes