[PROJECT] Oedipus' IS200 Sport TTE Kompressor

oedipus

Hoort erbij
30 jul 2011
46
0
0
De initi?le projectdoelstelling met mijn IS200 was er een pittige dagelijkse auto van te maken, die ik in het weekend op trackdays of om te ringen wou gaan gebruiken. Ik wou de standaard auto met TTE Kompressor ook zo dicht mogelijk bij het TTE ontwerp houden.

Mijn auto is van bouwjaar 1999, geleverd door Lexus Bitburg en eerste keer ingeschreven in Duitsland in februari 2000. Na 1 jaar en 38.000km kwam de auto naar Belgi? via mijn huidige dealer, met volledig onderhoudsboekje. Echter ??n kleine onderhoudsbeurt werd er nooit in geschreven, maar was wel bevestigd door Lexus Bitburg. Vervolgens werd de auto door de vorige eigenaar en Toyota-fanaat uitgerust met de Kompressorkit (via UK LOC gekocht) in 2001. Hij reed er slechts weinig km mee als derde auto. Ik vond hem in 2006 (via een vriend die bij TMME werkte) met slechts 64.000km en volledige onderhoudshistoriek bij een Lotusdealer, ingeruild op een Exige. E?n testrit en ik was verkocht. Slechts ??n probleem: niet de juiste papieren. De auto stond op 114kW en niet op de 151kW die hij in werkelijkheid levert. Ik gooide het op een akkoordje: ik kocht de auto als de dealer de papieren voorzag. De Lexus ging via de Belgische Lotus- en Wiesmann invoerder naar de Wiesmanfabriek in Duitsland en werd daar van een Fahrzeugbrief voorzien. T?V documenten zijn namelijk in Belgi? niet voldoende. 9 maanden later kreeg ik mijn auto eindelijk in handen... op Duitse platen. Gelukkig was de Belgische invoerkeuring geslaagd en aanvraag tot inschrijving met juist motorvermogen in orde.

Modificaties:
- TTE Kompressorkit
- Eibach Pro-Kit/Bilstein B6 ophanging
- Cuzco veerpootbruggen voor en achter
- 18" TTE GT One Speedline SL2113 zomerwielen (1 set zwarte en 1 set zilveren) op Michelin Pilot Sport 2
- 16" Borbet CA winterwielen op Michelin Pilot Alpin 3 (205/55/16) > staan overigens te koop
- 17" Lexus OEM diamond cut 17" Sport-velgen die ook tot wintervelgen zijn gepromoveerd met Kumho winterbanden (215/45/17). > ook te koop
- onderweg zijn 17" TTE Chicanes die ik als winterwielen wil gaan gebruiken met hetzij de Kumho's, hetzij nieuwe winterbandjes.
- Brembo Sport schijven, cryogeen behandeld rondom
- StopTech StreetPerformance blokken
- DOT5.1 vloeistof
- TTE sportuitlaat
- TRD 1.3 bar radiatordop (1.1bar standaard)
- TRD aluminium oliedop (kan geen enkele prestatieverbetering behalve esthetisch voorleggen)
- K&N luchtfilter
- Zeitronix ZT-2 AFR meter
- HKS SSQV blow-off valve
- Denso IK22 Iridium bougies
- Mocal oliekoelersysteem (wacht op inbouw, eerste poging mislukt)
- TTE stainless steel dashboard (terug uitgebouwd wegens verkeerde km-stand)

In 2014 heeft een foute bougieset me een motor gekost. Bij deze aan alle kompressorrijders: de standaard longlifebougies houden het niet uit in een kompressormotor als je aan 200 naar de Nordschleife onderweg bent. Sikkelvormig gat in cilinder 6, kop van de bougie was weg, bobijn stuk etc. Ruilmotor met 70.000km gevonden en ingelepeld (auto had toen 180.000km). Achteraf bleek het pre-ignition te zijn, geen enkele foutmelding te vinden die het motorprobleem aankondigde. Bij heraccelereren tussen 170 terug naar 200 aarzelde hij en viel plots wat vermogen weg en het was afgelopen.

Via via heb ik een tweede kompressorkit kunnen aankopen met 15.000km op de teller. Die kit zat op het Europese homologatieprototype van Lexus Europe (HQ in Diegem, Belgi?) die in afbraak stond bij een Belgisch recyclagebedrijf. De auto moest contractueel vernietigd worden, maar veel onderdelen mochten wel gerecycleerd worden, waaronder de kompressorkit. Die kit ligt dus mooi ingepakt als reserve in de kast. Helaas had de homologatieauto een koprol gemaakt, dus bijna alle buizen en de intercooler waren beschadigd. Een originele TTE intercooler heb ik later nog kunnen vinden. De inlaatkast heb ik aan een Duits LOC forumlid VanZan verkocht op voorwaarde dat hij ze zou gebruiken om te reproduceren voor andere forumleden. Mocht je er een zoeken, je weet waar je moet zijn.

Dat van de daily origineel te houden is dus wel een beetje anders gelopen. Het is intussen een heuse ringtool geworden. Zonder rolkooi weliswaar, dat kan niet in Belgi? zonder de achterbank te verwijderen en die heb ik 's weekends nodig voor de twee kinderen, anders rijd ik er helemaal nooit mee.
 
Laatst bewerkt:

oedipus

Hoort erbij
30 jul 2011
46
0
0
No Title

Enkele foto's.
 

Bijlagen

  • photo5758.jpg
    photo5758.jpg
    31,3 KB · Weergaven: 40
  • photo5759.jpg
    photo5759.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 35
  • photo6251.jpg
    photo6251.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 37
  • photo6253.jpg
    photo6253.jpg
    36,4 KB · Weergaven: 36
  • photo6265.jpg
    photo6265.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 35

oedipus

Hoort erbij
30 jul 2011
46
0
0
No Title
 

Bijlagen

  • photo6283.jpg
    photo6283.jpg
    150,4 KB · Weergaven: 36
  • photo6284.JPG
    photo6284.JPG
    437,8 KB · Weergaven: 39

Mr. Dynamite

Hoort erbij
24 sep 2017
37
12
0
Strakke wagen Oedipus, lijkt me lekker rijden met zo'n compressor erop.
Hoeveel koppel heb je hiermee?