Lexus IS200 op gas

Nostalgie

Nieuw hier
8 jun 2019
7
3
3
Heeft er iemand ervaring met een Lexus IS200 op gas? Inmiddels is onze Lexus bijna 20 jaar oud en 307.000 km op gas gereden. Bij 250.000 km de kleppen voor het eerst uit voorzorg laten stellen. Motor loopt nog perfect. Deze auto moet nu de 500.000 km gaan halen (Lees mijn topic "Even voorstellen" voor info). Nu is mijn vraag of er iemand ervaring heeft of weet wat ongeveer een realistisch bereik van kilometers op gas is voor deze motor. Ooit zal ik een volledige koprevisie moeten laten doen als de kleppen niet meer te stellen zijn. Maar wanneer zou ik zoiets mogen gaan verwachten?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik denk dat je niet zomaar een rekensommetje kunt maken van op benzine heeft hijj ax km gelopen, dus op gas kan hij nog bx km mee. Gegeven het feit dat de motor zijn hele leven tot nu toe op loodvrije brandstof heeft gedraaid en dat het stellen van kleppen als gevolg van overmatige klepinslag eigenlijk nooit nodig was ("uit voorzorg laten stellen") mag je aannemen dat de klepzittingen van voldoende stevig materiaal zijn. Dat betekent dat je ook probleemloos op gas kunt draaien en waarom eigenlijk niet de nog resterende km tot 500.000 km of wellicht nog (veel) meer? Een en ander staat of valt wel met goed onderhoud (normale motorolieverversingstermijn aanhouden, niet denken "de olie verkleurt niet en is dus nog prima"). Ik ken gevallen van mensen die dachten dat het wel kon - en die bespaarden dan over 100.000 km zeg 25 liter motorolie om dan tot de conclusie te komen dat bij 100.000 km de klepzittingen nog in prima staat waren maar dat een deel van de nokken op de nokkenas was weggesleten in zodanige mate dat de kleppen aanzienlijk minder ver open gingen omdat door de uitgestelde verversing op een gegeven moment alle antislijta geadditief zo ongeveer op was gebruikt, hetzij als antislijtage additief of als anti-oxidant. Een ander punt om goed in de gaten te houden is de mengselvorming. Bij een correcte verhouding tussen gas en lucht (lambda=1) zal de temperatuur in en om de verbrandingsruimte iets hoger uitvallen omdat de koelende werking van verdampende benzine weg valt. Dat levert doorgaans geen probleem op, maar dat kan veranderen wanneer het gas/lucht mengsel te "arm" wordt ingesteld. Dat kan leiden tot hogere temperaturen die mogelijk wel tot het wegzakken van klepzittingen kan leiden. Als je dus "aan het gas gaat" dien je te zorgen voor een goed instelbare installatie die onder alle omstandigheden (laag/hoog toerental en hoge of lage belasting) de juiste mengverhouding in stand kan houden. Of de gangbare achteraf aan te brengen gasinstallaties dezelfde mate van regelnauwkeurigheid hebben als een modern inspuitsysteem betwijfel ik.
 

Nostalgie

Nieuw hier
8 jun 2019
7
3
3
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en duidelijke uitleg Romke:thumbsup:. Ik denk er zelf ook zo over. Op onderhoud heb ik nooit bezuinigd bij deze auto. Onderhoudsinterval is 15.000 km maar deze auto heeft tot de dag van vandaag elke 10.000 km onderhoud gehad. Ik weet dat goede olie en smering de levensduur aanzienlijk verlengen. Dat zal dus zeker zijn bijdrage hebben geleverd aan de huidige staat van deze auto. De gasinstallatie is voorzien van extra kopsmering. Ook deze staat rijkelijk afgesteld. Maar het probleem bij deze oudere generaties van gasinstallaties is inderdaad de mindere nauwkeurigheid in enkele opzichten. Zo heeft de kopsmering bijvoorbeeld het gewenste effect tot maximum 4.000 toeren. Daarboven verliest het grotendeels zijn toegevoegde waarde. Op zich geen probleem, het komt namelijk zelden of nooit voor dat de motor continue 5.000 of 6.000 draait. Een uitschieter zit er natuurlijk wel eens tussen maar dat is voor korte duur. we behandelen deze auto met respect.

Inmiddels dient deze auto als derde auto. Zelf rijd ik nieuwe auto's van de zaak. Maar omdat ik deze Lexus niet los kan laten blijven we hem er bij houden en doen we hem niet meer weg. Het is meer een uitdaging geworden om te zien hoeveel kilometers hij aan zou kunnen tot hij het loodje gaat leggen. Zelfs als de motor het zou begeven en de rest is nog redelijk in orde dan overweeg ik een koprevisie of tweedehands motorblok met weinig kilometers. Maar dat mag hoop ik nog lang op zich laten wachten.

Verder ben ik eigenlijk wel benieuwd of er iemand hier op dit forum ook met een IS200 op gas rijdt?