Lexus IS200 Executive (1999)

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 3623
  • Startdatum
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Inmiddels heb ik de IS200 ongeveer 3 weken in bezit en ben ik er achter dat het om de Executive-uitvoering gaat.
En zoals ik bij 'Even voorstellen' heb aangegeven, wilde ik eerst 'gewoon' met de auto rijden om te kijken hoe hij zich houdt en om te kijken wat mij gaat opvallen. Waarna daarna het onderhoud langzaam maar zeker kan beginnen.

Afgelopen vrijdag heel even bij UsedLexus langs geweest om een oordeel over de technische staat te vormen (waarvoor nogmaals dank!!!!).
Conclusie: Niet gek voor een auto zonder enig vorm van bekende onderhoudsgeschiedenis, onlogische tellerstand (op het rapport is terug te zien dat de stand tot 2x toe verkeerd is ingevoerd, om vervolgens weer te hervatten) en een stickertje op de distributiekap waarop staat dat de distributieriem na 2 jaar en 40.000 km. al vervangen zou zijn.. :)

De vorige eigenaar heeft zijn best gedaan om alle delen die (vlieg) roest hebben te verbloemen met zilverkleurige lak. Zo ook de remklauwen incl. rubbers, blokken, antipiepplaatjes e.d.

Langzaam maar zeker wil ik deze auto zijn (achterstallig) onderhoud laten inhalen.

E?n van de eerste zaken waar ik tegenaan liep, was de OEM-radio die niet werkte.
Nadat ik deze heb uitgebouwd, leek hier maar 1 stekker voor aanwezig te zijn, waar ook nog eens de nodige steekklemmen aan geknepen zijn. Wanneer ik verder kijk bij de versterker naast het dashboardkastje, zie ik dat hier hetzelfde gebeurt is.

Inmiddels ben ik aan de elektrische schema's gekomen, maar hier kom ik toch niet geheel aan uit. Wie kan mij advies geven? :)
In de tussentijd zal ik dit topic updaten met foto's en de voortgang van het onderhouden!
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Iemand een idee of Kroon Torsynth 5W-30 in de 1G-FE mag?
Volgens mij voldoet de API-waarde wel, maar voor de zekerheid toch even... :)

phpnWFOY6AM.jpg
phpxRexjjAM.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Wie o wie heeft tips hoe ik deze aansluitingen kan herstellen?
Het liefst wil ik een (moderne) dubbel din radio aansluiten.
 

Bijlagen

  • image_8234.jpg
    image_8234.jpg
    111,2 KB · Weergaven: 51
  • image_8235.jpg
    image_8235.jpg
    93 KB · Weergaven: 56
  • image_8233.jpg
    image_8233.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 55

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Wie o wie heeft tips hoe ik deze aansluitingen kan herstellen?
Het liefst wil ik een (moderne) dubbel din radio aansluiten.

ik zou sowieso met krimpkousen weer alle draden op de goede manier aan elkaar doen. dit is geen porem (maar ik weet niet of je dat bedoelt met je vraag)
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
ik zou sowieso met krimpkousen weer alle draden op de goede manier aan elkaar doen. dit is geen porem (maar ik weet niet of je dat bedoelt met je vraag)

Nope, helemaal mee eens :)
Echter doel ik in dit geval meer op de bekabeling zelf (wat zit waar op aangesloten). Los van het feit dat er met steekhulzen is gewerkt, ligt bij de versterker ook nog een draad los en zat er maar 1 stekker in de achterkant van de OEM-radio ipv 2.
Het verbinden van de kabels middels solderen en krimpkous heeft ook mijn grote voorkeur :)
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Nope, helemaal mee eens :)
Echter doel ik in dit geval meer op de bekabeling zelf (wat zit waar op aangesloten). Los van het feit dat er met steekhulzen is gewerkt, ligt bij de versterker ook nog een draad los en zat er maar 1 stekker in de achterkant van de OEM-radio ipv 2.
Het verbinden van de kabels middels solderen en krimpkous heeft ook mijn grote voorkeur :)

oei, daar kan ik helaas weinig voor je betekenen. ik wens je wel heel veel succes, maar als je soldeert, en met krimpkousen werkt ben je al op de goede weg ;)
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Nope, helemaal mee eens :)
Echter doel ik in dit geval meer op de bekabeling zelf (wat zit waar op aangesloten). Los van het feit dat er met steekhulzen is gewerkt, ligt bij de versterker ook nog een draad los en zat er maar 1 stekker in de achterkant van de OEM-radio ipv 2.
Het verbinden van de kabels middels solderen en krimpkous heeft ook mijn grote voorkeur :)

Er zijn gewoon verloopstekkers voor de IS200 van OEM stekkers naar ISO. Dat is in ieder geval een stuk netter ;)
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Er zijn gewoon verloopstekkers voor de IS200 van OEM stekkers naar ISO. Dat is in ieder geval een stuk netter ;)

Thx voor je reactie!!
Die verloopstekkers geloof ik gelijk. Maar dan moet er in het OEM-deel van de kabelboom niet 'gerommeld' zijn. Anders werkt die verloop nog altijd niet goed lijkt mij.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Thx voor je reactie!!
Die verloopstekkers geloof ik gelijk. Maar dan moet er in het OEM-deel van de kabelboom niet 'gerommeld' zijn. Anders werkt die verloop nog altijd niet goed lijkt mij.

Het lijkt mij erop dat iemand aftermarket erin heeft gehad en daarna OEM terug heeft gebouwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Thx voor de tips. In de tussentijd dat ik de radio in mijn gedachten even laat rusten, ben ik verder gegaan met onderhoud. Begin oktober ga ik een beurtje uitvoeren. Vooruitlopend daarop heb ik het gasklapehuis afgelopen vrijdag gereinigd. Zo hee wat was die vies!
En een wereld van verschil in gasrespons. Waarschijnlijk moet er nu wel weer even ingeleerd worden, maar dat zal de komende kilometers blijken.

Wat me opvalt is dat het schakelen nu een stuk soepeler gaat en het gebonk een stuk minder is!! (de motor houdt waarschijnlijk beter het bijpassende toerental vast)

Het viel me wel op dat de nodige slangen onder het luchtfilterhuis gescheurd zijn, zoals b.v. de ontluchtingsslang aan de zijkant van het klepdeksel. Dit zijn slangen die ik niet kan vinden via bijv. Autodoc. Iemand een tip wat een goeie plek is om deze aan te schaffen?

Al met al: een leuk klusje om dat gasklephuis schoon te maken! En gelijk resultaat van je werk!
 

Bijlagen

  • IMG_20200918_111955JPEG.jpg
    IMG_20200918_111955JPEG.jpg
    164,5 KB · Weergaven: 57
  • IMG_20200918_105956JPEG.jpg
    IMG_20200918_105956JPEG.jpg
    227,5 KB · Weergaven: 51
  • IMG_20200918_110016JPEG.jpg
    IMG_20200918_110016JPEG.jpg
    198,1 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20200918_110000JPEG.jpg
    IMG_20200918_110000JPEG.jpg
    175,8 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20200918_111018JPEG.jpg
    IMG_20200918_111018JPEG.jpg
    263 KB · Weergaven: 57
V

Verwijderd lid 3623

Guest
En toen het luchtfilterhuis er af was, gelijk het luchtfilter vervangen.
 

Bijlagen

  • 76E769A3-BA08-4841-899F-56A0D2425386.jpeg
    76E769A3-BA08-4841-899F-56A0D2425386.jpeg
    274,3 KB · Weergaven: 69
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Twee weken terug ook interieurfilter, motorkap-clipje en thermostaat vervangen!
Het duurde erg lang voor de auto op bedrijfstemperatuur kwam en op de snelweg leek de temperatuur ook lichtjes af te nemen. In elk geval: De temperatuurmeter bleef niet netjes n?t onder het midden staan zoals dat bij een Lexus / Toyota zou moeten zijn. Na vervangen van de thermostaat is dit helemaal opgelost!

Op de foto staat de oude (originele?) thermostaat. Van buiten was hier niks aan te zien overigens. Ook niet meer getest in een pannetje met water. De temperatuurmeter geeft nu prima waarden aan.

En als laatste de uitlaat-tip weggehaald. Deze enorme chromen dop is totaal niet mijn stijl. De originele uitlaat is prima! :oops:
 

Bijlagen

  • IMG_20200912_133318.JPEG
    IMG_20200912_133318.JPEG
    257,4 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20200912_134322.JPEG
    IMG_20200912_134322.JPEG
    303,3 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20200902_204722.JPEG
    IMG_20200902_204722.JPEG
    300,9 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20200902_204226.JPEG
    IMG_20200902_204226.JPEG
    287,2 KB · Weergaven: 54
  • IMG_20200902_204549.JPEG
    IMG_20200902_204549.JPEG
    338 KB · Weergaven: 53
  • IMG_20200912_150152.JPEG
    IMG_20200912_150152.JPEG
    276,8 KB · Weergaven: 57
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Begin deze maand beurtje gedaan (olie, oliefilter, luchtfilter, remvloeistof, koppeling vloeistof) en dit weekend de multiriemen vervangen en eens goed gewassen.

Nog steeds enorm blij met de auto!!
 

Bijlagen

  • 4C6E3116-9D22-435B-8F88-22D6CF0664D0.jpeg
    4C6E3116-9D22-435B-8F88-22D6CF0664D0.jpeg
    322,8 KB · Weergaven: 68
  • F5DA570B-92AD-46CA-AC97-FA916FBBB494.jpeg
    F5DA570B-92AD-46CA-AC97-FA916FBBB494.jpeg
    362 KB · Weergaven: 69
  • 709A4305-9E4A-40A8-B11A-010B058F0074.jpeg
    709A4305-9E4A-40A8-B11A-010B058F0074.jpeg
    371,3 KB · Weergaven: 60
  • 38BC574B-C8C7-4D52-843B-2408D6239EBA.jpeg
    38BC574B-C8C7-4D52-843B-2408D6239EBA.jpeg
    341,2 KB · Weergaven: 66
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Kleine impressie van de overige werkzaamheden. Zoals eerder gezegd zit het beurtje er op, remmen voor gangbaar gemaakt en de radio zit op zijn plek!
Alle stekkers vervangen door soldeerverbindingen en een bypass kabel gebruikt.

Voor nu even een cheap ass radio er in. Er komen nog genoeg uitgaven aan.. ;)

Volgende werkzaamheden/uitgaven worden:

Schokdempers rondom vervangen + laten uitlijnen
Distributieriem + waterpomp laten vervangen
Kokerbalken laten herstellen
Speling op differentieel: onderzoeken wat ik daar aan kan doen

Wordt vervolgd!
 

Bijlagen

  • 0495D44A-E248-40E0-8707-EC823C624748.jpeg
    0495D44A-E248-40E0-8707-EC823C624748.jpeg
    306,5 KB · Weergaven: 58
  • 0E80FA91-3765-471D-8BDD-363B9286D2B4.jpeg
    0E80FA91-3765-471D-8BDD-363B9286D2B4.jpeg
    268,5 KB · Weergaven: 50
  • 5B639A01-3AE8-47E7-BF2A-7585B22ED4A2.jpeg
    5B639A01-3AE8-47E7-BF2A-7585B22ED4A2.jpeg
    250,4 KB · Weergaven: 48
  • BCF46B74-E13C-49F3-A87D-D364ABA1B05D.jpeg
    BCF46B74-E13C-49F3-A87D-D364ABA1B05D.jpeg
    315 KB · Weergaven: 48
  • 164CE872-74A6-4FFA-9FA7-8FF29B498471.jpeg
    164CE872-74A6-4FFA-9FA7-8FF29B498471.jpeg
    279,7 KB · Weergaven: 48
  • 684C88F0-1B06-47EF-81B5-124E283669A3.jpeg
    684C88F0-1B06-47EF-81B5-124E283669A3.jpeg
    295,7 KB · Weergaven: 51
  • 8B90E229-2F79-4BE4-B1D8-37CB6DFB3DF8.jpeg
    8B90E229-2F79-4BE4-B1D8-37CB6DFB3DF8.jpeg
    311 KB · Weergaven: 56
  • FFBC2BB1-3DC4-4BCE-B9EA-3C9B1F17714D.jpeg
    FFBC2BB1-3DC4-4BCE-B9EA-3C9B1F17714D.jpeg
    294,4 KB · Weergaven: 54
  • F3E4FDE2-959C-46B0-8F27-B8E9E279AD9B.jpeg
    F3E4FDE2-959C-46B0-8F27-B8E9E279AD9B.jpeg
    305,2 KB · Weergaven: 54
  • FB53115B-672B-4BFB-BDC0-D756FB81D423.jpeg
    FB53115B-672B-4BFB-BDC0-D756FB81D423.jpeg
    333,8 KB · Weergaven: 59
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT en D43m0n
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Laatste update is alweer een tijdje terug. Inmiddels sinds de aanschaf het volgende gedaan:

- Thermostaat 2x vervangen (1e keer een Blueprint-variant, nadat de motor na een paar weken weer niet op temperatuur kwam, voor origineel gegaan. Werkt weer top)
- Gaskleppenhuis gereinigd
- Originele radio voorzien van GROM-bluetooth-module
- Carterventilatieslangen vervangen
- Beurt uitgevoerd: Olie + behalve brandstoffilter, alle filters vervangen, rem, koppelings- en vernellingsbak olie vervangen
- Voorste remmen gangbaar gemaakt
- Differentieel vervangen ivm speling
- Voorruit opnieuw laten lijmen ivm lekkage
- Distributieriem + waterpomp + bougies + multiriemen vervangen
- Stabilisatorstokjes aan de voorkant vervangen
- ISOFIX ingebouwd

Wat er nog staat te gebeuren op de korte termijn is:

- Onderzoeken wat de trilling/brom veroorzaakt in de aandrijflijn. (Mijn vermoeden gaat nu uit naar vliegwiel. Donderdag a.s. naar de specialist voor diagnose)
- Er zijn 2 spoorstang-eindjes waarvan de hoezen gescheurd zijn. Deze binnenkort vervangen incl. onderste fuseekogels en uitlijnen

Verder is de auto ondanks een eerdere uitlijn-poging toch nog erg zoekerig. Ik laat nog even naar de shocks kijken en indien nodig vervang ik die meteen met de stangen.

Hier onder een aantal foto's om een indruk te krijgen wat ik heb gedaan :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Pauloosterlaak
V

Verwijderd lid 3623

Guest
ISOFIX ingebouwd
 

Bijlagen

  • IMG_20210205_134405JPEG.jpg
    IMG_20210205_134405JPEG.jpg
    907,2 KB · Weergaven: 52
  • IMG_20210205_162948JPEG.jpg
    IMG_20210205_162948JPEG.jpg
    826,1 KB · Weergaven: 57
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Nieuwe stabistokjes aan de voorkant en zichtbaar gescheurde rubbers bij spoorstang eindjes.
 

Bijlagen

  • IMG_20210123_114838JPEG.jpg
    IMG_20210123_114838JPEG.jpg
    769,7 KB · Weergaven: 48
  • IMG_20210123_112657JPEG.jpg
    IMG_20210123_112657JPEG.jpg
    926,5 KB · Weergaven: 45
  • IMG_20210123_111819JPEG.jpg
    IMG_20210123_111819JPEG.jpg
    729,7 KB · Weergaven: 47
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Distributieriem, meelooprol, spanrol, waterpomp en bougies vervangen.
Bougies zijn nu denso’s. Champignons zijn om te bakken en eten. Niet om in je auto te stoppen...

Had in eerste instantie een hele lange hefboom gebruikt voor het losmaken van de krukas-bout. Uiteindelijk was deze toch te zwak en vervolgens krom.
Bij de recycling een dikwandige pijp gehaald en toen met een vuistje los kunnen rammen. Uiteindelijk alles succesvol gelukt!

Al met al erg tevreden hoe het liep, hoewel ik het niet meer op de oprit zou doen (geen brug, koud, donker, regen...)
 

Bijlagen

  • IMG_20201220_112855JPEG.jpg
    IMG_20201220_112855JPEG.jpg
    337,3 KB · Weergaven: 63
  • IMG_20201220_115616JPEG.jpg
    IMG_20201220_115616JPEG.jpg
    324,3 KB · Weergaven: 61
  • IMG_20201221_220630JPEG.jpg
    IMG_20201221_220630JPEG.jpg
    324,5 KB · Weergaven: 62
  • IMG_20201223_110333JPEG.jpg
    IMG_20201223_110333JPEG.jpg
    328,3 KB · Weergaven: 57
  • IMG_20201223_121205JPEG.jpg
    IMG_20201223_121205JPEG.jpg
    305,2 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt door een moderator: