IS 250 projectje Jeroen

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
Mooie duidelijke foto's. Wat me opviel was dat er bovenop de cilinderkop en aan de binnenkant van het kleppendeksel sprake is van een zekere mate van lakvorming en ook zo te zien een beetje donkere koolafzetting. Niet ernstig, zeker als je dat vergelijkt met wat je regelmatig bij "Wheeler dealers" op TV ziet, maar toch duidelijk zichtbaar. Daarnaast vallen de loopsporen op de nokken op, al lijkt dat niet op slijtage. Maar gezien de km stand is het toch niet echt "schoon". Heb je enig idee over de onderhoudshistorie (verversingstermijn motorolie) en het rijpatroon van de vorige eigenaar?
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Hoi Romke,
de vorige eigenaar heeft de auto niet zo lang gehad.
maar gezien de vuiligheid (en op basis van het NAP rapport ) heeft de auto waarschijnlijk vaker korte stukken gereden.
ik heb de complete onderhoud history en een stapel rekeningen erbij maar deze nog niet doorgenomen.

mijn motto ?trust but verify?.

ik moet je eerlijk zeggen dat mijn oldtimers schonere motoren hebben dan wat ik aantrof in deze Lexus.
voor mij reden genoeg om de kleppendeksel komend jaar van de andere kant ook eraf te gaan halen.
En zoals aan de bestuurders kant ook gebeurt, alles te reinigen en voorzien van nieuwe pakkingen.

maar de afgelopen dagen eerst en vooral erg genoten van deze wagen.
alles werkt probleemloos en de automaat voel je amper schakelen.
Toen de auto goed warm was gereden ook de ?sport stand? en de schakel flippers geprobeerd.
dat duwt lekker door.
maar daarna weer lekker terug naar de automaat.
gemak dient de mens.

de sleep sporen zijn inderdaad zichtbaar maar de nokkenassen is geen slijtage aan te ontdekken.
verder twijfel ik om de Carter dampen niet meer terug te laten gaan naar de luchtfilter buis om zo minder vervuiling door het gasklephuis te laten gaan.
maar zou dat helpen en loop ik dan niet tegen andere problemen aan.
iemand ervaring daarmee ?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
693
618
93
verder twijfel ik om de Carter dampen niet meer terug te laten gaan naar de luchtfilter buis om zo minder vervuiling door het gasklephuis te laten gaan.
maar zou dat helpen en loop ik dan niet tegen andere problemen aan.
iemand ervaring daarmee ?

Het is niet toegestaan om de carterdampen/doorblaasgassen zoals vroeger gebruikelijk vrij naar buiten af te voeren omdat je daarmee niet meer aan de emissie-eisen voldoet. Bij een viergastest bij de APK zul je dan door de mand vallen denk ik. Als het goed is zou de huidige uitvoering ook niet veel problemen moeten geven. Ten eerste worden de oliedeeltjes al zo goed mogelijk afgescheiden uit de doorblaasgassen en daarna zou de van een reingingsmiddel voorziene benzine er voor moeten zorgen dat vervuiling in het gasklephuis binnen de perken blijft. Afhankelijk van het rijpatroon en de benzinekwaliteit zal dat mogelijk niet altijd het geval zijn. Soms kan dus een "schoonmaakbeurt" nodig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Die vier fastest had ik even niet aan gedacht.
( oldtimers gewend )
dan zal ik dat verder laten zoals het is.
het gasklephuis heb ik laatst al helemaal gereinigd.
zal voorlopig goed blijven.
tank altijd 98 V-power ( soms 98 BP-Ultimate ) dan zou dat goed moeten gaan. Bedankt voor de feedback.

vandaag de achterremmen maar eens vervangen.
was wel nodig.

82C77F4A-306A-4B17-978E-430AFE6EB002.jpeg

aan de blokken is al te zien dat de remcilinder aan de binnenkant wel het blokje tegen de schijf drukt maar dat de buitenste blok bijna niet gebruikt wordt.

en inderdaad de remklauw zat helemaal vast aan de onderste geleide bus.
die bus was goed geroest.
7549FAA2-B5A7-4CAA-ACE1-AEB799D8728C.jpeg
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Dat was aan beide kanten het geval.
een kwam nog met een flinke hamer beweging in maar de andere kant had meer hulp nodig. ( lees brander en nog meer geweld )
de nieuwe onderdelen.

7E9F2BB1-2C3D-4EB5-B993-138B748A72A9.jpeg

B7BFB53D-D27E-4967-820E-A18A4FE1B07D.jpeg
6D66CC6B-802D-4B37-BE31-24FA98582268.jpeg

die kan er weer enkele jaren mee door.
alles goed ingevet en nieuwe rubbers aan 1 kant.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Lekker bezig Jeroen!
Die achterremmen moet ik bij mijn IS200 ook nog eens bekjiken. Ik verwacht hetzelfde aan te treffen.
@LexusUser Hoe waren je voeringen vd handrem er aan toe? Heb je die ook vervangen? Of heeft een IS250 geen trommel in de schijf verwerkt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Mja, dit betreft een typisch 'Japans' kwaaltje, die remmerij. Ik heb dit soort kwaaltjes al eerder bij Toyota, Mazda, Honda en Mitsubishi aangetroffen. Als veredelde Toyota valt echter ook nog Lexus hieraan ten prooi. Inmiddels heb ik in mijn onderhoudspatroon opgenomen, om de achterste remmerij 2x per jaar te reinigen en opnieuw in te vetten. De glijpennen bedoel ik dan uiteraard :p. Ik gebruik daarvoor PlastiLube; een niet-aggressief synthetisch vet dat niet uitloopt en/of uithard door hitte, of wegspoelt door water. Dat klusje voer ik op beide Lexi uit op het moment dat ik zomerschoeisel verwissel voor winterschoeisel (en viceversa). Dan neemt het klusje hooguit een kwartiertje extra tijd in beslag. En eigenlijk blijkt dat (met ca 20k/jaar) 1x per jaar aandacht ook wel volstaat. Sindsdien heb ik geen vastzittende klauwen meer gehad. De 3GS doet trouwens netjes mee om deze twijfelachtige eer aan deze reputatie in stand te houden: vlak na aanschaf (2017) bleek het GS-spul aan achterzijde dermate vast te zitten, dat het uiteindelijk eraf gezaagd moest worden en een set nieuwe (lees: gereviseerde) klauwen gemonteerd moest worden.

LexusUser Misschien zie ik het verkeerd, maar ik mis trouwens nog een 2e borgveertje op de op ??n na onderste foto. Het veertje dat je tussen beide remvoeringen in in beide borgpennen moet inprikken, zodat wordt voorkomen dat de pennen de klauw uit kunnen kruipen.
 

Janblues

Hoort erbij
7 nov 2020
33
6
8
LexusUser Misschien zie ik het verkeerd, maar ik mis trouwens nog een 2e borgveertje op de op ??n na onderste foto. Het veertje dat je tussen beide remvoeringen in in beide borgpennen moet inprikken, zodat wordt voorkomen dat de pennen de klauw uit kunnen kruipen.[/QUOTE]

Xenon Ik vind jouw aanwezigheid hier op het forum bijzondere waardevol. Ik ben vroeger automonteur geweest dus ik schrijf geen onzin.
Maar ik denk wel het veertje te zien. Bedoel je het veertje tegen de buitenste remblok.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Janblues : Excuses als ik die indruk heb gewekt. Zo ja, dan was dat beslist niet mijn bedoeling ;)

Maar inderdaad: de borgveer lijkt naast de spreidveer te zitten. Ik had de foto eerst op m'n telefoon bekeken (m'n ogen worden kennelijk toch wat minder...o_O) en daar leek het veertje te ontbreken. Ik moet wel zeggen dat de borgveertjes op mijn IS en GS er duidelijk anders uit zien. Qua vorm, bedoel ik dan. Maar hoofdzaak: ze zijn geplaatst :rulez::D.
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Xenon bedankt voor de tip.
ik heb de achterremmen toegevoegd aan de jaarlijkse werkzaamheden.

en de beide veertjes zijn inderdaad gemonteerd.

dit systeem van remmen kwam ik als eerste tegen op de Mazda MX-3.
worden die jappen gemaakt voor goed weer ?
in ons kikkerlandje gaat dat niet lang goed zo?n systeem.
gelukkig weet ik t nu.
onderhoud is behoud, blijkt maar weer eens.
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Kleine update.
de gele stadslichten vervangen voor witte.

was
2DFBCE8C-F9EF-4A40-9AB2-A8A242AF54F3.png


nu

9AD4DC45-E102-486F-A969-541CEBAB0045.png



en alles weer dicht gebouwd.

1C71DA3F-D667-412D-82A4-20E7E0F9695F.jpeg
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Mee sturende koplamp deed t alleen naar rechts en de hoogte regeling was niet meer goed.
beide problemen opgelost door de stekkers bij de sensoren eraf te halen. Voorzien van contact spray.
laten drogen en toen weer verbonden.

nog bij het APK station de fijn afstelling laten doen.
alles werkt weer.

ondertussen m?n model auto binnen.


3825A59F-0462-4E25-8435-9E8A4A4FC246.jpeg
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Goed bezig! Altijd wel lekker, zo'n mooie cleane motorruimte. Zo zien ze er bij ons ook uit. :rulez:
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Dankjewel.
De vorige eigenaar heeft een Waxoyl lak verzegeling laten aanbrengen. Daarmee is de buitenkant heel mooi.
maar onder de kap was hij niet toonbaar.
met het vervangen van de bougies en kleppendeksel pakkingen heb ik de motor ruimte aangepakt.

deze zomer gaat de onderkant ook aangepakt worden.
ben me nog in aan het lezen hoe ik dat het beste aan kan pakken.
het wordt in ieder geval niet die zwarte tectyl.
dat vind ik lelijk.
 

LexusUser

Hoort erbij
22 dec 2020
69
31
18
Wauw, die is goed gelukt.
netjes gedaan.

hoe heb je die kleine klinken zo strak gekregen ?