DirkR's IS200

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Enige tijd geleden heb ik mij al even voorgesteld. We zijn nu 2 maanden verder en vond ik het tijd om eens een project topic aan te maken.

Zo was de auto toen ik hem kocht:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Het doel van de auto is snel straat gebruik en op gelegenheid een trackday. De bedoeling is wel om de auto er relatief stock uit te laten zien. Het moet een goede rijders auto worden, dus de upgrades zullen voornamelijk performance gericht zijn en niet visueel. Voor mij geen kinky lak of kofferbak vol audio.

Omdat de schijven krom waren ben ik hiermee begonnen. En gelijk ook een van de belangrijkste onderdelen voor een goede wegligging, schokdempers.

Na lang onderzoek zijn het de BC Racing coilovers geworden. Niks dan lof over deze schokdempers op internet fora.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Voor de remmen heb ik gekozen voor blanke Brembo schijven in combinatie met EBC Redstuff remblokken

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.



Het was ff sleutelen
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Maar ik ben er tevreden met het resultaat
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Vervolgens heb de blanke mistlichten vervangen voor de originele rode lichten.
De gebruikte rode mistlichten waren nogal dof dus deze heb ik even gepolijst met wat tandpasta,
en ik moet zeggen dat werkt prima.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De grill van de auto heb ik gespoten met mat zwarte PlastiDip. Erg mooi spul om mee te werken.
Zoals je in de afbeelding hieronder ziet heb ik het logo gewoon mee gespoten. Later heb ik die met een mesje los gesneden en de lak eraf getrokken.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Onder tussen heb ik ook nieuwe banden gekocht.
Dit zijn Michelin Pilot Sport 3 banden geworden 225-45-17 rondom.
Daarvoor had ik 215-45-17 china-made-baggerbanden voor en 2 verschillende 235-40-17 banden achter.
De auto is nu weer veel beter in balans, minder onderstuur en in zijn totaal veel meer grip.

Met de nieuwe banden heb ik de auto op de juiste hoogte ingesteld en laten uitlijnen. Schokdemper staat nu op 10 voor en 6 achter. (clicks vanaf full hard) En de auto rijd echt heerlijk.
En dit is zoals hij nu erbij staat met op de achtergrond mijn daily driver.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Toekomst plannen:
2JZGTE swap
ARB's
Chassis braces
Normale kentekenplaat houder
Dieet > zo veel mogelijk gewicht verwijderen met behoud van de Lexus-look.
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Jaja dat zijn de auto's...mooi ingetogen, de kleine dingen die het maken ;)

Ziet er goed uit en ga zo door.. maybe tot op de meeting in Meern :hi:
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Mooie IS! Sowieso heb ik altijd wel een zwak voor de antracyte lakkleur op de IS. En uiteraard ook de stock look.
Wat me opvalt is dat je IS al bij aankoop al redelijk laag stond (gezien de foto's), dit is een Sport neem ik aan.
Mooi ook je grill zo. Gezien de mijne begint af te bladderen moet ik deze ook maar eens onderhanden nemen.

Stuiter met je huidige setting van je schroevenset niet je vullingen uit je mond?
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Bedankt voor alle positieve reacties. Ik heb gister gelijk even nieuwe cleane kentekenplaat houders er op gezet omdat de oude toch wel een doorn in het oog waren.

@Rowi
Ik ga proberen bij de meeting te zijn. Lijkt me leuk om eens wat collega Lexus rijders te zien.

@ ThinlaneT
Het is inderdaad een sport. De vorige eigenaar had ook al Eibach veren onder de auto gezet. Dus de auto was al aardig laag. Maar de demping van de nieuwe schokdempers is vele malen beter als de oude, die gaven een beetje een deindend gevoel alsof je in een boot zat.
De dempers staan inderdaad vrij hard. Maar omdat ik met de Lexus alleen maar plezier ritjes maakt rij ik ook vaak op goed asfalt.
Maar op wegen met veel boomstam wortels onder het wegdek kan ik wel een niergordel gebruiken :)
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
nice upgrades. Die remblokken had ik ook op mijn vorige auto, daar merkte ik een behoorlijk verschil in remcapaciteit.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Mooie IS. Zo, jij hebt ze inderdaad hard staan. Die van mij staan op medium, maar als mijn nieuwe koppeling erin zit ga ik experimenteren. Ze moeten achter in ieder geval wat harder (dus voor ook) om het deinen in te dammen.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Rood is mooi .... Brembo over rulrezzzzzz !!

Dirk gaat lekker hier !!
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Het is alweer enige tijd geleden dat ik de project pagina ge update heb.
Dus bij deze even een tussen stand. Helaas nog geen grote ingrepen, maar alles op zijn tijd.

Gezien mij kenteken verlichting wat gaar was heb ik de unit schoongemaakt en er ledjes ingezet.
Iets te fel naar mijn smaak, maar het functioneert weer naar behoren.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Omdat ik de is200 nog echt veel te zwaar vind heb ik besloten de airco te verwijderen.
Dus al iemand nog interesse heeft in onderdelen hiervan....
En gelijk een hoop plastic kapjes en dingetjes verwijdert.
Moet het nog wegen maar ik verwacht zo tussen de 20 en 30 kg aan zooi eruit.
Ik wil zoveel mogelijk gewicht van de auto strippen en bij voorkeur aan de voorkant.
De lucht inlaat is wel weer terug op de plek gekomen natuurlijk.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Daarnaast heb ik van de kestman rvs Hel leidingen gekregen :worship:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Helaas is een van de 6 kanten dol, van harde leiding naar flex.
Dus dit moet ik nog even oplossen.
Tips en trucks zijn welkom!
Gelukkig is het geen daily, kan er veilig mee rijden maar hoop de laatste er wel snel onder te hebben. Merk wel dat het rempedaal een stuk harder is en dat is wel prettig.

De nieuwe velgen, 17x8 et35, wel wat stoeprand schaden, maar voor een prikkie van marktplaats geplukt.
En ze wegen zonder band slechts 6,9 Kg per stuk! Dus dat is een flinke vooruitgang.
Alleen nog ff kijke welke maat banden ik wil / eronder past.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Zodra ze eronder zitten komen er meer foto's.
 

NIEKIS200

Actief
26 nov 2010
232
0
0
Lekker bezig en mooie wielen!

Als je vooraan minder gewicht wilt dan zou je motorkap kunnen vervangen voor een lichter exemplaar van carbon o.i.d.
Zelf zou ik de airco niet zo snel verwijderen om gewicht te besparen, dan kan ik beter 20 kilo afvallen. :)

En tevreden met de remmen en de schroefset? Op mijn Honda S2000 heb ik met EBC Yellow blokken icm OEM schijven gereden en dat beviel ook heel goed. Je kunt met de EBC Yellow ook goed op de openbare weg rijden zonder last van piepende remmen en ook als ze koud zijn remmen ze voldoende.
De laatste tijd heb ik Ferodo DS2500 remblokken op mijn S2000, ook heel goed en als je wat zoekt voor ongeveer dezelfde prijzen als de EBC Yellow.
RVS remslangen is ook een mooie verbetering en eventueel DOT 5.1 remvloeistof.
Op mijn IS200 heb ik sinds kort Stoptech remblokken vooraan en voor achter heb ik al een setje op voorraad.
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
gaat je interieur er ook uit dan? Daar win je heeeel veel kilo's mee. 2 kuipstoelen erin en dan je glas omzetten naar lexaan. Dan zul je toch al zo'n 100kg winnen, of niet.
 

Wesley-S

Hoort erbij
23 mei 2012
91
0
0
zijn dat die works van mp? had ze toen ook zien staan. gaat zeker goed uitzien. ben eens benieuwd hoe ver je gaat met het lichter halen en hoeveel gewicht je er uit weet te halen. ik ga je in de gaten houden :)
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Mooie updates. Volgens mij moet je helaas de harde leiding vervangen om een nieuwe moer daaraan te willen hebben? Kan je de moer niet vlak slijpen of zoiets (ook afkeur?). Ben ook benieuw naar het antwoord.
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
@NIEKIS200
Tnx! Ben zeker tevreden met de schoefset en remmen. Zeker nu met de rvs leidingen, veel minder zompig als eerst.
Alleen de Brembo schijven roesten heel erg hard helaas.
Ik heb Ate Super Blue remolie gebruikt. Dit is volgens mij de beste Dot 4 olie die je kan krijgen.
(mag ook wel voor 40 euro per liter)

Koolstof motorkap staat op de planning, ik twijfel alleen nog of ik hem zelf ga maken of er een bestel.

@slippernick
In tijd wil ik hem echt helemaal kaal strippen, maar voorlopig probeer ik een beetje een sleeper look te behouden.
De stoelen gaan we wel een keer uit want die zijn echt buitensporig zwaar. Dacht 25kg per stuk!
Lexaan ramen gaat nog wat ver, maar wie weet in de toekomst.

@Wesley-S
Tnx! Ja velgen stonden beetje vaag te koop als 'velgen 5x114' verder weinig info.
Maar het zijn A-tech Finalspeed Gear-R velgen.
Lekker licht, zal geen Volk kwaliteit zijn maar daar was de prijs ook naar. :rulez:

@j2jedi

Tnx! Daar was ik al bang voor. Ik ga nog even proberen met een speciale leiding griptang en anders idd even proberen vlak te slijpen. En als dat alles niet werkt, dan word het de hele harde leiding vervangen helaas.
Als ik het heb opgelost laat ik het zeker weten.

Heb trouwens de kofferbak wel al gestript. Zal van het weekend eens wat foto's maken.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
DirkR zei:
Alleen de Brembo schijven roesten heel erg hard helaas.
Dat doen mijn standaard schijven ook hoor. Even een flink vochtige dag laten staan en ze zijn mooi egaal roestkleurig.
Wegrijden en rustig doorremmen en ze zijn weer schoon :)
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
@ W3sley
Ja ik woon daar en scheur vooral in t weekend nog wel eens rond Zeist, Driebergen en Soesterberg.
Mooie wegen daar door het bos heen, veel bochten en lekker rustig.
:D

Maar even een update weer.
IK HEB DE REMLEIDING LOS!!!! :worship: godzijdank, was even bang dat de hele harde leiding los moest.
Ding zat echt muurvast en ik had de 6-kant helemaal rond gemaakt.

De truc:

Stoken! Ik had hem eerder ook al heet gestookt om zo het onderste deel iets te laten uitzetten en zo het geheel los te draaien. Maar je moet stoken om de roestverbinding te verbreken. Dus tot 3x toe dat ding tot bijna rood gloeiend opgestookt. Toen met speciale versie van WD40 ingespoten meerdere malen. En uiteindelijk met een speciale waterpomptang met hele scherpe tandjes goed hard vast geklemd.
1 flinke ruk.......en hij was los! gelukkig!
Dus nu 4x rvs remleiding erop, eindelijk.

Als iemand hieraan begint. Koop deze 3 items.

Brander
En niet te vergeten het gas, dat zat er bij mij niet bij.
347.jpg


Open ring sleutel
ba1949m89.jpg


En het aller belangrijkste!
de speciale WD40 super kruipolie.
rostloeser.png


:worship: WD40 :worship:

Een dag van te voren al deze WD40, daarna heel erg heet stoken, en dan met de open rong sleutel een flinke ruk geven. Dan zouden ze zo los moeten schieten en heb je die waterpomp tang niet eens nodig. Als iemand nog wat meer tips wil hebben voordat je eraan begint PM me even.

Ben erg blij dat ik het achter de rug heb, de auto remt beter, omdat het pedaal minder soppig is. Er zit veel meer gevoel in het pedaal en je kan dus beter dozeren. Daarnaast was de laatste leiding aardig verrot, lelijke bobbel erop, dus ben er blij dat er nu goede remleidingen op zitten.

Op naar de volgende klus!
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Ik heb hem gekocht bij de Hornbach, zeker een aanrader.
Volgens mij is het een nieuwe lijn, ze hadden ook nog andere speciale wd40's.