Altezza RS200 - Tezza's project J2Jedi

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
In vervolg van mijn voorstel topic eindelijk toch maar even tijd gemaakt voor een projecttopic over mijn Altezza RS200. Om de zaak compleet te houden toch even een samenvatting van mijn oude topic, met nog wat extra verhaal. #wie dit niet wil lezen, ga direct door naar de 3e post.
Dus speciaal voor Alan: over wat je allemaal moet doen voor een Altezza.:p

Na 8 jaar lang praktisch onbezorgd gereden te hebben in mijn 1994 JDM Daihatsu Charade Detomaso, werd het tijd voor iets ruimers en snellers met een wat meer "bij mijn leeftijd passende" auto. Enkele wagens waar ik naar keek waren: Accord Type R, Impreza Gtt/WRX, Legacy twin turbo, Forester turbo, 325i, Caldina GT, IS200/300, etc. Na echt lang dubben is mijn keuze gevallen op mijn huidige zilveren Toyota Altezza RS200 met 4-cylinder BEAMS motor (JDM "Lexus").
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
ROAD TRIP
In november 2011 ben ik in Kilrush (Ierland) mijn verjaardagskado gaan halen en teruggereden samen met mijn neef. MLCoolJ had een leuk verhaal, ook met een neef met bijna gemist vliegtuig en een zogenaamd verkeerde afslag, maar hij was niet echt afgedwaald...

Met mijn neef begon het dat de NS en de metro hem het vliegtuig hebben laten missen, dus ik in mn eentje richting Ierland, met stress natuurlijk. "In alle rust" hebben we toen uitgezocht dat ik gewoon mijn plan uitvoerde richting midden-Ierland en hij via een andere vlucht naar Zuid-Ierland en verder met de trein naar waar ik met de huurauto stond te wachten. Uiteindelijk slechts 2 uurtjes later dan schema bij de verkoper...pfff. De auto bekeken en gereden en alles voelde wel goed. De gebruikelijke en bekende checklist items leken wel in orde, dus auto gekocht en op pad!

Foto-NL7QFM7B.jpg
Foto-WI3ZAQTY.jpg
Foto-ER3OEFSM.jpg
Foto-B8TGM7FQ.jpg


Huurauto terug rijden naar het vliegveld en op weg naar de veerboot. Vanaf Ierland gaan er grofweg 3 boten per dag: 9u, 13u en 21u en wij hadden 2 opties: via Dublin en via Waterford. Via Waterford was het een uur korter rijden naar de Eurotunnel, had ik uitgezocht, dus die kant gingen we op, ruim op schema vertrokken. Na een uurtje snelweg op/af alleen maar N-wegen met slechte verlichting, door dorpjes, totdat de TomTom zei dat we nog een uur moesten rijden, maar de laatste boot over een half uur zou vertrekken. Geen paniek, ik had het GOED uitgezocht! Zie je, een afslag voor de haven...nee, vanuit deze haven alleen boten naar Spanje, dus zijn we toch te laat? Even Google maps checken...geen mobiel internet, dan maar bellen naar NL of mn maat nog achter de pc zat. Gelukkig, of je ff ASAP kan kijken waar we zitten op Maps...want DomDom liegt hier voor ons...
"Nee, niet die haven. De jouwe is nog een uurtje rijden, J" :O :O :O

"In alle rust" hebben we toen berekend dat een overnachting betekende dat mijn neef de zaak een dag later kon openen, dus toch maar proberen de boot te halen, tegen beter weten in. Dus veel tegen de begrenzing aan (die auto was toch wel goed?), mijn 1e snelle achterwiel aandrijver ooit, bochtig en heuvelachtig met hier en daar een vochtig wegdek en mijn neef navigerend op de 3D nachtmodus van TT...toch om 20.55u aan de slagboom in de haven YES! Of de boot er nog is? Ja, heeft u gereserveerd? Nou dan moet u toch op kantoor een kaartje kopen...SH@t! Reverse, voet neer, linker deur waait open, neef met geld over de motorkap, handen voeten zwaaien aan de balie, terug over de motorkap en bij de slagboom. Of we zo vriendelijk wilden zijn de boot niet op te houden, dus 3x vliegensvlug dat gapende gat van de boot inrijden. Let op de voorbumper, naar boven rijden, klep dicht...toeeeeeeeeet! Auto was te klein, natuurlijk, want deze boys hadden het toch maar even gehaald! Hadden we niet verwacht! Wat een heerlijke wagen!

Foto-6TQV7K7Y.jpg
Foto-SBUCTBOT.jpg

YES YIHAA YOEHOOO (en wat surinaamse scheldwoorden)...zei je toch, no spang brada! :D :dance:
Kom we gaan eten voordat de 3,5u voorbij zijn. Paar spullen pakken, de rest kan in de auto blijven. Vol euforie en schouderkloppend lopen we langs een plakaat aan de muur...
Eyh B, laat me die ticket even zien? Dus je begrijpt dat als er staat bestemming Cherbourgh (FR) ipv Fishguard (UK) en met handen en gezicht op het koude raam de haven in de regen kleiner ziet worden, dat je toch even bij de receptie gaat vragen of je wel wakker bent. Nou de ticket en eindebestemming klopte wel hoor...hoe lang de reis duurt? "17u"...reken-reken..."10+7, bedoelt u?" "yep"
:splash: #VEEL surinaamse scheldwoorden

Nooit geweten dat een stemming zo snel kon omslaan! Toch wel leerzaam zo'n road trippie! Ok, dan maar de rest vd spullen halen, kan niet want je mag niet benedendeks tijdens de vaart. Dus geen extra trui, ook je telefoon niet opladen. Niets aan te doen, dus dan maar het thuisfront sms-en dat we iets later thuis zijn en genieten van de extra mini-cruise, geloven ze ons ook niet! Nee echt, dalijk geen be-reik m... F@!#$!?!
:evil2: :-X ...Ok???...NU HEEL EVEN ZENNN...biertje? Ja mang, wat een avontuur, toch gezellig zo, twee boys kamperen op een boot naar een ander land dan je gepland had! Wanneer doe je dat nou. Let's enjoy, cheers! Na het biertje bleek restaurant net gesloten, nergens broodjes, alleen snickers en chips...eyh, we moeten rijst eten, wat gebeurt met jullie! Hmmm, niet onder de indruk zie ik, ok we slapen wel op de bank met een zakje chips. # weer su...
Volgende ochtend vreselijk vroeg op om als eerste aan het ontbijt te zijn. Nou, dat gezegde van rauwe bonen klopt aardig! Uiteindelijk hebben we toch goed gerust en genoten van de iets langere boottocht.

Foto-SRKZGNQG.jpg


Eenmaal in Cherbourgh de terugrit gemaakt via een hoop tolwegen, heuvels en een mooie brug.
Rond 01u Spijkenisse vlot binnenrijdend, vielen we natuurlijk op: twee allochtonen, in een auto met rechts stuur, met Iers kenteken, die duidelijk de kronkels en bobbels in de weg daar kenden...dat was toch wel reden om even een controle uit te voeren. Ow, ze praten geen engels? Van wie de auto dan was (lees: hoe komen jullie aan deze auto, hahaha). Vermoeid als ik was moest ik toch de hele procedure uitleggen over auto halen, exportkentekens, hoe lang dat mocht, waarom een auto in Ierland kopen...je weet wel. Goed, maar wel rustig naar huis, he? Wel mooi, trouwens zo'n Skyline...zucht.

Even bij mn neef thuis lekker bijkomen en napraten om dan in 1,5u naar huis te rijden.
Ik zou het zo nog een keer doen!
:p

Foto-SYVHKTVS.jpg
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
HET VERVOLG
De volgende dag bleek bij de APK check dat er een aantal zaken niet in orde te zijn, zoals de in de zijwang gepropte voorband met gladiaal profiel, een draagarm, geslepen veren (hoppa-verlaging). Tja sommige dingen zijn echt niet direct te zien. We schrokken van de omgang met electra, het proppen van banden. De vorige eigenaar is/was een prutser, echt een beunhaas!

Alles netjes verholpen samen met mijn behulpzame maties en klaargemaakt voor de RDW-keuring.
Tot nu toe is er meer opgeruimd en toch behoorlijk technisch werk verricht.

Foto-G668FXVS.jpg
Foto-QKCXVKBA.jpg
Foto-GTLC7NSC.jpg
Foto-ZLVZZX6Y.jpg
Let op de pootjes
Foto-PDJSK36I.jpg

Foto-VFERNSMC-1.jpg


Foto-IK4JKFWI.jpg
Mistachterlicht conversie
Foto-OZ6R3OTA.jpg
Foto-BLJVLEB4.jpg


Foto-NKV7U888.jpg
Batterijtje vervangen
Foto-Q6Z7RTQU.jpg
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Wat is er tot nu toe aan gedaan
- Stroboscoop verlichting verwijderd (hing bij draadjes aanelkaar, fout ingeprut in de koplampen)
- Diverse loze bedrading verwijderd (er was zelfs home audio speakerdraad gebruikt in de kabelboom)
- Bijna alle stickers verwijderd (nog niet klaar)
- Bromfiets accu vervangen voor een echte Varta D48, 12V 60Ah(20h), CCA 540
- Mistachterlicht conversie (mistlamp is een optie in Japan)
- Nieuwe koplampen via Lexus Amsterdam
- Draagarm vervangen
- Waardeloze strutbrace verwijderd: pootjes waren gebroken
- Banden rondom: Falken Ziex ZE-912 215/45 ZR17
- Remblokken: Stoptech Street Performance, Para-Aramid composite (track day use)
- Coiloverset: BC Racing

Foto-TOQDQIHT.jpg


Foto-A6SFFHMS.jpg


Foto-NRPIEHBG.jpg


Foto-FBIUHIHY.jpg
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Wat gaat er gebeuren in de directe toekomst
- Centrale deurvergrendeling repareren
- Interieur opschonen
- Exterieur opschonen
- Velgen opknappen
- Coilovers beter afstellen
- Timing belt vervangen
- Maf sensor schoonmaken
- Kleine beurt (bougies, filters, olie, etc)
- Koppeling vervangen

Langere termijnplannen
- Uitlaatlijn
- Wegligging upgraden
- De-limiter

Doel
Daily driver die ook het circuit op kan
:cool:

Foto-ZS6BMUQG.jpg
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Wat een leuk verhaal om te lezen.
En alles net optijd klaar en gehaald, je zou boeken moeten gaan schrijven,haha.
Al met al je hebt nu een nette altezza die je denk ik ook niet zo snel meer zal verkopen na dit aventuur,haha.
Sucses met verdere plannen
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
hehe ...

leuk hoor het hele ritje Engeland is inderdaad spannend misschien iets voor een tour met meerdere Lexussen.

@ @J2Jedi,

Heb je mooi geschreven ouwe was fijn om te lezen.
Ik hoop dat je veel plezier hebt met de nieuwe aanwinst.

Groet

Lexxie
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
LOL, ja op een forum moeten we toch ervaringen delen...beetje inspiratie voor de volgenden om het beter te doen dan ik, zoals MLCoolJ.

@ Lexter: Ben de Altezza in Ierland gaan halen (1 eiland verder). Maar UK zou een mooie rit kunnen zijn, bijvoorbeeld voor hun versie van Japans Auto Festival: Jap Fest.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Zal wel niet lang duren of een van jullie twee daagt de ander uit voor een drag.

:worship:
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Lexter denkt dat je deze maand je Tezz hebt opgehaald... hij heeft em al bijna een jaar Lexter :p
 

Burial

Actief
11 dec 2011
125
1
0
j2jedi zei:
LOL, ja op een forum moeten we toch ervaringen delen...beetje inspiratie voor de volgenden om het beter te doen dan ik, zoals MLCoolJ.

@ Lexter: Ben de Altezza in Ierland gaan halen (1 eiland verder). Maar UK zou een mooie rit kunnen zijn, bijvoorbeeld voor hun versie van Japans Auto Festival: Jap Fest.

Of JAE, nu al 2 keer geweest en ga volgend jaar zeker weer.
Alleen al om de tunnel run zou je naar daar gaan. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: KeesSC

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
yup! mijne is mede mogelijk gemaakt door j2! :thumbs: Zonder al die info was het langer zoeken en plannen denk ik.. ik heb de rit wel in 1 keer goed gedaan zeg maar... maar wat ik vergeten ben te zeggen is... LEUK VERHAAL ZEG! hahaha ik moest wel lachen toen jullie op de boot waren en constateerden dat jullie op de verkeerde boot zaten lol!! Ik kom binnenkort wel ff langs mn waggel showen :p
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
VLIEGWIEL EN KOPPELING
Na flink wat uitzoekwerk (zie ook topic Koppeling + vliegwiel vervangen IS200 + RS200) in alle rust het vliegwiel en de koppeling vervangen met hulp van mijn Soeboeroe rijdende mati Renzo. Moeilijk is het helemaal niet, als je maar weet hoe. Het is in principe allemaal van een leien dakje gegaan, afgezien van een boutje dat afbrak vanwege roest.

Foto-WD8TPLOF.jpg


Nou, mn koppeling was dus ECHT op en ik heb er goed aan gedaan geen onnodige meters ermee te rijden al die tijd. Ook de oppervlakken op de drukgroep en het vliegwiel hebben "brandplekken". De koppeling was trouwens gewoon een oem-vervanging en niks uprated...waarom hebben mensen het gevoel dat ze perse moeten jokken bij de verkoop van een auto? Niet dat ik er blind op af ging, maar hoopte wel dat er iets van waar zou zijn.

Foto-RDRWSG3V.jpg
Foto-6U7IEMLZ-1.jpg


Er zat een dual mass vliegwiel in en die was ook een beetje overleden. Dat vliegwiel bestaat uit 2 delen (duh) die t.o.v. elkaar iets kunnen "veren" (roteren) om zo vibraties vanuit het blok naar de cardanas te beperken. Deze was blijkbaar al eerder geslacht en natuurlijk prijzig om te vervangen. Bij wijze van reparatie heeft de vorige eigenaar gemeent de beiden delen aan de achterkant was vast te lassen met "speciale geblueprintte laspunten"...prutsers! Die lassen zijn natuurlijk nooit in balans, dus had ik waarschijnlijk daarom last van de bekende dreun in de auto bij een bepaald toerengebied.

Foto-SD3I7QRJ.jpg
Achterkant met laspunten
Foto-TNHMENOS.jpg


Gelukkig zijn deze bijna geheel weg met de nieuwe setup :D
TRD lichtgewicht vliegwiel (50% oem-gewicht) en Exedy sports puck clutch (wordt gebruikt voor gymkhana). Nu heb ik slechts een heel lichte vibratie die bijna niet op te merken is. Gelijk ook maar wat mijn versnellingsbak en diff getrakteerd op wat Kroon vloeistof. Wat schakelt dit lekker, zeg! Een tip voor iedereen die een beetje voelt dat het schakelen wat minder gaat.

Foto-Z6LW3ZPM.jpg

Foto-UXZY38BU.jpg

Foto-Z68LUNBO.jpg

Foto-7JWKONHT.jpg

Foto-CV4JLX7K-1.jpg


Na alles te hebben gereinigd en ontvet, die ontzettende zoete roze clutch kit erop gezet...lijkt wel engelse drop-milkshake. Gelukkig zie je er nu niets meer van. Natuurlijk zijn er opmerkingen gemaakt in de schuur, je weet toch...stoere Subaru rijders, hahaha. Maar ja, ten eerste is mijn Altezza een meisje en ten tweede hebben ook mijn Subaru maties stiekem/ openlijk rose op de auto, want het is ook de huiskleur van STI.
:p

Nu moet ik beide onderdelen 500km inrijden. Dat betekent dat ik mij rustig moet houden en netjes rijden, opnieuw leren omgaan met een aggressievere clutch. Kan je nu al zeggen dat achteruit inparkeren even wennen is. Tot nu toe draait alles veel rustiger en komt het blok veel sneller op toeren en de vibraties zijn bijna niet meer te merken...ben er nu al blij mee!
:D #zonneband is gelukkig nu ook officieel...chiiiiiilllll
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
mooie upgrade !! Mooi dat de fibraties nu ook nagenoeg weg zijn.

Maar wat een beunhazen oplossing om dat eff vast te lassen. naja het vliegwiel van TRD zal zijn werk goed doen denkik. Scheelt ook een hoop gewicht zeg.
Lekker bezig weer!!
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Ja, de vibraties zijn nu anders geworden. Bij echt gas lossen komen ze wat meer door. Lijkt dan alsof de uitlaat begint te resoneren. Storend is het niet, het doet mij meer denken aan de Charade.
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Zo net terug uit Londen, retourtje 1150km...zou de koppeling nu ingereden zijn? :p
Het was wel bijna alleen maar snelweg op cruise. Ok, Londen zelf was wel veel schakelen, file, etc.