Ervaringen met een GS 450h uit 2013

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
6 maanden met een Lexus GS 450h

Ongeveer 6 maanden geleden heb ik een gebruikte GS 450h aangeschaft. Het betreft een Luxury Line uitvoering met een Mark Levinson audio installatie geimporteerd uit Frankrijk en geleverd als premium occasion door een nederlandse Lexus dealer. In details wijkt die mogelijk in geringe mate af van de nieuw in Nederland geimporteerde modellen.

Eerste indruk.

Mooi.....groot, goede materialen voor het interieur, asbakken bij beide achterdeuren en geen asbak voor....grrrr. Rijdend: groot, beetje onoverzichtelijk aan de voorkant, het duurt even voordat je de juiste stoelpositie hebt gevonden - maar al rijdend valt meteen op dat de combinatie van verbrandingsmotor, electromotor en e-CVT opmerkelijk goed werkt. Na een korte proefrit snel tot aankoop besloten - zonder uitgebreid onderzoek. Twee jaar garantie betekent toch dat er weinig aan mis zal zijn...

Na een paar tankbeurten de eerste verrassing: de auto verbruikt minder dan al mijn voorgaande auto's die grotendeels kleiner waren en vaak waren uitgerust met een conventionele automaat. De motoren daarin waren kleiner en betroffen viercilinders met carburateur, met indirecte inspuiting, indirecte inspuiting met turbo, een 6 clinder lijnmotor met carburateurs en als laatse een V6 met verstelbare kleptiming en indirekte benzine-inspuiting. De grootste motor was de laatste, 3 liter cilinderinhoud. Geen van die auto's waren in Duitsland of Japan ontworpen, de meeste waren gebeouwd in Frankrijk.

Rijervaringen

Na ongeveer 7000 km kan er een balans op worden gemaakt. Ging er iets kapot? Nee en ik heb ook niet de indruk dat dat in de toekomst snel zal gebeuren. Alles maakt een zeer gedegen indruk, zowel qua vormgeving, gebruikte materialen als uitvoering. Wel zijn er veel zaken waar je erg aan moet wennen. Afgezien dat de omgang met een hybride voor wat betreft starten en stoppen iets afwijkt van een conventionele auto is het vooral de ergonomie waar je aan moet wennen. De bediening van de cruise control, verlichting en ruitenwissers, het navigatiesysteem, de stoel- en spiegelinstelling - het is allemaal anders dan bij mijn voorgaande auto's die op dat gebied allemaal min of meer hetzelfde werkten. Kennelijk bestaat er een soort "japanse ergonomie" waarbij men andere keuze's maakt dan in Europa....Is dat erg? Nee, maar het is erg wennen. Inmiddels valt er prima mee te leven. Ik ben zelfs inmiddels fan geworden van de door "beroepsautotesters" zo vaak verguisde "muis". Op het moment dat je door hebt dat je de palm van je hand moet laten rusten op het daarvoor voorziene "kussentje" werkt het opmerkelijk goed.

Rijcomfort

Het rijcomfort is, zoals je bij een grote auto met grote wielbasis mag verwachten, prima verzorgt. De linkervoorstoel is uitstekend, de andere zijn nog nooit gebruikt. De auto is stil, zij het dat het geluid van de Bridgestone Turanza banden soms irriteert. Bij vervanging daarvan zal daar een ander mertk en type voor in de plaats komen. Bij een bepaalde windsnelheid en windrichting is er soms links voor een irritant windgeruis. Aan de ruit en de afdichtende rubbers etc is niets te zien, maar het stoort. Daar zal bij een eerste onderhoudsbeurt naar moeten worden gekeken, je krijgt soms de indruk dat de ruit een beetje van de afdichtrubbers wordt gezogen. Of het alleen links is of ook rechts weet ik niet, horen doe ik het achter het stuur zittend aan de linkerkant. Verder niets dan lof, het doet me denken aan het rijden in de vroegere Citroen DS 19 ("snoek") waarin mijn vader destijds reed. Qua comfort dan, niet vanwege prestaties, betrouwbaarheid of roestbestendigheid.

Motor en aandrijflijn

Als je zo als ik meer geinteresseerd bent in comfort dan in pure botte krachtsexplosies past maar een woord: nagenoeg perfect. Nagenoeg, het geluidsniveau bij accelereren waarbij de motor naar het maximale toerental gaat stoort een beetje, maar zodra je de in Nederland financieel nog behapbare rijsnelheid op de snelweg hebt bereikt (zeg 140 km/u) is de stilte weer indrukwekkend bij het dan uitzonderlijk lage motortoerental. Schakelen voel je soms, een kleine irritatie bij snelheden rond 70-75 km/u op de tweebaansweg. Verder niets dan lof. Rijden doe ik op tweebaanswegen doorgaans in de normale rijstand (de auto is dan wat "levendiger" dan in de "ECO" stand). Op de snelweg voldoet die ECO stand echter prima, tot nu toe heb ik geen behoefte gehad aan de "Sport" stand. Wel "flipper" ik sinds kort bij het nemen van rotondes, het iets verder terugschakelen dan de auto zelf bedenkt maakt het "met het gaspedaal sturen" in scherpe bochten wat gemakkelijker. Aanvankelijk vroeg ik me af waartoe die flippervoorziening nut zou hebben, maar het blijkt niet alleen nuttig bij het afdalen van een steile berghelling met een te zwaar beladen caravan.

De aanbevolen bandenspanning (2.4 bar) is duidelijk afgestemd op comfortoptimering. Het voelt een beetje "sponzig" aan. Na wat experimenteren bevalt me 2,5 beter, de stuurprecisie neemt duidelijk toe. Hoger draagt niet bij tot verdere verbetering, en je loopt natuurlijk bij lichte belading het gevaar dat het contactvlak met de weg enigszins bol gaat staan.

Interieurvoorzieningen

Veel knoppen, op verschillende plaatsen. Dat zou mogelijk strakker kunnen. Uiteindelijk went het natuurlijk en dan werkt het ook goed. De kwaliteit van schakelaars en andere bedieningsorganen voel je vanaf het eerste moment - alles werkt en zal dat waarschijnlijk zeer lang blijven doen. Het interieur is gelukkig niet allemaal "duits zwart". Dat mag dan "stoer" lijken, maar ik hou niet van zo'n "duits kwaliteitsinterieur". Goed behoeft niet tegelijk lelijk te zijn. Nieuw voor mij was de stoelventilatie. Toen ik de auto net had vroeg ik mij het nut van een dergelijke voorziening af. Inmiddels, na een zomer met temperauren af en toe boven 35 graden, is het me duidelijk geworden. Minder enthoesiast ben ik over de airconditioning. Ik was gewend aan een auto met "climate control" die zonder irritante koude luchtstroom de ingestelde temperatuur handhaafde met een zacht zuchtje wind. Bij de GS blijkt de voorziening nogal voelbaar, het is me nog niet gelukt de uitstroomopeningen zodanig te richten dat de ingestelde temperatuur zonder koude tocht wordt gehandhaafd. Dat kan iets te maken hebben met de plaats van de temperatuursensor - uiteindelijk zit dat ding op een plaats waar je niet zit en waar het als gevolg van de binnenkomende zonnestraling mogelijk warmer is dan op de plaats waar je lijf zich bevind.

De Mark Levinson audioinstallatie valt aanvankelijk niet op - en dus een beetje tegen. "Is dat nu alles?" was mijn eerste gedachte. Het klinkt aanvankelijk niet echt spectaculair, het is duidelijk geen "boomcar" waar allerlei puntlassen de neiging hebben los te trillen. Totdat je er wat langer mee rijdt en ontdekt dat je allerlei zaken hoort die in de meeste auto's verborgen blijven omdat ze "verzuipen in de herrie". Denk bijvoorbeeld aan een jazzsaxofonist waarbij je het "kwijlen" bij het blazen bijna kunt horen, of aan een symphonieorkest waarbij je opeens de triangel op de correcte plaats hoort tingelen samen met de gestreken bassen vooraan. Het duurt even voor je beseft waar de kracht van de installatie in zit - een detailrijkdom die je niet vaak tegen komt. Overigens niet alleen bij de door mij veel beluisterde jazz of klassieke muziek, maar ook bij popmuziek uit de tachtiger jaren. Het gaat allemaal zonder inspanning en vervorming, en desgewenst, op volumes die het asociale benaderen. Misschien dat jongeren die verzot zijn op moderne populaire muziek het allemaal te onderkoeld vinden, maar die rijden waarschijnlijk zelden in dit type auto.

Brandstofverbruik

Een van de meest opvallende zaken is het, gegeven de autoafmetingen en het gewicht, bepaald bescheiden brandstofverbruik. Uiteraard is dat sterk afhankelijk van rijstijl en rijsnelheid, maar zoals opgemerkt: het is de zuinigste auto die ik de afgelopen 50 jaar heb gereden. Over ongeveer 6000 km bedraagt het gemiddelde verbruik 7,2 liter per 100 km (gemeten door alle liters te delen op het aantal afgelegde km, de auto geeft zelf een iets lagere waarde aan). Dat verbruik is het gevolg van "beschaafd" rijden door bij grote verkeersdrukte met de stroom mee te dobberen. De snelheid bedraagt in woongebieden, de bebeouwde kom en op tweebaanswegen tot ongeveer 10 km te snel, op snelwegen tot circa 140 km/u. Plankgas accelereren komt daarbij weinig voor, anders dan bij invoegen. Vlot maar beschaafd dus, als je vaak het beschikbare vermogen aanspreekt zal het verbruik uiteraard aanzienlijk hoger uit kunnen vallen. Bij mijn laatste 3 liter automaat kwam ik met dezelfde aanpak eigenlijk nooit onder 10 km/100 liter. Dat had waarschijnlijk alles te maken met het feit dat de daar voorziene overbruggingskoppeling in de bebouwde kom geen effect had waardoor de koppelomvormer met de onvermijdelijke slip het verbruik sterk opjoeg. Bij een CVT-hybride heb je dat effect uiteraard niet en kun je in de bebouwde kom hele afstanden electrisch afleggen. Daarnaast is het motortoerental bij de GS bij constante snelheid tot 140 km/u op de snelweg ook erg laag, hetgeen ook het verbruik drukt.

Zou je er weer een aanschaffen?

Op mijn leeftijd en het aantal km dat ik per jaar rijd is dat niet meer zo actueel. Maar ik sluit het niet uit. De laatste uitvoering van de GS 450h heeft een aantal voorzieningen die mijn uitvoering uit 2013 nog niet heeft. Daar kan ik best zonder, maar ik sluit niet uit dat ik na een aantal jaren op zoek zal gaan naar een van de laatst verkochte exemplaren. Een ES lijkt me niet echt een aantrekkelijk alternatief.
 
  • Leuk
Waarderingen: GroteSmurf en RoelVB

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Mooi verhaal, ik kan met mijn facelift exemplaar uit 2017 eigenlijk niet anders dan jouw ervaring benadrukken.
Het enige wat ik niet herken is de klacht over de koude luchtstroom, wellicht dat dat weer te maken heeft met de facelift-variant.
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Fijne review en zeer herkenbaar.
Als je al een tijdje Japans rijdt vind je de knoppen zonder problemen. Ruitenwissers gaan soms te snel in auto stand. Prettig is dat verlichting dashboard een aparte sensor heeft.
Gebruikscijfers komen aardig overeen. "Normal" is voor mij de stand in woon werk verkeer. Sport+ maakt behoorlijk verschil als je even geen snelheidslimiet hebt. ( F sport)
Tip bij de ML audio is de fader tussen midden en achter te zetten , scheelt behoorlijk in vermogen.
Wat mij vooral opvalt is dat je bijna vanzelf een rustige rijstijl krijgt , wel met het prettige gevoel dat er volop vermogen is als je het nodig hebt,
Inderdaad wordt het met een keuze hierna wel wat saai als er alleen nog een 300h te krijgen is....
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Ik heb een GS 450h uit 2012 dus ook een pre-facelift model. Ik heb nooit iets gemerkt van een hinderlijke luchtstroom uit de airco en eerlijk gezegd zou ik de airco af en toe juist iets meer willen voelen. De stoelventilatie is op warme dagen inderdaad erg aangenaam. Het voorkomt dat je jezelf als een soort sticker van de stoel af moet pellen...

Ook de opmerking van lex(d)us over de ruitenwissers is herkenbaar. Mijn oplossing is de auto stand uit en meteen weer aanzetten, de elektronica kiest dan vreemd genoeg vrijwel altijd een lagere snelheid.

Verder is de GS 450h in alle opzichten een indrukwekkende auto. Ik ben een tijdje terug met een collega die normaal gesproken in het buitenland zit en een klant naar een leverancier gereden. De klant vroeg zich af of ik de auto van de directeur had "geleend" waarop mijn collega met een grijns zei dat hij altijd zo wordt rondgereden als hij in Nederland is. Reactie van de klant: "Misschien werk ik voor het verkeerde bedrijf..." :)

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Dit zou een review van mijn hand kunnen zijn. Vrijwel iedere meerijder is onder de indruk van de stilte en ook van de geluidsinstallatie.
Ikzelf rijd nu sinds 1 jaar in een GS F sport uit 2012, waar ik veel problemen mee heb gehad. En eigenlijk nog steeds. De concessionaire krijgt een allerlaatste kans om de auto in orde te krijgen (trillingen en na montage van 18 ipv 19 inch velgen en banden binnen 3000 km weer zwaar gecupte banden.... Ik stel deze week wellicht voor hem te laten staan en een LS uit 2011 mee te nemen..... Nog ??n keer een V8 ?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
...een GS F sport uit 2012, waar ik veel problemen mee heb gehad. En eigenlijk nog steeds. De concessionaire krijgt een allerlaatste kans om de auto in orde te krijgen (trillingen en na montage van 18 ipv 19 inch velgen en banden binnen 3000 km weer zwaar gecupte banden....

Dat klinkt toch als een probleem dat niet hoort op te treden. Aannemend dat de 3000 km niet op een circuit zijn afgelegd lijkt me een serieuze controle van alles "wat aan het wiel vast zit" aangewezen. Te beginnen met het wiel zelf (slingeren, controle op uitgesleten boutgaten, hoogteslag), vervolgens de bevestiging van het wiel (eventuele centreerring, correcte bouten, toestand van het naafvlak waartegen de velg uiteindelijk door de bouten wordt geklemd en het deel van het wiel dat tegen dat naafflakwordt geklemd). Vervolgens een deugdelijke controle van alle onderdelen van de wielophanging: bevestiging, toestand van alle draaipunten en de daarin gebruikte rubber of kunststof onderdelen, inclusief torsiestabilisator en schokdempers, en als dat allemaal goed blijkt, de uitlijning van de gemonteerde wielen.

Tenslotte nog een wat triviaal punt - maar je weet maar nooit. "Cupping" kan het gevolg zijn van het rijden met een te lage bandenspanning. Dat kan ook onbewust worden gedaan - wanneer de bandenspanning wordt gecontroleerd met een iets afwijkende bandenspanningsmeter bij een dealer...Ik weet niet of de opgegeven bandenspanning bij een GS F sport afwijkt van de bandenspanning op de andere GS uitvoeringen, maar gezien het accent op sportiviteit zou dat kunnen. En als dat uitnodigt tot "sportief" rijgedrag zou het aan te bevelen zijn om te rijden met een iets hogere dan aangegeven bandenspanning, zeg 10 % hoger.

Doet het probleem zich voor bij verschillende merken en typen banden?
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Meri, Romke, voor je uitgebreide reactie.
Ik bemerkte na plaatsing van mijn opmerking, dat ik bezig was in de rubriek reviews. Ik zal binnenkort een apart item maken over de perikelen met mijn GS.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het tweede halfjaar met mijn Lexus GS 450h uit 2013

Inmiddels ben ik min of meer gewend aan de bediening, de mogelijkheden en de afmetingen. Het positieve beeld blijft en is alleen maar sterker geworden. Niettemin zijn er ook wel wat kanttekeningen te plaatsen.

Windgeruis

Bij de eerste ritten viel dat niet op, maar naarmate ik er langer in reed, begon ik me steeds meer te ergeren aan hinderlijk windgeruis links voor. Normaal zittend achter het stuur viel het niet zo op, maar zodra je hoofd iets naar links draait, hoorde je het. Uiteraard afhankelijk van zaken als snelheid, windrichting, bomen langs de weg etc. Aanvankelijk was er niets bijzonders aan de auto te zien. Bij een nauwkeurige inspectie na een handmatige wasbeurt bleek echter dat het rubber waarin de ruit aan de bovenkant terecht moet komen als je het raam sluit een "deuk" te bevatten. Hoe zoiets kan ontstaan in een op zich nogal hard rubber is me een raadsel. Maar de ruit lag dus over een paar cm "bloot". Inmiddels is het rubber onder garantie vervangen, en nu is de stilte in de auto "immens" - en zo als het moet zijn. Ik denk dat een dergelijke onvolkomenheid bij een dealer bij het gereed maken voor de verkoop aan de aandacht kan ontsnappen - pas na langer gebruik gaat het je opvallen.

Aandrijflijn

Na enige tijd viel me op dat de motor niet echt zo mooi stationair draait als ik zou willen, met name na een koude start. Tikkende klepstoters en een zekere mate van vervuiling van de injectoren naar mijn gevoel. Beide zijn verholpen: het tikken door het bijmengen van wat extra detergent aan de motorolie dat de plaatselijke lakafzetting netjes oploste en een brandstofconditioner in de tank die hetzelfde deed met het brandstofsysteem. Nu draait alles zijdezacht. Dat is een euvel dat je tegenwoordig bij veel motoren tegenkomt: kennelijk zijn met al die files en korte ritten de bedrijfsomstandigheden zodanig dat de standaard reinigende eigenschappen van motorolie en brandstof niet altijd volstaat en af en toe een "extra detox" nodig is. Na behandeling draait hij al vele maanden naar genoegen en zolang dat zo blijft is er geen reden voor herhaling van een dergelijke "kuur".

Banden

Al rijdend werd ik steeds minder enthousiast over de gemonteerde banden (Bridgestone Turanza er33). Ze zijn nogal hoorbaar en zeer gevoelig voor spoorvorming. In de koude periode zijn ze vervangen door winterbanden (Bridgestone Blizzak lm005) en dat blijkt een wereld van verschil. Minder afrolgeluid, veel minder gevoelig voor spoorvorming en zeer comfortabel. Kennelijk zijn winterbanden in de loop der jaren een stuk beter geworden in een aantal opzichten. De zomerbanden hebben nog ca 6 mm profiel en het is dus zonde om ze al te vervangen. Maar bij vervanging zal er beslist een andere keuze worden gemaakt.

Hybride rijden

Ik verbaas me nog steeds over het perfecte samenspel van electromotor, verbrandingsmotor en CVT. Het klopt eigenlijk altijd - en de manier waarop je met het gaspedaal omgaat communiceert indrukwekkend goed met de aanwezige regelapparatuur. Bij nieuwere Lexus modellen zie je dat men de CVT weer vervangt door een automaat met een aantal discrete overbrengingen. Dat mag dan meer op een "normale" auto lijken, maar voor mij is dat een stap terug.

Wat me steeds meer opvalt is dat bij rijden met snelheden hoger dan waarbij volledig electrisch rijden mogelijk is, de electromotor regelmatig toch een bijdrage levert. Niet alleen bij accelereren, maar ook bij het aanhouden van een vaste snelheid en "cruise control". Kennelijk wordt voortdurend een afweging gemaakt hoe een op een bepaald moment nodig vermogen het meest efficient kan worden geleverd. En zodra de batterij nagenoeg helemaal "vol" is, is het aandeel "electrisch" bij het rijden groter, terwijl bij bijna "lege" batterij de verbrandingsmotor een deel van het vermogen gebruikt om zo efficient mogelijk de ladingstoestand weer op peil te brengen. Ik probeer me voor te stellen hoe het regelmechanisme dat voor elkaar krijgt - en krijg daar hoofdpijn van. Kennelijk is het een buitengewoon efficient en intelligent algoritme. Uiteraard is de samenwerking tussen electrisch en fossiel sterk afhankelijk van hoe je met het gaspedaal omgaat - en dat vind je terug in het brandstofverbruik.

Wat ook opvalt is dat bij het aanhouden van een lage constante snelheid (40 tot 50 km/h) de auto op cruisecontrol zo veel mogelijk "EV" gaat, terwijl als je gewoon met het gaspedaal die constante snelheid aanhoudt, de verbrandingsmotor vaak het werk doet. Kennelijk zijn de kleinste veranderingen in gasklepstand voldoende om niet voor "EV" te kiezen wanneer de cruisecontrol uit staat. Jammer dat die cruise control dus niet vanaf 25 km/u werkt - in veel gevallen ligt in de bebouwde kom de snelheid juist tussen 25 en 40 km/u.

Besturing

Aanvankelijk had ik de neiging "te veel" te sturen wat leidde tot een min of meer "zigzaggend" rijpatroon. Inmiddels ben ik gewend aan de directheid van de overbrenging en komt "overcorrectie" niet meer voor. De draaicirkel is prettig klein voor een auto van deze afmetingen, en duidelijk kleiner dan voorwielaangedreven auto's met ongeveer dezelfde afmetingen.

Irritaties

Niets is perfect. Dus zijn er ook een aantal irritante zaken.

De bediening van het navigatiesysteem is niet alleen wennen, maar ook regelrecht onhandig (en dan heb ik het niet over de muis - daar kan ik prima mee leven). Het systeem werkt overigens wel goed en biedt vaak al voor je in een file beland alternatieve routes.

De ingeblikte mevrouw die zo vriendelijk is om je routeaanwijzingen te geven als je gebruik maakt van het navigatiesysteem kan helaas niet haar mond houden als de navigatie uit staat. Ze vindt het nodig om je er op te attenderen dat je een landsgrens hebt overschreden. Dat kan soms nuttig zijn, maar als je in een grensdorp woont en over een afstand van 2 km 5 keer de grens kunt oversteken is het heel irritant. Je zou dat soort mededelingen uit moeten kunnen zetten. Uiteraard kun je op tamelijk omslachtige wijze het geluid van de navigatie uitzetten (waarmee je ook de ingeblikte dame het zwijgen oplegt), maar dat is gewoon onhandig. Kennelijk is bij het ontwerp van het systeem niet voorzien dat op sommige plaatsen de grens midden door een dorp zigzagt?.

Deze auto heeft een oliepeilstok. Mijn laatste vier vorige auto's hadden die ook, maar hadden tevens een voorziening op het dashboard dat bij de start aangaf of het oliepeil voldoende was. Ik heb nooit reden gehad om die mededeling te wantrouwen, het werkte goed. Iets dergelijks had ik bij Lexus eigenlijk ook verwacht. Nu moet ik af en toe de motorkap openen, de peilstok er uit trekken, schoonvegen, opnieuw insteken, aflezen, terugsteken, motorkap sluiten en voor vertrek handen wassen.....

Tanken is een ellende. De eerste liters gaan wel, maar naarmate de tank voller raakt neemt het aantal luchtbellen in de toevoerleiding naar de tank steeds verder toe waardoor als je niet oppast de benzine over je schoenen klotst. Om de tank geheel te vullen moet je dus ruim de tijd nemen en de benzinetoevoer vele malen onderbreken....Dat zal iets te maken hebben met of de vormgeving van de tank of de tankbeluchting, maar het is irritant. Ook de samenstelling van de benzine lijkt een rol te spelen, kennelijk kennen verschillende brandstoffen een verschil in luchtafscheidend vermogen, wat je dus kennelijk bij sommige auto's kunt merken.

Dit is mijn eerste auto zonder asbak, of beter: de eerste auto waarin voor geen asbak aanwezig is. Ik weet het, roken is een slechte gewoonte, maar waarom zitten er in de achterportieren dan wel asbakken? Ik kan niet daar zitten en tegelijk sturen....

Binnenklimaat

Mijn eerste ervaringen met de airco waren matig - koude luchtstromen die je niet wilt. Inmiddels ben ik er ongeveer achter hoe het systeem werkt: gewoon op "auto" zetten en alles werkt zoals je dat verwacht. De bediening bevat echter twee "auto" knoppen - een voor de airco en een voor de manier waarop de luchttoevoer wordt geregeld (van buiten of recirculatie). Dat is verwarrend: beide op "auto" zetten en er verder vooral afblijven is het devies. In de handleiding wordt aangegeven wat al die knoppen doen - maar helaas niet welke keuze je daarbij het best maakt. Die kritiek geldt echter voor de gehele (digitale) handleiding: allerlei zaken en mogelijkheden worden zeer uitgebreid besproken, maar de uitleg waarom een bepaalde keuze onder bepaalde omstandigheden de voorkeur geniet wordt achterwege gelaten. Dat is echter de afweging die je als bestuurder moet maken, en enige uitleg kan daarbij soms heel nuttig zijn. Een enkel voorbeeld: het ventilatiesysteem stelt je in staat de luchttoevoer te regelen. Naar je voeten, naar je hoofd, een combinatie van beide, en dan met frisse of gerecyclede lucht. Er is ook nog een knop die je in staat stelt extra lucht langs de voorruit te leiden. Wat er niet bij staat is onder welke omstandigheden je dat zou moeten doen. Natuurlijk - als de ruit beslagen is....bijvoorbeeld omdat er net vier mensen met een natte jas zijn ingestapt. Rijdend in een sneeuwbui doe je dat echter beter niet. Dan laat je die voorruit beter koud, want als de voorruit zodanig warm wordt dat de sneeuw smelt, zal de ruit aan de binnenkant beslaan.....Ik heb lang geleden ooit eens een Volvo gehad waar dat soort aanwijzingen zeer uitgebreid en verhelderend waren. Natuurlijk: alles op "auto" zetten voorkomt dit soort problemen, maar noem dat dan ook gewoon "climate control" zoals bij andere auto's...

Er is een enkele knop die zowel de buitenspiegelverwarming als de achterruitverwarming aan zet. De logica daarvan ontgaat me enigszins. Na een koude nacht buiten zou je beide aan willen zetten, maar er zijn ook situaties waarbij je geen behoefte hebt aan de spiegelverwarming maar wel aan de achterruitverwarming. Ook het omgekeerde heb ik wel eens meegemaakt - rijdend op een Autobahn licht hellend naar beneden waren opeens de buitenspiegels door condens onbruikbaar terwijl er binnen in de auto niks veranderde. Dan volstaat dus het activeren van alleen de spiegelverwarming.....

Prettig functioneert dan weer de stoelverwarming die na een start met lage binnentemperatuur automatisch aan gaat. Aangenaam is ook dat de verwarming zowel het zitvlak als de rugleuning betreft. Of ook de stoelventilatie automatish begint is me niet opgevallen - in de zomer is die ventilatie wel een zeer aangename voorziening.

De ontvangst van radioprogramma's via DAB of FM is matig. Rijdend over de autoweg van Bergen op Zoom naar Vlissingen valt de gekozen DAB zender af en toe weg. Een onlangs gebruikte leenauto (ES 300h) deed het wat dat betreft aanzienlijk beter. Het is me nog niet duidelijk of daar een beter ontvanggedeelte in zit, of dat bij mij de antenne om de een of andere reden minder goed werkt.

Handleiding

De handleiding is nogal uitgebreid. Het lijkt er op dat deze vanuit de amerikaanse versie in het nederlands is vertaald. Heel veel opmerkingen over veiligheid bijvoorbeeld. Sommige daarvan lijken vooral opgenomen om toekomstige claims te ontlopen. Onjuistheden staan er ook in. Zo wordt bij de bediening van de cruise control vermeldt dat een kort tikje de snelheid met ongeveer 1,6 km verhoogd. Dat is zeker niet het geval. Er zal oorspronkelijk waarschijnlijk 1 mile hebben gestaan en dat is klakkeloos vertaald. De werkelijke snelheidsverhoging is duidelijk minder en waarschijnlijk zo ongeveer 1 km.

Over de bediening van de cruise control ben ik niet erg enthousiast. Ten eerste zit de bedieningsapparatuur op een ongelukkige plaats - die bovendien bij het draaien aan het stuur van plaats verandert. Daarnaast is het instellen van een andere snelheid onhandig, omdat je bij grotere snelheidsverandering de bedieningshefboom langere tijd moet bedienen. Mijn vorige auto deed dat beter: een vast opgesteld bedieningspaneel, een korte tik verhoogde of verlaagde de snelheid met 1 km, iets langer vasthouden veranderde de snelheid zodanig dat je uitkwam op de eerstvolgende snelheid die door 5 deelbaar was en daarna in stappen van 5 km. Je zag bovendien de ingestelde snelheid op het dashboard. Daarnaast kende die cruise control ook nog een snelheidsbegrenzer, zodat je kon voorkomen dat je meer dan 50 km te snel reed....

Onderhoudskosten

Inmiddels heeft de auto een eerste servicebeurt gehad. De kosten daarvan vielen alleszins mee - uiteindelijk behoeft er ook niet zoveel te worden gedaan. Het merendeel van een onderhoudsbeurt bestaat uit visuele controles van allerlei onderdelen hetgeen vrij snel kan gebeuren. Zodra er iets gerepareerd/vervangen moet worden zal dat waarschijnlijk anders uitpakken, maar dat weet je al voordat je een dergelijke auto aanschaft.

Conclusie
De auto voldoet uitstekend. Alles maakt een gedegen indruk en de prestaties zijn meer dan ruim voldoende, en dat bij een gewicht en afmetingen meerekenend bescheiden brandstofverbruik. In feite heeft deze auto het laagste brandstofverbruik van alle auto?s die ik ooit heb gehad en dat bij een gewicht dat tussen 200 en 1000 kg lager was), chapeau! Exclusief is hij ook nog: parkerend bij een Van der Valk hotel zul je meer Porsches en Jaguars aantreffen dan een GS 450h. Ik ben blij dat ik destijds de knoop heb doorgehakt en een exemplaar heb gekocht dat nu eens niet zilvergrijs of grijs is en geen zwarte bekleding heeft ? het aanbod is inmiddels aan het opdrogen lijkt me.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en BlueyCT200

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Dank voor dit uitgebreide en herkenbare verslag. Met veel plezier gelezen!

Maar wat me opvalt: je peilt voor een rit daadwerkelijk de olie? In een Lexus?
Ik kijk eens per maand eens naar het niveau, samen met de controle van koelwater en ruitenwisserwater. En altijd zinloos. Alleen ruitenwisserwater bijvullen, de andere vloeistoffen staan rotsvast op hun niveau....

Ik herken heel erg het effect van het parkeren van de unieke stijlvolle sedan tussen de Duitse eenheidsw?rst....
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Tja , bijna clich? dat na wat meer kilometers meer dingen gaan opvallen als bij de proefrit.
Alles wat met de aandrijving te maken heeft blijf ik fantastisch en uniek vinden , er zijn ( ook die Japanners zijn niet perfect ) ook wat ergernisjes.

Weet je zeker dat die grensmelding niet uit te zetten is? Ik meen me te herinneren dat hier wel een instelling voor was. Ga ik morgen nog even checken.
Ik laat het lekker aan , betekend bijna altijd vakantie als je niet bij de grens woont:oops:

Elektrisch rijden in de stad is lastig. Zo snel mogelijk naar 50 of zelfs 60 en dan gas iets liften heeft meestal het beste resultaat.( bij warme motor)

Geld ook voor cruise control , gas bij geven en weer op set is een stuk sneller als de hendel vasthouden.

DAB is rond Amsterdam gelukkig redelijk stabiel.

Bij mijn GS 300 had ik ook veel last met tanken , deze gelukkig nog niet. Er gaat bij mij alleen 98 in.
Onregelmatige loop heb ik ook nog geen last van . Al zal ik dat nu beter in de gaten houden aangezien de Corona er voor zorgt dat er nog maar weinig km bijkomen :mad:
Mijn grootste ergernis blijft de muis en dan vooral het schakelen tussen de 2 schermen.
Net een grote beurt gehad en gelukkig geen bijzonderheden met een ritje in een UX als vervanging.
Leuk , maar daarna ga je die V6 toch weer vreselijk waarderen als je m weer opgehaald hebt :)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Maar wat me opvalt: je peilt voor een rit daadwerkelijk de olie? In een Lexus?
Ik kijk eens per maand eens naar het niveau, samen met de controle van koelwater en ruitenwisserwater.

Uiteraard niet voor iedere rit - maar aanvankelijk toch wel regelmatig omdat ik geen idee had of bijvullen noodzakelijk zou zijn na verloop van tijd. Op een gegeven moment weet je dan dat het niet snel zakt en kun je vervolgens volstaan met een controle af en toe. Bij die gelegenheid werp ik ook een blik op de andere vloeistoffen - hetgeen min of meer overbodig is: die zijn allemaal wel voorzien van een of andere vorm van niveauindicatie die je van achter het stuur kunt volgen, het zij electrisch ("lampje") voor remvloeistof en koelvloeistof of visueel ("er komt geen water meer uit") voor de voorruitreiniging.

Het controleren van het oliepeil mag dan bij veel auto's niet meer zo vaak nodig zijn, bij sommige modellen en bepaalde series motoren kan het wel degelijk voorkomen dat er sprake is van een naar huidige maatstaven hoog verbruik. In dat geval kan voldoende frequente controle je voor veel extra narigheid behoeden. Zowel Toyota en Lexus vallen dan wel niet in die groep, maar af en toe een controle kan ook dan geen kwaad.
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Er zijn meerdere grensbewoners die zich ergeren...

https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=11681

Maar je hebt gelijk , ik kan het inderdaad ook niet terugvinden. Misschien was het wel een mogelijkheid in mijn vorige modellen dat ik dit dacht maar dit kan ik niet meer checken.
Olie controleren bleek bij alle Japanse auto's die ik heb gehad ( 8 stuks ) niet nodig te zijn , en toch blijf ook ik dit regelmatig om de paar maanden doen.
Niet alleen het peil , maar ook hoe het er uit ziet.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Er zijn meerdere grensbewoners die zich ergeren...

https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=11681
.

Dank voor deze verwijzing. Gedeelde smart is halve smart....Het lijkt er op dat het een ingebouwde attractie is van wat oudere navigatiesystemen gebruikt binnen de Toyota familie. En inderdaad kun je de behulpzame mevrouw het zwijgen opleggen door het geluid van de navigatie volledig uit te zetten en dan gewoon op de pijltjes en andere info op de kaart af te gaan - misschien toch eens proberen.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Ik snap niet dat ze in Japan (waar ze toch zo technologie-gek zijn) niet met een beter multimedia / navi-systeem op de proppen kunnen komen. Volgens mij wordt de interface ontworpen door een programmeur die totaal geen rekening houdt met hoe zo'n systeem in werkelijkheid gebruikt gaat worden. Ik vind mijn GS 450h een heerlijke auto maar dat multimedia systeem is echt ondermaats.

Jarno
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Dat hebben ze met de nieuwste RX begrepen . Touchscreen en eindelijk compatibel met Android en Apple.
Dan zal er denk ik niet veel meer gebruik gemaakt gaan worden van hun eigen navigatie , alhoewel ik daar geen echte problemen mee heb.
Wel viel mij op bij mijn rit in de UX dat het scherm die ongeveer hetzelfde gepositioneerd is er niet fijn uitzag met het zonlicht er op.
Je krijgt dan de behoefte om het even lekker schoon te maken met waarschijnlijk het tegenovergestelde resultaat.
Dat het in de GS diep is verzonken vind ik qua zicht en helderheid echt beter. Geen touch , maar dus ook geen vette vingers.
Elk nadeel heeft z'n voordeel...
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik vind de GS zo?n fijne auto, dat ik de Auris Station thuis laat met de zomervakantie en dakdragers heb aangeschaft.
 

Bijlagen

  • 08DE5B85-A3A8-48A2-9CE2-A35743343258.jpeg
    08DE5B85-A3A8-48A2-9CE2-A35743343258.jpeg
    355,2 KB · Weergaven: 73
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en BlueyCT200

RobbertGS

Hoort erbij
7 jul 2018
50
7
8
Ja, maar lukt niet, ben op de vingers getikt voor teveel spam :p

Dacht andere GS rijder blij te kunnen maken met originele set dakdragers voor een GS van de 3e gen. Niet gelukt :thumbsdown:
 

RobbertGS

Hoort erbij
7 jul 2018
50
7
8
zo'n GS450h is overigens mijn wens als opvolger voor de GS300. Sportwagen prestaties in een groen maatpak :grin: