Vandaag precies 5 jaar in mijn bezit, m'n LS 600h.

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
791
113
Na vijf jaar en zo'n 60.000km hier een kleine review hoe de auto zich heeft gehouden.
Auto is van juli 2009 en heeft nu 232.000km gelopen.
  1. De auto heeft me ??n keer in de steek gelaten wat mijn eigen schuld was, ik was heel de middag aan het poetsen en de radio stond aan op acc-stand. Resultaat: 12 volt accu leeg. Een jumpstart verder en hij deed het weer.
  2. De auto heeft netjes via Louwman z'n beurten gehad. Er zijn nog nooit reparaties nodig geweest. Alles blijft perfect werken.
  3. De auto lust graag banden, ik ben al aan de derde set bezig. Ook de remmen zijn vrij snel op, terwijl ik zoveel mogelijk de auto laat uitrollen en zelfs regelmatig terugschakel.
  4. De 12 volt accu was bij 9 jaar versleten, deze vervangen door een Bosch accu, niet de dure Panasonic dus.
  5. De waterpomp begon bij 210.000km iets te lekken, deze is ook vervangen.
De auto loopt als een zonnetje, precies zoals ik het graag heb: lekker rustig en stil deinend over het wegdek. De auto ligt ook als een blok op de weg, zeker als ik het onderstel in "sport" zet. De luchtvering wordt dan behoorlijk hard en de auto helt dan nog nauwelijks over in lange, snelle bochten van afritten en zo. Hoewel de auto "GS 450h prestaties" heeft laat de auto zich niet graag planken, het voelt gewoon verkeerd aan. (Al is het wel gaaf om bij 150km/h in je stoel gedrukt te worden.) 120km/h is de sweetspot voor mijn auto, dan zoemt en rijdt de auto het lekkerst.

Verder heeft de auto "last" van een typisch Toyota/Lexus kwaaltje, het polycarbonaat van de koplampen en Lexuslogo's verweert snel door UV licht, deze moet je wel bijhouden.
Het interieur blijft opvallend goed, ook de bestuurdersstoel. De lak ziet er op de wasstraatswirls na nog zeer goed uit.

Geen klachten dan? Jawel, regensensor is wel erg pessimistisch, bij een paar druppels gaan de ruitenwissers al werken. De adaptive cruisecontrol houdt nogal veel afstand, ook in de kortste stand, en reageert nogal abrupt, daarom gebruik ik deze zelden. Jammer is dat ik de kofferbak kan openen met de afstandsbediening maar sluiten moet met de knop in de klep, andere merken kunnen wel de klep sluiten met de afstandsbediening...

a.jpg
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Tja, het is waarschijnlijk de mooiste LS ooit gemaakt. En ook daar zijn nog wel wat kleine ergernissen te vinden. Ik heb er destijds ook aan zitten denken, maar heb me " beperkt" tot een GS 450h. Bij een LS zou ik de neiging hebben om een chauffeur in dienst te nemen om mezelf op de achterbank terug te trekken, en dan wordt het toch wat te duur. Dat de auto graag remmen en banden lust, verbaast me niet zo. Gegeven vermogen en wagengewicht lijkt me dat niet vreemd. Met normaal onderhoud moet er nog wel 700.000 km meer in zitten :)
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Ik heb er ook veelvuldig naar zitten kijken maar vond het een zware auto met alle meerkosten van dien vergeleken met de GS450.
Misschien maar gelukkig dat ik er niet in proefgereden heb.....
Heb je ook de GS450h gereden? Indien ja wat zijn de grootste verschillen in vooral beleving?
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Sjonge, wat blijft het toch een machtige wagen, Higgie.
Het mooiste model LS aller tijden als je 't mij vraagt. Nou ja, de allerlaatste is ook een redelijke kanshebber :p.

Apart wat je schrijft over de adaptive cruise (ACC): die verhalen kwamen mij destijds ook ter ore over de 3GS 430/460/450h met ACC, dus ik was erop bedacht op het gedrag dat jij omschrijft mbt het abrupt remmen. In mijn GS heb ik er echter absoluut geen last van. Ook niet als ik word ingehaald en de inhaler weer vlak voor mij invoegt, MITS zijn snelheid ook maar een fractie hoger ligt dan die van mij. In dat geval neemt mijn GS bijna ongemerkt steeds meer afstand tot de voorganger (tot de ingestelde afstand, natuurlijk). Voegt een auto voor mij in met een lagere snelheid dan mij, dan gooit ie de ankers eruit. Dan wel. Daar ben ik op bedacht. Zou ook niet goed zijn als ie dat niet zou doen. o_O

Ik meen mij te herinneren dat het gedrag van de ACC via de IT2 is in te stellen vwb afstand houden. Ik zal er nog eens naar kijken. Zo ja, dan moeten we tzt maar eens kijken of jouw machtig mooie LS zich daar misschien ook iets van wil aantrekken? Ik zou de ACC in ieder geval niet meer willen missen.

Nu we 't toch over de cruise hebben, ff off-topic: 'n maand geleden op een verlaten duitse A31: 78km lang aan ??n stuk de cruise op 180 staan gehad zonder ook maar ??n ingreep (verbruik 1:11.2) . Zoiets kan ik me in de afgelopen 25 jaar verder niet meer herinneren. Corona macht's m?glich :eek:. Dat schoot nog eens mooi op! :):thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator