Review NX300h

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
05.jpg


​Terwijl ik de afspraak maak voor mijn reguliere onderhoud, kwam ik tot de openbaring dat ik de NX300h nog helemaal niet gereden had. ?Uhm, kan ik de NX meekrijgen?? was dan ook mijn vraag aan Karel van Lexus Amsterdam. Zoals altijd doet men daar niet erg moeilijk over en ik kreeg de demonstratieauto zelf mee. Een witte F-sport, YAY!



Eerst moet ik natuurlijk nog even met de verkopers praten. Een goede relatie met de dealers is belangrijk voor Lexusforum. Wat ik toch wel wil vermelden was het feit dat ik van Andr? een relatiegeschenk kreeg, een boek in houten case van ?The Art of Lexus?. Dit is een extreem beperkte oplage en dus moeilijk aan te komen. Hartelijk dank, als Lexus fan zijn dit soort cadeaus echt geweldig om te krijgen.



Na nog een blik in de showroom te werpen nam ik deze crossover onder mijn vleugels. Zoals iedere Lexus is het een fijne omgeving. Alles lijkt op zijn plek te zitten het voelt degelijk aan en de auto zit erg goed. Eigenlijk had dit best een RX kunnen zijn, het is namelijk een erg ruimte wagen. In vergelijking tot mijn eigen GS heb ik niet het idee dat ik in een smallere auto zit, een gevoel wat ik in de IS wel heb.



Er is weinig luxe te wensen over in de auto. Lane departure warning, adaptive cruise control, stuurverwarming, NFC, noem het maar op, de auto zit gewoon bomvol. Het zwarte tinerieur voelt goed aan. Het enige wat ik over het interieur kan zeggen is dat ik het Mark Levinson audio en navigatie systeem miste. Dat is net dat tikkeltje beter en hoort naar mijn mening gewoon thuis in een Lexus. Een heel leuk verborgen extraatje is het spiegeltje!



Bij de introductie van de NX was ik helemaal weg van het touchpad van de NX. In de praktijk vandaag had ik er toch even wat moeite mee deze onder de knie te krijgen. Maar zoals bij alles, even oefenen en je hebt de slag snel te pakken.



Tja en wat doe je dan met een NX? Echt off-road ga je niet met die auto. Dus dan maar even naar IKEA. Ik moest toch nog wat kastjes hebben en de auto oogt ruim genoeg. Na 5 ladekasten van het type MALM en wat kussentjes (voor wie dat nou echt interesseert!!!!) gekocht en ingeladen te hebben verbaas ik mij nog even over het gemak van de automatische kofferdeksel. Bijgekomen van deze exercitie zet ik mijn reis naar de moerassen (Lelystad) voort.



Het valt op dat in het stadsverkeer de auto voldoende vermogen heeft en best lekker en pittig rijdt. Hij reageert goed op mijn voet en het remmen voelt ook lekker solide aan.
Op de snelweg merk ik echt heel erg duidelijk het verschil tussen mijn GS450h en de NX300h. Waar mijn auto bij vol gas een lekkere duw in de rug geeft, heb ik bij de 4 cilinder van de NX toch een beetje het idee dat ergens iets gaat loeien zonder dat er veel gebeurt. Toch is dat een illusie, want de snelheidsmeter geeft duidelijk een vlotte progressie aan.



Selecteer je Sport + dan veranderd de dynamiek van de auto volledig. Het onderstel wordt stugger, het sturen gaat wat zwaarder en de auto gaat zich een beetje gedragen als een beteugeld renpaard dat in galop wilt. Welke moderne Lexus ik ook rij, Lexus weet mij altijd te verassen met de metamorfose van de Sport (+) stand. Dit is iets dat men moet ervaren, zelf moet meemaken. Het proberen te beschrijven doet geen recht aan de ervaring.



Iets wat mij opviel was dat het Lexus logo in de ramen een schaduw gaf op de spiegel. Als dit echt zo ontworpen is en er over nagedacht is dan is dit gewoon fenomenaal! Het beste is om op onderstaande foto dit te bekijken.

shadow1.jpg


Thuisgekomen laat ik mijn vrouw de auto ervaren. De glimlach heeft ze nog steeds op haar gezicht.. "Dit wordt mijn volgende auto" weet ze mij nog net te vertellen. En ik kan haar geen ongelijk geven, wat een fijne auto.

Met dank aan Lexus Amsterdam voor het gebruik van de NX300h F-sport.







Specificaties:
? 66.390,-
25%
A
300h 4-cilinder hybride met loodvrije motor
2494 cc
197 pk / 145 kw @ 5700 tpm
210 nm @ 4200 tpm
9.3 sec.
180 km/u
Gecombineerd 5.3 l/100km
Stadsrit 5.4 l/100km
Buitenrit 5.2 l/100km
 
Laatst bewerkt:

johanm

Heel actief
13 apr 2011
609
29
28
Mooie beschrijving en foto's. Hoe vond jij de vering in normaal stand??
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Mooi verslag Hube,
Helaas heeft deze bij mij de CT van de lelijkheid-troon gestoten.
😂
Maar goed, over mijn smaak valt niet te twisten.

Daar sluit ik mij bij aan, vind dit model om te zien ook NiX
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Het is beter dat je even moet wennen aan een auto dan dat hij gelijk mooi is. Tesla begint er nu ook al normaaltjes uit te zien net als dat vroegere Mondeo's dat effect hadden...Deze auto heeft een hele sterke design kant en dat kan ik heel erg op prijs stellen.

Enne over jouw smaak valt goed te twisten :) :p

Mooie beschrijving en foto's. Hoe vond jij de vering in normaal stand??
Redelijk goed Johan. Niet te hard, niet te zacht. Het is geen RC-F :)
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
prachtige review , mooie foto's en duidelijk verhaal

en ja Lexus is altijd zijn tijd ver vooruit qua styling en innovaties , te modern voor mij denk ik , en te hoog op de poten
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Leuk verslag! Ik kan nog niet wennen aan het design, al vind ik het gedurfd maar dit keer is het, in mijn ogen, niet zo geslaagd. Met de IS had ik dat ook in het begin, maar nu vind ik ze juist mooi. Ik moet ook zeggen dat wit niet zo goed bij de NX past, misschien de 4 deuren, maar dat was het :)
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Leuk verslag Hube en het geschenk moet je natuurlijk verloten op het forum 😃

Verloten ?, lijkt mij meer een geweldige prijs voor de mooiste Lexus op de eerst komende meeting,
of met terug werkende kracht voor de laatste grote meeting.
Maar ja, wat dat laatste betreft ben ik waarschijnlijk de enige die dat een uitstekend idee vind.:grin:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Hij reageert goed op mijn voet en het remmen voelt ook lekker solide aan.
Nu ben ik wel erg benieuwd naar die voet, want de ene voet is de andere niet
wink2.png


Nu ben ik wel benieuwd naar het overhellen van de auto in bochten etc. Kun je daar nog iets over meegeven?
Op de foto's ziet het dashboard er behoorlijk plastic fantastic uit... schijn bedriegt of...?
Uiterlijk vind ik ook nog steeds lastig...vooral de achterzijde lijkt erg gewoontjes...

In ieder geval bedankt voor je impressie..maar die zou best iets uitgebreider kunnen qua weggedrag, inhalen, etc.

Maar ja, wat dat laatste betreft ben ik waarschijnlijk de enige die dat een uitstekend idee vind.
Mijn stem heb je Henny ;)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Haha Henny :)

Maar inderdaad het is een kwestie van wennen, maar ik zou liever de RX nemen dan een NX
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Fijn verslag! Eens zien wanneer ik hierin kan rijden. Misschien demo op de meeting?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik denk dat de NX wel op de meeting te vinden is :) Het Louwman dome staat vol met Lexus!
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Weet je wat mij een mooie combi lijkt...
RoosLexusGroningen in een NX300h
Ik denk dat we dan heeeeeel anders tegen het model aankijken wedden. :p
 

Da_Kwant

Hoort erbij
20 feb 2014
77
2
0
Bij mijn 15.000km onderhoud heb ik er ook ingezeten, ik wou liever de RC-F maar die hadden ze in Hasselt niet staan. :sleep: