RX350 (Gen 2)

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Telegraaf 19 januari 2009 zei:
Vandaag is de deprimerendste dag van het jaar.
RIJSWIJK - Het is maandag weer zover: ?blue Monday?, oftewel de meest deprimerende dag van het jaar.

Wanneer ik ?s ochtends wakker wordt en dit het eerste nieuws is dat ik lees, dan is de stemming al gezet. Vandaag schijnt het blue Monday te zijn. De dag waarop niemand in Nederland het meer ziet zitten. Na deze deprimerende headline heb ik mij maar naar mijn werk gesleept om daarna even naar Lexus Amsterdam te gaan zodat mijn IS250 een servicebeurt kan krijgen (Ik maak geen gebruik van de red capret treatment omdat ik onregelmatig werk en toch langs de dealer rij). Goedendag John, Goedendag Huib, hier is de sleutel, hier is de sleutel. Met mijn half duffe kop groet ik vriendelijk en ga ik op zoek naar de leenauto.

Inderdaad, vandaag was echt blauw. Een blauwe RX350 om precies te zijn.



Nu even wakker worden. Een leuke auto, tijd voor een review op lexusforum!

Het eerste dat mij opvalt, is de ruimte. Wat zalig! Al deze ruimte voor mij alleen! My precious! Het lijnenspel van de RX, tweede generatie blijft ongelooflijk mooi. De hele auto is in balans en doet mij enigszins aan een sportcruizer denken, een leuke bayliner of zo... De prachtige lichtblauwe kleur (iceblue) doet de auto goed. Deze ziet er, met uitzondering van een paar details, niet uit als een model dat binnen een aantal maanden vervangen gaat worden.

Nadat de motor gestart is en ik even aan het genieten ben van de prachtig lopende 3.5V6 wordt het tijd om de auto in ?D? te zetten en eens een goede rijimpressie te krijgen. Even rustig wegrijden, linksaf richting de Arena en de auto even warm laten worden. Deze tijd gebruik ik mooi even om de audio in te stellen. Zoals vaak, in leen-lexi , staat de bass helemaal omlaag. Geen goede combinatie met 538. Even aanpassen, de Arena voorbij, Ikea voorbij en de A9 op!



De auto is echt snel. Toch heb ik even moeite te wennen aan het rijgedrag. Het is geen sedan met een sport onderstel welke lekker stijf in de bochten blijft, zoals mijn eigen IS. Enigszins onwennig neem ik de bochten, maar tot mijn genoegen merk ik dat dit niet met een slakkengangetje gebeurt. Alles in de RX lijkt langzamer te gaan. Waarschijnlijk omdat ik ook hoger zit dan ik gewend ben. Na deze sensatie verwerkt te hebben moeten de paarden maar eens werken. Glimlachend haal ik een XC90 in. Even snel doortrekken naar een snelheid welke niet is toegestaan in Nederland en dan is het genieten.

Vandaag neem ik de RX even mee naar het centrum *kuch* van Lelystad om boodschappen te doen. De auto is groot, zelfs voor een van de autovriendelijkste gemeentes in Nederland. Na bij AH een winkelwagentje volgeladen te hebben moet de inhoud in de RX. Geweldig! De achterklep piept even om te waarschuwen en gaat vrolijk helemaal automatisch omhoog. Met het uiterste gemak leeg ik het karretje. Dan is het tijd om een paar foto?s van de auto te maken.



Het was heerlijk om eventjes in een auto te rijden welke totaal anders is dan mijn auto. De RX is zeker een auto welke een yup met een gezinnetje, wie anders wilt zijn dan de rest, moet proberen. Of iemand wie het overzicht in het verkeer erg prettig vindt. Het is een auto welke zich uitstekend leent voor een drukke levensstijl. Je kan alles meenemen wat je mee wilt nemen, hij is snel en laat de meeste auto?s achter zich. De afwerking is subliem! Dat merk je al gelijk wanneer je in de auto stapt. Welke reden je dan hebt om een SUV aan te schaffen, een testrit in deze RX kan absoluut geen kwaad. Wie weet wordt je nog betoverd!

Opnieuw dank aan Lexus Amsterdam voor de rijervaring en de mogelijkheid een review te plaatsen van deze auto op Lexusforum.nl




Code:
Merk & model             Lexus RX350
Uitvoering                  3.5 Executive
Modeljaar                  2008
Carrosserie                SUV, 5 deurs 
Aandrijving                 4x4 (vierwielaandrijving)
Brandstof                   Euro loodvrij
Versnelling                 automaat
Energie-label              F
Brandstoftype             Euro loodvrij
Gecom. verbruik         8.9 km/liter
Verbruik snelweg        11.8 km/liter
Verbruik stad             6.4 km/liter
Efficiency label           F
Emissie                     264 g/km
Tankinhoud               72 liter

Acceleratie                 8 sec.->100km/u
Vermogen                  203 kiloWatt
Topsnelheid               200 km/u
Max. koppel               342 n.m

Zitplaatsen norm.       5
Zitplaatsen max.        5
Stoelconfiguratie         2+3
Bagageruimte            439 liter
Gewicht                     1810 kg
Max. totaalgew.         2380 kg
Geremd aanh.gew.     2000 kg
Ongeremd aanh.        700 kg
Hoofdruimte*             99.8 / 98.0 cm
Schouderruimte*        147.3 / 148.6 cm
Heupruimte*              onbekend
Beenruimte*              108.0 / 92.5 cm
L x B x H                   474 x 184.5 x 167.5 cm
Wielbasis (L)             2720 mm
Draaicirkel                 11.40 meter
 

337

Nieuw hier
20 jan 2009
8
0
0
Was a nice car to drive, for the experience. Mechanically, it handles a lot like the Prius, but with a stronger engine. Top speed is relatively low for such an engine, but not to forget the over 1800 kg holding it back...

Interesting enough - it felt like a combo between Sharky and the Toy, don't you think ?
 

L-expert

Hoort erbij
4 sep 2008
32
2
8
Ik zie in deze review dat Huib stiekem een karretje heeft gevonden voor de toekomst? :p
 

gusmano

Hoort erbij
18 jul 2008
69
0
0
mooie ervaring

mooie ervaring

Toen mijn auto voor een beurt bij de dealer stond heb ik ook een rx 350 mee gekregen.
Ik heb er van genoten om weer in een grote Suv te rijden.
Ik vond hem wel lekker snel ,en had een zeer goede wegligging voor zijn formaat en hoogte.
Er zaten veel leuke opties op ,die ik in mijn Ls niet heb.
Zoals een groot navigatie scherm met achteruitrij camera,dit is wel wennen hoor.
Wat mij ook opviel is dat de auto nog minder toeren maakte dan mijn Ls400 bij alle snelheden.
Een geweldige soepele V6 motor,met genoeg vermogen om snel uit de voeten te kunnen.
Ik had hem van 9.00 tot 16.00 tot mijn beschikking,en heb er aardig wat km mee gereden :lol:
Kortom geweldige auto,en een geweldige ervaring!

Gusmano
8)