Review IS300h (Gen 3)

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Tijdens de jaarlijkse midsummer BBQ van Lexus Zwolle, heb ik aan Gert (Lexus Zwolle) gevraagd of wij de IS300h mochten testen. Gert was meer dan enthousiast om ons daarmee te helpen. Een snelle app naar de moderators en ik had al snel een drietal gegadigden die de auto maar al te graag aan te tand wilden voelen. MLCoolj, GPS-10 en Alan waren dan ook meer dan bereid om het hele stuk naar Lelystad te rijden.



En zo was het dat ik zaterdagmiddag bij Lexus Zwolle de auto in ontvangst mocht nemen om een paar dagen mee te rijden. Na een klein gesprek bij de dealer en een gesprek met Jos?, die hoog zwanger is (heel veel succes!), heb ik de auto onder mijn vleugels genomen en begon ik aan de rit naar huis.

Bevindingen Hube:
Wat direct opvalt, is de response van de auto. De felheid waarmee hij reageert en hoe hij totaal niet vergelijkbaar is met een Prius of een CT200h. Waar de CT en de Prius veel meer een uitstraling hebben van zuinigheid en degelijkheid (bij de CT ook nog Luxe) en de hybride aandrijving geprononceerd aanwezig is, weet deze auto de rijder te wanen in een "gewone" sportsedan te zitten. De CVT is aanwezig, maar geeft je niet het gevoel van een CVT. De vier cilinder is nauwelijks hoorbaar en de soundbox, tja, die hebben we maar uitgezet.



Voor ik doorga met deze review moet ik vertellen dat mijn vergelijkingsmateriaal mijn eigen IS250 F-sport is. Deze auto is strak geveerd, helt amper en neemt bochten met het gemak van een kart. Om eerlijk te zijn is dit de beste Lexus die ik ooit gehad heb. En daarmee ligt de lat voor deze business edition erg hoog. Maar ook moet ik er voor zorgen dat ik niet de fout maak het sportonderstel van mijn IS250 als basis te nemen. Dan zou een vergelijk met de nieuwe F-sport meer op zijn plek zijn.

De auto stuurt goed, neemt de bochten redelijk scherp en is zuinig. Tijdens de korte stukken en accelaratie testen tegen de IS250 en de Altezza RS200 kregen wij een gemiddeld verbruik van 1 op 14. Voor een 225pk sterke auto waar je alles van vraagt, niet slecht. De rit langs de wegen vanuit Zwolle ging helaas niet met een veel beter verbruik. Ondanks dat ik mij aan de snelheden hield registreerde de boardcomputer een verbruik van 1 op 16. Maar daar was een reden voor. De accu was namelijk wat aan de lege kant toen ik uit Zwolle vertrok. De latere ritten met een redelijk volle accu lieten dan ook een beter verbruik zien. Wij kwamen uit op een verbruik van 1 op 18. Ten opzichte van de twee andere auto?s is dit ook de grootste kracht van de IS300h. Daar komt nog eens bovenop dat de IS300h de eerste 15.000km meer verbruikt i.v.m. het inrijden.



De IS300h komt geen vermogen tekort. Hij rijdt vlot mee en in de tussen acceleraties is hij erg snel. Vanuit stilstand echter moet de auto het met een neuslengte afleggen tegen de IS250 en de RS200. Dat is dan ook voornamelijk omdat de motor nog moet aanspringen op het moment dat je vol gas geeft, waarbij hij bij de anderen al loopt. Wellicht is het een idee voor Lexus om een vorm van een launch control te maken voor de toekomstige hybride modellen waarbij de motor klaar is voor een snelle start. In de tussen acceleraties hebben de andere twee auto?s meer moeite. Hoe dan ook alle drie zijn zeer gewaagd aan elkaar, waarbij de IS300h ze opvreet wat het verbruik betreft.

De soundbox werd door alle rijders als irritant ervaren. Het klinkt in het begin wel leuk, maar wanneer je meer van de auto gaat vragen dan begint hij als een ruimteschip te klinken waar een hoge irritante toon nadrukkelijk aanwezig is en de soundbox en het motorgeluid een rare combinatie van geluid opleveren. Het idee is leuk, maar wat ons betreft voegt het niet veel toe.



De afwerking van de auto is bijna perfect. De stoelen zijn geweldig. Forumreus GPS-10 zat goed in de auto, wat voor hem redelijk uniek was. Wij hebben wel wat vraagtekens bij de indeling van het dashboard. Voor het navigatiescherm is een ruimte om spullen neer te leggen. Wij kunnen ons zo voorstellen dat iemand onnadenkend zijn sleutels of telefoon daar neerlegt. Deze komen dan tegen het scherm aan te liggen wat krassen of schade kan veroorzaken tijdens het rijden.

Achterin zitten we allen goed. Vier volwassenen passen dan ook goed in de IS300h. Dat is anders bij de andere twee auto?s, waar we met onze knie?n tegen de stoelen aanzitten. Een ander (klein) minpuntje was de locatie van de bekerhouders. Indien deze in gebruik zijn, kan de bijrijder zijn arm niet op de middenconsole rusten.



Wanneer ik dan het vergelijk moet maken met de evolutie van de IS, zie ik een bijzondere ontwikkeling. De RS200 is een snelle auto, waarbij je echt het gevoel hebt in een snelle wagen te zitten. Je moet werken, de weg aanvoelen, en na het schakelen krijg je iedere keer weer een duw in de rug. De auto is puur. De IS250 is al wat afstandelijker. Hij is snel, maar het snelheidsgevoel is wat minder. De zestraps automaat brengt het vermogen meer lineair over. Dan tot slot de IS300h welke meer de bekende speedboot ervaring geeft. Geef gas en hij gaat met een bijna gelijke versnelling. De snelheidservaring in de IS300h is dan ook het minst aanwezig. De IS300h is enigszins scherper dan de IS250, maar niet zo scherp als de Altezza. Wat rij ervaring betreft plaats ik hem in het midden, waarbij de IS250 het meest afstandelijk is en de Altezza een pure rijdersauto is.

Dus de IS300h geeft minder snelheidsgevoel, maar rijdt wel scherper. Dit is voor mij een combinatie die ik niet verwacht had, of zelfs voor mogelijk had gehouden.

Bevindingen MLcoolj:

Zondag 14 Juli was het zo ver.. De IS300h stond klaar om mee gereden te worden. Na een snelle vraag van onze Admin, Hube, konden GPS-10, Alan en ik de IS300h even aan de tand voelen. Daarvoor moesten we wel afreizen naar Lelystad.. Why not? Rustig wakker geworden en toen richting Lelystad gereden in de Altezza met in gedachten, hoe zal de auto aanvoelen, zal het net als de CT en Prius aanvoelen? Wat ga ik fotograferen? Zal hij net zo snel zijn als mijn RS200? Na 1 uur en 15 minuten kwam ik aan in Lelystad, natuurlijk te laat want moest nog iemand ophalen. De 300h was al vertrokken, met aan boord GPS-10 en Alan.



Na even met Hube gesproken te hebben zag ik de 300h al aan komen rijden. Bij de afgelopen meeting en op foto's had ik de 300h al in de F-Sport variant gezien. Het was even wennen toen, maar ik begon de styling steeds meer te waarderen! De auto wat we mochten besturen was een business variant.

Wat mij meteen opviel was de "rustige" voorkant en de kleinere wielen. Ik moet zeggen dat ik dat wel prettig vond om te zien. Om het simpel te zeggen, de auto zag er goed uit! Ik had het niet gedacht, maar zo mocht die ook voor mijn voordeur staan, misschien iets verlaagd en een bescheiden spoilertje achter, maar dat was het...
Na wat uitleg over de soundbox mochten we vertrekken. Wat mij direct opviel was dat we 60 km/u reden en de verbrandingsmotor niet aanging. Verder zaten de stoelen heel lekker (als gegoten).

Er is veel gewerkt aan het interieur van de nieuwe IS, zelfs de richtingwijzerspalk voelt anders aan. Het stuur is niet te groot maar ook niet te klein en zit lekker in de hand. Het Display tussen de toerenteller en snelheidsmeter zag er ook gelikt uit. Het navigatiescherm is lekker groot, maar we moesten wel even wennen aan al de informatie welke je tevoorschijn kan tonen.
Mijn telefoon koppelen ging ook prima en de muziek installatie klonk lekker! (voor mij dan :) )De soundbox... tsja... die hebben we even aan gehad maar ging heel snel weer uit. Daar is meer ruimte voor verbetering.



Er vielen ook andere dingen op. De cupholders staan op een ongemakkelijke plek voor de bijrijder. Als deze Gevuld zijn dan kan de bijrijder niet meer met z'n arm daar "rusten". Het was even zoeken om de navi uit te zetten, een vriendelijke mevrouw wilde steeds dat we omkeerden maar dat wilden we natuurlijk niet, het ritje was te lekker :)

De 300h is stil, heel stil vergeleken met mijn RS200. Wegrijden vanaf een stoplicht en tussensprints gaan prima in de auto, voordat je het weet rij je al 140 of meer. De 4 cilinder doet z'n werk prima en je merkt niet eens dat het een 4 cilinder is eerlijk gezegd. Goed werk geleverd door de ingenieurs!



Schakelen was ook iets nieuws voor mij. In de RX kon je ook schakelen maar dat was niet echt schakelen, hier wel. Sturen ging ook goed, de auto stuurt direct en je hebt wel gevoel met het wegdek. Ondanks de zachtere vering voelde de auto wel sportief aan!

Toen was het tijd om te vergelijken. Onderweg naar een leuk stukje weg waar we konden sprinten was goed te merken dat de 300h heel snel kan accelereren. Vanaf stilstand gaat het wel moeizamer tegen de RS200 en de IS250. Eenmaal op snelheid kan die prima mee!

Mijn overall impressie? De IS300h is een goede auto. Als je van de is250 wilt overstappen naar een andere Lexus met dezelfde grootte en pk's maar zuiniger dan is de 300h zeker een aanrader! Goed gedaan Lexus!



Bevindingen GPS-10:
Daar stond de IS300, maagdelijk wit en fonkelend in de zon. Waar fotomodellen op plaatjes aantrekkelijk overkomen en daarbuiten vaak niet, is het bij deze auto exact andersom. De sierlijke belijning komt veel beter tot zijn recht in werkelijkheid. De auto oogt zowel zakelijk als sportief en heeft een eigen identiteit.

Bestuurderspositie:
Als 'forumreus' heb ik meestal wel enige bedenkingen en beperkingen wanneer ik in een auto plaatsneem. Tot mijn verbazing bleef daar weinig van over. Hoofd- en beenruimte voldoende, comfortabele positie en het voelt direct vertrouwd aan. Het interieur is degelijk en fraai afgewerkt. Uiteraard heeft de auto mij even beetgenomen na het indrukken van de startknop. Op wat lampjes na gebeurde er niets? nog maar een keer drukken. Het besmuikt gegrinnik van mijn ?meelevende? teamleden deed mij weer beseffen dat hybride auto?s geen geluid maken tijdens start. Ooit een CT200 gereden, dus ik had het kunnen weten.



Rijgedrag:
CVT (really?) Door afwezigheid van CVT geluid, motor-, band- en windgeruis, is snelheidsbeleving deels afwezig, totdat je even op de teller spiekt.. De auto blijft prettig stil op hoge snelheden. Tja, om dan motorgeluiden te simuleren met een speakertje, no way, tis een Lexus toch? Het onderstel compenseert uitstekend slecht wegdek, sportief en comfortabel tegelijk.

De auto rijdt opvallend soepel en intu?tief, je hoeft nergens aan te wennen. Remsysteem is uitstekend te doseren en grijpt moeiteloos en fel aan. Stuurgedrag is direct, zonder ergens 'nerveus' te worden. Stand ?sport? zorgt desgewenst voor een zwaarder stuurgevoel. Ik heb het niet nodig gehad. Daarbij ook nog een bijzonder zuinige auto. De IS300h overtuigt door erin te rijden. Nadeel: je moet ook weer met tegenzin uitstappen..



Conclusie:

De kracht van de IS300h zit in het design en het verbruik van de auto. Het is een auto waar je eerst aan moet wennen. Wellicht duurt het even en moet men op de details letten voor men tot een goede gefundeerde mening komt. Een beetje vreemd, maar wel lekker, een oude reclame slogan van een frisdrank is misschien ook wel gepast voor de IS300h. Wie langere tijd door brengt met deze Lexus en op de lijnen gaat letten, op de afwerking en op het rijgedrag, zal hoogst waarschijnlijk zijn mening bijstellen. Of het nu van mooi naar lelijk, van mooi naar nog mooier of van lelijk naar mooi is, dat blijft subjectief. Wij gaan de IS300h in ieder geval steeds meer waarderen.



Wat ons betreft is dit weer een prachtige prestatie van Lexus. Een auto die de merknaam met eer mag dragen. Of u de F-sport prefereert, of liever voor de comfortabele business line gaat, de auto zal u bekoren.

Wij willen Lexus Zwolle graag bedanken voor hun medewerking en het beschikbaar stellen van de IS300h. Ook wensen wij Jos? en Bob heel veel succes met het komende ouderschap.

Daarnaast wil ik (Hube) Alan, GPS-10 en MLcoolj bedanken voor de tijd die zij vrijgemaakt hebben om deze review te helpen schrijven, de foto's te maken en de mooie dag.




Motor : 4-cilinder benzine + elektromotor
Cilinderinhoud : 2.494 cc
Vermogen (gecombineerd) : 223 pk
Koppel (gecombineerd) : n.b.
Acceleratie 0-100 km/h (handbak) : 8,3 seconden
Topsnelheid : 200 km/h
Gewicht : 1.620 kg
Verbruik (fabrieksopgave) : 4,3 l /100 km
CO2-uitstoot : 99 g/km
Vanafprijs : ? 36.990,-
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Als ik in de markt zou zijn in die klasse, dan stond deze op basis van jullie reviews zeker ergens bovenaan :)
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Zeker een aanrader, ga er eens mee rijden en maak het zelf mee... Eigenlijk zouden ze met een station uitvoering moeten komen...
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Goede review jongens,

Ik herkende mijn GS450h hierin.
Bijna alles klopt op de soundbox en het verbruik na dan. Ik schrik ook regelmatig van oeps wat rij ik weer hard.
(Even off-topic, twee weken geleden op de Autobahn gereden en hem helemaal open getrokken tot de begrenzer ingreep bij 253 km/h op de GPS en zo'n 270+ op de teller)
Volgende week vrijdag gaat mijn GS naar de dealer voor onderhoud, ze komen hem op de zaak halen en ik krijg een leenwagen. Ik heb gevraagd om een IS300h, ze zouden kijken wat ze konden doen.
Nu maar hopen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

B-J

Hoort erbij
19 jan 2013
32
0
0
top nog geprobeerd van de is300h,stopt ie echt bij 200km/h :zielig:
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
haha hoe vaak gebruik je die top dan? wees blij, bij mijn altezza houdt het op bij 180 :p
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
mlcoolj zei:
haha hoe vaak gebruik je die top dan? wees blij, bij mijn altezza houdt het op bij 180 :p

Dit was de eerste en waarschijnlijk laatste keer, de weg was vrij en het mocht daar.
Mijn GS wordt net een stuiterbal bij die snelheden, je houdt het stuur krampachtig vast en hebt twee banen nodig. Misschien lag het aan de vele hobbels in de weg.
Maar het blokje heeft een keer maximale toeren gemaakt, dat doet ie met die CVT bijna nooit.
180 Is prima in Duitsland, dan rijdt het nog comfortabel en stil.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
8,3 seconden voor een dikke 200 pk plus is niet goed te noemen.
Alles voor een redelijke zuinigheid?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
8,3 seconden voor een dikke 200 pk plus is niet goed te noemen.
Zegt wie? ;)

Je dient ook rekening houden met techniek en het (iets vertraagd) aanslaan van de motor tijdens een sprintje. Eenmaal op gang en bij inhaalacties gaat de versnelling zeer goed. Met een neuslengte verliezen van een IS250 is ook niet al te slecht.

Als dat 'alles' is voor een redelijke zuinigheid (1:18/20) en ingeschatte betrouwbaarheid, dan stap ik graag in. :p
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
blue-eyes zei:
8,3 seconden voor een dikke 200 pk plus is niet goed te noemen.
Alles voor een redelijke zuinigheid?

Je moet ook even kijken naar het gewicht h? :)

De is300h is geen racewagen dus op zich is het prima. Het kan natuurlijk altijd sneller, maar goed daar is de is350 en toekomstige isf voor.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
blue-eyes zei:
8,3 seconden voor een dikke 200 pk plus is niet goed te noemen.
Alles voor een redelijke zuinigheid?

om het even in perspectief te plaatsen: :D

Mijn A4 heeft ook ruim 200 pk / 450Nm koppel, weegt 1680kg (leeg) en doet er 7,5 seconden* over om naar de 100 km/h te komen. Voor een diesel vind ik dat niet gek, het verbruik is er dan ook naar: zuiniger dan 1:12 krijg ik hem echt niet. Tenzij ik continu op 80 km/h-weggetjes rij, niet op de snelweg kom en zeker niet in dorp- of stadskernen rond rij. Het beste wat ik ooit gepresteerd heb is 1:14 met die auto.

Ik vind het een mooie prestatie, toch iets vlotter dan de IS250 (weliswaar 0,2 seconden*) maar heel, heel wat zuiniger vergeleken met mijn A4. :rulez:


*op basis van fabrieksopgave (bron: Autoweek.nl).
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Leuke review mannen. Zo te horen hebben jullie een leuke en geweldige dag gehad. Top geschreven, en een genot om te lezen. :D :worship:
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Jullie hebben het ook niet makkelijk zeg, van de ene testrit naar de ander.
Gelukkig voelen jullie je geroepen, om deze zware ontberingen,
geheel belangen loos te doen voor het Lexus Forum.
:worship:
Waar vind je nog zulke mannen,
mannen die als ze volgende week weer uitgenodigd zouden worden voor een Lexus testrit,
wederom voor ons klaar staan om met een goed verslag terug te komen

Mannen bedankt :flowers: