Dashcam en schade

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Ongeveer een halfjaar tour ik rond in een RX450H uit 2016. De auto is geweldig en ik ben er zuinig op. Helaas is niet iedereen even zuinig met mijn auto, al tweemaal heeft een onbekende schade veroorzaakt. De schade op de verzekering boeken is niet handig omdat ik daarmee in schadevrije jaren omlaag gaat. Bij Louwman heb ik de schade laten herstellen, waarbij men schappelijk te werk is gegaan.

Maar zat ben ik het wel, de hit en runs. Ik heb een Xiaomi 70Mai Pro gekocht met parkeer functie en laten inbouwen door Louwman Groningen. Er zijn wel inbouw stations in de buurt die het voor weinig kunnen doen, maar ik heb meer vertrouwen in de dealer. Het gaat om een vrij nieuw model en ik wil graag de auto netjes houden zowel extern als intern. Spijt heb ik er niet van, want hij is prachtig weggewerkt en valt nauwelijks op dat hij er zit. Als bonus heb ik nog beelden van hoe de dealer met auto's omgaat en montage. De camera was aangegaan en heeft voor een groot gedeelte zijn eigen installatie opgenomen en de rit naar mijn huis :sneaky:. Ik heb uren beeldmateriaal, en wat ik heb gezien is het enkel goede reclame voor ze hahaha. Rustige auto verplaatsingen en netjes werkende mensen.

Sinds vandaag rij ik dus rond met een dashcam met parkeer functie, waarbij de dashcam beelden gaat maken als de auto een tik krijgt. Ik vroeg mij af of meer mensen een dergelijke parkeerfunctie hebben op hun dashcam en of men wel eens zo een dader heeft kunnen achterhalen?
 

Bijlagen

  • photo7237.jpg
    photo7237.jpg
    120,5 KB · Weergaven: 48
  • photo7240.jpg
    photo7240.jpg
    268,4 KB · Weergaven: 47
  • photo7239.jpg
    photo7239.jpg
    202,1 KB · Weergaven: 42
  • photo7241.jpg
    photo7241.jpg
    463,5 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Ik maak zelden wat mee op de weg gelukkig. Maar als ik wat heb zal ik het posten. ;)
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Hoe zit het met de voeding; permanent 12 volt of via de 12 volt sigarettenaansteker?
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
De dashcam wordt alleen gevoed op het moment dat het contact aanstaat. Als het contact uitgaat, dan gaat hij automatisch op de parkeer stand. Ik weet niet hoe lang de accu het volhoudt op de parkeerstand. Maar ik vermoed enkele dagen. De accu is maar iets van 500mah, maar de electronica is niet heel erg zwaar. Er brand geen LED en beeldscherm staat ook uit.

Ik had gevraagd om permanent spanning omdat de camera na 20 minuten geen beweging ook in de parkeerstand gaat. Maar bij Louwman heeft de monteur dat toch niet gedaan. Als de camera de accu leeg trekt dan ben je de Sjaak.

Verder weet ik niet hoe hij aangesloten is. Wel zie ik nergens kabels en heb ik al mijn USB-Sigarettenaanstekers nog beschikbaar. Buiten het kabeltje rechts van de dashcam zie je niks. Ik zal er met daglicht wel een paar foto's van maken. En een filmpje maken vanmiddag met dag licht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dietrich

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Hier wat foto's bij daglicht, je ziet de camera onder de binnenspiegel vrijwel niet zitten. Ik had mij trouwens vergist, ze hebben de sigaretten aansteker onder het dashboard gebruikt. Ik zag het pas vandaag toen ik mijn telefoon er neerlag. Ik was vergeten dat daar ook een sigaretten aansteker zat. Een klein nadeel, je moet de auto echt hard raken wil de parkeer functie afgaan. Hij is gemonteerd niet direct op de ruit, waardoor ik denk dat het minder goed werkt. De kunststof dempt enigszins is mijn vermoeden,

Nog een link met video beeld
https://youtu.be/0fzhBsjFGhY
 

Bijlagen

  • photo7244.jpg
    photo7244.jpg
    224,4 KB · Weergaven: 41
  • photo7245.jpg
    photo7245.jpg
    290,6 KB · Weergaven: 43
  • photo7246.jpg
    photo7246.jpg
    288,6 KB · Weergaven: 52
  • photo7247.jpg
    photo7247.jpg
    270,7 KB · Weergaven: 45
  • photo7249.jpg
    photo7249.jpg
    309,3 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Yup, sinds de crash van mijn vrouw, vorig jaar, waar ze zich verder niets meer van kan herinneren, heb ik ook dashcams geplaatst. Bij haar ?n bij mij. Beide hetzelfde type: iTracker Stealth GPS.
Moet zeggen dat jouw Xiaomi er optisch iets gelikter uitziet en echt wel netjes is geplaatst. Zo ook die van ons: ze zitten helemaal boven tegen de ruit, niet opvallend in het zicht, kijkt in de GS door de zonneband in de voorruit heen en levert toch keurige, heldere beelden, ook in het stikdonker. Ik ben er blij mee. Voeding heb ik van de achteruitkijkspiegel geplukt.
Mijn ervaring met de parkeermonitor-functie is wat gematigd: meestal heb ik (bij m'n werk) langsrijdende oude Beemers in beeld met petjes achter 't stuur die hun stereo op niveautje Aso hebben staan en daarmee mijn cam weten triggeren. Soit, het levert mij geen schade op. Maar ook een portier of achterklep openen of sluiten, triggert de cam. Ook geen ramp, maar het is wat overkill.
Voordeeltje van de GPS is dat je mooi kunt terugkijken met welke snelheid je bij het CJIB op de foto gaat verschijnen? Dat dan weer wel.
 

Bijlagen

  • photo7250.jpg
    photo7250.jpg
    42 KB · Weergaven: 38

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Xenon Dank je, ik ben fan ook van Xiaomi, ze maken best wel goede producten. Jammer is dat nou net het gene waar ik de camera voor heb gekocht niet goed lijkt te functioneren (parkeer functie). Ik wil dit weekend nog eens gaan prutsen ermee en met de instellingen. In de hoop dat het beter kan. Wat dat betreft heb je een systeem zitten in de auto wat ik juist zou willen. Ik hoop de volgende keer dat iemand mijn auto ontsiert dat ik een dader/kenteken in beeld heb.

Wat mij wel opvalt is dat door de lengte van de auto de voorkant net uitsteekt uit sommige parkeerplekken. Ik denk dat dit een oorzaak kan zijn dat ik 2 keer schade heb in een korte tijd en daarvoor eigenlijk niks heb meegemaakt.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Het idee van Tesla om de onboard-camera's van de auto als dashcam in te zetten vind ik overigens ook geen gek idee. Misschien dat dat met een softwareupdate bij Lexus ook kan?
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Ik heb na een parkeerschade en een poging tot inbraak / diefstal ook een dashcam ge?nstalleerd, de Blackvue DR900. De beeldkwaliteit is uitstekend maar het prettigste aan deze camera vind ik de instelmogelijkheden. In parkeerstand kun je instellen of hij een timelapse maakt, reageert op beweging van de auto of op detectie van beweging in beeld. In die laatste stand kun je ook nog de gevoeligheid instellen en naar welke delen van het beeld hij moet kijken. Hij gaat dus niet opnemen als er een vogel bovenin langsvliegt. Hij is eigenlijk continu aan het filmen maar pas bij een "event" slaat hij het op, en ook de 5 seconden v??r de gebeurtenis. Om te voorkomen dat de camera mijn accu leegtrekt heb ik er een B-112 batterij bijgekocht. Hij zit weggewerkt achter het dashboard en kan mijn dashcam tot 12 uur van stroom voorzien.

Tot dusver heb ik mijn dashcam gelukkig nog niet nodig gehad, het opmerkelijkste wat ik gefilmd heb is een paar collega's die uitgebreid naar mijn auto stonden te kijken. :D Mocht ik een keer iets spectaculairs filmen dan meld ik dat natuurlijk hier.

Jarno
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Ik heb geen idee hoe goed de onboard front camera is van de RX450H (gen4). De achter camera is denk ik bruikbaar om iig een kenteken te registreren. Maar dan moet het nog ergens weggeschreven worden. Een USB stick misschien? Maar ik denk dat er voorlopig niks op dit vlak gaat gebeuren.

De Blackvue werd mij aangeraden, maar ik ben een klein beetje een krent. Ik vind de prijs nogal fors, wat dat betreft ben ik contradictio in terminis. Wel een RX willen rijden, maar geen geld overhebben voor een goede dashcam. Ik wil alleen maar beelden als iemand botst tegen mijn auto als hij geparkeerd staat, verder maakt het mij niet veel uit. Ik hoopte dat een goedkope dashcam met parkeerstand afdoende was. De accu houd het enkele dagen uit als de auto niet gebruikt word, maar de camera reageert pas na een flinke tik. Ik denk er nog over na of ik deze dashcam verkoop en een ander (waarschijnlijk duurdere) koop.

Als ik wat leuks heb dan zal ik het zeker delen hier. :)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Kan je de camera niet instellen qua gevoeligheid? Lijkt me wel, toch?
Als je twijfelt aan de bevestiging (waarschijnlijk met dubbelzijdige tape, die wat trilling absorbeert), zou je misschien eens dunnere tape kunnen proberen? Of prober anders eens montage direct op de voorruit zelf ipv een kunststof bekledingskap.
 

johanm

Heel actief
13 apr 2011
609
29
28
Ook ik heb een dashcam aangeschaft. De blackvue Dr9002ch, dus voor en achter een camera. Ik wil kunnen zien wie er wat bij mijn auto doet. Hij is aangesloten op de accu met dien verstande dat hij na bepaalde tijd in parkeerfunctie uit gaat en enkel weer aan gaat bij detectie van beweging. Beelden zijn prachtig, echter nog niet nodig gehad voor andere zaken. (gelukkig)
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Dankzij het gekloot van enkele medeweggebruikers de laatste tijd nu versneld een dashcam aangeschaft (1 van de geintjes kostte een linkervoorband maar dat terzijde).
En omdat de 70mai hier al voorbij kwam is deze het geworden. Weliswaar niet de Pro met alle toeters en bellen maar eentje die z`n werk standaard en goed doet.
Vrijdagavond besteld en zaterdagochtend binnen, da`s snel!
Installatie was tamelijk eenvoudig, nu nog even de ervaringen opdoen.
 

Bijlagen

  • photo7267.jpg
    photo7267.jpg
    271,6 KB · Weergaven: 35
  • photo7269.jpg
    photo7269.jpg
    286,1 KB · Weergaven: 35
  • photo7270.jpg
    photo7270.jpg
    225,6 KB · Weergaven: 38

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Redguy, Ik ben heel erg nieuwsgierig. Ik zie dat je de dashcam op het raam met de bijbehorende sticker hebt geplakt (die van mij is nog niet gebruikt). Als je de deur dicht gooit of tegen de band aan schopt, gaat de dashcam dan opnemen? Ik vind mijn dashcam zo erg mooi zitten en zou het jammer vinden als hij meer in het zicht terecht komt. Naast dat ik er een lelijke plek aan overga houden op het plastic van mijn binnenspiegel. Dus voor ik hem ga verplaatsen wil ik heel graag weten of de parkeerfunctie op de voorruit idd beter werkt.
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Heb ik eerlijk gezegd nog niet getest vandaag, heb de gevoeligheid op hoog staan maar van dichtslaan of schoppen is het nog niet gekomen :)

Nog even de specs bekeken maar deze heeft g??n parkeerstand, werkt wel bij impact (aanrijding) maar dat wil ik niet meemaken.
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Die van mij heeft ook bij een impact dat een opname wordt bewaard. Hij is wat dat betreft wat zenuwachtig op de gevoeligste stand. Hij riep meerdere malen na een windstoot " Taking emergency video", tot hilariteit van mijn zoontje die naast mij zat. Een drempel wat harder nemen werkt ook, net zoals een hobbelige weg. Ik laat hem gevoelig staan, en wis liever een paar video's dan dat de video die ik graag wil hebben gemist word.

Wel gek dat je geen parkeerstand hebt, je hebt tenslotte al een g kracht meting. Overigens heb ik net mijn motorkap dicht geslagen, aan de dakrails lopen trekken en schudden, met vlakke hand tegen de voor ruit aangeslagen (niet super hard, meer hard schouderklopje), maar de camera gaat niet aan :-(. Ik denk dat 70mai nog wat werk heeft om de parkeerstand te verbeteren.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Overigens heb ik net mijn motorkap dicht geslagen, aan de dakrails lopen trekken en schudden, met vlakke hand tegen de voor ruit aangeslagen (niet super hard, meer hard schouderklopje), maar de camera gaat niet aan :-(. Ik denk dat 70mai nog wat werk heeft om de parkeerstand te verbeteren.

Dat was voor mij het doorslaggevend argument om voor de Blackvue te kiezen ondanks de hoge prijs: het feit dat hij geen beweging hoeft te voelen maar alleen beweging hoeft te zien. Als iemand langs mijn auto loopt en "per ongeluk " met een sleutel erlangs gaat dan is dat ook opgenomen. Het mooiste zou een systeem ? la Tesla zijn met camera's die ook de zijkant in de gaten houden maar dat wordt wel ?rg prijzig vrees ik.

Jarno
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Volgens de 70mai website https://www.70mai.com/en/ (even scrollen een tikje naar beneden) heeft de 70mai pro bewegingsdetectie. In de praktijk is het de equivalent als Stevie Wonder op je auto laten letten. Ik heb al aardig wat geprobeerd, maar hij registreert alleen wat als ik een tik tegen de dashcam zelf geef.

Mochten anderen dit lezen, wees gewaarschuwd de 70mai Pro parkeer functie zal alleen wat registreren als iemand zijn/haar auto goed tegen je auto parkeert. Een lichte tik zal niks doen.

-------------------------------------
24-Hour Monitor [h=3]Always-on Protection of Car[/h]
With motion detection supported by G-sensor, 70mai Pro can keep recording during parking mode.
-----------------------------------------------------------