Tijdens een recente onderhoudsbeurt kreeg ik als leenauto een nagenoeg nieuwe Lexus ES mee voorzien van een adaptieve cruise control. De gebruikstijd was te kort om me precies in de daarmee mogelijke instellingen te verdiepen en ik heb er dus enige tijd mee gereden zoals de instelling op dat moment was. Het was voor mij een "doodenge" ervaring....Voorbeeld: je rijdt op de autoweg met zeg 120 km/h en je ziet voor je een vrachtwagen die gaat inhalen. Mijn normale reactie is met mijn eigen auto dan "cruise control" uit en met afnemende snelheid op de inhalende vrachtwagen toerollen en indien nodig enigszins bijremmen om voldoende afstand te houden. Zodra de vrachtwagen dan weer naar rechts gaat, een tikje op "resume" en de GS versnelt dan weer op beschaafde wijze naar de daarvoor ingestelde snelheid. Allemaal heel relaxed dus.
Bij de adaptieve cruise control op de ES werkte dat anders. Daar zag ik de vrachtwagen naar links gaan en de ES bleef netjes doorrijden met de ingestelde snelheid om vervolgens vrij laat krachtig af te remmen om een boting te voorkomen. Nog net wel op het punt dat ik zelf niet ingreep, maar spannend was het best wel - en de mate van vertraging ook wat abrupter dan ik wenselijk vond als er iemand dicht achter je zit. Nadat de vrachtwagen naar rechts was gegaan (en de weg dus vrij was) gebeurde er aanvankelijk enkele seconden niets, waarna de auto opeens wakker werd en alsnog gezwind weer naar de oorspronkelijke snelheid terugkeerde.
In ieder geval kun je zeggen dat adaptieve cruisecontrol waarschijnlijk niet bijdraagt aan het verminderen van de CO2 uitstoot....Potentieel gevaarlijker lijkt me het gegeven van relatief laat en relatief krachtig remmen - wat de kans om vanachter aangereden te worden en het initieren van een kettingbotsing kan vergroten. Nogmaals: ik heb me niet met de instellingen bemoeid om te proberen een wat "milder" regiem te vinden, maar ik was bepaald niet enthoesiast over de ingestelde werking.
Hebben jullie ervaring met adaptieve cruise control en hoe zijn dan die ervaringen? Als (bijna) iedereen met een dergelijk systeem rijdt op een autoweg leidt dat naar mijn gevoel eerder tot files en mogelijk botsingen, hetgeen toch niet de bedoeling is van een dergelijk systeem.
Bij de adaptieve cruise control op de ES werkte dat anders. Daar zag ik de vrachtwagen naar links gaan en de ES bleef netjes doorrijden met de ingestelde snelheid om vervolgens vrij laat krachtig af te remmen om een boting te voorkomen. Nog net wel op het punt dat ik zelf niet ingreep, maar spannend was het best wel - en de mate van vertraging ook wat abrupter dan ik wenselijk vond als er iemand dicht achter je zit. Nadat de vrachtwagen naar rechts was gegaan (en de weg dus vrij was) gebeurde er aanvankelijk enkele seconden niets, waarna de auto opeens wakker werd en alsnog gezwind weer naar de oorspronkelijke snelheid terugkeerde.
In ieder geval kun je zeggen dat adaptieve cruisecontrol waarschijnlijk niet bijdraagt aan het verminderen van de CO2 uitstoot....Potentieel gevaarlijker lijkt me het gegeven van relatief laat en relatief krachtig remmen - wat de kans om vanachter aangereden te worden en het initieren van een kettingbotsing kan vergroten. Nogmaals: ik heb me niet met de instellingen bemoeid om te proberen een wat "milder" regiem te vinden, maar ik was bepaald niet enthoesiast over de ingestelde werking.
Hebben jullie ervaring met adaptieve cruise control en hoe zijn dan die ervaringen? Als (bijna) iedereen met een dergelijk systeem rijdt op een autoweg leidt dat naar mijn gevoel eerder tot files en mogelijk botsingen, hetgeen toch niet de bedoeling is van een dergelijk systeem.