Ben ik nou gek?

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Afgelopen woensdag (22/1) heb ik deze tekst via het contactformulier op lexus.nl naar Louwman & Parqui gestuurd:

Onlangs heeft mijn CT200h een 30.000km-beurt bij Lexus-dealer Louwman Groningen gehad. Daarbij is blijkens de factuur 5W30 motorolie gebruikt. De specs schrijven echter 0W20 olie voor - alleen in noodgevallen is 5W30 (tijdelijk) toegestaan. Louwman Groningen gaf desgevraagd aan dat 5W30 de standaard was en dat men er niets aan zou doen.

Als ik m'n auto door de dealer laat onderhouden mag ik naar mijn mening verwachten dat de juiste motorolie wordt gebruikt. De olie die nu is gebruikt is weliswaar goedkoper, maar dat zie ik niet terug op de factuur terug en deze olie zorgt bovendien voor een hoger verbruik dan de voorgeschreven olie, zeker bij de relatief korte ritten die ik rijd.

De dealer gaf telefonisch aan dat ik dit maar met Toyota moest opnemen. Bij deze dan.

Het enige dat ik verwacht en vraag is gebruik van de juiste motorolie - meer niet. Ik vertrouw erop dat u voor een passende oplossing zorgt.

Met vriendelijke groet,

Vandaag kreeg ik van Louwman & Parqui de volgende reactie:

Hartelijk dank voor uw bericht. Hierin vraagt u om een toelichting ten aanzien van de viscositeit van de motorolie bij uw Lexus. Graag geef ik u een reactie.

De publicatie over 0W20 heeft betrekking op de gemiddelde EU omstandigheden. Als distributeur voor Lexus in Nederland adviseren wij het gebruik van 5W30 C2 motorolie bij praktisch alle modellen. Deze viscositeit is specifiek voor de Nederlandse markt vastgesteld. 5W30 motorolie is het beste geschikt voor de Nederlandse klimatologische omstandigheden, en biedt zowel in zomer als winter de beste smering voor uw Lexus.
Naast de optimale viscositeit draagt deze motorolie ook bij aan de laagste CO2 emissies doordat roetvorming bij de verbranding tot een minimum wordt beperkt.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd.

Mijn klomp brak niet alleen, hij spatte in duizend stukjes uiteen. Mijn toch niet onduidelijke vraag werd zomaar omgebouwd tot een compleet andere vraag, waarop een grotendeels ongerelateerd antwoord volgde! Een duidelijk antwoord op mijn duidelijke vraag kreeg ik in elk geval niet.

Mijn reactie:

Dank voor uw reactie.

Ondanks dat ik in mijn bericht aan u mijn vraag nog eens duidelijk had samengevat als 'Het enige dat ik verwacht en vraag is gebruik van de juiste motorolie', hebt u deze opgevat als een vraag om 'een toelichting ten aanzien van de viscositeit van de motorolie bij uw Lexus'. Zowel uw interpretatie van mijn vraag als uw antwoord daarop stellen mij teleur.

Als ik u goed begrijp is voor Louwman & Parqui de door de fabrikant zelf aanbevolen viscositeit van de motorolie irrelevant. L&P gaat er daarmee aan voorbij dat zowel in de gebruiksaanwijzing als in de specs van het werkplaatshandboek voor de CT200h door Toyota/Lexus zelf 0W20 wordt aanbevolen. L&P gaat er bovendien aan voorbij dat in beide publicaties staat dat 5W30 wel gebruikt kan worden, maar dan wel weer vervangen moet worden door 0W20. En tenslotte gaat L&P eraan voorbij dat deze auto standaard in de EU met 0W20 wordt afgeleverd. Alles wijst op 0W20 als meest ge?igende viscositeit, behalve voor L&P.

U dwingt mij hiermee helaas om het onderhoud aan mijn Lexus in eigen hand te nemen. U laat mij geen andere keus dan het zelf doen, of uit te besteden aan een onderhoudsbedrijf dat wel bereid is olie met de aanbevolen viscositeit te gebruiken. De uitwerking hiervan (een minder dan tevreden klant, lagere werkplaatsinkomsten) zou voor u dan weer teleurstellend moeten zijn.

Met vriendelijke groet,


Mijn vragen aan de collectieve wijsheid in dit forum: heb ik het bij het verkeerde eind wat betreft mijn vraag om gebruik van de door TMC/Lexus gespecificeerde motorolie? Wat is jullie ervaring met reacties van L&P? Kan ik nog enig heil hiervan verwachten? Of zal ik in 't vervolg ook maar zelf de olie in m'n CT vervangen, zoals ik dat al jaren doe bij m'n zondagse oldtimers? Die brug staat toch in m'n garage en de CT past er ook op...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik ben het wel met je eens. 0W20 wordt als 1ste keus aanbevolen door de fabrikant (en ook 1ste keus via externe olie-advies leveranciers). Als alternatief (het woord zegt het al) kan een 5W30 gebruikt worden en in dit geval onder bepaalde voorwaarden.
Zie daarbij een stukje uit tips & tricks:
Lexus Transitions To Synthetic Oil: with the introduction of several 2010 model year Lexus vehicles, Lexus is transitioning to 0W-20 Synthetic Oil, etc.

Reactie LP: Naast de optimale viscositeit draagt deze motorolie ook bij aan de laagste CO2 emissies doordat roetvorming bij de verbranding tot een minimum wordt beperkt.
Dat valt te betwijfelen in comparitie met 0W20. Het is ook weer in tegenspraak met de quote daarboven. Zoals je al aangeeft, er zijn meer goede redenen om te kiezen voor 0W20 dan puur klimaatmotivatie (en zeker als de fabrikant het voorschrijft). Ik vind daarbij dat een klant het recht heeft hierover in verzet te gaan en dit zou best eleganter mogen worden opgelost. Het is jouw auto, dus dat vormt mede een goede motivatie om voorgeschreven spullen te eisen.

Betreffende je tweede vraag. Als je zelf kunt verversen heeft dat altijd voordelen. Een belangrijke reden vormt o.a. je ervaring hierboven, overall costs, merk/specs vrijheid en correcte afvulhoeveelheid.
 
Laatst bewerkt:

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Wow, dat 'Lexus Transitions To 0W20 Synthetic Oil'' wist ik niet eens. Interessant detail in de persberichten: 'fuel economy may increase as much as one half mile per gallon'.

De fabrikant kiest dus op een aanwijsbaar moment, om allerlei goede redenen, voor standaardisatie op synthetische olie van een bepaalde viscositeit en een importeur besluit op eigen houtje voor standaardisatie op een andere (goedkopere?) olie.

Het zal niemand verbazen: hier word ik als klant, om het eufemistisch uit te drukken, ietwat knorrig van. Anderzijds, ik heb tenminste de spullen om het vanaf nu gewoon zelf te doen. Daar heb ik niet echt veel zin in (moderne auto's zijn nou eenmaal niet zo leuk om aan te werken als oldtimers), maar het moet maar.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Heel goed dat je deze mail hier publiceert , ik schrik hier van , ik heb mijn lexus nog niet zo lang en gaat volgende week voor een beurt en inspectie naar Lexus amsterdam , ik zal de bon dan nauwkeurig nakijken , ook al word er bij mijn model wel 5W30 voorgeschreven

wat ik niet begrijp , wat heeft roetvorming met co2 waarden te maken ? roetvorming komt door slechte verbranding met een lage temperatuur , dus van een lage verbrandings temperatuur krijg je roetvorming en dus ook een hogere co2 uitstoot

vind het idd niet zo netjes hoe jouw vraag onbeantwoord blijft
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Update:

Geen reactie van Louwman & Parqui gehad op m'n laatste e-mail. Ik leid eruit af dat het ze niet uitmaakt dat er een minder dan tevreden klant is, die bovendien geen onderhoud meer bij de dealer laat doen.

Vandaag kreeg ik wel - net als na eerdere onderhoudsbeurten - een e-mail met een 'Uitnodiging Onderzoek Klantentevredenheid Lexus'. Dat wat ik heb ingevuld was voor de eerste keer negatief. Ik ben benieuwd of L&P het zich aantrekt.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
We drinken een glas, we doen een plas en alles bleef zoals het was... (behalve de klant die nu elders zijn heil zoekt). :-(

Ben benieuwd of hier nog wat uitkomt...
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Update 2:

Zojuist werd ik gebeld door iemand van Louwman Groningen, naar aanleiding van mijn reactie op het klanttevredenheidsonderzoek. Hij gaf me onomwonden de werkelijke reden voor het gebruik van 5W30 in plaats van 0W20: kosten. Hij gaf ook aan dat er niet goed was gecommuniceerd en dat ik om die reden m'n 5W30 mag komen laten vervangen voor 0W20. De volgende keer krijg ik dan de keus tussen 'standaard' 5W30 voor het standaard servicebedrag of 0W20 voor een hoger bedrag.

Goed opgelost, lijkt me. Er wordt openheid van zaken en een keus aan de klant gegeven en dat helpt bij het herwinnen van mijn vertrouwen. Ik hoop dat L&P zo verstandig is om bij de vervanging van motorolie vanaf nu standaard aan alle klanten een duidelijke keus te geven tussen 'olie volgens voorschrift fabrikant' en 'goedkoper alternatief'. Maar dat is natuurlijk helemaal aan henzelf.

Allen dank voor de steun. Ik ben blij dat ik niet gek ben - althans niet heel erg.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Goed te vernemen dat het in ieder geval serieus wordt opgepakt, netjes!

Bij mij blijft wel de bedenking of de kostenbesparing in de vorm van 5W30 werkelijk rendabel is, aangezien 0W20 meer effici?nt lijkt te zijn qua verbruik (en hybride aandrijflijn). Maar goed, er is in ieder geval nu keus.
 

gfx

Nieuw hier
8 jun 2013
6
0
1
Toyota gooit het er standaard ook niet in ondanks de aanbevelingen in het handboek. De Vetos garage zei dat de Prius met 250.000 op de klok het ook nog steeds deed met 5W40. Voor mijn gevoel (geheel onbetrouwbaar natuurlijk) was de motor eerder stiller met 0W20. Helaas kan je er zo slecht bij om het zelf te doen.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Inmiddels heb ik, na een paar weken met 5W30 te hebben gereden, een paar weken 0W20 achter de rug, Het is geen wetenschappelijke test, maar het lijkt erop dat ik met 0W20 ongeveer een kilometer meer uit een liter benzine haal dan met 5W30. Ik schat dat het zo'n 5-6% brandstofverbruik kan schelen.

Wat betreft er moeilijk bij kunnen: als je de auto een centimeter of 20-30 van de grond krijgt is het eenvoudig om te doen. Luikje in de afdekplaat onder de motor openklappen en je kunt makkelijk bij zowel aftapplug als oliefilter. Ik heb een schuurbrug in m'n garage, dat maakt het wel heel makkelijk.
 

Bosebos

Nieuw hier
26 jan 2020
1
0
1
Met dunne olie (0w20) wordt je geen km miljonair. Doel van dergelijke olie is voornamelijk om weerstand in de motor te verlagen. Het is maar welk doel je voor ogen hebt. Als je lang met je auto wilt doen is 5w30 toch misschien een veiliger keuze
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
De keuze voor 0W-20 (en voor meer recente modellen: 0W-16) is voornamelijk ingegeven om een zo laag mogelijk brandstofverbruik (en daarmee een lage CO2-uitstoot) te realiseren. Dat is voor de autofabrikant van groot belang, omdat wanneer de gemiddelde CO2- uitstoot hoger wordt dan een bepaalde waarde, de fabrikant per afgeleverde auto in bepaalde gebieden een boete moet betalen, hetgeen tot een hoog bedrag kan oplopen. Door het voorschrijven van een dunnere motorolie kan het brandstofverbruik enigszins worden beperkt en daarmee ook de hoogte van een eventuele boete. Met name Aziatische fabrikanten kiezen voor dunnere olie omdat dat de verkoop in de VS vergemakkelijkt. De Europese autoindustrie is terughoudender, een enkele Duitse fabrikant heeft voor bepaalde motortypen zelfs een voorkeur voor een SAE 10W-60 olie.

Uit oogpunt van de laagst te verwachten starttemperatuur zal in West-Europa een SAE 5W-30 of SAE 0W-30 zeker volstaan, ook s'winters in de meest koude wintersportgebieden. Om die reden wordt meestal door dealers gekozen voor een dergelijke olie - mede omdat het aanbod aan 0W-20 of 0W-16 olie vrij beperkt is in vergelijking met andere viscositeiten. Voor een dealer geldt bovendien dat de 0W-x olie niet in allerlei oudere modellen mag worden toegepast. Dat zou dan de behoefte doen ontstaan aan verschillende viscositeiten, hetgeen kans geeft op vergissingen.
 

lannoo

Nieuw hier
15 jun 2020
6
2
3
Een langere levensduur volgens Bosebos met 5W30?? Als een motor ontworpen is voor 0W20 kan ik me niet voorstellen dat het blokje een kortere levensduur heeft als je deze olie gebruikt. Bekijk je het aantal malen dat de motor moet opstarten tijdens een stadsritje lijkt het mij zelfs verstandiger om 0W20 ipv 5W30 in je blokje te hebben, de wrijving is minder en alle draaiende delen zullen minder belast worden bij een dun-loop-olie.
Bovendien heb ik zelf de ervaring dat bij aankoop 5W30 gedoseerd was, ik heb deze na 15000 km zelf vervangen door originele Toyota 0W20. Het blokje loopt rustiger en soepeler in mijn ogen en het verbruik is gedaald. Ook ik haal circa 1 km meer uit een liter brandstof. Met mijn 18" 225 slofjes haal ik in de zomer makkelijk 1 op 21 (75% autoweg kilometers!!!).
Het verweer van de garage dat het om een kostenpost gaat is onzin. Ik betaal voor een litertje 0W20 bij een olieconcurrent net zo veel als voor 5W30. Bovendien kan een garage bij bulk nog goedkopere prijzen bedwingen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Weliswaar zal een wat dunnere olie, mits van voldoende kwaliteit, een iets lager brandstofverbruik geven, maar de besparing moet je niet overschatten. Gaande van een 5W-30 naar een 0W-20 zal het verschil niet boven 1,5% uitkomen - de invloed van de omgevingstemperatuur is vele malen hoger! Zoals gezegd: bij olie van dezelfde kwaliteit. De praktijk leert echter dat niet alle 0W-20 olie aan dezelfde kwaliteitseisen voldoet dan de 5W-30 of 10W-30 varianten. Noch Toyota noch Lexus stellen echter hoge kwaliteitseisen: zelfs voor de meest recente modellen waar 0W-16 als viscositeit wordt aanbevolen wordt als kwaliteitseis API SN (en ook nog API SL) toegestaan - ofwel de kwalteit die 10 of zelfs 17 jaar geleden de stand der techniek was....

Praktisch betekent dat, dat je met een moderne 0W-30 of 5W-30 een motorolie krijgt van een kwaliteit waarvan de autofabrikant destijds toen hij het voorschrift opstelde slechts kon dromen.

Inmiddels zijn er (of komen er binnenkort) producten verkrijgbaar die voloen aan API SP of ILSAC 6A of 6B, producten die aan talloze nieuwe eisen voldoen (zoals bijvoorbeeld betere bescherming tegen distributiekettingslijtage bij direct ingespoten benzinemotoren). Met name ILSAC 6B is daarbij belangrijk, omdat die met een viscositeit van SAE 0W-16 een duidelijk lager brandstofverbruik mogelijk maakt dan met de SAE 0W-20 producten zoals die tot nu toe beschikbaar waren.
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Voor dit blokje maakt het allemaal niet zo heel veel uit, het knort een beetje van A naar B, het is geen circuitmonster waarbij de olietemperaturen hoog oplopen. Toch vind ik 0W20 aan de dunne kant, doe er zelf 5W30 in, dat heeft meer weg van olie ipv water. Alles wordt gegaan voor de CO2 boete te verlagen maar een 5W30 zal beter smeren onder belastende omstandigheden.