Probleem in de wasstraat

LexusCT200

Hoort erbij
3 jan 2018
25
4
0
2 maanden geleden wilde ik mijn CT200H door de wasstraat rijden, het was 30 graden en de airco stond vollop te blazen!

Eenmaal op de band ( 75 meter ) auto in ?N? verscheen er na 3 minuten een waarschuwing dat de de versnelling in ?D? moest ivm met lage accu spanning, maar dat kan helemaal niet in een wasstraat op de lopende band...... na 2 minuten een velle piep ( airco stond inmiddels allang uit en andere stroom verbruikers ) en de auto ging plots in een noodstand op REM en alle alarmbellen gingen af in de wasstraat. ACCU was te leeg en de auto moest in ?D? verder....


op dat moment heb ik de auto vervloekt en ben ik heel erg benieuwd of iemand dit ook wel eens heeft gehad?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik heb het vermoeden dat er meer speelt.
Had de wagen al een paar dagen stil gestaan?
Heb je een korte rit gemaakt naar de wasstraat en voornamelijk EV?

Zelf heb ik nog nooit zo iets meegemaakt of van gehoord, maar ik kan mij voorstellen dat in een uitzonderlijke situatie de accu (en volgens mij wordt hier de hybride-accu bedoeld) inderdaad te leeg raakt. Daar is het hybride-systeem tegen beveiligd en alleen in P of D kan hij zichzelf opladen.

Op zich een goede les voor alle hybride-rijders.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
De CT heeft een HV accu van zo'n 1.4 KW/h. Dus als de AC (3KW) plus het laden van de 12 volt accu, lampen etc. actief zijn verbruik je zo'n 4KW van je HV accu.
1.4/4 = maximaal 20 minuten en dan is de HV accu totaal leeg. In de praktijk wordt de HV accu echter nooit helemaal opgeladen dus deze tijd gaat nog verder naar beneden.
In de praktijk kun je dus maximaal ca. 10 minuten de auto in "N" laten staan.

Dit alles is te omzeilen door de auto uit te zetten en dan de "shift lock" knop in te drukken en de auto in N zetten, nu verbruikt de auto helemaal niets. (Ik vermoed dat de CT ook zo'n knop heeft)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
De CT heeft net als de Auris een elektronische pook. Er zit ook geen P op, dat is een aparte knop en de wagen gaat automatisch in P als je hem uitzet. Ik zal eens bij mn eigen Auris kijken of hij uit in N te krijgen is
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Motor hoort aan te gaan bij een te lage accuspanning in de "N' stand, ik denk dat het "contact" niet aangestaan heeft, maar in de "accessoires" stand dan gaat de motor namelijk niet draaien. Anders wordt het denk ik tijd voor een verse 12 Volt batterij.
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
De CT heeft net als de Auris een elektronische pook. Er zit ook geen P op, dat is een aparte knop en de wagen gaat automatisch in P als je hem uitzet. Ik zal eens bij mn eigen Auris kijken of hij uit in N te krijgen is

De CT heeft wel een P- knop, voor de hierboven geschreven wasstraat weet ik niet of de CT er rollend er doorheen moet in dat geval zou ik hem in neutraal zetten.
In P-stand staat er de rem erop.
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Bewerken gaat niet dan maar zo, in neutraal stand hoort de motor aan te staan zet je hem uit dan springt hij in P-stand (rem).
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
De CT heeft wel een P- knop, voor de hierboven geschreven wasstraat weet ik niet of de CT er rollend er doorheen moet in dat geval zou ik hem in neutraal zetten.
In P-stand staat er de rem erop.

Ehmn wat weerleg je nu?
Ik schreef toch ook dat er een P-knop is.
er is echter geen P-keuze bij de schakelpook.
 

stadler

Actief
12 jan 2009
155
3
18
Heb eens iets soortgelijk meegemaakt met de GS.
Tijdens filerijden en stilstaand verkeer de auto in N gezet en kreeg inderdaad deze melding ook,de spanning van de HV batterij te laag en inderdaad in D schakelen om de HV batterij op te laden.
Met de prius zou ik eens moeten testen wat die doet.
 

Ramon73

Nieuw hier
12 jul 2019
2
1
3
Motor hoort aan te gaan bij een te lage accuspanning in de "N' stand, ik denk dat het "contact" niet aangestaan heeft, maar in de "accessoires" stand dan gaat de motor namelijk niet draaien. Anders wordt het denk ik tijd voor een verse 12 Volt batterij.

Dat klopt niet helemaal. Zodra de HV accu leeg raakt, start de benzinemotor altijd. Maar bijladen lukt alleen in P of D. In N is de koppeling naar de benzinemotor verbroken en kan er dus niks opgeladen worden. De motor start wel, maar er gebeurt niks qua laden. En de 12 Volt batterij heeft er niks mee te maken, die is alleen voor het op druk brengen van het remsysteem en opstarten van alle computers. Starten van de benzinemotor gebeurt op HV accu.


....en de auto ging plots in een noodstand op REM en alle alarmbellen gingen af in de wasstraat. ACCU was te leeg en de auto moest in ?D? verder....

Ik heb nog niet gehoord/meegemaakt dat de auto vanzelf op de rem ging (heb in 2016 een CT200h gehad en daarvoor 3 jaar een Prius). Hoe heb je het destijds opgelost?
Zelf zorg ik altijd met goed opgeladen HV accu de wasstraat in te gaan. In de winter een stevige opgave vanwege de lange wachtrij, maar dan doe ik het volgende:
7:30 thuis weg, warm rijden en daarna paar flinke stops om de HV accu te laden.
7:55 Aankomst wasstraat
8:00 Wasstraat opent
8:10 Klaar met ritje door de wasstraat en HV accu nog steeds vol genoeg
8:12 Starten met uitzuigen/opruimen, auto uit

Het is een beetje planning om vlotjes door de wasstraat te rollen. Maar ga ik midden op de dag, dan sta ik zeker 40 minuten in de rij voordat ik aan de beurt ben. Laat ik de auto dan maar in P bijladen dan heb ik nog steeds voldoende vermogen om de rit door de wasstraat in N te voltooien. Met de P3 wel eens een melding van lege accu gehad, maar nooit in de problemen gekomen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

Mr Bullet

Hoort erbij
1 sep 2014
76
16
0
Belangrijkste les: Niet door de wasstraat... Krijg je toch ook krassen van! Gewoon keurig met het handje wassen met een twee emmersysteem.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Ik heb nog niet gehoord/meegemaakt dat de auto vanzelf op de rem ging (heb in 2016 een CT200h gehad en daarvoor 3 jaar een Prius). Hoe heb je het destijds opgelost?
Zelf zorg ik altijd met goed opgeladen HV accu de wasstraat in te gaan. In de winter een stevige opgave vanwege de lange wachtrij, maar dan doe ik het volgende:
7:30 thuis weg, warm rijden en daarna paar flinke stops om de HV accu te laden.
7:55 Aankomst wasstraat
8:00 Wasstraat opent
8:10 Klaar met ritje door de wasstraat en HV accu nog steeds vol genoeg
8:12 Starten met uitzuigen/opruimen, auto uit

Goeie tip! Echter gaf LexusCT200 aan dat hij ook de airco had loeien en pas uitzette toen de auto al waarschuwingen gaf. Die airco is een enorme energievreter. Zelf zette ik destijds met mijn hybride Yaris altijd de airco + blower uit. Batterij was aan het eind nooit te leeg.
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Belangrijkste les: Niet door de wasstraat... Krijg je toch ook krassen van! Gewoon keurig met het handje wassen met een twee emmersysteem.

Dat doe ik ook, incl meteen afzemen tegen kalkvlekken maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Zou ook zeggen in N en motor en airco etc uit (als het 30C is sowieso wat anders gaan doen dan in je auto zitten als het niet nodig is) en dan kan je prima de wasstraat door maar blijkbaar kan het niet in N met de motor uit, zal het eens testen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mr Bullet

Mr Bullet

Hoort erbij
1 sep 2014
76
16
0
Dat doe ik ook, incl meteen afzemen tegen kalkvlekken maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Zou ook zeggen in N en motor en airco etc uit (als het 30C is sowieso wat anders gaan doen dan in je auto zitten als het niet nodig is) en dan kan je prima de wasstraat door maar blijkbaar kan het niet in N met de motor uit, zal het eens testen.

Ik heb thuis kalkvrij water dus ik rij hem meestal even droog en laatste druppels droog ik af met een speciale doek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
op dat moment heb ik de auto vervloekt en ben ik heel erg benieuwd of iemand dit ook wel eens heeft gehad?

Zeker, mijn pa's Rav4 Hybrid (2019) gaat na een paar minuten in N hard piepen en geeft aan dat hij uit N moet om de 'tractiebatterij' te beschermen. Ik negeer deze melding altijd en wacht tot de wasstraat klaar is. De piep is natuurlijk irritant, maar niets aan te doen
 

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Belangrijkste les: Niet door de wasstraat... Krijg je toch ook krassen van! Gewoon keurig met het handje wassen met een twee emmersysteem.

Denk dat hier toch echt het verschil zit of je naar de goede wasstraat gaat (die met lange band, die meestal boven de 15,- kosten) of dat je naar het mini-ding of robot krasstraat bij het tankstation gaat. Mijn pa's auto (in vorige bericht genoemde Rav4) gaat iedere week (tot nu toe dus zo'n 70 keer) en zijn wit parelmoer ?n hoogglans zwart (bi-tone) hebben nog geen swirls.

Mijn eigen auto gaat nooit door zo'n tankstation ding heen, maar op de winterwielen ga ik regelmatig door een goede wasstraat heen
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Denk dat hier toch echt het verschil zit of je naar de goede wasstraat gaat (die met lange band, die meestal boven de 15,- kosten) of dat je naar het mini-ding of robot krasstraat bij het tankstation gaat. Mijn pa's auto (in vorige bericht genoemde Rav4) gaat iedere week (tot nu toe dus zo'n 70 keer) en zijn wit parelmoer ?n hoogglans zwart (bi-tone) hebben nog geen swirls.

Mijn eigen auto gaat nooit door zo'n tankstation ding heen, maar op de winterwielen ga ik regelmatig door een goede wasstraat heen

Dat er geen swirls zijn vind ik eerlijk gezegd een beetje moeilijk om te geloven. Daar wil ik echt foto's van zien vol met de zon er op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon en Higgie

NielsFrank

Nieuw hier
17 sep 2020
8
4
3
Ik heb hetzelfde eens gehad met mijn auto hiervoor (prius uit 2008). Stond een lange rij voor de wasstraat, dus daar draaide de auto al een tijdje op de accu + airco aan. Aan het einde van de wasstraat ook te lage spanning en in de N slaat de motor niet aan.
Ik was gelukkig net aan het einde en kon snel wegrijden.
Ik denk dat als je hem in de D zet met de rem erop en dan snel in de N dat hij wel de motor aan laat slaan en hij kan opladen..