Wat is jullie km-stand en welke issues hebben jullie gehad?

Mgslisser

Hoort erbij
10 nov 2016
36
3
8
Ik lees op Amerikaanse fora dat toch wel veel mensen problemen hebben ondervonden met de koppakking van hun CT bij 80 tot 160K miles(google op head gasket issue). Dit met uiteenlopende reparatiekosten van 2 tot 5K dollars. Ook bij de Prius3. Ik lees er in NL nooit wat over, is dit een minder voorkomend probleem in NL vanwege onze relatief korte afstanden en dus lage km-standen?? Wat is jullie kijk hier op?

Zelf zit ik op 135K km en enige afwijkende is een uitlaaophangbeugeltje dat geroest was en gelast moest worden. (2012 CT200h business Line, in bezit sinds 2016)
 
Laatst bewerkt:

Mgslisser

Hoort erbij
10 nov 2016
36
3
8
@Arbitrator: goeie suggestie, niet bij stilgestaan idd, ze tanken daar belabbert lage RON waarden...
 
Laatst bewerkt:

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Mijn CT heeft 146K gereden.
1 mankement gehad: 12 volt accu kapot.
The End.

edit: hierover moest ik veel langer nadenken dan over de mankementen met mijn vorige merken auto?s. :)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
666
584
93
Ik lees op Amerikaanse fora dat toch wel veel mensen problemen hebben ondervonden met de koppakking van hun CT bij 80 tot 160K miles(google op head gasket issue). Dit met uiteenlopende reparatiekosten van 2 tot 5K dollars. Ook bij de Prius3. Ik lees er in NL nooit wat over, is dit een minder voorkomend probleem in NL vanwege onze relatief korte afstanden en dus lage km-standen?? Wat is jullie kijk hier op?

Zelf zit ik op 135K km en enige afwijkende is een uitlaaophangbeugeltje dat geroest was en gelast moest worden. (2012 CT200h business Line, in bezit sinds 2016)

Het is niet zo simpel om dat soort gegoogelde berichten op waarde te schatten. Afgezien van het waarheidsgehalte van die berichten is de situatie in de VS anders dan hier. De brandstofkwaliteit kan, afhankelijk van wat je tankt zeker lager zijn dan in de EU, de gebruikte kwaliteit motorolie in de VS bij veel werkplaatsen is beduidend lager dan in Europa, en ook kan de auto in een andere fabriek zijn gebouwd dan de in Europa verkochte modellen - hetgeen betekent dat er ook andere toeleveranciers in het spel zijn en dus bijvoorbeeld de koppakking door een ander bedrijf is geleverd.

In veel gevallen wordt ook gerapporteerd dat de EGR klep niet goed werkte en dat dat tot "misfiring" leidde en het lopen op minder dan het beschikbare aantal cylinders.

Dat wijst allemaal op het rijden onder minder gunstige condities (onvoldoende onderhoud, matige kwaliteit brandstof en motorolie). En als je de motor langere tijd "mishandeld" kan dat uiteraard ook tot oververhitting en problemen met het koelsysteem en koppakking leiden.

Het vervangen van een koppakking is niet bijster ingewikkeld (en ook niet buitengewoon kostbaar), maar als je lang doorrijdt met een lekke koppakking kunnen de gevolgkosten aanzienlijk zijn. Motorolie gemengd met koelvloeistof is een prima recept voor lagerbeschadiging en ernstige inwendige motorvervuiling hetgeen dan uiteraard tot zeer hoge reparatiekosten kan leiden.

Ik zou me geen zorgen maken - maar wel als er regelmatig koelvloeistof moet worden bijgevuld laten uitzoeken waarom dat zo is. Koppakkingen gaan tegenwoordig meestal probleemloos een autoleven mee. En als ze al op grote schaal moeten worden vervangen blijkt de oorzaak vaak te liggen in de gebruikte bouten voor de cylinderkop - soms wordt kennelijk een partij bouten toegeleverd die in gebruik de bij montage aangelegde spanning niet over lange termijn in een cyclus van opwarmen en afkoelen weten te behouden. Dat resulteert dan vervolgens meestal in een discrete terugroepactie.
 

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Gister de 150k beurt gehad en nul problemen. Bij een beurt laat ik ook altijd de 'hybride health check' doen zodat je weer en jaar vooruit kan met je accupakket. Daarnaast zijn de lampjes in de buitenspiegels kosteloos vervangen voor LED lampjes.

Kun je trouwens probleemloos E10 tanken met de CT200h (2011)?
 

BlueyCT200

Hoort erbij
15 jul 2019
62
15
8
Bij KM stand 150k:
  1. Lekke airco condensor. Gemaakt en vervangen onder garantie.
  2. Linker achterruit wilde niet naar beneden, stekker zat los en is weer gefixt.
  3. Dealer gaf aan dat de hitteschilden van de uitlaat versleten beginnen te raken.
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Hoezo garantie van die condensor? De mijne is ook lek en word volgende week vervangen. Hitteschild heb ik ook los gehad en dit zelf met een betere bevestiging weer vast gezet.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik heb de GS nu bijna 4 jaar in bezit. Geboren in 2005, gekocht bij 161000 en nu bijna 200.000 km op de teller. Wat heb eraan laten doen, aircopomp, dynamo, xenon starters, accu, uitlaat, nieuwe veren en schokbrekers van Tein, sensor asf, xenon lampen, daarnaast ieder jaar nieuwe olie en filters, versnellingsbak olie deel verversen etc.....
 

Dkawa

Hoort erbij
18 feb 2017
35
3
8
Ik heb een CT200H Luxury Line uit 2011 en heb nu 197500 op de teller staan. Enige kosten post was begin vorig jaar, dat was bijna 900? voor een nieuw stuuras. Deze had speling en moest vervangen worden. En voor de rest niets geks gehad alleen maar kosten voor jaarlijks onderhoud
 

Vuursteen

Nieuw hier
3 mrt 2020
21
21
3
Ik heb een CT200H 2011 in de zomer van 2019 gekocht met 149.000 en waar nu 162.000 op het tellertje staat.
In December blower kaduuk
Afgelopen Zaterdag koppakking lek ????
 

BlueyCT200

Hoort erbij
15 jul 2019
62
15
8
Ik heb een CT200H 2011 in de zomer van 2019 gekocht met 149.000 en waar nu 162.000 op het tellertje staat.
In December blower kaduuk
Afgelopen Zaterdag koppakking lek ????

Oh dat is enorm balen zeg! Hoe merkte je dat de koppakking lek is? En welke blower, voor kachel/interieur? Mijn auto staat ook rond de 162.000 bijna en is ook 2011 makelij... Afgelopen maand een beurt gehad, zonder bijzonderheden.
 

Vuursteen

Nieuw hier
3 mrt 2020
21
21
3
Oh dat is enorm balen zeg! Hoe merkte je dat de koppakking lek is? En welke blower, voor kachel/interieur? Mijn auto staat ook rond de 162.000 bijna en is ook 2011 makelij... Afgelopen maand een beurt gehad, zonder bijzonderheden.

Van de kachel, dus dat was even koud rondrijden een paar dagen :p

De koppakking is waarschijnlijk lek gegaan toen ik vrij vlot optrok bij een stoplicht, horten en stoten ineens. Gelukkig was de dealer nog open en vlakbij en konden ze m gelijk even de stekker eraan hangen, maar konden niks vinden.
Doordat die mensen ook weekend wilden vieren ben ik maar met een (bleek afgelopen Dinsdag na een 2de diagnose) een kapotte koppakking weer naar huis gereden.

Nu staat de auto stil op de oprit tot die aanstaande Maandag open gemaakt wordt en ik hopelijk Woensdag weer vrolijk rond kan toeren in mijn auto :)
 

BlueyCT200

Hoort erbij
15 jul 2019
62
15
8
Van de kachel, dus dat was even koud rondrijden een paar dagen :p

De koppakking is waarschijnlijk lek gegaan toen ik vrij vlot optrok bij een stoplicht, horten en stoten ineens. Gelukkig was de dealer nog open en vlakbij en konden ze m gelijk even de stekker eraan hangen, maar konden niks vinden.
Doordat die mensen ook weekend wilden vieren ben ik maar met een (bleek afgelopen Dinsdag na een 2de diagnose) een kapotte koppakking weer naar huis gereden.

Nu staat de auto stil op de oprit tot die aanstaande Maandag open gemaakt wordt en ik hopelijk Woensdag weer vrolijk rond kan toeren in mijn auto :)

Balen zeg! Je leest er idd wel wat meer over bij de Prius. Hoop dat de kosten meevallen...
 
13 jun 2019
177
53
28
Heb 13 jaar Prius ervaring (en in de tijd veel info via het Prius forum langs zien komen). En je kunt over de aandrijflijn c.a. echt gerust zijn. Heel incidentele gevallen daargelaten gaat er nooit iets stuk. Ik glimlach om de meldingen hier over de hitteschildjes bij CT's. Heel herkenbaar. Ook die zijn bij mijn Prius 3 aan de beurt geweest; paar tientjes en soms ook wel "vergeten" in rekening te brengen. Wel balen natuurlijk als je een uitzondering treft. Misschien wil de dealer/importeur coulance geven.
 

Mgslisser

Hoort erbij
10 nov 2016
36
3
8
@vuursteen: hopelijk valt het mee, in principe gaat een koppakking toch niet stuk van een keer vlot optrekken.. In USA hoor je dit probleem vaker, 3, a 4000 dollar schade is geen uitzondering. EGR pijp reinigen zou preventief moeten werken lees je soms.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
666
584
93
De koppakking is waarschijnlijk lek gegaan toen ik vrij vlot optrok bij een stoplicht, horten en stoten ineens. Gelukkig was de dealer nog open en vlakbij en konden ze m gelijk even de stekker eraan hangen, maar konden niks vinden.
Doordat die mensen ook weekend wilden vieren ben ik maar met een (bleek afgelopen Dinsdag na een 2de diagnose) een kapotte koppakking weer naar huis gereden.

De beschrijving "horten en stoten" zou kunnen betekenen dat er water/koelvloeistof in de verbrandingsruimte is terecht gekomen. Mogelijk dat de koppakking nog net functioneerde en het tijdelijk vragen van meer vermogen vervolgens tot definitief kapot gaan leidde.

Als het mijn auto was en deze voorafgaand aan de reparatie langere tijd stil had gestaan, zou ik hem niet naar de reparatuer rijden maar hem laten ophalen met een autoambulance. Dat mag onheilspellend klinken, maar daar is een reden voor. Wanneer er inderdaad lekkage is van het koelsysteem naar het motorinwendige, kan na het wegzetten die lekkage nog enige tijd zijn doorgegaan (immers, de koelvloeistof was warm en stond nog onder een geringe overdruk). Wanneer een half kopje vol water/koelvloeistof in een cylinder is terecht gekomen, moet je hem beslist niet daarna starten. Vloeistof is niet samendrukbaar en de ruimte tussen zuiger en cilinderkop is zo klein dat dat letterlijk tot buigen of barsten leidt - wat kan leiden tot een kromme drijfstang en ernstige lagerbeschadiging. Als er aanmerkelijke lekkage van koelvloeistof naar het carter heeft plaatsgevonden, is het ook zaak de motor beslist niet te starten. Koelvloeistof en smeerolie blijkt in de praktijk een fatale combinatie voor krukaslagers.

Het is niet mijn bedoeling je nodeloos ongerust te maken, maar rijden naar de garage lijkt me zeer onverstandig in dit geval.
 

Vuursteen

Nieuw hier
3 mrt 2020
21
21
3
De beschrijving "horten en stoten" zou kunnen betekenen dat er water/koelvloeistof in de verbrandingsruimte is terecht gekomen. Mogelijk dat de koppakking nog net functioneerde en het tijdelijk vragen van meer vermogen vervolgens tot definitief kapot gaan leidde.

Als het mijn auto was en deze voorafgaand aan de reparatie langere tijd stil had gestaan, zou ik hem niet naar de reparatuer rijden maar hem laten ophalen met een autoambulance. Dat mag onheilspellend klinken, maar daar is een reden voor. Wanneer er inderdaad lekkage is van het koelsysteem naar het motorinwendige, kan na het wegzetten die lekkage nog enige tijd zijn doorgegaan (immers, de koelvloeistof was warm en stond nog onder een geringe overdruk). Wanneer een half kopje vol water/koelvloeistof in een cylinder is terecht gekomen, moet je hem beslist niet daarna starten. Vloeistof is niet samendrukbaar en de ruimte tussen zuiger en cilinderkop is zo klein dat dat letterlijk tot buigen of barsten leidt - wat kan leiden tot een kromme drijfstang en ernstige lagerbeschadiging. Als er aanmerkelijke lekkage van koelvloeistof naar het carter heeft plaatsgevonden, is het ook zaak de motor beslist niet te starten. Koelvloeistof en smeerolie blijkt in de praktijk een fatale combinatie voor krukaslagers.

Het is niet mijn bedoeling je nodeloos ongerust te maken, maar rijden naar de garage lijkt me zeer onverstandig in dit geval.

De garage was op dat moment letterlijk om de hoek :) Inmiddels is er na reparatie weer 1500km bij gereden en rijd de auto weer heerlijk, wel rij ik nu iets rustiger dan voorheen.(heb ik meer tijd om te genieten :))