E10 brandstof

BlueyCT200

Hoort erbij
15 jul 2019
62
15
8
Je ontkomt er bijna niet meer aan. De nieuwe standaard E10 benzine bij de tankstations. Vooral de (goedkopere) onbemande stations hebben geen keus meer.

Daardoor al weken E10 aan het tanken. Auto rijd er naar mijn idee prima op. Alleen heb ik wel het idee dat ie onrustiger in de toeren zit en vooral nu met de koude dagen, moeite heeft om de auto op gang te krijgen. Veel gebrom en alsof je in een ?tweede versnelling? wilt optrekken.

Is dit herkenbaar? Of ligt het aan de koude dagen en niet aan de E10 brandstof? Heb de auto hartje zomer aangeschaft. :) Dit wordt mijn eerste winter met de CT.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Je zou geen verschil moeten merken tussen Euro 95 en Euro 95 E10. De ontstekingskwaliteit (oktaangetal) nog het kooktraject zijn veranderd. Wat wel veranderd is dat de benzine nu 10 % bioethanol bevat. Bij oudere auto's kan dat tot problemen leiden (week worden van kunststof brandstofslangen), maar bij meer recente auto's, zeg 15 jaar oud of jonger, levert dat meestal geen problemen op. Fabrikanten geven ook precies op welke van de door hen de afgelopen jaren geleverde types niet goed overweg kunnen met Euro 95 E10. Doorgaans gaat het daarbij om wat minder frequent verkochte modellen.

Het wat moeizamer lopen bij lagere temperatuur kan diverse oorzaken hebben. De meest waarschijnlijke reden is het vervuilen van het brandstofinspuitsysteem. Benzine bevat reinigende toevoegingen die dat zouden moeten voorkomen (en dat meestal ook prima doen) maar wanneer een auto veelvuldig korte ritten maakt en daarbij niet altijd voldoende op temperatuur komt, kan het zijn dat er meer vervuiling optreedt dan de benzine kan oplossen. Het eenmalig toevoegen van een "fuel conditioner" aan een volle tank benzine en het vervolgens maken van een langere rit waarbij ook met hogere snelheden wordt gereden, lost meestal het probleem op.

Een andere oorzaak van het probleem kan inwemdige vervuiling van hydraulische klepstoters zijn. Bij een auto met veel km op de teller en niet altijd voldoende onderhoud kan er lakafzetting optreden die de goede werking van de hydraulische klepstoters tegen werkt. Ook hier geldt dat motorolie reinigende toevoegingen bevat die dat zouden moeten voorkomen, maar als bijvoorbeeld de vorige eigenaar wat slordig was met olieverversen kan dat enige storende vervuiling tot gevolg hebben gehad. Ook dit euvel kan meestal worden aangepakt door het eenmalig toevoegen van wat extra reinigingsmiddel.

Een derde mogelijkheid tenslotte is het niet goed werken van de luchttoevoer. Bij veel auto's is dat zo uitgvoerd dat na een koude start de motor de lucht eerst dicht bij de dan opwarmende motor aanzuigt en bij op temperatuur gekomen motor direct van achter de grill de koudere omgevingslucht. Wanneer dat "thermostatische" regelmechanisme om een of andere reden niet goed werkt, kun je inderdaad de door jouw beschreven ervaringen hebben omdat het regelmechanisme voor de optimale brandstof/lucht verhouding die juiste verhouding niet meer onder alle rijomstandigheden kan instellen.

De meest voorkomende reden is echter bij verre vervuiling in het brandstofinspuitsysteem.
 
13 jun 2019
177
53
28
Met mijn Prius (zelfde aandrijving als jouw CT200) had ik de laatste paar jaar soms last van een bromgeluid en lichte trilling bij het optrekken. Als ik dan 1 of 2 keer een tank Shell V Power verstookte verdween dat weer. Dat is dus geen onzin. Was goedkoper dan het inlaatspruitstuk laten demonteren en reinigen.
 

BlueyCT200

Hoort erbij
15 jul 2019
62
15
8
Bedankt voor jullie reacties. Gisteren V Power getankt en vandaag lange rit naar Groningen gemaakt! Ben benieuwd hoe de auto zich gaat gedragen. ;)
 

BlueyCT200

Hoort erbij
15 jul 2019
62
15
8
Bedankt voor jullie input! Heb afgelopen weken 3x met Shell VPower getankt. En heb het idee dat de motor beter draait. Kan ook tussen mijn oren zitten natuurlijk. Maar hij draait soepeler en met een koude start is ie stiller.

Nu weer aan de E10! Kijken hoe het nu aanvoelt.
 

PierreO

Nieuw hier
1 apr 2017
18
1
0
Ik heb een CT200h en rij nu na een paar keer tanken 1 op 16 -17 terwijl ik vorig jaar, rond dezelfde periode, 1 op 18-19 reed, lijkt wel of er minder energie in de benzine zit waardoor de milieuwinst van 10 % bio-ethanol te niet gedaan wordt. Verwijst iemand dit naar het rijk der fabelen of heeft iemand hier een verklaring voor, ik houd nauwkeurig de kilometers en tankbeurten bij en zit nu met een vraagtekengezicht. :eek: Mijn auto heeft gewoon zijn onderhoudsbeurten gehad.
 

Marius11

Nieuw hier
24 feb 2018
20
4
3
Auto RAI schreef het volgende:

Uit onderzoek van het Britse autoblad What Car? blijkt dat E10-benzine voor een hoger verbruik zorgt dan Euro95. Testauto?s lieten een gemiddeld 8,4 procent hoger benzineverbruik noteren als ze E10 gebruikten. E10 is benzine waaraan 10 procent ethanol is toegevoegd.

  • Praktijktest met vier auto?s
  • E10-benzine gemiddeld 8,4 procent minder effici?nt
  • Hogere CO2-uitstoot in vergelijking met Euro95
What Car? gebruikte vier auto?s om het brandstofverbruik op de openbare weg te testen. Ze tankten de auto?s met zowel E10 als Euro95 om de verschillen te bekijken. Hieruit bleek dat het verbruik met de E10-benzine gemiddeld 8,4 procent hoger lag. Auto?s die rijden op E10 stoten minder C02 per verbruikte liter uit, maar omdat het brandstofverbruik hoger is, wordt toch meer C02 per kilometer geproduceerd. Een van de met E10 volgetankte testauto?s stootte zelfs 11 gram CO2/km meer uit dan toen deze met Euro95 werd getest. Een mogelijke verklaring voor het hogere verbruik is het feit dat ethanol circa 30 procent minder energie bevat dan Euro95-benzine. Voor hetzelfde resultaat moet het gaspedaal dus dieper worden ingetrapt. In 2020 moeten volgens EU-wetgeving alle oliemaatschappijen brandstof met 10 procent bio-ethanol op de markt brengen. Vandaar de introductie van E10-brandstof. In Nederland is de uitrol van E10 in 2011 langzaam begonnen. Ongeveer 90 procent van de benzineauto?s is geschikt voor die brandstof. [h=2]Ook voordelen: Toch heeft E10-benzine wel enkele voordelen. De productie van de brandstof is bijvoorbeeld CO2-vriendelijker. Het doel van biobrandstoffen is niet noodzakelijkerwijs om de uitgestoten CO2 te verminderen, maar het feit dat CO2 wordt opgenomen bij het laten groeien van de gewassen betekent dat de netto impact op de atmosfeer wordt verminderd versus het winnen van olie uit de grond.[/h]
Kortom: De E10 branndstof levert per saldo - door hoger verbruik en minder energie per liter - niet minder CO2 per gereden kilometer. Het is opgelegd door de overheid / Europa. De productie van bio-ethanol is aanzienlijk duurder dan die van benzine. Maar voor de autorijder heeft E10 geen enkel voordeel, integendeel. De bio-ethanol trekt water aan, vooral als je weinig rijdt. Het kan roestvorming en vervuiling opleveren met als gevolg mogelijk problemen met de motor en extra kosten !
Ik heb de indruk dat mijn Lexus CT200h ca. 5% minder zuinig rijdt bij gelijke rijstijl. Ik wil nog eens een volle tank superbenzine ( E5 ) tanken en het verbruik weer een daarmee vast te stellen.
 

BlueyCT200

Hoort erbij
15 jul 2019
62
15
8
Bedankt Marius voor je uitgebreid verslag. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen nog maar E5 tank. Heb echt het idee dat mijn motor daar veel beter op loopt dan op E10. Daarbij is de auto een stuk zuiniger. Ik merk het altijd aan de benzinemeter, als die in het midden staat, Geeft de odometer met E5: +- 400 km aan. Met E10 +-325. Kan dus aardig verder rijden met E5.

Mocht ik een keer ergens tanken waar ze geen E5 hebben dan merk ik dit terug in het motor gedrag. Veel minder soepel en vooral de koude starts klinken dan als een oud dieseltje. Mijn oom is voormalig Toyota monteur en tankt zijn auto?s (auris/corrolla) ook alleen met E5.

Gelukkig met de huidige prijzen is het een stuk betaalbaarder geworden om goedkoop E5 te tanken. :) Laagste prijs Shell V-power wat ik heb gehad was 1,46 per liter!
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Er zit iets minder energie in maar dat merk je meer in de hogere toerentallen. Als je de CT gewoon in ECO mode rijdt houdt de CVT de toeren (nog) lager dan in normal en merk je er eigenlijk nauwelijks wat van.
 

lannoo

Nieuw hier
15 jun 2020
6
2
3
Ik heb het geluk dat ik kan kiezen waar ik tank, Belgi?, Duitsland of Nederland (ik ben woonachtig in het smalste stukje Nederland :). Al enkele jaren geleden toen Belgi? compleet overstapte op E10 heb ik meteen geroepen dat het troep is wat ze verkopen. De Bio-ethanol heeft een lagere calorische waarde en moet zich dus wel uiten in een hoger brandstof verbruik. Dit was meteen merkbaar. Destijds reed ik nog een i30, verbruik zakte van 1:15 naar 1:13,5. Nu bij mijn Lexusje ervaar ik hetzelfde, verbruik E5 1:20, verbruik E10 1:18,5. Gelukkig zijn ze in Duitsland vooralsnog slimmer en is de E5 nog gewoon verkrijgbaar dus tank ik al weer jaren in Duitsland. Ik vraag me sowieso af of het milieu er bij gebaat is, hoger brandstof verbruik is ook meer CO2 uitstoot. Helaas hebben een paar geleerden (waarschijnlijk van Esso/Shell/..) Rutten wijsgemaakt dat je de Bio-ethanol niet hoeft mee te tellen in de CO2 uitstoot omdat dit zogenaamd kort-cyclische brandstof is (gewassen die snel groeien en dus CO2 opnemen en die via de brandstof weer vrijkomen) ze vertellen er echter niet bij hoeveel energie (en dus CO2 uitstoot) het kost om deze brandstof te maken.
Tip aan de Lexus rijder: Sinds kort doe ik de beurten zelf met de door Lexus voorgeschreven motorolie 0W20 (originele Toyota olie), resultaat een nog zuinigere auto, ik rij momenteel op de E5 1:21. Informeer maar eens bij de dealer, die gooien standaard 5W30 er in, waarom vraag ik me ook af. Kostentechnisch scheelt het niets.
 

Blacklexus

Nieuw hier
1 sep 2011
15
0
1
Ik heb het geluk dat ik kan kiezen waar ik tank, Belgi?, Duitsland of Nederland (ik ben woonachtig in het smalste stukje Nederland :). Al enkele jaren geleden toen Belgi? compleet overstapte op E10 heb ik meteen geroepen dat het troep is wat ze verkopen. De Bio-ethanol heeft een lagere calorische waarde en moet zich dus wel uiten in een hoger brandstof verbruik. Dit was meteen merkbaar. Destijds reed ik nog een i30, verbruik zakte van 1:15 naar 1:13,5. Nu bij mijn Lexusje ervaar ik hetzelfde, verbruik E5 1:20, verbruik E10 1:18,5. Gelukkig zijn ze in Duitsland vooralsnog slimmer en is de E5 nog gewoon verkrijgbaar dus tank ik al weer jaren in Duitsland. Ik vraag me sowieso af of het milieu er bij gebaat is, hoger brandstof verbruik is ook meer CO2 uitstoot. Helaas hebben een paar geleerden (waarschijnlijk van Esso/Shell/..) Rutten wijsgemaakt dat je de Bio-ethanol niet hoeft mee te tellen in de CO2 uitstoot omdat dit zogenaamd kort-cyclische brandstof is (gewassen die snel groeien en dus CO2 opnemen en die via de brandstof weer vrijkomen) ze vertellen er echter niet bij hoeveel energie (en dus CO2 uitstoot) het kost om deze brandstof te maken.
Tip aan de Lexus rijder: Sinds kort doe ik de beurten zelf met de door Lexus voorgeschreven motorolie 0W20 (originele Toyota olie), resultaat een nog zuinigere auto, ik rij momenteel op de E5 1:21. Informeer maar eens bij de dealer, die gooien standaard 5W30 er in, waarom vraag ik me ook af. Kostentechnisch scheelt het niets.
Zeer herkenbaar dit. Ik woon en werk vlakbij de Duitse grens en tank als het even kan E5 in Duitsland. Mijn CT haalt dan wel 1:21 of 1:20. In de coronatijd is tanken in Duitsland soms wat lastiger en tankte ik E10 in Nederland. Dan haal ik met veel pijn en moeite 1:18 en hij lijkt inderdaad minder mooi "te lopen".

Extra bijzonder: E5 is ook nog goedkoper dan E10 in Duitsland en je rijdt er ook nog zuiniger mee. Overigens wordt beweerd dat alleen hybride auto's zulke grote verschillen hebben tussen brandstofverbruik van E5 en E10. Klopt dat?
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Zeer herkenbaar dit. Ik woon en werk vlakbij de Duitse grens en tank als het even kan E5 in Duitsland. Mijn CT haalt dan wel 1:21 of 1:20. In de coronatijd is tanken in Duitsland soms wat lastiger en tankte ik E10 in Nederland. Dan haal ik met veel pijn en moeite 1:18 en hij lijkt inderdaad minder mooi "te lopen".

Extra bijzonder: E5 is ook nog goedkoper dan E10 in Duitsland en je rijdt er ook nog zuiniger mee. Overigens wordt beweerd dat alleen hybride auto's zulke grote verschillen hebben tussen brandstofverbruik van E5 en E10. Klopt dat?
Nee hoor, op Ron 95, E10 kom ik op 1 op 9 bij binnendoor rijden (3 ltr 6 in lijn zonder iets van hybride erin). Op Ron 98 E5 (VPower dus officieus geen toevoegingen) relatief eenvoudig op 1 op 11. Motor draait mooier, soepeler en pakt gewoon ook beter op. De Koreaan (2,7 ltr V6) van mijn vrouw heeft exact hetzelfde. Ik heb het eens (natte vinger) uitgerekend, we rijden fractioneel meer geld op VPower door het lagere verbruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj en RoelVB

LHM

Nieuw hier
10 nov 2020
16
7
3
Hi, ik tank vanaf nu E5 en dat bevalt prima. Verbruik is minder... Is wel iets duurder maar op de lange termijn levert het alleen maar voordeel op..
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
ik tank sinds de Lexus ook altijd E5, ben sindsdien ook de scooter met E5 gaan tanken, je kan zeggen wat je wil, maar het verschil is er duidelijk merkbaar.