Verversen CVT transmissieolie

Marius11

Nieuw hier
24 feb 2018
20
4
3
Bij wie is op aanraden van de Lexus of Toyota dealer de CVT transmissieolie vervangen ? En bij welke km-stand is dat gedaan ?\
Ik wilde namelijk bij 180.000 km de CVT transmissieolie verversen, maar dat werd door de Lexus dealer afgeraden. Dat zou niet nodig zijn.....! ? ! ?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
De dealer zei hetzelfde tegen mij, niet nodig. Maar ik heb het toch laten doen, de CVT, tussenbak en beide diff's bij 200K.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Bij wie is op aanraden van de Lexus of Toyota dealer de CVT transmissieolie vervangen ? En bij welke km-stand is dat gedaan ?\
Ik wilde namelijk bij 180.000 km de CVT transmissieolie verversen, maar dat werd door de Lexus dealer afgeraden. Dat zou niet nodig zijn.....! ? ! ?

Of dat vervangen voorgeschreven is, zal afhangen van het type auto. Bij mijn GS 450h wordt voorgeschreven iedere 60000 km of iedere 4 jaar een inspectie uit te voeren. Wat die inspectie inhoudt, wordt niet nader vermeld - mogelijk slechts een niveaucontrole, wat als er aan de buitenkant geen zichtbare lekkage is net zo goed achterwege kan worden gelaten naar mijn gevoel. Over de noodzaak tot verversen en hoe dat eventueel uit een inspectie zou kunnen blijken, wordt verder niets gezegd.

Zo langzamerhand behoeft volgens de instructies van de autofabrikant versnellingsakolie niet meer te worden ververst. Dat is gebaseerd op het gegeven dat bij het achterwege laten van de verversing de levensduur van de versnellingsbak in ieder geval lang genoeg is om de eerste en eventueel de tweede bezitter geen problemen te bezorgen.....en het verversen een lastige klus is omdat meestal geen aftapopening meer is voorzien.

In de meeste gevallen gaat dat goed, maar het is niet voor niets dat er inmiddels een reeks bedrijven is dat in staat is versnellingsbakken te spoelen en van verse olie te voorzien - wat vaak (bij conventionele) automaten daarna tot aanzienlijk beter en sneller schakelen kan leiden.

Bij de CVT's ligt het in feite iets anders. Weliswaar zijn het ook "automaten", maar er wordt weinig of niet geschakeld met behulp van lamellenkoppelingen, zoals wel bij conventionele automaten. Ook ontbreekt de koppelomvormer - en dat maakt het olieleven een stuk gemakkelijker. Juist door die koppelomvormer, die afhankelijk van de rijomstandigheden, af en toe forse slip zal vertonen, ontstaat een hoge olietemperatuur die tot het ontstaan van verouderingsproducten en afzettingen kan leiden. Ik had de voor de garage irritante gewoonte om bij voorgaande auto's met een conventionele automaat de olie iedere ca 100.000 km te laten verversen, hetgeen het schakelcomfort zeer ten goede kwam. Bij mijn huidige auto denk ik dat ik het gewoon laat zoals het is - tenzij het schakelen tussen de "eerste" en "tweede" versnelling bij de GS CVT problemen zou gaan opleveren. In dat geval zal ik er zeker om vragen - hetgeen dan tot meer werk zal leiden dan simpel alleen een aftapstop open draaien en daarna opnieuw vullen.

De olie heeft het dus in een CVT gemakkelijker dan in een conventionele automaat in die zin dat de olietemperatuur lager zal liggen (en eventueel ook nog door koeling onder controle kan worden gehouden). Uiteraard zal er wel enig magnetisch slijtagemateriaal ontstaan, maar dat wordt meestal door een onder in de versnellingsbak aangebrachte magneet gevangen zodat dat niet blijft circuleren. De voorgeschreven Toyota WS olie wijkt overigens enigszins af van wat andere fabrikanten toepassen - het is een fractie dunner dan de gebruikelijke ATF olie.
 
  • Leuk
Waarderingen: JANGS450H

wortelknager

Hoort erbij
28 sep 2013
65
34
18
De CVT olie van mijn IS300h bij 110.000 laten vervangen door de dealer.
De dealer vertelde dat zij deze nog nooit hadden vervangen en ook niet nodig was om dit te laten doen.
De olie die er uit kwam was nog net zo schoon als de nieuwe die er in ging.
Ik zou zeggen niet laten doen.
Bij de Z4 van mijn vrouw hebben we de conventionele automaat laten spoelen bij 80.000km en deze was gitzwart met op de magneten behoorlijk wat ijzer vijzel.
Toch een groot verschil tussen de beide systemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Ook ik heb het bij de dealer nagevraagd toen mijn auto de 120000 km was gepasseerd, deze vertelde mij toen ook dat dit nooit gedaan werd. Inmiddels staat de teller al op bijna 160000.
 

JANGS450H

Hoort erbij
27 dec 2018
49
16
8
Bij de LEXUS meeting vorig jaar in Zwolle heb ik dit voor de zekerheid ook nog eens nagevraagd en daar is me verteld dat de CVT onderhoudsvrij is op dat gebied, actuele KM stand is ongeveer 175.000 en nog geen enkel probleem ondervonden..