Sport Stand geen extra vermogen?

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Hi,

Vraag me af of iemand het verschil merkt aan acceleratie in de Sport Stand met de CT200h.
Als ik optrek en dan de sportstand inschakel, terwijl ik het gaspedaal in exact dezelfde stand behoud, merk ik niet dat er meer vermogen beschikbaar komt. Ook niet bij volgas.

In de Honda Civic 1.3 Hybride merkte ik duidelijk tijdens het optrekken dat het toerental omhoog gaat zodra je de S-stand selecteerd.

Volgens de specificaties zou de sport-stand de versnelling, stuurbekrachtiging, EPS, VCS en TC aanpassen voor een levendiger en sportiever weggedrag.
Echter merk ik niets van het hogere voltage (500V in normal, 650V in sport mode) wat de elekromotor zou moeten krijgen, tijdens accelereren.
Aldus Chief Engineer Osamu Sadakata & Chief Designer Takeshi Tanabe :
http://lexusenthusiast.com/2010/04/06/e ... -engineer/

Iemand die weet hoe je het hogere vermogen kunt opmerken tijdens overschakelen naar de sport stand?
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
ae82_gt zei:
Het enige dat aangepast word is de responce van het gaspedaal.

Inmiddels duidelijk dat niet het enige maar wel ??n van de verschillen, is de response van het gaspedaal in de sport-stand.

Gisteren naar Brussel gereden vanaf Amsterdam, en even de response van het gaspedaal getest bij de sport en normale stand.
Bij overschakeling merk je geen verschil bij dezelfde stand van het gaspedaal, echter de response is duidelijk veel beter in de sport-stand. Zelfs bij een kleine variatie van het gaspedaal reageert het motortoerental direct. Het is alsof het motortoerental je voet volgt.

In de stand normal zakt het motortoerental verder naar beneden om zuiniger te rijden maar wel de snelheid te handhaven. Het duurt dus langer voordat je op snelheid bent, bij dezelfde variatie van het gaspedaal.
(zoals eerder aangegeven, geheel intrappen van het gaspedaal zorgt voor dezelfde acceleratie als in de sport-stand)

Bij constante snelheid, bv. op de snelweg, kun je het beste z.s.m. terug naar de stand normal of naar cruise control. Dit om aanzienlijk benzine te besparen, immers bij iedere kleine variatie van je voet zal de motor direct reageren in de sport-stand.
 

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
Als het het goed heb begrepen gebeurt het volgende in de sportstand: 1) de responsecurve van het gaspedaal wordt aangepast. 2) het voltage wordt op het maximum van 650V ingesteld. 3) de stabiliteitscontrole wordt iets minder aggressief ingesteld. 4) de stuurbekrachtiging wordt aangepast.