Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

Frits

Hoort erbij
30 jun 2011
27
0
0
Hoewel ik normaal een rustige rijder ben en ik gemiddeld op mijn sloffen 1 op 19 haal ben ik gisteren met donder en geweld over de Duitse autbahn naar Polen gescheurd. Daar waar het kon de stand op sportief en boven de 160 doorkachelen.
Resultaat: 1 op 15,6. Vind ik persoonlijk niet gek.
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Dimocash zei:
vandaag mn lexus opgehaald.
eindelijk
het is wel wennen om goed af te remmen....ik rij te vaak te hard door bochten of rotondes.


Klopt inderdaad.
Bij hybrides rem je niet direct met de schijven maar eerst met de elektromotor om zo energie op te wekken en de batterij op te laden. Pas als je dieper het rempedaal intrapt rem je met de remschijven. Het voelt vreemd in het begin omdat de remkracht niet lineair is. Eerst lichte druk en weinig remkracht, bij het dieper intrappen (wat tevens zwaarder aanvoelt) meer remkracht.
Je went er wel aan, je zult zien dat op een gegeven moment je het remmen perfect gelijkmatig onder controle gaat krijgen.
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Zo, net terug van een retourtje Drechtsteden - Groningen :D om een pakje voor een monteur weg te brengen. Vanochtend getankt na 484 km voornamelijk over provinciale wegen gereden te hebben; 27 liter getankt (5.6 l/100km oftewel 17.8km/l). Open neer naar Groningen, 95% snelweg en daar weer 90% 120km/h van. 28.8 liter getankt voor 495 km, dus 5.8 l/100 km oftewel 17.2 km/l. Dat valt me echt alles mee. Hoe langer ik de auto heb, hoe meer ik merk dat het niet heel erg uitmaakt of je stad of snelweg rijdt, 600 km op een tank (lampje gaat branden) is altijd haalbaar.

Met bovenstaande cijfers is het dus in theorie mogelijk om met 2 liter reserve 739 km op de snelweg te halen. Dat lukte met mijn vorige auto echt niet, ook al ging daar 60 l in de tank :p
 

Frits

Hoort erbij
30 jun 2011
27
0
0
een aanvulling op mezelf.
Het scheelt aanzienlijk of er stukken van 120 km/u tussen zitten.
Gisteren terug gekomen en aanzienlijk minder vrachtverkeer en 120 borden. Echt doorkachelen dus. Nu hield het met 1:11 echt wel op.
Nog niet slecht hoor, ik ken veel collega's die bij snelheden van boven de 160 de 1:8 (of meer) niet halen.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Frits zei:
Gisteren terug gekomen en aanzienlijk minder vrachtverkeer en 120 borden. Echt doorkachelen dus. Nu hield het met 1:11 echt wel op.
Hoeveel minuten heb je nou gewonnen met het verstoken van die extra brandstof?
 

wesleyk12

Nieuw hier
16 feb 2012
7
0
0
Ik heb de auto nu bijna 2000km in gebruik en gemiddeld nu 19,2 km/l. Niet slecht lijkt me. Ik ben een redelijk sportieve rijder, maar op de snelweg vaak gewoon de cruise control aan op 120.
Laatst tussen Huizen-Amsterdam centrum deed ik wat meer mijn best en toen haalde ik bijna 1 op 25..
nzi1hk.png
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Ja duh....
Je ziet aan de wijzer dat niet al te lange tijd geleden de tank is volgegooid. Deze verbruiksmeter wordt dan automatisch weer op 0 gezet. Dus waar hebben we het dan over een afstand van 30 km en nog wat kilometers dorp het dorp? Lekkere meting.
Zo haalde ik ook 1 op 47,3 toen ik van de pomp door de woonwijk naar huis reed.
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Inderdaad, sinds ik de CT heb kan dat volledig electrisch. Maar van de zomer ga ik wel weer lopen hoor, denk ik. :redface2:
 

wesleyk12

Nieuw hier
16 feb 2012
7
0
0
Lexus4all zei:
Ja duh....
Je ziet aan de wijzer dat niet al te lange tijd geleden de tank is volgegooid. Deze verbruiksmeter wordt dan automatisch weer op 0 gezet. Dus waar hebben we het dan over een afstand van 30 km en nog wat kilometers dorp het dorp? Lekkere meting.
Zo haalde ik ook 1 op 47,3 toen ik van de pomp door de woonwijk naar huis reed.

Dit was ook meer om aan te geven dat je best zuinig kan rijden met een CT als je je best doet. Zoals ik als zei zit ik nu totaal op ruim 1 op 19. Ik rij wel op de 15inch velgen/banden, dat zal best nog wel schelen met een grotere maat banden.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
En dat mag worden gezegd 1 op 19 is zuinig. Dat red ik niet.

Zijn er eigenlijk gegevens bekend over verschillen in verbruik met de CT als het om de 15/16/17 inch band maat gaat? Die heb ik nog niet gezien, maar ik denk dat je vermoeden wel klopt dat dit scheelt.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
17 inch en de laatste meting na 275 km gereden te hebben over landweggetjes, snelweg en Provinciale wegen, lekker met het verkeer mee, maar ook weer niet boven de 125 km/uur, 1 op 20,9.
Ik weet zeker dat ik ook nog de 1 op 23 kan halen.

Robbert-Jan
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Hahaha, ik moest wel even lachen ja :D Wie kan er meer??

Het is op langere termijn zeker mogelijk om 1 op 20-21 te halen. Ik had zelf 1 op 17 over 78000km. Ik houd wel van wat doortrappen, maar het is ook niet zo dat ik altijd vol gas rijd.
 

Dimocash

Hoort erbij
17 okt 2010
57
0
0
het vallt mij op bepaalde auto's je opeens willen uitdagen/irriteren door je geen ruimte te geven bij in/uitvoegen
dit had ik in mn vorige auto totaal niet.
hierdoor zet ik hem weleens in zn sportstand ....je verbruikt dan wel een stuk meer maar dat ding kan best wel snel zijn zeg.
vooral binnen de bebouwde kom....(geasfalteerde wegen zonder trottoir waar geen voetgangers/fietsen etc mogen komen)

in woonwijken (woon er zelf ook in 1) zet ik hem lekker op ev mode.
ideaal!
sowieso rij je dan niet harder dan 30, anders slaat hij bij mij uit.