Allereerst proficiat met de keuze van de auto!
Ik rij nu ruim 3 jaar tot grote tevredenheid een CT200h LL. Deze is af fabriek uitgerust met een origineel schuif/kanteldak. Ik heb wat gemengde gevoelens over het schuifdak.
Als je mij nu vraagt welk accessoire ik eventueel zou kunnen missen, dan zou ik als eerste het schuifdak noemen. Gewoon omdat het qua rijbeleving en comfort - naar mijn persoonlijke mening - niet zoveel toevoegt. Een goed werkend ventilatie/airco systeem vind ik veel belangrijker, en daarover beschikt de CT ook. Dit is mijn eerste auto met een schuif/kanteldak, maar ik zou het bij een volgende auto (ongeacht het merk) niet meer kiezen. Bij de CT zou ik persoonlijk de Mark Levinson geluidsinstallatie of een adaptive cruise control verkiezen boven een schuifdak. Van die geluidsinstallatie heb ik al enorm veel plezier gehad.
Enkele bevindingen/opmerkingen over het schuifdak:
De elektrische bediening van het schuifdak werkt fijn en feilloos, prima. Het kan echter niet worden bediend via de afstandsbediening, wat met de ramen wel kan. Als je bij het uitstappen vergeten bent om het dak te sluiten, moet je weer in de auto gaan zitten, contact aanzetten, dak sluiten, contact uitzetten. De ramen kun je gewoon sluiten door de afstandsbediening langer ingedrukt te houden. Het schuifdak schuift niet onder het dak door, maar boven over het dak. Dit heeft als voordeel dat je binnenin wat meer hoofdruimte overhoudt, maar als het schuifdak helemaal opengeschoven is, bedekt het vanwege de constructie toch nog 1/3 deel van de opening. Je moet er ook rekening mee houden als je dakdragers monteert, omdat het dak tegen de dragers aan kan stoten, en het mechanisme zou kunnen forceren.
Ik gebruik het schuifdak eigenlijk alleen in het voor- en najaar. Of in de zomer als het niet te warm is. Via een schuifdak krijg je weliswaar verse lucht binnen, maar je kunt de temperatuur niet regelen. Het is vaak te koud (tocht..) of te warm. In het laatste geval maak ik het toch weer dicht en gebruik de airco. Deze is beter op temperatuur regelbaar.
Als het dak helemaal opengeschoven is, wordt het mij boven de 60 km/u al vlug te rumoerig, en gaat het op de kantelstand. De kantelstand kan ik nog wel gebruiken op provinciale wegen, maar op de snelweg wordt me ook dat snel te rumoerig.
Onder het eigenlijke glazen schuifdak zit een schuifpaneel in de hemelbekleding dat je dicht kunt maken tegen inval van zonlicht. Als het dak opengeschoven is, kun je het paneel echter niet meer dichtschuiven. Ik vind het erg hinderlijk als dan het directe zonlicht via het dak naar binnen valt.
Resumerend: soms vind ik het schuifdak wel "leuk", maar het is beslist geen accessoire waar ik veel waarde aan hecht.