Ervaringen met het fabrieksschuidak in een CT200h

21 jan 2014
250
17
0
Ik ben in de running voor de aankoop/lease van een hagelnieuwe CT200h 25th edition. (yes me happy)
Ik zou er graag een origineel schuifdak in willen. Wat zijn er mensen met dit accessoire in hun CT200h?
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Allereerst proficiat met de keuze van de auto!
Ik rij nu ruim 3 jaar tot grote tevredenheid een CT200h LL. Deze is af fabriek uitgerust met een origineel schuif/kanteldak. Ik heb wat gemengde gevoelens over het schuifdak.
Als je mij nu vraagt welk accessoire ik eventueel zou kunnen missen, dan zou ik als eerste het schuifdak noemen. Gewoon omdat het qua rijbeleving en comfort - naar mijn persoonlijke mening - niet zoveel toevoegt. Een goed werkend ventilatie/airco systeem vind ik veel belangrijker, en daarover beschikt de CT ook. Dit is mijn eerste auto met een schuif/kanteldak, maar ik zou het bij een volgende auto (ongeacht het merk) niet meer kiezen. Bij de CT zou ik persoonlijk de Mark Levinson geluidsinstallatie of een adaptive cruise control verkiezen boven een schuifdak. Van die geluidsinstallatie heb ik al enorm veel plezier gehad.
Enkele bevindingen/opmerkingen over het schuifdak:
De elektrische bediening van het schuifdak werkt fijn en feilloos, prima. Het kan echter niet worden bediend via de afstandsbediening, wat met de ramen wel kan. Als je bij het uitstappen vergeten bent om het dak te sluiten, moet je weer in de auto gaan zitten, contact aanzetten, dak sluiten, contact uitzetten. De ramen kun je gewoon sluiten door de afstandsbediening langer ingedrukt te houden. Het schuifdak schuift niet onder het dak door, maar boven over het dak. Dit heeft als voordeel dat je binnenin wat meer hoofdruimte overhoudt, maar als het schuifdak helemaal opengeschoven is, bedekt het vanwege de constructie toch nog 1/3 deel van de opening. Je moet er ook rekening mee houden als je dakdragers monteert, omdat het dak tegen de dragers aan kan stoten, en het mechanisme zou kunnen forceren.
Ik gebruik het schuifdak eigenlijk alleen in het voor- en najaar. Of in de zomer als het niet te warm is. Via een schuifdak krijg je weliswaar verse lucht binnen, maar je kunt de temperatuur niet regelen. Het is vaak te koud (tocht..) of te warm. In het laatste geval maak ik het toch weer dicht en gebruik de airco. Deze is beter op temperatuur regelbaar.
Als het dak helemaal opengeschoven is, wordt het mij boven de 60 km/u al vlug te rumoerig, en gaat het op de kantelstand. De kantelstand kan ik nog wel gebruiken op provinciale wegen, maar op de snelweg wordt me ook dat snel te rumoerig.
Onder het eigenlijke glazen schuifdak zit een schuifpaneel in de hemelbekleding dat je dicht kunt maken tegen inval van zonlicht. Als het dak opengeschoven is, kun je het paneel echter niet meer dichtschuiven. Ik vind het erg hinderlijk als dan het directe zonlicht via het dak naar binnen valt.
Resumerend: soms vind ik het schuifdak wel "leuk", maar het is beslist geen accessoire waar ik veel waarde aan hecht.
 
21 jan 2014
250
17
0
PeterA, dank voor je reactie.

Had in een BMW5 een af-fabriek gemonteerd schuifdak. Was er daar zeer happy mee. Ik ga kijken of ik kan proefrijden met een CT200h met origineel schuifdak. Bij de 5 gebruikte ik het dak in 90% van de kilometers op kantelstand om een beter ventilatie te krijgen en om de auto met airco aan sneller koud te krijgen. Met het dak geheel open, bij deze auto 80% van het gat open, deed ik alleen in de stad.

Naast de bedrijfs/lease auto's rijd ik ook een MG cabrio dus dat open rijden geluid maakt weet ik, om over tocht maar niet te spreken. Het leuke is dat ik op dagen waarbij de temperatuur op loopt boven de 25grdn de cabrio in de garage laat omdat ik het bij dat soort temperaturen niet meer prettig vind om open te rijden.

De MarkL stereo staat al op mijn optie lijst de adaptive CC niet.
 

dogo

Nieuw hier
22 okt 2014
7
0
0
Ben het idd eens met PeterA, had in mijn vorige auto (Honda Accord) een af-fabriek schuif-/kanteldak omdat het nou eenmaal in het Executive pakket zat, maar was er nooit gek op. Door de herrie (wind) en zonlicht die er bij een open dak binnen kwam, deed ik het in de zomer alleen ca. 10 min. open om de hitte zo snel mogelijk uit de auto te krijgen, daarna gelijk dicht. Op de snelweg vind ik een schuifdak niet uit te houden. Op mijn nieuwe IS300h heb ik geen schuifdak genomen. Een optie dus die ik persoonlijk nooit meer aanvink.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
@Erik,
Als ik jou zo hoor (sorry, lees...) ben je over het algemeen wel fan van een schuif/kanteldak en open rijden. Het blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie. Als je gehecht bent aan een schuifdak, zul je het in de CT waarschijnlijk ook wel waarderen. Het werkt fijn, en een aantal van de door mij genoemde nadelen zullen voor jou minder of niet belangrijk zijn. It's just not my thing... Ik zit inderdaad op een lijn met dogo.
Misschien het beste om even een proefritje te maken, dan kun je het zelf beoordelen. Mocht je het niet geregeld krijgen en ergens in zuid-oost Brabant wonen, dan bied ik je hierbij een proefrit aan.
 
21 jan 2014
250
17
0
PeterA, inmiddels gereden met een CT met schuifdak..... heb voor de Mark levison gekozen. :) Dank voor het aanbod om met jouw bolide te mogen sturen.
Half april staat bij mij voor de deur naast onze IS300Sx
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Prima Erik, alvast veel plezierige kilometers gewenst! Ik moest destijds 9 maanden op de auto wachten vanwege de gevolgen van de tsunami bij Fukushima.