Onbetrouwbare brandstofmeter CT200H

21 jan 2014
250
17
0
Mijn CT, nu 7 maanden oud (40.000km) heeft een interessant verschijnsel.
Na ongeveer 650km geeft de rangemeter range 0km, ga ik dan tanken gaat er ongeveer 35 liter in van de 45 die er in de tank passen.
De meter is daarmee onnauwkeurig. Uiteraard weet ik dat zo'n meter indicatief is, maar er 1/3 naast zitten lijkt mij niet de bedoeling

Zijn er bij andere CT rijders zelfde bevindingen?
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Ja helemaal mee eens. De excuus van de 1e gen CT is dat dit een beveiliging is om een lege tank te voorkomen.
Persoonlijk vind ik de marge ook heel erg ruim genomen en uit nood heb ik een keer de tank "leeg" gereden en brandstofpeil stond net onder leeg ging er "maar" 37 liter erin.
Nu ben ik ook benieuwd of de lampje van de brandstof nog gaat knipperen..

Ik heb een facelift (2015) CT gereden en daar lijkt de brandstof lampje minder snel te branden.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Dat is voor de CT allemaal normaal. Je moet maar eens kijken naar eerdere posts hierover. Volgens mij had het te maken met het hybride systeem.
Zowel bij de 1e als 2e gen CT brandt het lampje als er nog iets van 11 liter in de tank zit. Ik heb een keer de dagteller op 0 gezet toen het lampje ging branden en toen doorgereden (iets van 200 km). Toen moest ik er 45 liter in gooien. Dat was over het randje denk ik :)

Nu rij ik meestal 100 tot 150 km door en ga dan tanken.
 
21 jan 2014
250
17
0
Navraag bij zowel de dealer als de importeur geeft een, in mijn ogen, onbevredigend antwoord.

Deze extra safetymarge zou zijn ingebouwd om de accu's te sparen want als deze leeg gereden zouden worden dan moet de auto terug naar de fabriek....(?)
In vind 50% geen safetymarge maar een productie fout. Daarop kwam van de importeur/dealer geen reactie.

Praktijk (voor mij) is dat ik nu minimaal 100km door rijd nadat de range 0 kilometer aangeeft. Kan me niet voorstellen dat ik de enige CT gebruiker ben die dat doet. Door deze grote onnauwkeurigheid van het tank systeem lok je juist doorrijden uit zo lijkt mij.

Had van premium fabrikant, nauwkeurige Japaners, een beter en betrouwbaarder systeem verwacht.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Dat klopt, een volledig opgeladen accu is maar 60% (hoewel je systeem 100% aangeeft) en onder de 40% (dat staat weer gelijk aan leeg) wordt de accu bijgeladen.
Van wat ik heb begrepen is, uit nood dat de CT (lege tank) dan puur electrisch gaat rijden. Wanneer de accu echt leeg is, dan is je accu onherstelbaar beschadigd en kun je als "gebruiker" de accu niet meer bijladen of de auto starten.

Misschien is dit een firmware update of iets in die richting, ik heb een 25th (2015) CT gereden. De brandstoflampje gaat veel later aan. En je hebt nog een partij andere dingetjes (geen hill assist, wel 3 keer knipperen vd knipperlichten)

Ik zou zeggen, probeer dit voor te leggen aan de dealer of ze een firmware upgrade kunnen uitvoeren. Of maak een eventuele testrit in de facelift.

Dan heb ik nog eventueel een vraagje, knippert de brandstoflampje nog als je tank echt bijna leeg is?
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Lampje knipperen, nee nooit gezien. Ook niet toen de tank nagenoeg leeg was.

Ik geloof niet dat er ook maar 1 Lexus CT rond rijdt waarbij het lampje veel later gaat branden. Ik heb er nog nooit van gehoord. Zelf heb ik allebei de versies gehad en ken ook aardig wat anderen met een ct. Het is geen kwestie van firmware updat... het is gewoon standaard instelling voor alle ct's.

Beter en betrouwbaarder in relatie met het niet premium zijn vind ik dan ook weer een nonsens uitspraak. Beter in de ogen van wie? De leverancier die een betrouwbare premium auto moet leveren? Of degene die daar geen genoegen mee neemt maar ook niet de gevolgen draagt als het mis gaat. Als je straks stil staat met kapotte accu's omdat er een iets te scherpe afstelling is gemaakt wat dan? Is dat premium gevoel :)
Het is simpelweg geen gewone benzine auto die je weer even bijvult als die helemaal leeg is gereden.

Ik rijd ook door, maar ja das wel mijn keuze en mijn risico. En ik blijf niet de dealers lastig vallen. Je vraagt naar de bekende weg.
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Lampje knipperen, nee nooit gezien. Ook niet toen de tank nagenoeg leeg was.
Dank je voor de bevestiging, bij andere auto's heb wel gemerkt dat de brandstof lampje kan knipperen. Lampje aan is "let op" weinig benzine en bij een knipperende lampje, "pas op" tank bijna leeg.

Ik geloof niet dat er ook maar 1 Lexus CT rond rijdt waarbij het lampje veel later gaat branden. Ik heb er nog nooit van gehoord. Zelf heb ik allebei de versies gehad en ken ook aardig wat anderen met een ct. Het is geen kwestie van firmware updat... het is gewoon standaard instelling voor alle ct's.

Beter en betrouwbaarder in relatie met het niet premium zijn vind ik dan ook weer een nonsens uitspraak. Beter in de ogen van wie? De leverancier die een betrouwbare premium auto moet leveren? Of degene die daar geen genoegen mee neemt maar ook niet de gevolgen draagt als het mis gaat. Als je straks stil staat met kapotte accu's omdat er een iets te scherpe afstelling is gemaakt wat dan? Is dat premium gevoel :)
Het is simpelweg geen gewone benzine auto die je weer even bijvult als die helemaal leeg is gereden.

Ik rijd ook door, maar ja das wel mijn keuze en mijn risico. En ik blijf niet de dealers lastig vallen. Je vraagt naar de bekende weg.
Ik geef je geen ongelijk, voorkomen is beter dan genezen en de accu reparatie e.d. gaat hoogstwaarschijnlijk flink wat geld/tijd inzitten. Maar de manier hoe ze op het "probleem" reageren is teleurstellend.

Persoonlijk stoor ik mij niet meer aan dat probleem, na 2-3 keer tanken weet ik wel wat er in de tankje gaat en wat ik ermee kan. Zoals genoemd hier, wanneer de lampje aan gaat kun je zeker nog 100-150km door kachelen en zeker een eigen risico 👍

Normale of geen normale auto, een tankje leeg rijden is sowieso niet gezond en kan problemen leveren.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Zo werkt het bij de CT nu eenmaal. Je went er gedurende de eerste paar duizend km snel aan, en ik heb me er gedurende de resterende 115.000 km niet meer aan gestoord. In tegenstelling, ik vond het altijd een rustgevend gevoel dat er nog zoveel reserve was, je kon nog met zekerheid 100 km verder rijden als het benzinelampje ging branden :rulez:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het is al eens gezegd, maar het lijkt waarschijnlijk dat ze hier een 'foolproof' systeem hebben neergezet. Met name voor landen waar de gemiddelde afstanden wat hoger zijn. Dan lijkt 100km een redelijke marge.

Ik heb altijd een kannetje met 5 liter benzine bij me 👍🏼
In sommige landen zelfs verplicht.
 

Vincent-UX

Hoort erbij
8 mrt 2016
26
10
3
Ik rijd nog niet zo lang in de CT en heb nog wat 'angst' voor de brandstofmeting.
Vorige week is na 680 km het lampje van de brandstofmeter aan gegaan.
Vervolgens is omstreeks 720 km de melding gekomen dat rijbereik 0 km is.
Toen nog doorgereden tot 776 km en getankt. Er kan 'slechts' 38,8 liter benzine in.
Een simpele rekensom leert dat dit 1 op 20 is.
Verbruiksmeter gaf aan 4,9 l/100 km, dat is 1 op 20,4.
Deze miscalculatie vind ik acceptabel.

Ik heb echter in geval van grote afstanden voor nood ook altijd een kannetje benzine mee.
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Ik heb ooit gelezen dat die grote marge tussen reservestand en werkelijke hoeveelheid benzine, te maken heeft met de VS.
Daar zijn de afstanden tussen benzinestations zo groot, dat Lexus geen risico wil lopen.
Zowel technisch niet als informatief.
 

guidonline

Hoort erbij
3 jun 2016
33
0
6
Ik vind dat sowieso mooie verbruikscijfers. Moet ik me zorgen gaan maken en eens langs de dealer gaan om mijn accu eens te laten checken? Ik tank meestal 35 liter (en ga dus direct tanken als het lampje brandt) en dan heb ik 550 tot 620KM gereden. Dan rijdt ik zelfs alleen maar op 80 weggetjes met de cruise control aan. Toe gegeven: heb dan wel de climate control en radio navigatie ed. allemaal aan staan. Je rijdt tenslotte niet voor niets in een Lexus.
 

Rigormortis

Nieuw hier
23 jan 2022
7
0
1
Ik las ergens over iemand die 53 liter kon tanken, geloof op Spritt of Fuelly. Dus pas bij 900 km eens mijn favoriete pomp opzoeken. Ik zit er ook aan te denken om de Prins Lpg installatie in te bouwen. Er was hier ook iemand die dat had. Weet alleen niet hoe hoog de MRB dan gaat worden. Als het niet te gek meer is dan mijn 57 euro nu heb ik het in 2 jaar terug verdiend ;-). Eerst even wachten tot volgende week, dan krijg ik mijn witte CT pas te rijden!
 

Farah

Hoort erbij
17 nov 2019
59
19
8
Een CT met een LPG3 installatie kost in Limburg € 97,-- per maand of € 290,-- per 3 maanden. Met een gewone LPG instalatie komt dat op € 138,-- per maand of € 413,-- per kwartaal. Stevige prijzen. Gewoon op benzine € 65,-- per maand en € 196,-- per kwartaal
 

Rigormortis

Nieuw hier
23 jan 2022
7
0
1
bedankt. Het gaat niet over de g3 installatie maar over de 112. Dat is de nieuwe uitvoering, die schijnt ivm milieu toestanden nig wat goedkoper te zijn. Voor mij met 40.000 km per jaar waarschijnlijk wel interessant
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
bedankt. Het gaat niet over de g3 installatie maar over de 112. Dat is de nieuwe uitvoering, die schijnt ivm milieu toestanden nig wat goedkoper te zijn. Voor mij met 40.000 km per jaar waarschijnlijk wel interessant
met 40.000 km per jaar zou het idd wel moeten lonen om op LPG te gaan rijden..

Ik heb ook vele jaren op LPG gereden, met diverse installaties. en met diverse auto's.

over het nieuwe systeem weet ik niets, maar daar zou ik nog wel voorzichtig mee zijn (zeker als milieu als argument wordt genoemd)
eerst maar eens alle kinderziektes ontdekken zou ik adviseren. En als dat er veel zijn, sta je nogal eens in de garage wanneer je 40.000 per jaar rijdt.
En de dealer wil vaak niets meer met de auto doen als er eenmaal lpg ingebouwd is. dan kom je dus weer uit bij het inbouwstation, waarvan je hoopt dat die meer kan dan alleen inbouwen.

LPG installaties moeten naar mijn ervaring wel vergezeld zijn van een kleppen bescherm systeem.
hier heb ik verschillende systemen ervaren, met een immens verschil.

Het beste advies wat ik je kan geven is naar een goed inbouwstation te gaan met écht kennis van zaken.
voorheen Boertien Emmen, nu heet het Gritter Autogas Service. (de werknemer met 25+ jaar ervaring heeft de zaak van zijn baas overgenomen)
Deze man heeft ongelooflijk veel kennis van wat hij aan het doen is, en hebben liefde voor het vak. ieder schroefje wat gezet wordt krijgt nog even een antiroest behandeling onder de auto en ze nemen er echt de tijd voor. je bent je wagen dan wat langer kwijt dan bij de anderen, maar je weet dat het dan goed gebeurt. Emmen is niet voor iedereen naast de deur, maar het is de rit echt waard!
(sterker nog, de terugweg is extra goedkoop naar huis ;-) )

Ook zal hij (net als ik waarschijnlijk) aanraden om het systeem van ''valve protect'' te gebruiken als kleppenbeschermer.
Ik heb hiermee bijna 100.000 km op Lpg gereden, zonder dat de kleppen meetbaar versleten waren.

Dit is een heel ander spul dan de ''flashlube'' die je bij vele anderen ziet.
Hiermee heb ik met eenzelfde motorblok gereden, en moesten na 60.000 km revisie werkzaamheden aan de motor gepleegd worden.


Het systeem zelf is het prijsverschil niet, flashlube was iets van 250, valve protect iets van 350.

alleen het spul wat je er in giet is wel even iets anders. de flashlube (appelsap) is zo'n 12 euro per liter.
de valve protect (Melk) kost bijna 40 euro per liter en is wat lastiger particulier te krijgen.

Met beide kun je wel zo'n 10.000 tot 12.000 km per liter rijden.

Succes ermee!

Als ik meer had gereden had ik het sowieso weer gedaan, maar ik zit nu te laag in km.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Vanmiddag ongeveer 20 km gereden sinds de boordcomputer aangaf:
nul kilometer bereik. Daarna 40,5 liter getankt…
Hoeveel reserve reserve zat er dan toch nog in? Iets van 3 of 4 liter?