Brandstofmeter ?n boordcomputer onnauwkeurig

AddVariety

Nieuw hier
2 aug 2016
12
1
0
Ik heb gezien dat de vraag omtrent de brandstofmeter al meerdere malen voorbij is gekomen en ook deels beantwoord is, maar daarnaast zit ik ook met een boordcomputer die niet waarheidsgetrouwe informatie aangeeft.

Paar dingen die mij op zijn gevallen:
- Brandstofmeter geeft bij 50km range een waarschuwing, de vorige keer tankte ik vrijwel direct na die waarschuwing en ging er 33,86 iter in de 45 liter tank!
- Gisteren weer getankt, bij 70km range ongeveer, en er ging 33,42 liter in.
- Boordcomputer gaf bij de eerste tankbeurt een verbruik van 1 op 19,9 op, terwijl dit in werkelijkheid 1 op 18,7 bleek te zijn.
- Gisteren gaf de boordcomputer 1 op 21,3 aan en dit bleek 1 op 20,0 te zijn.

In beide gevallen dus ruim 11 liter over en een afwijking in de boordcomputer van 1,2-1,3 km/L.

Ook is het mij opgevallen dat zelfs nadat ik 500+ km heb gereden, de boordcomputer na 1x stevig optrekken al wijzigt van 21,4 naar 21,3 en soms gelijk 21,2 er achteraan. Als ik dan weer bij het volgende stoplicht uitrol/rem, gaat hij weer terug omhoog, enzovoorts. Dit vind ik erg vreemd gedrag, want het zou een gemiddelde over de hele tank moeten zijn en dat zou dan ook naarmate je meer km's hebt gereden juist af moeten vlakken en alleen bij langere stukken (km's lang) belasten of juist rustig rijden het verbruik aan moeten passen, maar niet na 200 meter al.

Ik sta hier des te meer verbaasd naar te kijken omdat ik van een 2e generatie Prius kom, die deze 'euvels' totaal niet had. Het betrof natuurlijk de oudere generatie hybride aandrijflijn met 1,5 ltr motor i.p.v. 1,8 ltr en ook de accu is anders (zelfde capaciteit, maar andere vermogenslevering). Desondanks was die bijzonder betrouwbaar in beide gevallen. Daar werd de brandstofmeter met blokjes (10 stuks) aangegeven en als er nog 1 over was had je nog circa 100km te rijden en als deze begon te knipperen circa 50km. Dat gaf het systeem niet aan (range indicator had hij niet), maar is mijn ervaring. Ik reed altijd zonder enig probleem door tot 1 blokje en koos dan mijn tankstation uit.

Daarmee kwam ik altijd tussen de 38 en 42 liter brandstof uit. In een 44 liter tank, dus zelfs 1 litertje minder dan de CT 200h schijnt te hebben. Heel simpel gezegd: met mijn slechtste verbruik van de CT tot nu toe zou ik op de minimaal 5 liter extra toch altijd nog 93 km verder kunnen rijden dan nu. Niet alleen vind ik het bijzonder vervelend dat het zo onnauwkeurig is, ook snap ik niet dat een premium merk als Lexus dit slechter voor elkaar heeft dan het standaard moedermerk Toyota (al weet ik niet hoe het bij de 3e generatie Prius zit).

Komt bij dat het ook gewoon zonde is, want nu heb ik dus resp. 632 en 668 km gereden, terwijl ik met de Prius altijd tussen de 800 en 900 km uitkwam. Reken maar eens uit op basis van de 25.000 km die ik er jaarlijks mee rijd: bij de Lexus sta ik dus 39x per jaar bij het tankstation, terwijl ik met de kleinere tank van de 2e generatie Prius slechts 30x per jaar hoefde te tanken. Dat scheelt nogal!

Nooit gedacht dat ik range anxiety in een hybride zou krijgen, maar ik ga toch echt maar eens proberen stapje voor stapje verder te rijden, volgende keer tot 0km range en dan steeds verder, want heel simpel: met een gebruik van 1 op 18 (ga ik even gemakshalve vanuit) moet toch minimaal 756 km te rijden zijn voordat 42 liter brandstof eruit is, daarmee houd ik alsnog een marge van 3 liter.

Maar dan de boordcomputer nog even: waar ik gewend ben dat de Prius 0,2 tot 0,4 km/L afweek van de werkelijkheid, maakt wederom de Lexus het veel bonter met 1,2-1,3 km/L verschil. Gigantisch in mijn optiek en ik snap ook wederom niet waarom dat zo moeilijk is gebleken voor Lexus om goed te doen. Van het brandstofmetertje kan ik me de uitleg van marge inbouwen nog voorstellen, al is de marge gewoon echt veel te groot, maar van het verbruik van de boordcomputer niet.

Als laatste valt mij op dat ik met de Lexus bijzonder veel moeite moet doen om het verbruik van 1 op 20 te halen. Ik reed de eerste volle tank zoals ik altijd met de Prius reed en daar haalde ik dus 1 op 18,7 mee. Dat viel me zwaar tegen en nu heb ik echt mijn beste gedaan (geen Sport Mode gebruiken, goed uit laten rollen, in de file Eco Mode zodat de accu het meest gebruikt wordt, etc.) en nog haal ik maar 1 op 20 ?n heb ik veel 80 wegen gereden (niet bewust, was deze week nu eenmaal zo). Ter vergelijk: ik haalde met de Prius een gemiddeld verbruik van 1 op 21,3 en als ik mijn best deed en/of veel 80 wegen had, dan heb ik vaak zelfs 1 op 23 of beter gereden. En nogmaals: bij de Prius deed ik nooit moeite, ik trok gewoon met bijna vol gas de opritten op, trok ook vlot weg bij stoplichten en lette niet bijzonder veel op uitrollen en dergelijke.

Ja, de Prius is ruim 100kg lichter, maar heeft ook een oudere generatie hybride aandrijflijn en werkt gewoon met 1 modus, niet nog eens een Eco en Sport erbij (de 3e generatie wel, dat terzijde).

Kortom: ik ben dus absoluut niet te spreken over het verbruik, de brandstofmeter en de boordcomputer. Dit verwacht je niet bij een premium merk als Lexus. Ik ga sowieso zelf eens op onderzoek uit hoe het bij de 3e generatie Prius zit en ook bijv. de Auris.

Natuurlijk merk ik wel dat de Lexus veel stiller is, strakker op de weg ligt, etc. Maar als ik op die punten win en op al die andere punten moet inleveren, dan wordt het feestje toch wel wat minder leuk. Ik snap dat er bepaalde afwijkingen in kunnen zitten, maar zo groot? Daarnaast zou ik op z'n minst verwachten dat hij het verbruik van de 2e generatie Prius zou moeten kunnen evenaren, zo niet overtreffen, maar ik ga er dus juist op achteruit!

Oh ja, nog een laatste dingetje: ik merk in EV mode (in de woonwijk vlak voordat ik thuiskom) dat wanneer ik boven de 35 km ong. kom dat hij EV mode uitschakelt met de melding "excessive speed". Terwijl dit net als in de Prius pas bij 48 km/h zou moeten zijn. Ook dat klopt dus niet.
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
een boordcomputer is natuurlijk altijd ter indicatie, en eindelijk bedoeld om u er toe te dwingen zo zuinig mogelijk te rijden.
hierin is hij dus best geslaagd
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik denk dat je gewoon een miskoop hebt gedaan, want hij voldoet niet aan je verwachtingen. Het is jammer dat lexus het minder goed voor elkaar heeft dan toyota. We praten ook over een generatie verschil, dus je mag inderdaad als klant verwachten dat ze steeds zuiniger worden. Ik snap precies wat je bedoel, ik voelde me ook genaaid dus ben van een lexus weer terug naar een yaris 1.0 gestapt. Nu trap ik gewoon overal volgas zonder rekening mee te houden met het verbruik en ik haal het zelfde verbruik als met de v6 van lexus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zer0ne

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
...
Als laatste valt mij op dat ik met de Lexus bijzonder veel moeite moet doen om het verbruik van 1 op 20 te halen. Ik reed de eerste volle tank zoals ik altijd met de Prius reed en daar haalde ik dus 1 op 18,7 mee. Dat viel me zwaar tegen en nu heb ik echt mijn beste gedaan (geen Sport Mode gebruiken, goed uit laten rollen, in de file Eco Mode zodat de accu het meest gebruikt wordt, etc.) en nog haal ik maar 1 op 20 ?n heb ik veel 80 wegen gereden (niet bewust, was deze week nu eenmaal zo). Ter vergelijk: ik haalde met de Prius een gemiddeld verbruik van 1 op 21,3 en als ik mijn best deed en/of veel 80 wegen had, dan heb ik vaak zelfs 1 op 23 of beter gereden. En nogmaals: bij de Prius deed ik nooit moeite, ik trok gewoon met bijna vol gas de opritten op, trok ook vlot weg bij stoplichten en lette niet bijzonder veel op uitrollen en dergelijke.
.....
Prius zou moeten kunnen evenaren, zo niet overtreffen, maar ik ga er dus juist op achteruit!

Oh ja, nog een laatste dingetje: ik merk in EV mode (in de woonwijk vlak voordat ik thuiskom) dat wanneer ik boven de 35 km ong. kom dat hij EV mode uitschakelt met de melding "excessive speed". Terwijl dit net als in de Prius pas bij 48 km/h zou moeten zijn. Ook dat klopt dus niet.
Ben jij serieus met de boven genoemde?

Ik rijd zonder moeite 1 op 25 indien nodig. Maar over het algemeen meestal onder de 1 op 11.
De eco of sport stand maakt geen ene drol uit. Je krijgt geen meer vermogen bij om op sport te rijden, bij eco wordt er niets ingehouden. Enkel wordt het sturen wat stugger bij sport, en in eco gaat de climate control minder hard werken.
En​​​​​ bij de nieuwere modellen zijn naar mijn weten ongeacht de stand de climate control afgesteld op "eco".

Een CT met de Prius vergelijken is sowieso no-go, de CT is gebaseerd op een Prius 3. Een Prius is in veel opzichten verder ontwikkeld dan de CT.

De +/-50km/h in EV mode is te halen hoor, je moet het alleen goed doen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik heb gezien dat de vraag omtrent de brandstofmeter al meerdere malen voorbij is gekomen en ook deels beantwoord is, maar daarnaast zit ik ook met een boordcomputer die niet waarheidsgetrouwe informatie aangeeft.
Even voor de duidelijkheid TS.... Een boordcomputer en benzinemeter kunnen de inhoud en verbruik niet echt 'berekenen'. Beter is om het woord 'voorspelling' te gebruiken. Aan de hand van de vlotter en nog wat waarden voorspelt de boordcomputer je gebruik. Veelal wordt vulhals en reservetank niet -of onnauwkeurig- meegerekend. Sommige automerken zijn er wellicht wat nauwkeuriger in, maar dat berust meer op toeval dan wijsheid. Denk ook aan variabelen zoals volume van benzine wanneer warm of koud weer. Toevoeging van extra zuurstof tijdens winter en de hele ratsmodee aan verschillen in octaan. Bovenstaand forumlid geeft het correct weer, daar kan ik niet veel aan toevoegen. Een CT gaat een superieure Prius niet snel overtreffen qua verbruik, dat is idd een heel zuur appeltje.

Een goede vriend van mij (Alor, 1 van de oprichters van dit forum maar nu een ban heeft) heeft zijn benzinemeter destijds laten ijken. Dit is een aanpassing die de dealer kan programmeren en waarvoor je een ijkcertificaat ontvangt.
 

Vsk996

Hoort erbij
25 feb 2014
94
1
0
Ik ben niet echt bezig met het exact verbruik en wat de benzinemeter zegt. Wat ik wel ervaar - en dit is mijn 2de Lexus hybride - en beide hebben dit voor dat verbruik vrij fors be?nvloed wordt ofwel de buitentemperatuur ofwel winterbanden of de combinatie van beide. Tijdens de wintermaanden loopt mijn verbruik op met ongeveer 1 liter per 100km (en dit zowel bij de IS300h als bij de RX450h). Gezien ik tijdens de wintermaanden op winterbanden rij weet ik niet of de banden de oorzaak zijn, de koudere temperaturen op de batterijen of bvb de verwarming etc het verbruik verhogen. Wsl zal het wel combinatie van dit alles zijn. Ik wil gewoon zeggen mss heb je bvb een type banden hebt welke het verbruik be?nvloeden

Is het niet belangrijker dat je een betrouwbare, comfortabele en redelijk zuinig auto hebt waar je graag in rijd & je goed in voelt. Die laatste druppel benzine zal dan wel het verschil niet maken mag ik aannemen
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Omgevingsvariabelen spelen zeker een rol, wat betreft banden (denk aan breedte en velgmaat) heeft ook een zekere rol. Alle kleine beetjes tellen op.
En uiteindelijk is je rechterpoot en rijstijl die de verbruik het meest be?nvloed.

Leeftijd (denk aan lagers/assen die minder soepel draaien) van de auto doet zeker ook heel wat, zo merk ik dat de leenauto van de dealer vaker op de EV mode zit dan mijn eigen auto.
Maar aan de andere kant is mijn auto ook "beter" uitgerust met bepaalde opties.

Lexus, je moet gewoon liefde voor het merk hebben. Is een luxe merk en over het algemeen zijn de auto's zwaarder dan gemiddeld en presteren ook minder dan gemiddeld maar de luxe die er in zit, is ook degelijke luxe ipv die plastieke, gammele luxe die je ziet in b.v. Kia
​​​​​En uiteindelijk, wil je zowel prestaties EN luxe hebben. Zit je bij Lexus misschien niet bij de juiste merk. Althans geen CT in ieder geval.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
GPS/VSK/Zerone,

jullie hebben gelijk (eyeopener), het is allemaal mierenneukerij.... want als ik me om zulke kleine dingen zorgen moet maken.... waar hebben we het over...
 

AddVariety

Nieuw hier
2 aug 2016
12
1
0
Dank je wel voor alle reacties. Sommige flink ongezouten, maar dat is prima!

Het gaat mij ook niet om mierenneukerij, maar om het feit dat ik dus een Prius 2e gen 6 jaar lang gehad heb en dus wel degelijk weet hoe ik een hybride moet rijden, vaak ook gesprekken over gehad als ik bij de dealer was voor onderhoud (want vaker dan dat sta je er niet met de Toyota/Lexus betrouwbaarheid). Dat ik dan naar een auto overstap die qua techniek gelijk is aan de 3e gen Prius en op papier zelfs een tikkeltje zuiniger is dan die P3, dan verbaast het mij gewoon dat ik werkelijk moeite heb om in de praktijk in de buurt te blijven van mijn P2.

Wat de theorie zegt:
P2 = 4,2 L/100km
P3 = 3,9 L/100km
CT = 3,8 L/100km

Waar het dus op neerkomt in de praktijk:
P2 = 4,8 L/100km (over 150.000 km berekend, winter/zomer)
CT = 5,1 liter (over 4 tankbeurten inmiddels)

Kortom: het gaat mij niet om die 0,3 L/100km, maar meer of het wel klopt met andere ervaringen van CT rijders. Misschien ben ik wel van teveel uitgegaan, maar als zowel de P3 als CT zo'n beetje de hemel in geprezen worden en bijv. ook de ANWB in een praktijkverbruiktest de Lexus CT als zuinigste C-segmenter aanmerkt, boven de Prius 3, dan stijgen je verwachtingen wel. Dat is dus het enige.

Hoe dan ook, ik begin de CT steeds meer te waarderen en de stilte en luxe t.o.v. mijn vorige auto zijn ongekend. Ben dan ook zeer tevreden overall en begin te wennen aan de kleinigheidjes die wellicht anders zijn dan ik gewend ben.

Wat ik nog wel wil aanstippen is dat ik inderdaad ook van mening ben dat de boordcomputer en brandstofmeter een indicatie/voorspelling geven en niet de waarheid aangeeft, maar desondanks blijft het bijzonder dat de afwijking/voorspelling op de CT/P3 groter is dan de P2. Het kan dus wel nauwkeuriger, het lijkt een bewuste keuze. Ach, zolang er maar enige houvast in zit, is het fijn om een indicatie te hebben.

Als laatste ben ik eigenlijk benieuwd wat men met de IS 300h als praktijkverbruik haalt. Laatst bij Louwman zei mijn vrouw al: "dat lijkt mij een mooie voor over een paar jaar", heb er nog niet in gereden, maar zag dat ze al betaalbaar beginnen te worden, het verschil met de door mij gekocht CT is met de goedkopere IS modellen nog geen 10k.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Er wordt aan een punt voorbij gegaan in je berekeningen en dat is de zuiverheid van de kilometerteller, je gebruikt de kilometers van de teller voor de berekening van je verbruik.
Nu wordt er voor de Nederlandse markt enorm gegoogeld met de bandenmaten/velgmaten om maar aan de uitlaatgasuitstoot (lees:Bijtelling) te kunnen voldoen, hierdoor ontstaat een behoorlijke afwijking in de werkelijk gereden kilometers, mijn snelheidsmeter (CT200h 205/55-16 banden) wijkt zo'n kleine 10% af terwijl zo'n 4% eigenlijk de limiet is. Wie zegt mij dat de kilometers op de teller dan de juiste zijn, wijkt dit ook zo'n kleine10% af??
 

Vsk996

Hoort erbij
25 feb 2014
94
1
0
Mijn verbruik met IS300h zat op ongeveer 7.5l/100km. De boordcomputer gaf 7 liter aan en dit over ongeveer 45.000km (ik heb de auto maar een maand of 10 gehouden)
De RX 450h zit op ongeveer 10l/100 km - de boordcomputer geeft 9.5 aan en dit over 75.000km
Opnieuw alles is relatief (rijstijl, banden, snelwegen of stadsverkeer,...). Wat wel opvalt is dat beide auto's merkelijk zuiniger geworden zijn na pakweg 20 a 25.000km. Precies alsof de kleppen/zuigers dan pas 'echt' op het blok waren ingelopen

Ik denk dat Mercedes momenteel de zuinigste hybride heeft nl. De 350d hybride met een normverbruik van 2l/100 km. Waarom ik dit volg - ik probeer mijn VAA laag te houden (iets wat vergelijkbaar is met wat in Nederland bijtelling wordt genoemd)
 

AddVariety

Nieuw hier
2 aug 2016
12
1
0
Ah kijk, de afwijking door de bandenmaat, daar had ik totaal niet aan gedacht. Ik rijd op 215/45 R17 banden, die hebben vermoedelijk een vergelijkbare afwijking als de 16-inch. Maar inderdaad: dat is wel de standaard wanneer het gaat om gebruik bereken: 'werkelijk' gereden km's gedeeld door het aantal getankte liters.

En ik geloof ook wel dat daar altijd enige afwijking in zal zitten, maar wederom trek ik dan de vergelijking met de 2e generatie Prius (die op 16 inch banden staat) die wel een veel betrouwbaardere schatting maakte en ook niet na 600 km al aangaf dat de tank leeg was. Maar goed, ik weet nu in ieder geval hoe het zit en de Lexus is toch een flinke upgrade.

Het verbruik van de IS valt me alleszins mee eigenlijk. Omgerekend 1 op 13 voor een auto in deze klasse is gewoon netjes te noemen. Overigens heeft een collega van mij net zijn BMW 330e in ontvangst mogen nemen en ik heb hem al aangegeven benieuwd te zijn naar zijn verbruik. Auto was even duur als een Audi A3 e-tron, maar met veel meer snufjes die o.a. in het navigatiesysteem zitten om de elektromotor zo optimaal te gebruiken afhankelijk van de te rijden route.
 

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
De genoemde verbruiken van de CT200h verschillen nogal met de wielmaten. 15 inch is het zuinigst, 17 inch is het duurst in gebruik. de bredere 215/45R17 banden hebben meer rolweerstand dan de 195/55/R16 van de Prius 2. Lexus.nl geeft zelf een gecombineerd verbruik van 4.1 l /100 km aan voor modellen met 17 inch wielen. tegen 3.6 l /100 km voor 15 inch wielen.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ja en nog veel meer factoren....... zelfs merk banden en model van banden en slijtage van banden kunnen al marginaal invloed op hebben... al die %tjes bij elkaar kan dat zomaar meer dan 10% worden, dus uiteindelijk... je kan dit niet zomaar vergelijken... Ik ken mensen die met de CT 1 op 24 halen maar ook mensen die 1 op 6 rijden... dit geldt ook voor een is300h...