Onderhoud CT200h, Toyota dealer goed genoeg? Of echt naar Lexus gaan...

Mgslisser

Hoort erbij
10 nov 2016
36
3
8
Hallo forum, ik rij nu naar tevredenheid een maand of vijf in een 09/2012 CT200h Business Edition (ex lease) met nu 108.000 km en die bij 97k voor het laatst onderhoud had bij Athlon carservice. Wij rijden iets minder dan 1000km per maand, Ik wil hem over een maand of twee voor onderhoud brengen maar ik twijfel tussen gewoon de Toyota Louwman dealer (handig, want deze zit in mijn woonplaats, Purmerend, en onderhuids blijft het een Prius), of Lexus Amsterdam, dit is minder handig met ophalen en brengen. Premium service geldt niet voor mij, immers hij is tweedehands van een leasemaatschappij. Waar hebben jullie de CT in onderhoud? Is een Toyota dealer prima genoeg om een CT van standaard onderhoud te voorzien?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Mijn plaatselijke Toyota dealer zonder Lexus balie zei dat zaken als hybrid health check niet bij Toyota kan wegens andere software. Ik was daar voor bijvullen van de airco en vroeg of ze ook onderhoud kunnen doen. Meeste kunnen ze wel maar op software gebied zit er dus blijkbaar wel verschil in de Lexus. Ik ga voor onderhoud nu naar de Lexus garage in Zwolle. Prima garage maar niet bepaald om de hoek voor mij.

Hmmm, volgens mij is de software exact hetzelfde. Tenminste: ik heb zo'n Techstream versie die gewoon zowel alle Lexus als Toyota-modellen bevat.

Met de IS350 ga ik overigens nu wel altijd naar de Lexus dealer (tenminste, voor de dingen die ik niet zelf doe), maar ik vind de prijzen best acceptabel en ze overleggen altijd eerst of ze iets moeten vervangen of aanpakken. Eigenlijk ben ik best tevreden over de dealer.
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Hmmm, volgens mij is de software exact hetzelfde. Tenminste: ik heb zo'n Techstream versie die gewoon zowel alle Lexus als Toyota-modellen bevat.

Met de IS350 ga ik overigens nu wel altijd naar de Lexus dealer (tenminste, voor de dingen die ik niet zelf doe), maar ik vind de prijzen best acceptabel en ze overleggen altijd eerst of ze iets moeten vervangen of aanpakken. Eigenlijk ben ik best tevreden over de dealer.

Welke dingen doe je zelf? En hoe gaat de dealer daar mee om?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Welke dingen doe je zelf? En hoe gaat de dealer daar mee om?

Waterpomp vervangen, de monteur zei gewoon: "ja, dat had ik al gezien", maar wel gewoon Aisin gebruikt, dat is dezelfde als OEM Toyota/Lexus. Schokbrekers zijn inmiddels vervangen. Wat bekabelingsdingetjes die niet klopten. Dealer vond het tot nu toe geen probleem. Waarom zouden ze daar ook een probleem van maken?

Standaarbeurten laat ik wel door de dealer doen, toch meer specifieke kennis en het staat wat beter in het boekje. Alles daarbuiten probeer ik eerst zelf op te lossen. Het is geen rocket science ;)
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Ow ik dacht, die doet de kleine beurten zelf en de grote bij de garage. Kleine dingen probeer ik zelf ook eerst. Zo heb ik de ventilator al eens onderhanden genomen omdat deze gierend geluid maakte. As schoongemaakt en gesmeerd.
Maar schokbrekers vervangen? Warm die nu al aan vervanging toe?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
703
140
43
Ow ik dacht, die doet de kleine beurten zelf en de grote bij de garage. Kleine dingen probeer ik zelf ook eerst. Zo heb ik de ventilator al eens onderhanden genomen omdat deze gierend geluid maakte. As schoongemaakt en gesmeerd.
Maar schokbrekers vervangen? Warm die nu al aan vervanging toe?

Auto is inmiddels 13 jaar oud, niet meteen aan vervanging toe, maar gezien de vorige eigenaar iets aangeklooid had met afgeslepen veren om de auto te verlagen heb ik het nu fatsoenlijk opgelost met een Tein verstelbare verlagingsset.