Geluid dat er niet hoort

Status
Niet open voor verdere reacties.

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Sinds kort eigenaar van een ct200h. Heel fijne auto, echter al meteen een probleem. Vanaf 30 kmpu een soort van zingend geluid dat een beetje op en neer gaat (lijkt op bandengeluid, maar is het niet) dat constant aanhoud. Het geluid gaat niet mee met de snelheid van de wielen en ook niet met het toerental van de motor of aandrijving. Onderzoek bij Lexus geeft geen resultaat, verschillende monteurs mee gereden, zij horen het geluid, maar weten niet wat het is... Suggesties?
 
  • Leuk
Waarderingen: Idrees

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Zou het misschien de ventilatiemotor kunnen zijn, je hebt het over een zingend geluid bladeren in de ventilatie ?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Schoonmoeder nog in de kofferbak? Kat in de multiriem? Steenmarter in de uitlaat?

Ik denk ook maar mee.....:p

Misschien even bij een niet-Lexus dealer langsgaan. Renault bijvoorbeeld. Klinkt misschien raar maar die hebben nog wel eens te maken met uitlopende lagers, een fenomeen waar een Lexus-dealer zelden mee geconfronteerd wordt.
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Nee, geen bladeren in de ventilator:( Het geluid laat zich het best omschrijven als een defect wiellager, echter, dat is het niet omdat het niet meegaat met de draaisnelheid van de wielen...

Wat doe je als je schoonmoeder waggelend door je achtertuin loopt? Nog een keer schieten:grin:
 

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
Heel misschien koelventilatortje van de accu, rechts naast de achtebank?
Maar toch denk ik aan de banden. Ik heb zoiets gehad met mijn Prius. Vanaf een bepaalde snelheid zoemen, maar daarboven vrij constant. 2 banden vervangen en ik was er vanaf.
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Dank voor de reacties! Helaas, de ventilator van de accu is afgekoppeld geweest om uit te sluiten en de auto staat op vier nieuwe Michelins (1500km) Om toch zeker te zijn ook een andere banden/wielenset eronder gehad, geluid blijft t zelfde...:(
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Noumoe...da's ook wel weer een rigoureuze aanpak. Je hebt 'm nog niet zo lang. Heb je 'm van 'n particulier gekocht? Was het geluid (...) ook al hoorbaar tijdens de proefrit? Zonee, heb je na aanschaf iets aan de auto veranderd? Waar komt het geluid vandaan? Je kunt versteld staan wat bijvoorbeeld niet-standaard ruitenwissers aan geluid teweeg kunnen brengen, om maar eens iets te noemen...
 
Laatst bewerkt:

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Auto gekocht bij lokaal autobedrijf, maar afkomstig van Louman Den Haag (ex lease) Geluid was niet hoorbaar tijdens proefrit, maar het is ook een geluid dat pas na enige tijd opvalt, tenzij iemand je er op attent maakt. Dat gebeurde dus bij de bezoeken aan de dealer. Na enkele meters horen de monteurs het al nadat ik heb aangegeven waar ze op moeten letten. Het komt niet uit ruitenwissers (staan uit) airco of andere apparaten, dat is inmiddels wel duidelijk. Banden zijn nieuwe Michelins, heb ook mijn winterset er op gehad, geen verschil. Het lijkt op een wiellager of bandengeluid, maar omdat het niet met de rijsnelheid meegaat is dat het waarschijnlijk niet, denkt men. Zelf denk ik dat het uit de cvt komt, maar dat is niet aan te tonen. Op de gok wiellagers vervangen is nog een suggestie die gedaan is, maar kost ruim 600 per wiel...ga ik niet doen. Inruil gaat mij nu al enkele duizenden euro's kosten, dat vind ik genoeg:(

Contact gehad met lexus Nederland met de vraag of er een speciale afdeling bestaat voor dit soort gevallen - Lexus zou er toch een uitdaging in moeten zien om de - zoals ze zelf zeggen enige Lexus met dit geluid - aan te pakken. Die afdeling hebben ze dus niet:thumbsdown:

Overigens zit er nog een storend geluid in de auto, namelijk een soort harde, donkere brom die je soms hoort bij bepaalde constante snelheden. Dit is volgens Lexus het grensgebied tussen de elektromotor en de benzinemotor, een soort van twijfelen. Volgens Lexus heeft elke ct dit en is dit een product eigenschap:thumbsdown: Ook dit is iets wat je pas na enige tijd bemerkt en niet tijdens een proefrit. Ik denk dat indien Lexus een potentiele koper hierop attent zou maken, er weinig ct's verkocht zouden worden...
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
...Het komt niet uit ruitenwissers (staan uit) [...] is inmiddels wel duidelijk...

:) Nou, daar hoeven ze niet voor aan te staan. Tegenwoordig zijn de flat blades nogal hip en hebben t.o.v. het origineel een afwijkende vormgeving die niet geheel ondenkbaar wel eens een hoorbare turbulentie teweeg zou kunnen brengen. Meer in die sfeer bedoelde ik... Maar ik heb "het geluid" natuurlijk niet gehoord. Vergeet het sowieso maar als je op je CT de originele wisserbladen gemonteerd hebt zitten. Inderdaad wel een kwalijke zaak dat een dealer van een premium merk zich niet geroepen voelt om dit euvel boven water te krijgen en teruggrijpt op dooddoeners als "...heeft elke CT... .

Check je nieuwe banden eens op juiste montage. Dan bedoel ik o.a. of ze wel in de juiste draairichting draaien (als ze die al hebben. Dan staat er altijd wel iets van een kreet "Rotation" op met een pijl die de beoogde draairichting aangeeft). Soms zie je ook "Outside" op de wang staan. Als je die kreet toevallig bij een (of meer) wiel mist, dan is die band verkeerd op de velg gemonteerd geworden en dat valt eigenlijk nooit op (want "Inside" wordt nooit op de andere wang van de band vermeld en zal je dus ook nimmer zichtbaar aan de buitenkant aantreffen). Wie weet scheelt het je een paar duizend eurie verlies aan inruil.... Hoe dan ook: wel supervervelend, zo'n ervaring met een verse aankoop...
 
Laatst bewerkt:

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Het komt toch niet van voorruit die in het verleden niet goed geplaatst is? Kijken of er Lexus logo in staat. Ramen zijn toch allemaal goed dicht?
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Het zijn de originele bladen, had de monteur van Lexus ook aan gedacht. De banden zijn juist gemonteerd, dat is gecontroleerd bij het wisselen naar de winterset.

Voor de duidelijkheid: het eerste, zoemende geluid herkent Lexus niet, het tweede door mij genoemde geluid (de brom) wel, dat is dus een product eigenschap die dus elke ct heeft volgens Lexus. En inderdaad, als ik Lexus was zou ik er alles aan doen om de eer te redden, maar helaas...:thumbsdown:
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Die donkere, laag frequente dreun hoor ik ook wel eens. Mijn vermoeden van de oorzaak daarvan heb je me zojuist gegeven. Waarvoor dank. En tevens naar jou mijn bevestiging dat mijn CT dezelfde brom geeft. Ik stoor me er niet aan. Ik geef dan gewoon minder of meer gas/stroom om de auto van zijn twijfel af te helpen.
Ik wens je veel geluk en wijsheid bij de aanpak van dit euvel.
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
@Erjee: de een stoort zich meer aan bepaalde geluiden/trillingen dan de ander, dat is duidelijk. Los van het feit dat een premium merk als Lexus dit niet zou moeten hebben, is het inderdaad zo dat de brom weggaat als je meer of minder gas/stroom geeft. Ik blijf er wel bij dat indien dit voor aankoop gezegd zou worden, er veel kopers zouden afhaken.

Het zoemende geluid dat in mijn auto zit is een dikke categorie erger, dat gaat nooit weg. Reden voor mij om naar een ander merk te vertrekken. Tot die tijd blijf ik hier nog even hangen op dit forum om de gewaardeerde suggesties te lezen, wellicht zit er op een goed moment een winnende tussen:D
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Ik begrijp je zeer goed.
Mijn vorige wagen had heel veel rammeltjes en rateltjes. Zo ging de linker deur ging vibreren zodra ik een bocht naar rechts maakte. En visa versa. En op niet perfect asfalt ging het midden van het dashboard vibreren.... G?k werd ik er van. Deze mooie machine met een hart heb ik bij de Lexusdealer achter gelaten.
Mijn CT uit 2011 is een enorme stap voorwaarts t.o.v. m?n vorige wagen. Maar ik besef me dat de CT de instappert is van Lexus. Het eenvoudigste en goedkoopste dat Lexus in het assortiment heeft.
Ik vind het acceptabel dat dit model een wat mindere kwaliteit biedt dan hun topmodellen.

Maar nogmaals, als er geluiden in zitten die de dealer ook erkent, maar daar niks aan kan doen....
jaaaa, das zuur.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik snap je wel. Ik houd ook niet van geluidjes die er niet horen. Daar ga je je mateloos aan irriteren en dan geniet je niet meer van het rijden.
jammer, maar het is zo.
wat gaat de opvolger worden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.