Rijden in heuvelachtig gebied

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
Ik ben pas terug uit Engeland. Het gebied waar ik reed heeft veel heuvels, lange stukken snelweg omhoog. De sportstand werkt perfect in deze omstandigheden, de Lexus vliegt omhoog zonder het gaspedaal diep in te moeten trappen.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Ja dat is ??n van de voordelen van een traploze versnelling, je hebt vrijwel altijd de optimale overbrenging. De autojournalisten kraken het meestal af maar qua effici?ntie is het onovertroffen. In welk gebied ben je geweest?

Jarno
 
21 jan 2014
250
17
0
Wat mij opviel na een lange klim of afdaling, de ene is het gevolg van de andere, was een stank... De stank van hitte en verbranding. Ja, de CT klimt en daalt goed, in de sportstand, maar heb toch liever een auto met een echte automaat zoals in onze IS300 SportCross.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Wat vreemd, dat heb ik met mijn Auris TS en IS 300h nooit gehad terwijl ik daar in Duitsland en Oostenrijk toch ook forse hellingen mee heb gedaan. De stank van verbranding kan onmogelijk van het planetaire tandwielsysteem van de versnelling zijn gekomen. Ik zou het eerder in de richting van remmen of uitlaat zoeken en in het ergste geval de motor zelf. Heb je wel eens gevraagd wat de dealer erover kon vertellen?

Jarno
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Wat mij opviel na een lange klim of afdaling, de ene is het gevolg van de andere, was een stank... De stank van hitte en verbranding. Ja, de CT klimt en daalt goed, in de sportstand, maar heb toch liever een auto met een echte automaat zoals in onze IS300 SportCross.

Tijdens onze vakantie in Oostenrijk hebben we veel heuvels en bergen op- en afgereden.
En in Duitsland heb ik vaak en lang geprobeerd om de elektronische snelheidsbegrenzer te foppen.
(Vergeefs)
Maar van stank heb ik nog nooit wat gemerkt.
Weet je zeker dat er niet een van de passagiers een lepeltje jus in de onderbroek liet lopen als gevolg van je rijstijl??
:trollface:
 
21 jan 2014
250
17
0
Dealer sprak over grote hitte na een lange, snelle, rit en een pittige klim. Had er geen echte verklaring voor. Net als elke andere Lexus heeft de CT nooit een klap verkeerd gelopen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Met de Prius destijds toch regelmatig in de bergen rondgereden maar zelf niets gemerkt.

Maar kennelijk is het een dingetje. De olie in de CVT heeft vooral een koelende functie, kennelijk is dat nodig. Zou deze olie erg heet kunnen worden? Of is het misschien de HV-accu die erg opwarmt?
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Als de HV accu hele maal vol is door het afdalen dan remt de auto niet of nauwelijksmeer af op de elektromotor en zal je alles moeten beremmen op het normale remsysteem, dan worden deze warmer dan normaal en ruik je enige brandlucht van de remvoeringen. Dat is mijn ervaring na diverse malen de Alpe d'Huez op en af gereden te zijn.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Als de HV accu hele maal vol is door het afdalen dan remt de auto niet of nauwelijksmeer af op de elektromotor en zal je alles moeten beremmen op het normale remsysteem, dan worden deze warmer dan normaal en ruik je enige brandlucht van de remvoeringen. Dat is mijn ervaring na diverse malen de Alpe d'Huez op en af gereden te zijn.

Dat klinkt allemaal heel herkenbaar!
Bij lange afdalingen wordt de accu zo sterk opgeladen tot de koeling ervan zelfs een tandje hoger gaat blazen. Als je blijft afdalen en opladen, dan wordt die elektromotor zelfs afgekoppeld.

En ja, als je de auto alleen nog afremt op de remmerij...
Dan zou (!) dat een logische verklaring voor de stank kunnen zijn.
 

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Afgelopen vakantie door Itali? langs de Stelvio gereden en ook mijn Lexus stonk!!! Bij dealer na vraag gedaan en ze zeggen dat de transmissie heet wordt en dat ruik je.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Ok, niks ernstigs dus. Gewoon een indicatie dat je het uiterste van de techniek vraagt.
Tijdens onze vakantie in Oostenrijk hebben wij namelijk niks vreemds geroken aan onze CT.