Claxon klinkt verkouden

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Gisteren getoeterd naar een auto die me bijna raakte. Kwam er achter dat de toeter veel zachter en ?verkouden? klonk. Nu wil ik wel het e.e.a proberen maar is beetje aso om de hele tijd te toeteren. Ik kan de 2 claxons zien zitten achter de grill. Die zien er normaal uit. Geen troep of een dode vogel.
Wat kan ik nog meer proberen?
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Het laatste nieuws: man draagt corona virus over op auto! :eek: :p

Kidding aside, ik denk dat ze te weinig vermogen krijgen. Probeer eens de draden van de toeters los te halen en aan te sluiten op een multimeter. Er zal vast ergens op de toeters staan hoeveel volt ze horen te krijgen (zeer waarschijnlijk 12V) en als er minder dan dat op de draden staat als je toetert heb je een deel van je antwoord. Misschien dat er dan ergens een draad slecht contact maakt of zo.

Ik hoop dat je het op kunt lossen, iedereen weet ten slotte dat een goede toeter zo hoort te klinken.

Jarno
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Er zitten 2 hoorntjes achter de grill en heb ze allebei even los gehad en elke Hoorn een keer getest. Ze klinken allebei verkouden. En met beide los hoor ik natuurlijk niets. Dus het is niet dat er 1 stuk is. Ze hebben elk in eigen klank merkte ik. Staat ook s1 en t1 op. Ik merk geen verschil in geluid met contact uit of aan.
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Wellicht kwestie van aanslag op de contacten van de hoorns zelf, loshalen, goed schoonmaken en weer insteken.
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Heb de boel los gehaald en opnieuw weer vastgezet en stekkers er opnieuw in gedaan. Helaas niet geholpen. Ik meet ook gewoon 12 volt.
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Dan bestaat er misschien de mogelijkheid nog dat je ze opnieuw kan "stemmen".
Als het goed is zit er een stelschroef op iedere hoorn (aan de achterkant) waarmee je de trilling in de hoorn kan regelen en dus het geluid.
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Ben ergens achteraf gaan staan om eens flink te toeteren om te testen of het de schakelaar is of door aan het stuur te draaien tijdens het toeteren. Maakte geen verschil maar op een gegeven moment was het net of 1 wel weer goed klonk.
Heb nog een paar keer lang op de toeter gedrukt en uiteindelijk klonkt het weer normaal. Heel vreemd.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Misschien was er vocht of vuil in gekomen? Dat zou dan inderdaad dempend hebben gewerkt totdat het er weer uit getrild is.

Jarno