Zelf ben ik niet zo'n 'fan' van (zuurvrije) vaseline, omdat het in tijd vuil aantrekt en kleverig blijft. Siliconenspray (polymeren) hecht goed aan het oppervlak en maakt het glad. Nadeel is dat een behandeling vaak vrij snel herhaald dient te worden.
Voordat je uberhaubt producten aanbrengt op het rubber, is het van belang deze
vooraf goed te reinigen, dus zoveel mogelijk zwarte aanslag eraf. Dit kun je doen d.m.v. groene zeep of een 'all purpose cleaner' (uiteraard geschikt voor de auto). Punt van aandacht: groene zeep werkt uitstekend, maar kan inwerken op het rubber, dus dat moet je zorgvuldig naspoelen/afvegen.
Na reinigen en drogen gebruik je liefst een 'rubber restorer', zoals bijvoorbeeld van 'Poorboys World Trim Restorer' of iets vergelijkbaars. Dit breng je naar behoefte in meerdere dunne laagjes op en laat je even inwerken (het trekt in het rubber). Zorg er ook voor dat de contactoppervlakken van het rubber en sponning ook goed schoon zijn. Desnoods de deurlijst licht in de was zetten. Op die manier zou het rubber zeker meerdere maanden kraakvrij moeten zijn.
Dit was voor mij DE oplossing (GS300) na siliconenspray en vaseline ge?mmer. Ik rij nu dik een jaar+ kraakvrij...