Krakende raamrubber

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Ik rijd nu ongeveer een kleine twee maanden met mijn CT, een auto waar ik tot op heden 100% tevreden van ben, maar sinds enkele weken hoor ik een irritant geluidje als ik over slechte wegen rijd. Volgens mij is het de raamrubber van het bestuurdersportier die kraakt, want als ik mijn raam een klein stukje open, is het geluid weg. Ook als het regent hoor ik niets. Ik vermeld er wel even bij dat mijn CT op 17 inch. staat. Nog iemand die met dit probleem kampt en er eventueel een oplossing voor heeft ???
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Nee, ik heb geen bedenkingen. Het is wat stug, maar dat ben ik wel gewend (Hobby auto Mazda MX5) en ik hou wel van het directe gevoel.


Robbert-Jan
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Dit is toch een euvel dat regelmatig terugkeert. Ik heb nu een spuitbus vaseline gekocht en daar de deurrubbers mee ingespoten en ik moet zeggen, het gekraak is voorlopig weer weg. Ik hoop dat de vaseline langer de kraak weghoudt dan de siliconenspray. Het was met de siliconen toch nodig om iedere anderhalve maand opnieuw in te spuiten.

Robbert-Jan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zelf ben ik niet zo'n 'fan' van (zuurvrije) vaseline, omdat het in tijd vuil aantrekt en kleverig blijft. Siliconenspray (polymeren) hecht goed aan het oppervlak en maakt het glad. Nadeel is dat een behandeling vaak vrij snel herhaald dient te worden.

Voordat je uberhaubt producten aanbrengt op het rubber, is het van belang deze vooraf goed te reinigen, dus zoveel mogelijk zwarte aanslag eraf. Dit kun je doen d.m.v. groene zeep of een 'all purpose cleaner' (uiteraard geschikt voor de auto). Punt van aandacht: groene zeep werkt uitstekend, maar kan inwerken op het rubber, dus dat moet je zorgvuldig naspoelen/afvegen.

Na reinigen en drogen gebruik je liefst een 'rubber restorer', zoals bijvoorbeeld van 'Poorboys World Trim Restorer' of iets vergelijkbaars. Dit breng je naar behoefte in meerdere dunne laagjes op en laat je even inwerken (het trekt in het rubber). Zorg er ook voor dat de contactoppervlakken van het rubber en sponning ook goed schoon zijn. Desnoods de deurlijst licht in de was zetten. Op die manier zou het rubber zeker meerdere maanden kraakvrij moeten zijn.

Dit was voor mij DE oplossing (GS300) na siliconenspray en vaseline ge?mmer. Ik rij nu dik een jaar+ kraakvrij... ;)
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Helaas is dit toch een euvel dat (tenminste bij mij) elke 2 maanden terugkomt. Ik weet niet wat de dealer voor spul gebruikt om de rubbers in te spuiten, maar silicone- of vaselinespray helpt bij mij niet meer. Gelukkig gaat de auto over twee weken in de beurt, dus dan zullen ze het wel weer oplossen voor 2 maanden. Ik zal dan tevens vragen wat voor spul zij erop doen. Wellicht wel interessant voor de leden die er ook last van hebben.

Robbert-Jan
 

Mgslisser

Hoort erbij
10 nov 2016
36
3
8
Excuses voor het "om hoog" schoppen van een oud topic. Maar de rubbers in de deur die geluid maken op klinkers, dat ervaar ik ook in mijn CT200h/17" uit 2012 die ik nu 3 weken heb. Op asfalt heb ik er niet of nauwelijks last van. Ook ik heb het idee dat het iets minder wordt zodra je het raam een stukje opent. Heeft iemand behalve de genoemde middeltjes als siliconenspray (die blijkbaar maar tijdelijk werken) hier misschien een andere oplossing voor? Verder is het inderdaad een vrij stille auto, daardoor valt het kraken van de rubbers naast je linker oor (lijkt bij het ruit vandaan te komen) extra op.
Groet,
Matthijs
 

guidonline

Hoort erbij
3 jun 2016
33
0
6
Ook ik heb dit en ik ben eigenlijk dolblij dat ik nu weet wat het is, die rammel hoorde ik eerst alleen aan de bijrijders kant, nu ook aan de bestuurderskant. Als het raampje maar 1 cm naar beneden is, is het weg. Ik vind eens per 2 maand inspuiten met spray niet eens heel erg, maar ben wel benieuwd waar jullie het precies op spuiten (zonder interieur blijvend vies te maken).