Heeft deze wagen zin bij 90% autosnelweg gebruik

Koenardinho

Nieuw hier
5 mrt 2012
5
0
0
Dat is voor mij de meest prangende vraag alvorens de bestelbon te tekenen.
Heeft de hybride voordelen bij 120km/h
Ofwel snap ik het concept nog niet helemaal
 

filerijder

Hoort erbij
28 okt 2011
26
0
0
Los van de vraag of het zin heeft, de CT is een heerlijke reiswagen die het mogelijk maakt maakt om lekker te cruisen over de Nederlandse en zelfs over de Duitse snelwegen. 14% bijtelling is meegenomen, maar weegt niet op tegen een slechte auto. Ook bij hogere snelheden profiter je ook van de hybride, bij door accellereren wordt de elektro moter ingeschakeld.
Ik heb er na 4000km >90% snelweg, nog geen spijt van.
Succes.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Wellicht bedoel je wat zuinigheid betreft. Als je 120/125 kilometer per uur rijdt met de cruise control en af en toe inhaalt e.d. blijft het zeker de moeite waard. 1 op 20 is dan zeker te halen. Ligt er natuurlijk ook aan wat je de rest van de 10% doet. Rustig met het verkeer meerijden en je hebt een geweldige, goede en zuinige auto.

Robbert-Jan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Of iets zin heeft hangt mede af van de verwachting die je ervan hebt. Als je verwacht erg zuinig te rijden, dan zul je waarschijnlijk teleurgesteld zijn. Bij 90% snelweg rijden heeft een hybride niet zoveel zin. Het systeem is gemaakt om pieken en dalen in de energiehuishouding af te vlakken. Als er weinig pieken en dalen zijn, zoals bij langdurig op hoge snelheid rijden, dan heb je niet zoveel voordeel van een full hybrid qua verbruik. In dat geval kun je veel beter een diesel nemen.

Als je alleen maar een niet te grote maar erg comfortabele auto zoekt, waarbij het verbruik je geen ruk uitmaakt (bijvoorbeeld omdat je leaserijder bent en je je niet geroepen voelt om bij te dragen aan een vermindering van het verbruik van schaarse brandstoffen of het beperken van je milieu-impact), dan is het best een prettige auto op de snelweg. Het schijnt dat 14% bijtelling dan ook erg prettig is.
 

Koenardinho

Nieuw hier
5 mrt 2012
5
0
0
Inderdaad, in mijn geval is het verbruik (en daarbij horende uitstoot) het belangrijkste item.
Ik rij minstens 132 km per dag, waarvan 120 km autosnelweg.
Even verduidelijken: ik zoek een nieuwe wagen ter vervanging van mijn BMW X3 3.0d
Die heeft een uitstoot van 196g en verbruikt (in de realiteit) 7.7 L /100km
Mede doordat dit fiscaal zeer onaantrekkelijk geworden is sinds begin dit jaar zoek ik dus een alternatief.
Maar dan meteen een waardig alternatief: super zuinig en zo weinig mogelijk uitstoot.
Dus ik weet niet of dit dan de ideale wagen is.
Wat het merk Lexus betreft, ik ken het (heb een IS220d gereden) dus de liefde is er wel :)
Maar is bijvoorbeeld een 320d efficient dynamics dan niet interessanter voor mij denk ik dan.
109g uitstoot en verbruik 4.1 L (volgens testen) diesel dan wel, wat goedkoper is.
Dus wordt nog even goed nadenken.
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Termin8r zei:
(bijvoorbeeld omdat je leaserijder bent en je je niet geroepen voelt om bij te dragen aan een vermindering van het verbruik van schaarse brandstoffen of het beperken van je milieu-impact).

Hoezo vooroordelen en generalisering? :(
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
twcoolen zei:
Termin8r zei:
(bijvoorbeeld omdat je leaserijder bent en je je niet geroepen voelt om bij te dragen aan een vermindering van het verbruik van schaarse brandstoffen of het beperken van je milieu-impact).

Hoezo vooroordelen en generalisering? :(
Ik generaliseer niet, want ik zeg niet dat alle leaserijders zo zijn. Maar ik zie in m'n directe omgeving en op de weg wel teleurstellend veel leaserijders die uitsluitend vanwege de eigen portemonnee (bijtelling!) een Prius of CT200h kiezen en dan gaan scheuren als de hel. En vervolgens luidkeels roepen dat een hybride helemaal niet zuinig is. Daarmee is nog steeds niet gezegd dat alle leaserijders kortzichtig zijn. Ik ken er ook een paar die echt bewust kiezen, zonder alleen aan hun eigen portemonnee te denken. Helaas is dat naar mijn idee een erg kleine minderheid.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Jaja .... Ik generaliseer niet en doe het vervolgens wel.... ken jij de ja maar = nee want......
En vervolgens afsluiten met een goed makertje voor de in jou ogen kleine meerderheid.

Ik zeg toch ook niet dat alle BMW rijders per definitie asociaal rijgedrag vertonen, bumperklevers zijn en PVV stemmer zijn.

Als je feiten hebt (cijfers, tabellen, gedegen onderzoeken) dan mag je generaliseren. Tot die tijd zijn het je eigen conclusies en is het "ik vind"....

Laten we het constructief en objectief houden. Schieten we (en jij dus ook) het meeste mee op. Het gaat hier om goede vragen te stellen en antwoorden te krijgen. En je vraag over 90% snelweg vind ik een goede.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je zou nog even dit onderwerp na kunnen zien: viewtopic.php?f=41&t=1407
Hoewel dit geen absolute waarden weergeeft, schetst het toch een aardig inzicht m.b.t. verbruik snelweg.

Wellicht is de BMW iets zuiniger, echter zal e.e.a. vooral afhangen van doorberekening totaalplaatje, wat je min of meer al weergeeft.

verbruik 4.1 L is overigens een utopie (net als de fabriekcijfers CT) en gebleken uit diverse praktijktesten (ruim boven de 5).
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Ik rijd zelf ook 90% snelweg, gemiddeld 200km per dag. De CT is in die situatie niet veel zuiniger als een moderne diesel. Indien je je strikt aan de maximumsnelheid houdt of daaronder dan zal het verbruik rond de 6 liter op 100KM liggen. In mijn geval, snelheden rond de 130, ligt het verbruik op 7 liter op 100KM volgens de boordcomputer.

Zie voor meer verbruiksgegevens het 'Verbruik' topic.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Meningen kunnen beslist worden weergeven, graag zelfs, maar doe dat dan liever in het 'lounge' gedeelte. Ingeval zaken als aanstootgevend worden ervaren, PM de moderator.

Ik heb zodoende een aantal reacties weggesneden wegens topic-vervuiling.

Graag weer on-topic reacties, tx!
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Mocht ik 90% van mijn kilometers op de snelweg rijden, kocht ik een diesel. Is even zuinig en heeft een veel beter koppel dan de Lexus en dat is toch wel gemakkelijk als je moet invoegen. ;)
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Koenardinho zei:
Even verduidelijken: ik zoek een nieuwe wagen ter vervanging van mijn BMW X3 3.0d
Die heeft een uitstoot van 196g en verbruikt (in de realiteit) 7.7 L /100km

Ken het probleem. Kom van een monsterachtige PSA motor 2.7d van 204 pk, 230gr C02 en ga straks naar de kleine Ct200h. Ben nog geen ervaringsdeskundige, maar heb dezelfde afweging gemaakt. Doe minder km dan u, rond de 35.000 / jr. en zeker 30% stadsverkeer.

Ok, de BMW is beter op hogere snelheid, en op de snelweg, dat lijkt me ontegensprekelijk zo. Maar anderzijds... wat is je ?chte gemiddelde snelheid op lange termijn? In mijn geval... 69 km / u max. Heb je daarvoor 163pk nodig? No way.

Voor mij lag het omslagpunt naar Ct op die stadskilometers en de (Belgische) fiscaliteit. Tot 35.000 euro catalogus heb je het laagst mogelijke VAA. Dat is het nadeel van BMW3, voor een goed uitgeruste BMW3 m?t automaat tel je vlot door de 40k neer. En daar gaat je VAA de hoogte in.

Voor een even goed uitgeruste Ct gaan we naar 33k-34k.
En die Ct heeft nog voordelen:

1. rijgedrag
2. total cost of ownership: prijs / fiscaliteit / verbruik (nee, ik ben geen scheurende lease-rijder)
3. royale uitrusting

De CT heeft een paar nadeeltjes:

1. lijn doet me net iets teveel aan de Mazda 3 denken
2. comfort achterin, ruimte tot daaraan toe, maar geen middensteun, geen bekerhouder, geen leeslamp,... dat maakt de prijs/gewicht niet, is echt niet goed bekeken van Lexus
3. kleine tank, maar - shame on me - ik doe nu ook nauwelijks 700 km met 70 liter... ;-)

Kan je daarmee leven, maak de klik en go for it.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Juist terug van lange en saaie autowegrit:met wat stad erbij en 130 KJm/uur=5 liter.En invoegen en optrekken vlot met de rest mee.Geen lease auto en cash betaald :(
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
tri zei:
Juist terug van lange en saaie autowegrit:met wat stad erbij en 130 KJm/uur=5 liter.En invoegen en optrekken vlot met de rest mee.Geen lease auto en cash betaald :(

Dat is geruststellend nieuws, ook straks met eigen centen op de baan... 5 liter is net.
 

Bacchus

Nieuw hier
19 feb 2012
24
0
0
Ik vind de CT200h slecht te vergelijken met een BMW X3 3.0 diesel. Niet alleen fiscaal maar ook overigens financieel en qua vorm, ruimte en weggedrag zijn het hele andere auto's. Dan zou ik eerder naar de Lexus RX of de prachtige en m.i. zeer onderscheidende nieuwe GS kijken.
Op je initi?le vraag kan ik zeker "ja" antwoorden: Zeker op de goedgevulde gemiddelde Nederlandse snelweg, met veel wisselende snelheden, is de CT200h ??k op zijn plaats. En als je hem goed leert te bedienen, kan hij zowel relaxed cruisen als vinnig inhalen ?n je daarbij belonen met de beste verbruikscijfers van de benzineklas.
Het verschil tussen "gewoon" benzine, hybride en diesel is iets dat je ervaren moet, m.a.w: maak een proefrit. Mij krijg je van zijn leven geen diesel verkocht en ik was sceptisch (ben inmiddels compleet om uiteraard) over hybride, andersom zijn er dieselrijders die voor geen goud benzine willen rijden.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Het blijft een subjectieve kwestie, zoals hierboven al gezegd is. Hierbij mijn persoonlijke mening/ervaring:

Ik heb mijn eerste ritten in de CT gemaakt in januari gedurende de vorstperiode (tot -13). Ik kreeg toen het idee dat het verbruik op de autosnelweg niet spectaculair was (ca. 1:16,5 - 1:17). Dat deed mijn vorige auto (318d) net zo makkelijk. Zowel nieuwigheid, gewenning en de buitentemperatuur kunnen daarbij een rol hebben gespeeld. Overigens haalde ik toen wel een gemiddeld verbruik (inclusief een beetje snelweg) van 1:18 - 1:19. Ik zou toen de vraag van dit topic QUA BRANDSTOFVERBRUIK met "betrekkelijk" hebben beantwoord.
Nu, met iets warmer weer en inmiddels ca. 6000 km op de teller merk ik dat ik bij een "rustige" rit op de autosnelweg (max. snelheid + 5%) toch tussen de 1:19 en 1:20 haal. Na fel accelereren bij het invoegen kun je het gemiddelde verbruik (na de laatste tankbeurt) zien stijgen van bijvoorbeeld 1:19,5 naar 1:19,3. Als je vervolgens weer netjes met het verkeer meerijdt zakt het weer naar 1:19,5 (en verder). Bij continu 105 km/u kom je zeker tussen de 1:20 en 1:21 uit. QUA VERBRUIK zou ik de vraag daarom nu volmondig met "ja" beantwoorden.

Het correcte antwoord op de vraag hangt echter sterk samen met je rijstijl. Als je een echte "linksrijder" bent en continu de max. toegestane snelheden negeert, dan beleef je op de snelweg waarschijnlijk meer lol in een sterke diesel. Die zal je dan op het punt van trekkracht op hogere snelheden meer voldoening geven. Ook zal met die rijstijl het verbruik van de CT ietwat tegenvallen. Als je je echter aanpast aan het overige verkeer, dan vind ik de beleving in de CT ook op de autosnelweg gewoon geweldig. Ik kijk dan primair naar comfort, handling en rijgedrag. Mijn subjectieve antwoord op de vraag is daarom een volmondig "absoluut!".

Tot slot: ik heb gemerkt dat mijn rijstijl iets is veranderd na de overstap van een 318d (2007, schakelbak) naar de CT. Ik rij rustiger, meer ontspannen. Elk ritje is gewoon genieten...
 

Bacchus

Nieuw hier
19 feb 2012
24
0
0
PeterA zei:
Tot slot: ik heb gemerkt dat mijn rijstijl iets is veranderd na de overstap van een 318d (2007, schakelbak) naar de CT. Ik rij rustiger, meer ontspannen. Elk ritje is gewoon genieten...
Dat lees ik vaak inderdaad en merk het ook in mijn eigen rijstijl. In eerste instantie vond ik dat vreemd want de CT accelereert vlot zat (mn itt de Duitse 14% 75pk 1.2 TDI's).
Voorlopig is mijn conclusie dat de Lexus rustig rijden beloont met rust in de auto: Zodra ik het gas intrap vertelt de motor me bijna letterlijk dat hij me maar een wegpiraat vindt. :)

In tegenstelling tot een "gewone" auto, is er een veel directer verband tussen de stand van je gaspedaal en het aantal toeren dat de motor draait en dus ook met hoeveel herrie dat hij maakt.