Bacchus, ik heb de waarheid niet in pacht, maar naar mijn gevoel is 5,5 niet zuinig omdat dat niet het verbruik van de benzinemotor voorstelt, maar het algemeen verbruik over het totale traject, waarbij zowel de electro motor als de benzine motor gebruikt werden. De benzinemotor verbruikt dus effectief meer dan 5,5 L. De kilometers die afgelegd worden bergaf, in de file (puur op electromotor) worden gebruikt om het berekende "verbruik" wat naar beneden te halen (en waarom is dat zo belangrijk voor mij? Omdat ik 90% autosnelweg ga rijden, dus grotendeels op de benzinemotor zal mogen rekenen).
Ofwel is mijn redenering niet juist? Mag je gerust weerleggen, heb ik geen probleem mee.
Nuja, het is al lang geleden dat ik nog met een benzine heb gereden, dus ik weet niet zo goed wat voor een benzinemotor een groot of klein verbruik is.
Wat betreft de 320ED: kost (veel) meer geld maar je hebt ook een grotere restwaarde.
Als ik een nieuwe wagen koop, dan kijk ik naar het totaalplaatje: hoeveel kost die wagen mij op 5 jaar tijd?
- Offerteprijs
- Jaarlijkse belastingen (nieuw systeem "voordelen alle aard")
- BIV (inschrijvingstaks in BE)
- Verzekeringen (casco eerste 3 jaar)
- Verbruik omgerekend naar vijf jaar (ik doe 45K per jaar) x de prijs van diesel/benzine
- Prijs onderhoudsbeurt: ook al kost het meer bij BMW, Lexus onderhoud is om de 15K, BMW om de 30K.
- Restwaarde: wat is de restwaarde van de CT?
De BMW kost na vijf jaar meer. De berekening is nog niet volledig (moet nog offertes verzekeringen binnen krijgen) maar het lijkt alsof de restwaarde de belangrijkste factor zal zijn.
Of ik nu in een Lexus of een BMW ga rijden maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Ik weet dat Lexus goed is (heb een IS220d gereden). Ik wil kwaliteit rijden maar voel weinig emotie als het om merken gaat. Als het maar goed in elkaar zit van binnen (en als het even kan ook aan de buitenkant).