lege accu en starten in winterweer?

TMS

Nieuw hier
7 jan 2013
4
0
0
Ga aanstaande zaterdag een week ski?n en vraag me af of ik nog speciale maatregelen moet nemen om de accu's op niveau te houden. Ben bang dat hij na een week in de sneeuw staan, op de ochtend van vertrek niet wil starten.
De hoteleigenaar heeft wel een jumpstarter maar kan ik die dan wel gebruiken of blaas ik dan de accu's op?
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Het starten in de kou in Oostenrijk was bij mij geen enkel probleem. Het is overigens niet erg als de aandrijfaccu leeg raakt, die laadt weer snel genoeg op. Mocht de 12V accu leeg raken, dan vind je in hoofdstuk 5 van de handleiding ("Bij Problemen") een stukje over wat je moet doen. In het kort moet je via een "hulpstartaansluiting" in de motorruimte een accu van een andere auto aansluiten, en zodoende je eigen accu minimaal 5 minuten laten opladen. Daarna zou het hybride systeem (en de benzinemotor) weer moeten starten.

N.B. Je mag deze hulpstartaansluiting niet gebruiken om een andere auto te laten starten, alleen om evt. de accu van de andere auto op te laden. De startmotor van de andere auto zou namelijk teveel stroom trekken. Daar is de "hulpstartaansluiting" niet op gebouwd.
 

TMS

Nieuw hier
7 jan 2013
4
0
0
Terug uit de sneeuw (en weer in de sneeuw:) met een tevreden gevoel over de prestaties van mijn Lexus in de sneeuw en kou. Wegligging is uitstekend,geen enkel probleem met starten gehad.
Enige minpuntje was dat tijdens het rijden de buitenste randen van mijn voorruit last kregen van aangevroren neerslag. Erg vervelend. Ging pas weg toen ik de voorruitverwarming aandeed. Ook werd de kachel af en toe minder warm.
De ski's en de snowboard pasten prima in de auto met neergeklapte achterbank. Handig dat de hoedenplank kan worden opgeborgen in het opbergvak.
 

TMS

Nieuw hier
7 jan 2013
4
0
0
Ik was naar Zwitserland, grotendeels over de snelweg via Frankrijk. Gewoon doorgereden (dus niet per se zuinig) en een stukje op de autotrein. Heen en terug kwam ik zo'n beetje uit op ruim 1 op 15. Dat vind ik niet slecht. Op zo'n lang traject, kleine 1000 km enkele reis, vind ik het wel vervelend dat de tank zo klein is.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
TMS zei:
Op zo'n lang traject, kleine 1000 km enkele reis, vind ik het wel vervelend dat de tank zo klein is.
Als je - relatief gezien, ten opzichte van je 'normale' verbruik - zoveel brandstof verstookt, is de tankinhoud inderdaad niet echt groot. Maar als de tank groter was zou je per saldo ook steeds een grotere hoeveelheid brandstof meezeulen, wat het gemiddelde verbruik weer negatief zou be?nvloeden.

En bovendien: als je met een vergelijkbare niet-hybride dezelfde rit had gemaakt had je waarschijnlijk een grotere tank gehad, maar had je dankzij een hoger verbruik ook net zo vaak moeten tanken als je nu hebt gedaan.

Mijn persoonlijke verbruikservaring op de Autobahn, met mooi zomerweer over ongeveer 1.000km is 1 op 16. Dan vind ik 1 op 15 bij koudere omstandigheden een mooie prestatie.
 

TMS

Nieuw hier
7 jan 2013
4
0
0
Mee eens, dat zei ik ook al. Het verbruik viel me mee, zeker gezien de lage temperaturen.
Je hebt gelijk over de tankinhoud. Ik was gewoon een grotere inhoud gewend waarmee ik van Maastricht tot in CH kon rijden en dan op een tank weer terug.
Kortom, tevreden over de prestaties in winterweer. Slippen is mij ook in NL niet gelukt ;-) en hij start prima.
Wat een perfecte auto rijd ik toch eigenlijk!