Ruitenwissers

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Het viel me op dat de ruitenwissers op mijn CT geluid maken als ze van het hoogste punt terug naar beneden gaan. Je hoort dan een irritant piepend geluid. Het regende hard dus het komt niet door het rubber op een droge ruit.
Daarnaast veegt de wisser enigszins over het water waardoor je van die irritante watervegen over de ruit krijgt en het zicht minder wordt.

Komt dit door wax/poetsmiddel dat gebruikt is bij de aflevering van mijn auto? Of heb ik ??n of ander c-merk wissers? Want volgens mij zijn de ruitenwissers niet 'af'. Welke ruitenwissers zijn aan te raden en zijn ze makkelijk te vervangen?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik ben geen CT-kenner, maar ik verwacht dat ook bij de CT enkel de wisserstrips worden vervangen. Het 'wisserblad' zelf, dus het gedeelte waar de rubberstrip doorheen geregen zit, wordt niet vervangen. Dat principe hanteerde Toyota in ieder geval al bij m'n Corolla uit '89. Ook bij m'n IS uit 2007 hanteert Toyota dit principe nog steeds. Dus grote kans dat het vandaag de dag nog steeds wordt gehanteerd. Een Lexus/Toyota-dealer zal je zo kunnen bevestigen (...of juist niet) of dit ook voor de CT geldt.
E?n stripje (voor de IS) kost iets van 'n euro of elf, dacht ik... Prima kwaliteit en mooie constructie.
 

Steve070

Hoort erbij
18 feb 2017
47
12
8
Ik rij al jaren op al mijn japanse auto's met Denso ruitenwisserbladen. Deze zijn stil, vegen goed, haperen niet en zijn goed betaalbaar. ik haal ze bij mijn vaste automaterialenzaak in Den Haag (Firma Grundeken), maar ze zijn ook online te krijgen bij diverse sites, in de gewone en de flatblade uitvoering.
 

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Bedankt voor de reacties. Ik zal de Lexus dealer even bellen hoe het zit met de wissers. De Denso bladen zijn gevonden bij Grundeken, bestuurder 33 en passagier 18,50 euro ex BTW, wel redelijk prijzig.
 

p1000

Nieuw hier
27 okt 2016
4
0
1
Ook ik had last van strepen door de ruitenwissers. Alleen bij mij waren het nieuwe Bosch flatblade ruitenwissers. Die had ik erop gezet op aanraden van anderen. Had er na 1 week al spijt van. Ik had dan ook nog mijn originele versleten wissers al bij het vuil gezet toen ik van de dealer hoorde dat ik ook gewoon de rubbers bij hun had kunnen laten vervangen (voor minder dan ik de bosch had gekocht). Heb er nog enkele maanden mee doorgereden maar het begon me zo te irriteren dat ik maar bij de dealer originele heb besteld toen ik langs moest voor de APK. Kostte me 80 euro voor een set. Die flatblade Bosch ruitenwissers zijn te slap ( in het geval van de CT dan) en drukken niet genoeg tegen het glas waardoor ze strepen achterlaten.
 

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Ook ik had last van strepen door de ruitenwissers. Alleen bij mij waren het nieuwe Bosch flatblade ruitenwissers. Die had ik erop gezet op aanraden van anderen. Had er na 1 week al spijt van. Ik had dan ook nog mijn originele versleten wissers al bij het vuil gezet toen ik van de dealer hoorde dat ik ook gewoon de rubbers bij hun had kunnen laten vervangen (voor minder dan ik de bosch had gekocht). Heb er nog enkele maanden mee doorgereden maar het begon me zo te irriteren dat ik maar bij de dealer originele heb besteld toen ik langs moest voor de APK. Kostte me 80 euro voor een set. Die flatblade Bosch ruitenwissers zijn te slap ( in het geval van de CT dan) en drukken niet genoeg tegen het glas waardoor ze strepen achterlaten.

Dat idee heb ik ook: de wisser wordt aan de bestuurderskant niet hard genoeg tegen de ruit gedrukt waardoor er vegen ontstaan. De passagierskant is prima. Weet je nog wat het kost om alleen de rubbers te laten vervangen bij de dealer?
 

p1000

Nieuw hier
27 okt 2016
4
0
1
Dat idee heb ik ook: de wisser wordt aan de bestuurderskant niet hard genoeg tegen de ruit gedrukt waardoor er vegen ontstaan. De passagierskant is prima. Weet je nog wat het kost om alleen de rubbers te laten vervangen bij de dealer?

Weet niet meer hoeveel het precies zou zijn voor alleen de rubbers. Had alleen onthouden dat het minder zou zijn geweest dan dat ik had uitgegeven aan de Bosch set. Dacht dat het voor iets in de twintig Euro was.
 

Ruuth

Hoort erbij
26 nov 2016
45
1
8
Wat mij is opgevallen bij de achterruitwisser van mijn CT200h: Amper een dag na de wasbeurt ligt er al weer vrij veel zand/wegvuil op het wisserblad. Een garantie voor bekraste ramen.
 

Dkawa

Hoort erbij
18 feb 2017
35
3
8
Het viel me op dat de ruitenwissers op mijn CT geluid maken als ze van het hoogste punt terug naar beneden gaan. Je hoort dan een irritant piepend geluid. Het regende hard dus het komt niet door het rubber op een droge ruit.
Daarnaast veegt de wisser enigszins over het water waardoor je van die irritante watervegen over de ruit krijgt en het zicht minder wordt.

Komt dit door wax/poetsmiddel dat gebruikt is bij de aflevering van mijn auto? Of heb ik ??n of ander c-merk wissers? Want volgens mij zijn de ruitenwissers niet 'af'. Welke ruitenwissers zijn aan te raden en zijn ze makkelijk te vervangen?

Afgelopen vrijdag de Denso ruitenwissers bij een automaterialenzaak in Eindhoven gekocht. Dit zijn exact dezelfde als de vorige. Het zijn de DUR-065 en de DUR-045 van Denso. Setje kostte samen 45 EUR.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Sinds deze week heb ik mijn Valeo wissers (van vorige eigenaar) op m'n GS vervangen. Buiten veel beter "wis"-resultaat passen de Denso Hybrid ook esthetisch veel beter bij de auto. Mooi slick afgewerken en geen maf rekje wat voor je neus schuift! 50 euro kwijt voor 2 sets bij AutoDoc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Hoewel ruitewissers er eenvoudig uit zien, is het samenspel tussen ruit, wisser, aanwezig en te verwijderen vocht alsmede rijsnelheid en windrichting een gecompliceerd tribologisch gebeuren. Het kan dus best zo zijn dat het ene merk ruitewisser het beter doet dan een andere. Ruitewissers worden op een bepaalde lengte gemaakt, andere zaken als aandrukkracht, putjes in de ruit als gevolg van steenslag, soepelheid van het rubber, slijtvastheid van het wisoppervlak, mogelijkheid om de ruitkromming goed te kunnen volgen worden gekozen op basis van een soort voor vele auto's aanvaardbaar gemiddelde - en dus meestal niet optimaal, ook als ze goed passen. Meestal zijn de origineel met de auto meekomende wissers het best, omdat de fabrikant een welbewuste keuze maakt en niet alleen op basis van de inkoopprijs. Je bent dan ook vaak het best uit door de originele wisserbladen te gebruiken, ook bij vervanging.

De meeste wissers overleven de zomer niet echt goed: in de drogere periode worden ze vaak gebruikt voor enkele vegen bij relatief weinig vochtaanbod en een wat ruimer aanbod van aangekoekte vliegen en zandkorrels. Dat leidt tot snellere slijtage en eventueel ook strepen. Het piepen staat bekend als "stick slip" en ontstaat door variatie in de minusccule smeerfilmdikte (het waterlaagje tussen wisser en ruit) en de daardoor fluctuerende wrijvingscoefficient, bij het keerpunt zakt de wisser daar helemaal doorheen (en staat tijdelijk even stil) waarna opnieuw een "smeerfilm" moet worden opgebouwd.

Gewoon jaarlijks net voor de herfst begint vervangen is het simpelst, als je met het blote oog beschadigingen kunt zien zijn ze meestal al enige tijd "op".
 

Bart1981

Nieuw hier
31 mei 2017
13
0
0
Deze ook maar besteld: DUR-065 en de DUR-045 van Denso
Hopelijk nu meer zicht als het regent. Had bijna nieuw Bosch ruitenwissers besteld. Gelukkig zag ik op tijd dit topic.