Subwoofer installeren

cabct200h

Hoort erbij
18 nov 2015
30
8
0
Ik heb CT200h base audio. Ik wil graag een aftermarket subwoofer installeren. Hoeft niet groot te zijn. Ik zat te kijken naar de 8 inch subs die je onder de stoel kunt plaatsen. Ik zou het graag zelf willen doen aangezien ik geen garage in de buurt kan vinden die het kan/wil doen. Iemand tips?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
667
584
93
De aansluiting kan best wel eens ingewikkeld zijn, afhankelijk van de opbouw van het standaard audiosysteem. Wat je uiteindelijk wilt bereiken is dat je het signaal van links en rechts combineert tot een monosignaal en dan het resultaat daarvan zodanig filtert dat de subwoofer alleen dat deel van het signaal krijgt toegevoerd dat deze ook goed kan verwerken, zeg 60 tot 800 hz. Meestal wordt bij die los verkrijgbare subwoofers wel documentatie gelevert die duidelijk maakt hoe je dat kunt doen (bij een standaard installatie) maar het is niet ondenkbaar dat in een Lexus installatie met verschillende versterkers voor de diverse frequentiegebieden je daar weinig aan hebt.

Voor dat je iets koopt zou je je best door de leverancier goed laten uitleggen wat kan en niet kan - en eventueel de aansluiting laten verzorgen. Om het maximale effect te verkrijgen is het zaak niet alleen het juiste signaal aan de subwoofer toe te voeren, maar ook te voorkomen dat de andere luidsprekers die oorspronkelijk een deel van dat frequenciegebied verwerkten daarvan worden ontlast. Dat zal het systeem aanzienlijk "losser" en dynamischer maken.

Ik heb in een vorige auto een dergelijk systeem gehad van Focal dat prima werkte maar de inbouw was nogal bewerkelijk omdat er allerlei kabels moesten worden gelegd - of zich dat ook bij een Lexus op die manier laat installeren is niet zeker. Om een indruk te krijgen van wat je te wachten staat, kun je dit eens lezen: https://www.focal.com/sites/www.foca...er-manual2.pdf

Er zullen ongetwijfeld ook andere aanbieders zijn dan Focal, maar Focal is in ieder geval een merk dat streeft naar natuurgetrouwe muziekweergave en niet alleen maar naar "extra boemboem" dat de puntlassen van je carosserie laat lostrillen....
 

cabct200h

Hoort erbij
18 nov 2015
30
8
0
Ik heb geen ervaring met het inbouwen van een subwoofer in een auto. Ik heb wel wat vooronderzoek gedaan. De radio die nu in mijn auto zit heeft wel een SUB uitgang (mono rca). Ik hoef dan niet het geluid af te tappen van mijn achterste speakers. Stroom zou ik van de 12V accu in de kofferbak kunnen aansluiten en ergens in de trunk zit een aansluiting voor de ground. Ik weet alleen niet hoe het zit met het automatisch inschakelen van de subwoofer als de radio aangaat. Daar moet nog een apart kabeltje voor zijn.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
667
584
93
De radio die nu in mijn auto zit heeft wel een SUB uitgang (mono rca). Ik hoef dan niet het geluid af te tappen van mijn achterste speakers. Stroom zou ik van de 12V accu in de kofferbak kunnen aansluiten en ergens in de trunk zit een aansluiting voor de ground. Ik weet alleen niet hoe het zit met het automatisch inschakelen van de subwoofer als de radio aangaat. Daar moet nog een apart kabeltje voor zijn.

Mogelijk dat wanneer je die RCA kabel aansluit en de radio aan zet, er al in de subwoofer een relais wordt ingeschakeld zodat de versterker in de subwoofer wordt ingeschakeld. Dan heb je dus geen aparte stuurkabel meer nodig. Op veel (oudere) radio's is ook een geschakelde 12V aansluiting aanwezig, bijvoorbeeld voor het uit laten schuiven van een antenne. Eventueel zou je ook dat als stuursignaal voor de subwoofer kunnen gebruiken.

Of de subwoofer inderdaad kan worden ingeschakeld via de RCA kabel is vrij eenvoudig te controleren. Als je de RCA kabel tussen radio en subwoofer aansluit, zou je, als je de radio aanzet, eenmalig een klik moeten horen van een relais dat de subwoofer inschakelt. Als je de radio vervolgens uit zet, zou je mogelijk ook een klik(je) kunnen horen.
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Een ?underseat? sub kan nog verrassend goed werken maar uit ervaring moet je em niet onder je stoel leggen. In de kofferbak komt ie beter tot z?n recht.
misschien een idee om een originele sub op de sloop te scoren? Samen met wat bekleding uit een sloop auto krijg je wel een hele nette afwerking.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
809
1
406
63
Waar je in elk geval rekening mee moet houden heb je deels al uitgezocht. De voeding van je versterker komt rechtstreeks van de 12V accu. Als die in de kofferbak zit, scheelt dat je al de klus om een dikke voedingskabel van de motorruimte naar binnen de auto te krijgen zonder lekkage, storing en risico op doorslijten :grin:. Vergeet de (dikke) zekering in elk geval niet. En de de aansluiting voor massa moet net zo dik zijn als die voor je voedingskabel. Zorg dat die goed contact maakt met de carrosserie.

Heb je een actieve sub? Dat is vast makkelijker met 1 inbouwplaats om rekening mee te houden. Om de versterker in te laten schakelen had je vroeger een 12V draadje voor een antenne waar je gebruik van kunt maken.

Maar wat Rene77 zegt zou ik zeker uitzoeken. Al zou dat zelfs meer kosten dan de materialen van zelf een (actieve) sub (+versterker) kiezen met het gedoe om dat passend te krijgen.

Een andere optie is alsnog op zoek gaan naar een inbouwbedrijf.
 

cabct200h

Hoort erbij
18 nov 2015
30
8
0
ct2.jpg
Bedankt voor de reacties. Ik heb ook gekeken naar de underseat subs. Onder stoelen is de ruimte ook beperkt. Ik wil een kleine actieve sub kist in de kofferbak, bijvoorbeeld de JBL Stage 800BA.
Op mijn aftermarket radio zit RCA uitgang en ook dat blauwe kabeltje (REM). Kabels wegwerken in de dorpels wordt wel een karweitje maar niet onmogelijk. Ik weet alleen niet goed waar ik de massa moet plaatsen.Is het verstandig om de massa bij een van de bouten te monteren (positie A)?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.081
4
782
113
Waarom moeilijk doen met bouten? De accu ligt toch achterin? Daar kun je gewoon je min (massa) vandaan halen. Vergeet niet de zekering aan de pluszijde, zo dicht mogelijk bij de accu.
Mocht je toch de bouten bij positie A willen gebruiken, gebruik dan de bout die je HV-accu op het chassis houdt.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
809
1
406
63
Prachtig dat plaatje wat je hebt toegevoegd :rulez:, dat helpt ons op afstand om advies te geven.

dat je huidige radio al een RCA-out heeft is top, zeker in combinatie met de blauwe REMOTE. Dat je die foto hebt toegevoegd is top, want volgens mij kijk je tegen de achterkant van het accupakket aan. Hoewel die bouten daarbij ideaal lijken voor de massa-kabel, vraag ik me wel af of dit geen nadelige invloed heeft omdat het best dicht langs het hybride accupakket zit. Als dat accupakket gaat storen hoor je dat vanzelf, het lijkt er wel op dat de bouten daar dik genoeg zijn en onbehandeld zijn met lak of een conserveringsmiddel.

de RCA-kabel kun je vaak het beste via de dorpels laten lopen inderdaad. Ik ken de CT zelf niet, maar ik zou als ik Lexus was die dikke stroomkabels via de middentunnel laten lopen i.p.v. een van de dorpels. Daar zul je waarschijnlijk geen storing van ondervinden. Kijk aan beide kanten van de dorpels even waar de kabelboom loopt. Probeer de RCA-kabel zoveel mogelijk uit de buurt van de kabelboom te houden. Ik heb zelf geen problemen ervaren met de blauwe REMOTE-kabel naast de RCA-kabel.

Mocht er op een of andere manier storing optreden, dat hoeft echter niet, dan zijn er filters waar je gebruik van kunt maken. Ik heb die in geen van mijn inbouwprojectjes nodig gehad (4 stuks).
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
552
1
349
63
Ik denk - heel voorzichtig, want zeker weet ik het niet - dat de CT geen middentunnel heeft van achteren naar voren want voorwielaandrijving......;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Jozzie

Nieuw hier
27 mei 2017
1
0
1
Ik heb geen ervaring met het inbouwen van een subwoofer in een auto. Ik heb wel wat vooronderzoek gedaan. De radio die nu in mijn auto zit heeft wel een SUB uitgang (mono rca). Ik hoef dan niet het geluid af te tappen van mijn achterste speakers. Stroom zou ik van de 12V accu in de kofferbak kunnen aansluiten en ergens in de trunk zit een aansluiting voor de ground. Ik weet alleen niet hoe het zit met het automatisch inschakelen van de subwoofer als de radio aangaat. Daar moet nog een apart kabeltje voor zijn.

Ik ben benieuwd welke radio jij dan hebt?
 

Poeto

Hoort erbij
7 okt 2020
46
26
18
Lastig om foto?s en tekst in 1 post te plaatsen.
Vorige eigenaar heeft een subwoofer met mono versterker ge?nstalleerd. Op het Dashboard heeft hij/zij een knopje gemonteerd waarmee ik de sub harder of zachter kan zetten. Het geluid is werkelijk heerlijk. Voeding direct vanaf de accu met flinke zekering ertussen. Hoe het geluid in de versterker komt heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ik vermoed afgetapt van een achterluidspreker
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
131
92
28
Heb onlangs met succes een undeseat subje geinstalleerd. Echt een aanvulling.
IMG_20210816_110101_resized_20210816_090949575.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20210816_110125_resized_20210816_090949903.jpg
    IMG_20210816_110125_resized_20210816_090949903.jpg
    441,7 KB · Weergaven: 50

Rigormortis

Nieuw hier
23 jan 2022
7
0
1
Ik heb CT200h base audio. Ik wil graag een aftermarket subwoofer installeren. Hoeft niet groot te zijn. Ik zat te kijken naar de 8 inch subs die je onder de stoel kunt plaatsen. Ik zou het graag zelf willen doen aangezien ik geen garage in de buurt kan vinden die het kan/wil doen. Iemand tips?
Ik heb sinds kort een JBL nano subwoofer onder de bijrijder stoel liggen en na wat instellen klinkt het echt vet. Van 50-250 met de nadruk op 50-70 hz. Ding was 140 euro en door een vriend in de CT laten inbouwen. Toch wel een middag werk uiteindelijk. Zeer tevreden
 

Marco01

Hoort erbij
10 apr 2022
41
15
8
Hallo allemaal,

Ik heb van de week ook een subwoofer gekocht.
Maar loop een beetje klem op een paar dingen.
Ik heb een subwoofer gekocht met daarin een versterker nu is deze met tulp aan te sluiten en via de speakers.
Dit wordt dus via de speakers omdat er geen tulp aansluiting op de radio kan (standaard radio)?
Nu zit ik wel met de remote moet deze aangesloten worden of is dit een extra optie?
En zo nee de remote moet aangesloten worden waar sluit je die op aan?

gr,
Marco
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.081
4
782
113
Bedoel je met remote dat dunne draadje waar je 12 volt op moet zetten om de versterker aan te zetten?
Zo ja, dan zou ik deze aftappen van de originele versterker, op de kabel naar de stekker meten waar 12 volt op komt te staan als je de radio aan zet.
Je zou deze ook aan kunnen sluiten op je sigaretten aansteker ( accessoire stekker ) , die krijgt ook alleen maar 12 volt als de auto aan staat.